Visa fullständig version : Rapsolja
wellyt2n
2008-07-12, 00:11
Om man lägger till 30ml rapsolja per dag, visst ökar man då i vikt? Alltså i principen.
Mina kompisar säger att eftersom det är nyttigt fett så kan man inte gå upp i vikt på det. Har de fel+
Mega_man1000
2008-07-12, 00:40
DEt beror på den totala mängden energi(mat) du får i dig. du går alltså bara upp i vikt ifall du ligger på ett energi överskott. oavsett vart kalorierna kommer ifrån så går du inte upp i vikt om du förbrukar mer energi än vad du får i dig;)
wellyt2n
2008-07-12, 00:42
Jo men oljan ökar väl energiintaget?
Givetvis, rapsolja är bland det energirikaste du kan få i dig. 9 kcal / gram
wellyt2n
2008-07-12, 00:44
Tack för svar! kan man överdosera och få dåligt blod- hjärt blabla grejs?
Rapsolja har väldigt bra sammansättning när det gäller fettet. Så länge du inte överdriver ditt intag är det lugnt, man kan ju i princip missbruka all sorts mat bara man ger sig fan på det.. :P
Med andra ord: Ät en blandad, mestadels oraffinerad kost och drick lite rapsolja. Det kommer bli så bra så!
wellyt2n
2008-07-12, 00:56
tänkte mig, en 30ml morgon, en 30ml kväll.. Sen allt annat skit man käkar. Thx
wellyt2n
2008-07-12, 01:51
Rent alltså :P
Mega_man1000
2008-07-12, 11:14
tycker du att det är gott om jag får fråga:)
tänkte mig, en 30ml morgon, en 30ml kväll.. Sen allt annat skit man käkar. Thx
Ett tips är ju att istället för att dricka olja som en annan bög är ju att du äter sånt som ger möjlighet att äta sås till. Tex en beasås baserad på rapsolja är ju en finfin källa för samma nyttiga fett men det ger njutning istället för obehag.
Ett tips är ju att istället för att dricka olja som en annan bög är ju att du äter sånt som ger möjlighet att äta sås till. Tex en beasås baserad på rapsolja är ju en finfin källa för samma nyttiga fett men det ger njutning istället för obehag.
+1
Och wellyt2n, du ska veta att bara för att du dricker dessa 60ml rapsolja varje dag så är det inte en garanti på att du kommer gå upp i vikt. Det innebär att du kommer få i dig 468 kcal extra varje dag (4 matskedar olja väger ca 52g) men om du ändå inte kommer upp i ditt energibehov så kommer du gå ner i vikt.
machine gun
2008-07-12, 12:33
Såser och dressingar är som det sägs ovan ett bra sätt att öka sitt energiintag utan att behöva tvinga i sig olja. T.ex. majonnäs, aioli osv är ju baserade på rapsolja.
Ett annat alternativ är att hälla oljan i maten, eftersom fett har en smakförhöjande effekt.
Handcuff
2008-07-12, 13:42
Du kan gå upp ivikt genom att äta massa gurka också..eller varför inte tomater. Blir rätt kämpigt dock eftersom de inte är så energitäta = du måste äta jättemycket. SÅ dina kompisar har fel.
wellyt2n
2008-07-12, 15:26
Tack för alla svar!
En fråga, är det dåligt att ta rapsolja direkt efter träning? eller före? ELler har det ingen betydelse
:)
King Grub
2008-07-12, 15:32
Dåligt är väl att ta i, men det finns ingen anledning att använda fett i direkt anslutning till träning. Då vill man ha snabb tillförsel av lättillgänglig energi och aminosyror, inte fett som saktar ned upptaget. Man brukar rekommendera idrottsmän att låta målen i anslutning till träning vara fettfria.
wellyt2n
2008-07-12, 15:34
Ah okej! tack så mkt
wellyt2n
2008-07-12, 15:58
tycker du att det är gott om jag får fråga:)
blandar ut det med lite vatten så smakar det inget! så gåre fort o dricka också : )
Mega_man1000
2008-07-12, 16:03
blandar ut det med lite vatten så smakar det inget! så gåre fort o dricka också : )
go for it:thumbup:
wellyt2n
2008-07-13, 16:27
Dåligt är väl att ta i, men det finns ingen anledning att använda fett i direkt anslutning till träning. Då vill man ha snabb tillförsel av lättillgänglig energi och aminosyror, inte fett som saktar ned upptaget. Man brukar rekommendera idrottsmän att låta målen i anslutning till träning vara fettfria.
hurmånga timmar bör jag vänta efter jag tränat och käkat mina kolhydrater o protein? :)
Eddie Vedder
2008-07-13, 16:30
hurmånga timmar bör jag vänta efter jag tränat och käkat mina kolhydrater o protein? :)
Så snabbt inpå passet som möjligt. Ju tidigare inpå desto bättre.
wellyt2n
2008-07-13, 17:21
Så snabbt inpå passet som möjligt. Ju tidigare inpå desto bättre.
Haha fan, menade oljan :P
Käka din kolhydrat/proteinrika mat först. Vänta tills mättnaden lagt sig. Magsäcken ska ju helst hinna tömma en hel del av maten du ätit innan du får i dig fettet. För så fort du får i dig fettet och det blandas med maginnehållet kommer det att gå långsammare. Men om du har väntat "ett bra tag" säg 1½-2 timmar, så bör ju en hel del av maten vara ute i tarmarna (beror lite på hur stor måltid man åt). vill du vara på den säkra sidan kan du vänta 3-4 timmar men det är detaljer som kanske egentligen inte spelar någon större roll.
Önskar dig lycka till med att försöka gå upp i vikt!
wellyt2n
2008-07-13, 18:35
TACK! nu är jag nöjd haha
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.