handdator

Visa fullständig version : Ägg?


Chrillee
2008-07-11, 16:37
Tja!
Hur brukar ni tillaga era ägg?
Folk säger alltid att dem bara äter äggulan, varför?

Tar dem bort det övriga 'slagget'? Och hur tillaggar dem det? Som en omelett? Varför tar dem alltid bort resten? Känns som ett väldigt slöseri, vad är så dåligt med det övriga?

Kan man äta äggulan rakt av utan att riskera en massa sjukdomar förresten? Spar man ju lite tid.

Är det bra protein i ägg?

Förresten, är det enbart för mig som forumet segar sjukt? T ex i sök så stannar det bara?

Alfred Nobel
2008-07-11, 16:52
Det är mer protein i äggulan än i vitan (generellt sett) men den består till stor del av fett också, men fylld med massa näring så den ska man äta med glädje.

Äggvitan innehåller i princip nästan bara proteiner, lite kolhydrater också, men inget fett. Men du får inte lika mycket proteiner i 100 g äggvita som i 100 g äggula.


Jag föredrar kokt ägg som jag antingen äter direkt med kaviar eller på en smörgås. Fast då får den gärna vara stekt också, det kvittar.

Chrillee
2008-07-11, 16:57
Alltså äggvitan? Det är 'slagget' runt omkring äggulan eller? Får ingen klarhet i det där hehe.

Gör alltid omelett när jag käkar ägg, går fortast. Därför jag kom att tänka på om jag skulle ta bort 'slagget/äggvitan(?)' vid tillagning.

Gott är det i alla fall, kollade nu att det är 0 carbs i det i alla fall men väldigt mycket fett. Vad är det för fett? Mättat? Omättat?

King Grub
2008-07-11, 16:59
Alltså äggvitan? Det är 'slagget' runt omkring äggulan eller? Får ingen klarhet i det där hehe.

Koka ägget. Skala det. Dela det på mitten. Ser du det gula? Det är gulan. Ser du det vita? Det är vitan...

Vad är det för fett? Mättat? Omättat?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=sv

Scratch89
2008-07-11, 20:19
Ägg har, utan att överdriva, en av de bästa fettsyresammansättningarna av våra livsmedel.

Apos78
2008-07-11, 21:28
Ägg har, utan att överdriva, en av de bästa fettsyresammansättningarna av våra livsmedel.

Och är dessutom, utan att överdriva, bland det godaste vi kan stoppa i oss:thumbup: .

Conscience
2008-07-11, 22:31
Men är det ok att t.ex få i sig 4-5 gulor per dag? Gillar ägg, helst äggröra.. Det finns ju både det bra kolestrolet och det mindre bra kolestrolet i gulan (HDL, LDL), därav funderingen på hur många hela ägg som kan ätas per dag, utan nån risk för nåt (om det nu finns)?

Ignatius72
2008-07-11, 22:50
Koka ägget. Skala det. Dela det på mitten. Ser du det gula? Det är gulan. Ser du det vita? Det är vitan...






:D Humor när den är som bäst.
Ägg är helt enkelt för djävla gott, i alla former.

Cohen
2008-07-12, 01:34
Tja!
Hur brukar ni tillaga era ägg?
Folk säger alltid att dem bara äter äggulan, varför?

Tar dem bort det övriga 'slagget'? Och hur tillaggar dem det? Som en omelett? Varför tar dem alltid bort resten? Känns som ett väldigt slöseri, vad är så dåligt med det övriga?

Kan man äta äggulan rakt av utan att riskera en massa sjukdomar förresten? Spar man ju lite tid.

Är det bra protein i ägg?

Förresten, är det enbart för mig som forumet segar sjukt? T ex i sök så stannar det bara?


Kokar oftast ägg för att ha dem på smörgås. Med kaviar och gruka är det gott värre. Tycker du det tar för lång tid att koka ett ägg (!) kan du alltid koka ett antal på samma gång och spara i kylskåpet.

Att äta råa ägg verkar bara dumt och äckligt, även om det i Sverige inte bör vara direkt farligt. Men varför? Lägg tre minuter på tillagning och du har något som smakar riktigt bra.

Eddie Vedder
2008-07-12, 04:50
Men är det ok att t.ex få i sig 4-5 gulor per dag? Gillar ägg, helst äggröra.. Det finns ju både det bra kolestrolet och det mindre bra kolestrolet i gulan (HDL, LDL), därav funderingen på hur många hela ägg som kan ätas per dag, utan nån risk för nåt (om det nu finns)?

HDL och LDL är inte olika former av kolesterol. Kolesterol är kolesterol.

HDL och LDL är lipoproteinpartiklar som transporterar kolesterolet i vårat blod. Så det är inte tal om olika former av kolesterol.

Och kroppens egna kolesterolsyntes nedregleras vid dietärt intag och jag personligen skulle aldrig någonsin oroa mig för min ganska höga äggkonsumtion. Tvärtom skulle jag gå miste om extremt mycket näring och god smak om jag skar ner så mindre ägg är helt uteslutet för mig i alla fall.

12-15 per vecka brukar det bli.

Conscience
2008-07-13, 01:46
Ok tack för svaret Eddie. Låter bra, klarar mig inte utan ett par ägg om dan :) Det finns ju så mycket nyttigt i ägg, o bra proteinkälla.

Scratch89
2008-07-13, 07:36
WHO (eller någon undergrupp) utnämnde ägg som världens bästa livsmedel för ett tag sedan, så du behöver inte oroa dig. :)