handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag lägga pengarna på? Hilfe!


Exdiaq
2008-07-11, 23:06
Löning kommer om lite mindre om två veckor och jag måste välja vad jag ska lägga pengarna på; en 10dagars-resa till Miami eller LA med en polare under höstlovet eller en 200cc kina-ATV, vägreggad. Båda saker är i samma prisklass, runt 11 000:-

En resa till Miami/LA skulle vara jävligt gött då jag kan komma bort från gråa Sverige under en tid. Också kanske sista chansen att sticka någonstans med den här polaren p.g.a. jobb, studier, lumpen osv. Samtidigt skulle det vara riktigt kul att ha en ATV att leka med och använda för att kunna ta sig till gymmet (9-10km bort) när föräldrarnas bil är upptagen.

Vad skulle ni välja?

Mche
2008-07-11, 23:10
Tveklöst resan, en sådan resa med sina polare kan man minnas länge. Sen är inte jag någon prylgalen person så det var ett enkelt val för mig.

Kryss
2008-07-11, 23:12
Kom hem från usa idag efter att ha varit i miami/nyc, och miami var riktigt jäkla trevligt, rekommenderas :)

Rent allmänt så tycker jag att resor ger minnen för livet, en pryl kan du alltid köpa senare.

Exdiaq
2008-07-11, 23:16
Kom hem från usa idag efter att ha varit i miami/nyc, och miami var riktigt jäkla trevligt, rekommenderas :)

Rent allmänt så tycker jag att resor ger minnen för livet, en pryl kan du alltid köpa senare.



Just den tanken har jag också, väger lite över mot resan faktiskt.

Nithian
2008-07-11, 23:42
köp protein för allting.

Magica
2008-07-11, 23:44
köp protein för allting.

Hahaha! Underbart.

High1ander
2008-07-11, 23:56
11000 kr aer dock ganska tajt for Miami kan jag tanka mig. Flyg dit blir val 3000kr. sen vandrarhem brukar vara 120-150 kr per natt. Hotell/motell om du delar blir ca 260-340kr per natt. Sen maste man ju festa o sa :D

11000 minus resa 3000, vilket ger 8000, sen 8000 minus boende 10 dagar blir ca 1500-3000kr, vilket ger dig 5000-6500. Sen kostar mat ca 6-14$ pa normala stallen, o aeter man 2gg per dag sa blir det...

Aja, skitsamma, med laga dollarkursen sa ar du saker sa lange du inte maste kopa dyraste maten eller spriten - varje dag.

rAjj
2008-07-12, 00:00
11000 kr aer dock ganska tajt for Miami kan jag tanka mig. Flyg dit blir val 3000kr. sen vandrarhem brukar vara 120-150 kr per natt. Hotell/motell om du delar blir ca 260-340kr per natt. Sen maste man ju festa o sa :D

11000 minus resa 3000, vilket ger 8000, sen 8000 minus boende 10 dagar blir ca 1500-3000kr, vilket ger dig 5000-6500. Sen kostar mat ca 6-14$ pa normala stallen, o aeter man 2gg per dag sa blir det...

Aja, skitsamma, med laga dollarkursen sa ar du saker sa lange du inte maste kopa dyraste maten eller spriten - varje dag.

Du tar ju inte i direkt.. Det ÄR dyrt i både Miami och LA nästan oberoende vad dollarkursen står i (med tanke på den lilla deff som sker från dag till dag).. Jobba in en lön till och ha kul med polarn ;) :thumbup:

edit: visst kan du komma billigt undan.. det kan man överallt. Tar du en resa med en, som det verkar, nära vän så kosta på er!!

High1ander
2008-07-12, 00:11
Du tar ju inte i direkt.. Det ÄR dyrt i både Miami och LA nästan oberoende vad dollarkursen står i (med tanke på den lilla deff som sker från dag till dag).. Jobba in en lön till och ha kul med polarn ;) :thumbup:

edit: visst kan du komma billigt undan.. det kan man överallt. Tar du en resa med en, som det verkar, nära vän så kosta på er!!

Vada att jag tar i? Miami borde kosta lika mycket som Santa Barbara (som ar dyrast i USA), jag vet aven vad billiga hotell o vandrarhem kostar i LA o det ar inte sa javla dyrt men kan snabbt ga upp i pris beroende pa vilken lyx man vill ha. Men fortfarande sa kan man komma billigt undan om man gor det ena eller det andra. Men t.ex. min polare brande latt 40000kr har i SB nar han halsa pa i ca 14 dagar for 2 ar sen, men jag vet andra som levt pa mycket mindre.

High1ander
2008-07-12, 00:19
Jag ser att flygen gar runt 6800-7200kr, sa det har blivit dyrare trots dollarkursen, tacka oljan.

Horde idag pa radio att for ett par ar sedan sa var flygbiljetternas pris 10% av kostnaden i bensinspris, och nu ar det 40% av biljetten tacker bensinpriset. Bara pa ett ar sa har priset for flygbolagen stigit 90%. Dock sa har inte biljetterna okat lika mycket...

