Visa fullständig version : Mjölk jämfört med sportdryck för hydrering efter träning.
King Grub
2008-07-12, 15:51
Following a 2.0 +/- 0.1% body mass loss induced by intermittent exercise in the heat, seven male volunteers ingested either a carbohydrate-electrolyte solution (CE) or skimmed milk (M) in a volume equal to 150% of body mass loss. At the end of the 3 h recovery period, subjects were essentially in positive fluid balance on trial M (191 +/- 162 mL), and euhydrated on trial CE (-135 +/- 392 mL) despite being in negative sodium balance on both trials and negative potassium balance on trial CE. This difference of 326 +/- 354 mL or 0.4% body mass approached significance (P = 0.051). Subjects ingested 137 +/- 15 and 113 +/- 12 g of CHO during the CE and M trials, respectively, as well as 75 +/- 8 g of protein during the M trial. At the end of the 3 h recovery period, an exercise capacity test was completed at 61% VO(2peak) in warm (35.3 +/- 0.5 degrees C), humid (63 +/- 2%) conditions. HR (P = 0.020) and rectal temperature (P = 0.045) were higher on trial M, but no difference in exercise time to exhaustion was observed between trials (39.6 +/- 7.3 min vs. 39.7 +/- 8.1 min on trials CE and M, respectively). The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink, with subjects remaining in net positive fluid balance throughout the recovery period. Despite the effect on fluid retention, exercise capacity was not different between skimmed milk and a commercially available carbohydrate-electrolyte drink 4 h following exercise/heat-induced body mass loss.
Eur J Appl Physiol. 2008 Jul 10. A comparison of the effects of milk and a carbohydrate-electrolyte drink on the restoration of fluid balance and exercise capacity in a hot, humid environment.
wellyt2n
2008-07-13, 00:27
Ska man dricka mjölk direkt efterträning eller inte?
birra_peroni
2008-07-13, 02:28
exercise capacity was not different between skimmed milk and a commercially available carbohydrate-electrolyte drink 4 h following exercise/heat-induced body mass loss.
Där
Scratch89
2008-07-13, 07:35
Där
Själva grejen är att man med alla hypermoderna isotona lösningar och hokus pokus, inte får några större effekter eller fördelar, utan blir slagna på fingrarna av mjölk, som innehåller betydligt mer näring och är billigare (och godare!).
aahh, mjölk! Jag har knappt druckit mjölk sedan oktober då jag påbörjade min än pågående diet. Ska bli så gott att börja dricka det igen i höst!! :)
King Grub
2008-07-13, 11:17
aahh, mjölk! Jag har knappt druckit mjölk sedan oktober då jag påbörjade min än pågående diet. Ska bli så gott att börja dricka det igen i höst!! :)
Du vet att mjölk underlättar fettförlust, inte hämmar den?
Jo men jag bytte ut all mjölk mot filmjölk för jag upplever att det mättar bättre och därför underlättar att hålla mig på kcal-minus.
Jag passar på att ställa en fråga också, det här med att mjölk underlättar fettförlust, blir den effekten sämre om man anväder sig av lättmjölk eller lättfil (fil har väll samma effekt som vanlig mjölk?) i stället för den feta?
King Grub
2008-07-13, 12:10
Nej.
birra_peroni
2008-07-13, 13:48
Själva grejen är att man med alla hypermoderna isotona lösningar och hokus pokus, inte får några större effekter eller fördelar, utan blir slagna på fingrarna av mjölk, som innehåller betydligt mer näring och är billigare (och godare!).
Jo så e det ju absolut, men knappast något personen ifråga behöver ta efter om man inte känner för det. Iallafall va jag menade :)
young_george
2008-07-13, 16:00
Orkar du förklara hur detta fungerar? Är själv en storkonsument av mjölk och har alltid lovärat dess hälsobringande effekter ;)
King Grub
2008-07-13, 16:03
Prova sökfunktionen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32811&highlight=calcium+dairy+obesity
wellyt2n
2008-07-14, 00:43
Så det är bra att dricka mjölk direkt efterträninge?
Så det är bra att dricka mjölk direkt efterträninge?
Läs tråden igen ;)
Festligt, literpriset skiljer ju sig något mellan mjölk och sportdryck :)
The Draf
2008-07-14, 08:02
Alltså, mjölk är lika bra som sportdryck för att återställa vätskebalansen efter träning. Visst är det det som är kontentan av studien? Dess förmåga att förbättra proteinsyntesen eller fylla på kolhydrat förråden är inte berörda?
King Grub
2008-07-14, 09:06
Nej, varför skulle man blanda in så olika variabler.
Den saken är dessutom redan undersökt, vid flera tillfällen.
Scratch89
2008-07-14, 19:08
Festligt, literpriset skiljer ju sig något mellan mjölk och sportdryck :)
Festligt för mig iallafall, jag gillar mjölk, helst oboy. :cool:
Efter träningen idag när jag skulle in och handla, och kände att jag behövde fylla på med nåt direkt så tvekade jag mellan ljummen Gainomax för 15 kr eller 3 dl kall mellanmjölk för 4 kr... jag tog mjölken!*drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.