handdator

Visa fullständig version : Vilken tid är effektivast att styrketräna?


Firefly
2008-07-11, 23:56
Hej!

Gör det nagon skillnad ifall man tränar under dagen eller natten?

Tackar för svar =)

Rahf
2008-07-11, 23:58
Det finns sociala, metabola och förmodligen andra anledningar till att inte träna mitt i natten.

Tidigt på morgonen eller sent på kvällen är en annan femma, den tid du presterar bäst är din bästa tid att träna på.

Shavin
2008-07-11, 23:58
När du känner dig som mest laddad och har mest energi är den absolut bästa tiden på dygnet att styrketräna ;)

Firefly
2008-07-12, 00:27
Men... reagerar inte kroppen olika? Jag menar, om man tranar innan man lagger sig sa ar det val battre? Kroppen aterhamtar sig ju under natten :p?

Med andra ord, vilken tid ger bast resultat?

Exhale_
2008-07-12, 00:34
Hormonellt är sen eftermiddag/tidig kväll den bästa tiden att träna styrketräning på. Då har man dessutom tid att fylla på med flera efterträningmål efter passet.

Hur stor skillnad det sen spelar roll över en längre tidsperiod är svårt att säga. Själv tycker jag att man ska träna när det passar en själv bäst. Då blir träningen oftast av och det är ju träningen tillsammans med mat och sömn som bygger musklerna.

Shavin
2008-07-12, 00:49
Du kommer inte märka nån skillnad ifall du börjar träna precis innan du går och lägger dig istället. Du märker mer skillnad om du tränar när du är som mest taggad än när du känner dig som minst taggad:)

Mr. Moose
2008-07-12, 10:13
Hej!

Gör det nagon skillnad ifall man tränar under dagen eller natten?

Tackar för svar =)

Det beror på dig! Bra svar va? :cool:

Själv tycker jag att det känns bäst (för mig) att träna vid 6-8 tiden på kvällen. Att träna senare gör att jag bara ligger och stirrar i taket en timme eller två, när kroppen är på högvarv efter träningen tar det lite tid innan jag kan somna. Tränar jag för tidigt känns det som om jag inte har samma kraft/energi som på kvällen. Testa och se vad du tycker passar dig, vi är alla annorlunda.

Thalagor
2008-07-12, 10:34
Det jag har läst tidigare är att om man har valet fritt så ska man träna på morgonen, för det är då testosteronnivåerna är som högst.

Men nu, enl. http://weighttraining.about.com/od/techniquesandstrategies/a/training_time.htm , verkar kvällen bäst. Detta eftersom även om testosteronnivåerna är lägre på kvällen, är testosteron/cortisol-nivåerna högst.

King Grub
2008-07-12, 10:41
It has been determined that within physiological limits, muscle function improves as temperature increases. It has also been demonstrated that during exercise, muscle and rectal temperature respond in a parallel fashion, clearly establishing a relationship between these two variables. Moreover, the data presented here and elsewhere have confirmed that rectal, and thus muscle temperature, is lowest in the morning hours and progressively increases throughout the afternoon and evening hours. Close inspection of our data reveals that at virtually every speed of movement and parameter of performance quantified, muscle function is impaired in the morning compared with the evening.

Circulating concentrations of the androgen testosterone and the glucocorticoid cortisol were measured to determine biorhythmic variation in the endocrine regulation of the endogenous anabolic/catabolic milieu and, in turn, to assess the responsiveness of these hormones to resistance exercise at different times of the day. Our results affirm previous work demonstrating that both of these steroid hormones tend to peak in the morning hours and diminish throughout the day leading to the expression of their lowest values in the evening. In the present study, plasma testosterone and cortisol concentrations were highest at 0800 h and lowest at 2000 h, both before and immediately following resistance exercise.

