Visa fullständig version : Kolhydrater m. protte drink
Hej!
Jag dricker star nutrition, whey-80 efter träning utblandad med vatten.
Men jag vet ju att man behöver snabba kolisar efter träning med, så jag tänkte bara fråga VAD för kolhydratskälla ska jag ta med drinken?
banan, rispuffar, ris, havregryn eller VAD?
Jag e hemma med mat på bordet ca 1timme efter träning, då morsan gjort något.
Typ; Hemmagjord pyttipanna med kyckling m. 2ägg, Ris och kyckling, fiskbullar, pastasallad, fisk.... ja som sagt.
Vore nice å ha ett bra svar innan man tränar idag *rolleyes*
:confused:
Eddie Vedder
2008-07-12, 09:03
Du "behöver" inte snabba kolhydrater direkt efter passet. Bara du kommer hem och äter kolhydratrikt tillräckligt tätt inpå passet och att den totala mängden kolhydrat blir densamma i vilket fall.
D.v.s. det är en ganska liten skillnad på t.ex. 40g kolhydrater direkt efter och sedan 110g kolhydrater till måltiden en timme senare än 150g kolhydrater på måltiden fast inga allas i direkt anslutning till passet.
Men faktum är att glykogeninlagringen inleds tidigare ju snabbare kolhydrater tillförs och det finns inget negativt med det.:) Om det är "akut" för just dagens pass så ta någon skiva vitt brös t.ex. Banan har du ju själv nämnt och ett par bananer är inte "fel" det heller även om det inte är jättesnabba kolhydrater.
Därefter rekommenderar jag att du köper något kolhydratpulver så du kan blanda dig en gainer efter passet. I Kolos webshop finns snabba kolhydrater i from av maltodextrin. Blanda i det i proteindrinken och du har en bra gainer.:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Du "behöver" inte snabba kolhydrater direkt efter passet. Bara du kommer hem och äter kolhydratrikt tillräckligt tätt inpå passet och att den totala mängden kolhydrat blir densamma i vilket fall.
D.v.s. det är en ganska liten skillnad på t.ex. 40g kolhydrater direkt efter och sedan 110g kolhydrater till måltiden en timme senare än 150g kolhydrater på måltiden fast inga allas i direkt anslutning till passet.
Men faktum är att glykogeninlagringen inleds tidigare ju snabbare kolhydrater tillförs och det finns inget negativt med det.:) Om det är "akut" för just dagens pass så ta någon skiva vitt brös t.ex. Banan har du ju själv nämnt och ett par bananer är inte "fel" det heller även om det inte är jättesnabba kolhydrater.
Därefter rekommenderar jag att du köper något kolhydratpulver så du kan blanda dig en gainer efter passet. I Kolos webshop finns snabba kolhydrater i from av maltodextrin. Blanda i det i proteindrinken och du har en bra gainer.:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
tack =)
mastermungo
2008-07-12, 13:58
Tänk bara på att om du blandar redan sötat proteinpulver med något sött som tillexempel druvsocker(t.ex. dextropur) så kommer det smaka sött som satan. Vet inte hur malto smakar rent men det är väl det enda som smakar sött i "vanlig" gainer och de smakar väldigt sött enligt mig. Druvsocker har jag dock hört att det ska vara värre.
Därför rekommenderar jag att du har både en färdigblandad gainer och ett rent proteinpulver.
Eddie Vedder
2008-07-12, 14:04
Därför rekommenderar jag att du har både en färdigblandad gainer och ett rent proteinpulver.
Hur kan du rekommendera något baserat på något du själv säger att du inte ens vet stämmer?
Maltodextrin smakar inte som dextropur t.ex. Och det är inte maltodextrinet i en egenblandad gainer som ger smak och sötma utan exakt samma sak som gav proteindrinken smak och sötma innan. D.v.s. smakarom och sötningsmnedel.
mastermungo
2008-07-12, 14:33
Hur kan du rekommendera något baserat på något du själv säger att du inte ens vet stämmer?
