handdator

Visa fullständig version : Pengar tillbaka på datorskärm?


petah
2008-07-11, 15:18
Så här är det.

Köpte ny datorskärm för 3 veckor sen, lämnade tillbaka den första veckan för det började skifta färg till grönt ibland. :thumbup: Datorbutiken tar emot skärmen och säger att de skickar in den för koll och att jag kan räkna med ca två veckor. Ok, säger jag.

Nu har det gått två veckor så jag svängde in på butiken och frågade hur läget var med skärmen, tydligen så var det nå strul hos tillverkaren, expediten gissade på sommarvikarier, så skärmen hade inte ens blivit hämtad än.

Så nu funtar jag på att begära pengar tillbaka och köpa en skärm någon annanstans. Kan jag göra det? Det har inte gått 30 dagar och jag har kvittot, dock så är ju förpackningen självklart bruten.

Någon som har lite bättre koll än mig?

Edit: Kan tillägga att jag inte får låna en skärm av butiken medan den är inskickad för lagning, så nu sitter man här med gammel-skärmen som kan sprängas när som.

LadyInsane
2008-07-11, 15:44
Vilken butik är det?

petah
2008-07-11, 15:47
Näe det är en lokalbutik här.

hahavaffan
2008-07-11, 16:00
Fråga dom? Om de inte vill, så lär det bli jobbigt i vilket fall som helst.

petah
2008-07-11, 16:11
Fråga dom? Om de inte vill, så lär det bli jobbigt i vilket fall som helst.

Jag vill veta om jag kan begära pengar tillbaka eller ej, dvs om jag har nån lag på min sida. Frågar jag skulle jag tro att de bara säger något liknande med "näe de tror jag inte".

LadyInsane
2008-07-11, 16:12
Näe det är en lokalbutik här.

A. Okej. Hade det varit Onoff hade jag kunnat hjälpt dig.

petah
2008-07-11, 16:15
A. Okej. Hade det varit Onoff hade jag kunnat hjälpt dig.

Vet du vad som gäller där?

theoppositescollide
2008-07-11, 16:20
Vet du vad som gäller där?

Det som LadyInsane säger gäller.

petah
2008-07-11, 16:25
Det som LadyInsane säger gäller.

eeeeeeeHEHE

flakkz
2008-07-11, 16:45
Samma problem för mig med mitt moderkort och minne, båda delarna leverarades defekta och är nu inlämnade för kontroll. Tagit ett bra tag nu och börjar bli otålig. Datorbutiken har inte direkt imponerat änsålänge. Får se när de blir klara...

shadowfire
2008-07-11, 16:49
30-dagar är ångerrätten, men det är en helt annan sak.
Du kan nyttja reklamationsrätten istället, eftersom du har fått en felaktig/trasig vara. Då har du 2 månader på dig att reklamera köpet.

Du kan:

- kräva att få varan reparerad
- kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
- kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
- häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka
- hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav

Källa: konsumentköplagen

shadowfire
2008-07-11, 16:52
30-dagars ångerrätt innebär att du kan ångra ditt köp, men där kan säljaren kräva att förpackningen ska vara obruten och/eller varan vara i samma skick som då den lämnade butiken. Där är det olika från butik till butik lite hur de ser på saken.

Men som sagt, har man köpt något som är trasigt (och kan anses ha varit trasigt från dag1, dvs uppstår felet strax efter köpet så är det troligt att felet har funnits från fabrik), så kan du nyttja reklamationsrätten.

shadowfire
2008-07-11, 16:57
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

petah
2008-07-11, 17:08
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Tack för ett bra svar, nu är det ju såhär att de gått med på att laga datorn, men som sagt det här kan komma att ta månader innan jag får min skärm som jag betalat för.... Det finns ingen gräns du kan på rak-arm? Annars kommer jag läsa på.

NiXPhoenix
2008-07-11, 20:54
Tack för ett bra svar, nu är det ju såhär att de gått med på att laga datorn, men som sagt det här kan komma att ta månader innan jag får min skärm som jag betalat för.... Det finns ingen gräns du kan på rak-arm? Annars kommer jag läsa på.



Nej finns ingen direkt gräns utan det är antagligen "skälig tid" som gäller. :D

Är verkligen din skärm som du har sen tidigare så kass då?

petah
2008-07-11, 21:41
Nej finns ingen direkt gräns utan det är antagligen "skälig tid" som gäller. :D

Är verkligen din skärm som du har sen tidigare så kass då?

Nja den funkar väll, 17" inte platt, men känns ju ganska surt att slänga ut 2300:- på en ny skärm ha den 3 dagar och sen lämna in den nån månad, och sedan inte ens få låna en likvärdig skärm av dem medans, jag har trots allt köpt en produkt av dem som inte fungerat.

shadowfire
2008-07-11, 22:49
Tack för ett bra svar, nu är det ju såhär att de gått med på att laga datorn, men som sagt det här kan komma att ta månader innan jag får min skärm som jag betalat för.... Det finns ingen gräns du kan på rak-arm? Annars kommer jag läsa på.

mig veteligen finns det inget som säger att det finns ännu en gräns, dvs om du gjort överenskommelse med dem att de ska fixa den och sedan drar det ut på tiden... jag vettefan hur man gör då, då har ni redan valt ett alternativ så att säga och börjat på det.

Jag personligen hade backat tillbaka hela bandet och börjat om från början. Drar det ut på tiden så får vi söka andra alternativ, du som konsument ska inte behöva få lida för det (för oss som jobbat i butik så heter det "ånej inte en sådan där förbannad kundjävel som alltid ska ha rätt som kund").

Lägg fram argument att du lagt ut pengar, tiden tickar på och att konsumentköpslagen snart rinner ut - därmed behöer du som trots allt ligger ute med pengarna - vidta åtgärder för ditt eget bästa. Börjar säljaren protestera det minsta så blir du personlig och frågar hur han/hon agerat om det varit den själv som råkat ut för det, och så blinkar du med ena ögat (nåja försök se charmig ut iaf) och säg att du också jobbat i butik. Då har du både medkänsla o förståelse vunnit.

Sedan kvittar du ut pengarna eller en ny skärm av annan modell och låter deras tekniker få dras med reklamationsfasen. Låt firman också förstå hur otroligt bra service de gett dig och att du ska berätta för alla dina sju kusiner hur bra de var, så tror de att de gått ut som vinnare. :hbang:

Ignatius72
2008-07-11, 23:01
Skälig tid har gått ut när man hade kunnat tälja fram samma sak ur en tall med begynnande röta. Om man inte bor i Sibirien så finns det ingenting som renderar längre tid än en vecka. Hit med en ny pryl eller stålarna i handen så man kan gå till en seriös handlare.

PommesLOL
2008-07-12, 00:22
Gick den sönder efter tre dagar? Då hade jag kört en DOA på den, du ska inte få en skärm du har haft i tre dagar lagad. Du ska ha en ny. Butiken borde ha fler hemma som du bara kan byta den med? Annars ta pengarna och köp en ny någon annanstans.