If plasma testosterone by itself is considered the primary endocrine regulator of muscle mass, it appears that the early morning (0800 h) is the optimal time for resistance exercise. Not only are pre- and postexercise testosterone concentrations greatest among the time points studied, but only at 0800 h does exercise evoke significant increases in the blood-borne levels of this steroid. Conversely, if the plasma testosterone to cortisol ratio, suggested to reflect the overall anabolic status of men, does in fact more accurately indicate the potential for protein accretion in muscle than testosterone alone, then our pre- and postexercise data imply that among the time intervals examined, the early evening (2000 h) is most conducive to resistance exercise. In contrast, however, the responsiveness of plasma testosterone/cortisol to the stimulus of resistance exercise is greatest at 0800 h, the same time at which significant exercise-induced testosterone elevations occur.

In conclusion, the present study identified significant biorhythmic variation in blood pressure, rectal temperature, plasma testosterone, and cortisol concentrations, but not heart rate or plasma lactate, following a protocol of maximal effort isokinetic resistance exercise of the knee extensors and flexors. With the exception of fatigue, each of the muscle performance variables quantified (peak torque, average power, maximal work done for a single repetition, and total work performed per set) were significantly influenced by chronobiological effects. Yet, significant results were demonstrated only at the fastest velocities of movement utilized. This speed specificity in the time of day variation of muscle performance may be accounted for by a similar biorhythmicity in body temperature, i.e., lowest at 0800 h, greatest at 2000 h. Thus, it appears that in the segment of the day when exercise is typically performed, the functional capacity of muscle is lowest in the early morning and peaks in the early evening hours.

Medicine& Science in Sports & Exercise:Volume 30(9)September 1998 pp 1399-1407. Biorhythmic influences on functional capacity of human muscle and physiological responses.

maRRtin
2009-09-02, 10:50
Dr Åsa pratade om det här i sitt program igår.

Uppåt 20% mer muskler om man tränade på eftermiddagen jämfört med att träna på morgonen sas det.

Turbo Rico
2009-09-02, 10:52
Dr Åsa pratade om det här i sitt program igår.

Uppåt 20% mer muskler om man tränade på eftermiddagen jämfört med att träna på morgonen sas det.


kl 17.00 närmare bestämt. Jag tränar då men några 20% har jag då fan inte sett...*gah!*

maRRtin
2009-09-02, 10:55
kl 17.00 närmare bestämt. Jag tränar då men några 20% har jag då fan inte sett...*gah!*
Hur vet du det?
Tänk hur liten du varit om du tränat på morgonen, 20% mindre närmare bestämt! ;)

Pontus H
2009-09-02, 10:58
var det inte väldigt viktigt att förse musklerna med energi de efterföljande 12h efter träning om man vill vara opti? kanske svårt om man tränar 20.00? :o

C.E.J.
2009-09-02, 11:12
var det inte väldigt viktigt att förse musklerna med energi de efterföljande 12h efter träning om man vill vara opti? kanske svårt om man tränar 20.00? :o

Om man tömmer glykogenförråden och vill vara opti för ett pass som involverar samma muskler inom 24h, ja.

Matsa
2009-09-02, 12:59
Jag tror att regelbundenheten (att träna vid någorlunda samma tid på dygnet) är viktigare än vilken tid man tränar på. Någon som vet om det finns något skrivet om detta? Skulle vara intressant men jag har inte lyckats hitta något.

Hur som helst så är det klart bättre att träna än att inte träna. När jag jobbade skift och slutade vid midnatt varannan vecka så tränade jag efter jobbet. Det kändes vettigare att utnyttja förmiddagen till att vara ute i solen eller få diverse sysslor gjorda. Det är säkert inte optimalt men jag märkte ingen jättestor skillnad mot när jag alltid tränade på eftermiddagen. Eller jo föresten, det var jobbigare att komma ur sängen dagen efter.

Sen var det en nackdel att behöva hålla sig vaken länge nog för att få i sig ett extra mål mat.