Maltodextrin smakar inte som dextropur t.ex. Och det är inte maltodextrinet i en egenblandad gainer som ger smak och sötma utan exakt samma sak som gav proteindrinken smak och sötma innan. D.v.s. smakarom och sötningsmnedel.
Jag har testat att blanda vassle med sötningsmedel med dextropur och det smakade sött som fan.
Jag förstår inte varför du trodde att malto skulle ge smak åt proteinpulver?? Som jag redan sagt smakar väldigt sött redan utan extra socker.
Däremot så antog jag att färdigblandad gainer inte innehöll sötningsmedel och att det var malto som gav sötman då folk som provat rent malto säger att det har en sötma.
Jag har testat att blanda vassle med sötningsmedel med dextropur och det smakade sött som fan.
Jag förstår inte varför du trodde att malto skulle ge smak åt proteinpulver?? Som jag redan sagt smakar väldigt sött redan utan extra socker.
Däremot så antog jag att färdigblandad gainer inte innehöll sötningsmedel och att det var malto som gav sötman då folk som provat rent malto säger att det har en sötma.
vad snackar du om?
Eddie Vedder
2008-07-12, 14:48
Inte i proteinpulvret, i gainern. Jag uppfattade "vanlig" gainer som den man blandar själv och inte den färdigblandade. Troligtvis ett missförstånd.
Men fortfarande kan jag inte se anledningen till att rekommendera en färdigblandad framför en egendoserad. Friheten av dosera efter eget behov samt den ekonomiska fördelen per portion borde ju göra valet ganska lätt.
Bara man har någorlunda koll på vad som kan tänkas vara lämpliga volymer och mängder av de båda. T.ex. 0.5g protein/kg kroppsvikt och samma mängd kolhydrat. Men det är ju helt fritt att både öka och sänka på både proteinet och kolhydraterna.
Själv har jag bara 0.33g pulver/kg kroppsvikt i min drink, d.v.s. 20g. Det är ju inte riktigt 20g protein men orka räkna proteinet i sig.:Virro
mastermungo
2008-07-12, 15:45
Det enda jag varnade för var att blanda proteinpulver som redan innnehåller sötningsmedel med något som smakar sött t.ex. dextropur.
Därför rekomenderar jag en gainer som inte smakar helvete.
Sedan gjorde jag visst misstaget att tro att maltodextrin också smakade sött.
Men blanda då gärna malto med proteinpulver om det dessutom är billigare och inte smakar äckligt.
mastermungo
2008-07-12, 15:52
Dessutom tänker jag fortfarande tro att färdigblandad gainer är godare än sötningsmedelslisk med eller utan malto. Dock tänker jag prova och jag tackar Eddie för tipset... Räknade precis på det och det var faktiskt rackarns mycket billigare och man kan själv bestämma förhållandet mellan protein å kolisar.
Jag har för mig att man ska få i sig kolhydrater samtidigt som proteintillskottet för att kroppen då lättare tar upp proteinet.
Har tyvärr ingen källa och minns jag rätt är det nog hörsägen. Någon som vet bättre?
--> I'm off to google!
Verkar som att om man efter träning inte äter kolhydrater utan enbart proteintillskott så omvandlas en del av proteinet til glukos och far iväg till glykogendepån istället för att föras till levern för att sedan berika musklerna.
King Grub
2008-07-12, 16:20
En stor mängd av proteinet man äter, antagligen en majoritet, oxiderar alltid till energi.
Det behövs inte kolhydrat tillsammans med aminosyror för att dessa skall utöva maximal anabol effekt genom att stimulera proteinsyntesen. Stimuleringen av proteinsyntesen efter styrketräning kräver enbart essentiella aminosyror och är inte beroende av kolhydrat, insulin, GH eller IGF-I.
Ooo! Då kan jag spara in på kolhydraterna lite till då med andra ord.
King Grub
2008-07-12, 16:37
För återhämtning och glykogeninlagring är dock kolhydrat det avgörande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.