handdator

Visa fullständig version : Böcker om kost o näring

kalle_banan
2008-07-12, 15:21
Det finns ju ett par böcker i ämnet, inte minst nischböcker som riktar sig till modemänniskor som går på vad som helst... Jag såg att grub gav ett par tips för ett tag sen men de var alla ultradyra (runt 600kr), finns det någon populärvetenskaplig bok som inte kostar skjortan som ändå är värd att läsa?

King Grub
2008-07-12, 15:32
Näringslära för högskolan är gratis på ditt bibliotek.

Ape3
2008-07-12, 16:26
Näringslära för högskolan är värd sitt pris att köpa. :thumbup:

Detta är ingen bok så jag går offtopic:
hälsosidorna.se verkar vara en bra online sida med massor av information angående ämnet.
Deras källor beskriver de så här:

"Källor till all information på dessa sidor är hämtad från ett flertal externa webbsidor, böcker mm. De mesta av materialet har forskningsunderlag som grund, men ibland har inte forskningen bevisat alla samband, även om ett flertal fria studier har visat på dessa samband. Som ni vet så omkullkastas vissa rön titt som tätt, olika studier kan ibland även få motsatta resultat, så några hundraprocentiga sanningar finns inte, även om mycket talar för vissa specifika samband. När någon sanning är tillräckligt belagd så brukar det visa sig genom ändrade rekommendationer från myndigheternas sida, även om det kan ta sin tid. Så framtiden får visa vad som gäller. Ha därför alltid kontakt med din läkare när du gör större förändringar i din allmänhälsa, när du försöker behandla vissa specifika sjukdomar mm.

Projektet är i sin startfas och kommer utvecklas successivt. Release var 1/3 - 2006.

Ols Production ligger bakom denna sida. Jag som ansvarar för Hälsosidorna heter Olle Sundberg." - Klippt från halsosidorna.se

King Grub
2008-07-12, 16:39
Brutalt mycket skitprat där i o f s.

http://www.halsosidorna.se/Kroppsligrening.htm

Till exempel.

Ape3
2008-07-12, 16:52
Nä inget går upp mot en bra bok. Du kan ta bort den posten om du har ork.

King Grub
2008-07-12, 16:58
Det behövs inte; information är aldrig fel, bara bra att få ta ställning själv. Och det fanns god information där också. :) Om man bortser från det värsta "holistiska".

Cohen
2008-07-13, 01:21
Om jag var TS skulle jag strunta i det mesta inom kategorin populärvetenskap.

Angående användbara hemsidor kan man väl rekomendera SLVs www.slv.se. Basic näringslära som täcker de flestas behov. Dessutom vet du säker att du kan lita då vad du läser.