Sniggel
2009-09-02, 13:06
Oftast är det stor skillnad för mig mellan morgon/mitt på dagen och kväll vid 18:00 men speciellt vid 20:00 och senare. Där det senare är bättre (starkare/uthålligare/mer fokus).
Tur att gymmet precis utökat sina öppet-tider till 22:00 :D

Turbo Rico
2009-09-02, 13:19
Hur vet du det?
Tänk hur liten du varit om du tränat på morgonen, 20% mindre närmare bestämt! ;)

Jag har testat det mesta utom att träna på nätterna. Jobbade natt förut och tränade ett kort tag på morgonen men annars var det träning kl 14.30-16.00, ibland sena kvällar. OK, måste säga att det som funkat aboslut bäst är att träna just kl 17-19 men några 20% vet jag inget om... 5% kanske.

bengdoktor
2009-09-02, 13:21
Jag presterar betydligt bättre vid 18-hugget än på morgonen, men det har väl med mat i magen att göra och såna saker.

maRRtin
2009-09-02, 13:27
...
Hur som helst så är det klart bättre att träna än att inte träna....
Så klart, men det är ingen som sagt att det är bättre att låta bli att träna.
Jag presterar betydligt bättre vid 18-hugget än på morgonen, men det har väl med mat i magen att göra och såna saker.
Det har med temperaturen i musklerna att göra, läs Grubs post.

It has been determined that within physiological limits, muscle function improves as temperature increases. It has also been demonstrated that during exercise, muscle and rectal temperature respond in a parallel fashion, clearly establishing a relationship between these two variables. Moreover, the data presented here and elsewhere have confirmed that rectal, and thus muscle temperature, is lowest in the morning hours and progressively increases throughout the afternoon and evening hours. Close inspection of our data reveals that at virtually every speed of movement and parameter of performance quantified, muscle function is impaired in the morning compared with the evening.

Langster
2009-09-02, 13:35
It has been determined that within physiological limits, muscle function improves as temperature increases. It has also been demonstrated that during exercise, muscle and rectal temperature respond in a parallel fashion, clearly establishing a relationship between these two variables. Moreover, the data presented here and elsewhere have confirmed that rectal, and thus muscle temperature, is lowest in the morning hours and progressively increases throughout the afternoon and evening hours. Close inspection of our data reveals that at virtually every speed of movement and parameter of performance quantified, muscle function is impaired in the morning compared with the evening.

Såå... Rektal temperatur alltså!
http://www.enkoksbutik.se/vikingsun/257200844298390500147_L.JPG

Matsa
2009-09-02, 13:39
Så klart, men det är ingen som sagt att det är bättre att låta bli att träna.

Har jag inte heller påstått.

ElecTr0n
2009-09-02, 13:40
För att märka av skillnaden mellan att träna förmiddag/lunch med att träna eftermiddag måste ju vara väldigt liten om man inte sköter allt annat ganska perfekt (kost, vila och träningen)

Men kul att veta i allafall, man blir aldrig fullärd.

Commando1980
2009-09-02, 13:49
bästa tidpunkten på dygnet att träna är när det känns bäst (mentalt och fysiskt) för en själv.

Sniggel
2009-09-02, 13:51
För att märka av skillnaden mellan att träna förmiddag/lunch med att träna eftermiddag måste ju vara väldigt liten om man inte sköter allt annat ganska perfekt (kost, vila och träningen)

Men kul att veta i allafall, man blir aldrig fullärd.

Skillnaden är fullt påtaglig för vissa. För mig kan den påverka mer än vad kosten gör.

ElecTr0n
2009-09-02, 13:55
Skillnaden är fullt påtaglig för vissa. För mig kan den påverka mer än vad kosten gör.

Intressant! För mig, för att jämföra med, blir skillnaden ingen alls. Däremot när jag lägger om min kost med bra mat och sover bra om nätter får jag en jätte stor skillnad.

ceejay
2009-09-02, 14:24
Såå... Rektal temperatur alltså!
http://www.enkoksbutik.se/vikingsun/257200844298390500147_L.JPG

hoppas innerligt att den där inte skall upp i rumpan

thomast
2009-09-02, 14:48
hoppas innerligt att den där inte skall upp i rumpan

Jag skulle inte vilja vara i närheten av den röven som uppmäter 80 grader celsius.

ceejay
2009-09-02, 14:51
jag skulle inte vilja vara i närheten av den röven som uppmäter 80 grader celsius.

hihi :D

WorkOutBuddy
2009-09-02, 16:09
Uppåt 20% mer muskler om man tränade på eftermiddagen jämfört med att träna på morgonen sas det.

:MrT:

Själv så tränar man på morgonen vilket känns bäst :D
Men 20% mer muskler är ganska mycket *popcorn*