Exdiaq
2008-07-12, 00:20
Vada att jag tar i? Miami borde kosta lika mycket som Santa Barbara (som ar dyrast i USA), jag vet aven vad billiga hotell o vandrarhem kostar i LA o det ar inte sa javla dyrt men kan snabbt ga upp i pris beroende pa vilken lyx man vill ha. Men fortfarande sa kan man komma billigt undan om man gor det ena eller det andra. Men t.ex. min polare brande latt 40000kr har i SB nar han halsa pa i ca 14 dagar for 2 ar sen, men jag vet andra som levt pa mycket mindre.



Flyg t/r + boende på 2stjärnigt hotell/motell i Downtown LA ligger på 8500-9000:-.

Bor du i LA eller? Vad tycker du om kollektivtrafiken i så fall? Bussarna är väl inte mycket att hänga i granen, men med tågen verkar man kunna nå det mest centrala:
http://www.metro.net/riding_metro/maps/rail_map.pdf

Exdiaq
2008-07-12, 00:29
Strunt i min fråga, hittade svar själv på Wikitravel :D

Rail lines were designed with ward-level politics in mind, rather than transportation needs, and the route structure is rather bizarre. Many popular tourist destinations require multiple transfers, and often involving buses. For example, a twenty-five mile trip from Pasadena to LAX airport involves travel on four lines and a shuttle bus and takes well over two hours. A pending U-shaped extension to the Gold Line will make it possible to make a six-mile trip from Sierra Madre to East LA in 75 minutes, about the same as it would take to walk.

High1ander
2008-07-12, 00:30
Flyg t/r + boende på 2stjärnigt hotell/motell i Downtown LA ligger på 8500-9000:-.

Bor du i LA eller? Vad tycker du om kollektivtrafiken i så fall? Bussarna är väl inte mycket att hänga i granen, men med tågen verkar man kunna nå det mest centrala:
http://www.metro.net/riding_metro/maps/rail_map.pdf

Jag flyttar fran Santa Barbara till LA om 3 veckor. Men det lilla jag varit i LA o upplevt deras kollektivtraffik sa maste jag saga att den ar samst. Inga tider utsatta nar bussarna kommer vid hallplatser. I tunnelbanan sa star det inte nar nasta tag kommer (iofs var det 4 ar sen jag akte dar), etc.

Det kanns bara som det ar "satt dig ner o vanta"-installning.

Santa Barbara har riktigt bra kollektivtraffik for att vara USA likasa San Francisco o till viss del Chicago, men det suger generellt satt i stader jamfort med Stockholm (som fan ar lojligt bra).

tp_88
2008-07-12, 00:46
Tveklöst resan av dom alternativen, dock tror jag att det blir knixigt med bara 11k. Ska man åka ska man unna sig rejält när man är där, anser jag.

Om ljud/musik intresserar dig röstar jag för en vettig, helst begagnad (eftersom du kan få rätt sjysta grejer för 11k då), stereoanläggning.

Exdiaq
2008-07-12, 00:47
Jag flyttar fran Santa Barbara till LA om 3 veckor. Men det lilla jag varit i LA o upplevt deras kollektivtraffik sa maste jag saga att den ar samst. Inga tider utsatta nar bussarna kommer vid hallplatser. I tunnelbanan sa star det inte nar nasta tag kommer (iofs var det 4 ar sen jag akte dar), etc.

Det kanns bara som det ar "satt dig ner o vanta"-installning.

Santa Barbara har riktigt bra kollektivtraffik for att vara USA likasa San Francisco o till viss del Chicago, men det suger generellt satt i stader jamfort med Stockholm (som fan ar lojligt bra).



Ungefär så som jag läst på alla andra ställen då. Jaja, blir till att hyra bil då istället!

L-Sami
2008-07-12, 05:59
Amerika lätt. Fast räcker det med 11 000? :S

L-Sami
2008-07-12, 06:02
Jag flyttar fran Santa Barbara till LA om 3 veckor. Men det lilla jag varit i LA o upplevt deras kollektivtraffik sa maste jag saga att den ar samst. Inga tider utsatta nar bussarna kommer vid hallplatser.




Bussar åker i tid i LA och det finns busstidtabelller, det gör de i Santa Monica/Venice iaf. Tar bara lång tid att åka, men billigt är det, 15 spänn för en tur till Downtown LA från Venice.

skaparn
2008-07-12, 06:55
Tveklöst resan, en sådan resa med sina polare kan man minnas länge. Sen är inte jag någon prylgalen person så det var ett enkelt val för mig.

Jag gillar verkligen materiella ting, men det här var ändå ett lätt val. Resan. Alla gånger. Do it. Do it.

Exdiaq
2008-07-12, 10:03
Amerika lätt. Fast räcker det med 11 000? :S



Det är i runda slängar, om jag skulle löpt ATVn så tillkommer försäkring, ordentligt lås osv. Det jag ville ha fram var att jag inte kunde köpa båda, sen om det blir 5-6k dyrare spelar ingen större roll då jag har nästa löning också :D

shut teh face
2008-07-12, 10:05
Jag tycker inte om att lägga pengarna på att resa, men det är bara jag. Jag kanske är extremt tråkig eller lättroad. Jag uppskattar Sverige så mycket fortfarande att jag kan nå total njutning på många sätt. :D

C.E.J.
2008-07-12, 19:25
Resa, no contest.