handdator

Visa fullständig version : Brist på jod


Emil_Larsson
2008-07-12, 08:58
Jag undrar om jag har brist på jod? mamma hade pratat med en dietist för ett tag sedan som sa att det är bra att hon äter salt med jod i, men jag kom på att jag äter aldrig salt. jag äter i stort sett aldrig fisk heller, däremot äter jag omega 3 kapslar (om nu detta har någon betydelse) Om ni ser någonting annat jag möjligtvis kan ha brist på så nämn gärna. En träningsdag äter jag så här:

Frukost:
Alt1: 2 Tallrikar havregrynsgröt, 2 glas mjölk, en frukt, omega 3.
Alt2: 4 grova mackor med lättmargarin, skinka/ost, tomat, 1 glas mjölk, omega 3.

Innan träning:
Amino Rush, 10 gr

Efter träning:
Gainer

Lunch:
Kan vara te.x. köttbullar, lasagne, schnitzel, kyckling, fiskgratäng eller ärtsoppa.
Potatis/Pasta/Ris/Bröd
Grönsaker (Tomat, morot, broccoli m.m)
Mjölk till det, ev. frukt.

Middag:
Antingen som lunch eller som frukost, omega 3.

Kvällsmat:
2-3 mackor, 1 glas mjölk, ev. banan eller så.

1-2 ggr i veckan äter jag ägg. Fisk äter vi väl en gång varann månad och när vi väl äter det är det oftast fiskpinnar.
Känt mig lite trött, hängig och lite borta i skallen på sistone, tänkte ifall det kunde vara brist på något.

Tack på förhand.

/Fred.

machine gun
2008-07-12, 10:40
Det finns jod i mjölkprodukter också, så just jodbrist lär du troligtvis inte drabbas av.

Emil_Larsson
2008-07-12, 11:24
Det finns jod i mjölkprodukter också, så just jodbrist lär du troligtvis inte drabbas av.

Aha det visste jag inte. Trodde bara jod fanns i skaldjur och fisk. Good to know.

Eddie Vedder
2008-07-12, 11:28
Aha det visste jag inte. Trodde bara jod fanns i skaldjur och fisk. Good to know.

Ta en titt på mjölkpaketet och läs näringsvärdet. Jodmängden står t.o.m. angiven där.

Emil_Larsson
2008-07-12, 11:38
Ta en titt på mjölkpaketet och läs näringsvärdet. Jodmängden står t.o.m. angiven där.

Japp, tackar.

Tolkia
2008-07-12, 12:17
Jag skulle även vilja revidera din uppgift om att du inte äter salt - den kost du anger innehåller garanterat en hel del salt även om du inte saltar direkt på tallriken.

machine gun
2008-07-12, 12:19
Jag skulle även vilja revidera din uppgift om att du inte äter salt - den kost du anger innehåller garanterat en hel del salt även om du inte saltar direkt på tallriken.

Saltet i hel- och halvfabrikat brukar dock inte vara jodberikat.

Cohen
2008-07-13, 01:11
Som sagt finns jod också i annat än vanligt koksalt, så du lär knappast vara drabbad av jodbrist.

Men använder du verkligen inget salt alls i matlagningen?
Utgår man ifrån de maträtter du skrivit torde du (med normala tillagningsmetoder) komma upp i en rimlig salthalt, även om du nu inte saltar extra på maten.
Inte för att detta har speciellt mcyket med topic att göra, men det var en tanke som slog mig då jag läste ditt inlägg.

Eddie Vedder
2008-07-13, 06:08
Utgår man ifrån de maträtter du skrivit torde du (med normala tillagningsmetoder) komma upp i en rimlig salthalt, även om du nu inte saltar extra på maten.

Det är just detta som machine gun svarar på i inlägget ovan ditt. Det fins inget krav på att saltet i färdiga produkter skall vara joderat.

Det kravet finns enbart på bordssaltet. Saltet i margarin vet jag är joderat i de flesta fall, men det är helt frivilligt för producenterna att använda joderat eller icke joderat salt i sina produkter och inte behöver dom ange det heller.

Cohen
2008-07-13, 06:21
Det är just detta som machine gun svarar på i inlägget ovan ditt. Det fins inget krav på att saltet i färdiga produkter skall vara joderat.

Det kravet finns enbart på bordssaltet. Saltet i margarin vet jag är joderat i de flesta fall, men det är helt frivilligt för producenterna att använda joderat eller icke joderat salt i sina produkter och inte behöver dom ange det heller.

Visst, fast det var inte det jag syftade på.

Det jag hade i åtanke var det salt man själv vanligtvis tillsätter vid tillagning. Tänk salt i havregrynsgröt, potatismos, i såser etc.

machine gun
2008-07-13, 10:16
Det kravet finns enbart på bordssaltet. Saltet i margarin vet jag är joderat i de flesta fall, men det är helt frivilligt för producenterna att använda joderat eller icke joderat salt i sina produkter och inte behöver dom ange det heller.

Krav är det väl ändå inte. Det finns ju jodfritt salt också.

Eddie Vedder
2008-07-13, 11:57
Krav är det väl ändå inte. Det finns ju jodfritt salt också.

Ja det är iofs sant. Vet du om det brukar nämnas huruvida det inte är jodberikat?

Att det framgår tydligt när saltet ÄR jodberikat är ju en sak.

Tolkia
2008-07-13, 12:44
Det är just detta som machine gun svarar på i inlägget ovan ditt. Det fins inget krav på att saltet i färdiga produkter skall vara joderat.
Jag uppfattar det inte som att trådskaparen lever uteslutande på färdigmat, men jag kanske har missat något?

Eddie Vedder
2008-07-13, 12:51
Jag uppfattar det inte som att trådskaparen lever uteslutande på färdigmat, men jag kanske har missat något?

Nejdå. Känns som vi alla missuppfattar varandra här nu.:D Men du skrev ju att Emil sannolikt får i sig en hel del salt även om han inte själv saltar på maten. Och den typen av salt som ingår i andra livsmedel och är tillsatt av producenten är inte alltid jodberikad och det behöver som sagt inte nämnas huruvida så är fallet eller inte.

Så även om alla livsmedel med tillsatt salt inte är färdigrätter så kvarstår ju faktum att saltet inte behöver utgöra en jodkälla. Jag menade inte heller att allt är färdigmat.:) En "färdig produkt" kan i mina ögon även vara t.ex. ett inhandlat bröd, ost, margarin o.s.v. Alltså inte samma som "färdig rätt". Man ska se upp med att skriva saker utifrån ens egna uppfattningar om ord och begrepp.:Virro

machine gun
2008-07-13, 15:24
Ja det är iofs sant. Vet du om det brukar nämnas huruvida det inte är jodberikat?

Att det framgår tydligt när saltet ÄR jodberikat är ju en sak.


Har ett paket grovsalt här hemma där det står "Grovt salt utan jod" på paketet.