handdator

Visa fullständig version : Kranvarmvatten: Livsfarligt eller ett rent nöje?


skaparn
2008-07-11, 11:57
Jag behöver en hjälp för att reda ut det här med varmvatten ur kranen.

Det är farligt, det har jag fått lära mig från barnsben, med motiveringen att kopparledningarna fäller tungmetaller som är lätt att överdosera. Men nu undrar jag hur faktan bakom detta ser ut.

1. Är det kopparledningar som leder varmvatten, och om så, vad gör man kallvattenledningar av?

2. Gör man fortfarande ledningar i koppar, alltså; är det farligt i både gamla och nya hus? Om inte, vad är normen idag vad gäller vattenledning?

3. Vilka ämnen är det som är farliga i varmvattnet och hur märker man att man fått en överdos?


Jag önskar verkligen att det här vore ett skolarbete, men nu är det bara ackumulerad nyfikenhet. Hjälp mig att sova om nätterna kolo.

Langster
2008-07-11, 12:04
Jag trodde det var eventuella bakterier i varmvattensledningar som var farligt.
Däremot har jag hört att man inte ska dricka kallvatten från kranar i badrum och andra ställen där det inte är brukligt att man hämtar dricksvatten då de ledningarna ofta är av koppar.

Musselbank
2008-07-11, 12:05
Varmvatten klassas inte som livsmedel. Hur illa det är med tex kopparinnehållet varierar säkert väldigt mycket. Ett ospolat gammalt system kan nog ge ifrån sig en hel del.

Anledningen till att just varmvattnet är riskabelt är nog just att det är varmt, varmt vatten är mer reaktivt.

Jag tror att småbarn blir risiga i magen av kopparn, det kan väl tänkas gälla vuxna också.

Torwald
2008-07-11, 12:08
Det frigörs mer koppar ju varmare vattnet är, men det borde inte vara någon fara om man spolar ordentligt innan man dricker det. I så fall kan jag tänka mig att gamla smutsiga och rostiga varmvattenberedare är en större hälsorisk. För att inte tala om varmvattenberedare som inte håller vattnet tillräckligt varmt.

King Grub
2008-07-11, 12:09
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14491&epslanguage=SV

kavalen
2008-07-11, 12:15
haha äh, vi är ju ett av de länder som har bäst vatten i världen, oavsett om man väljer att dricka det varmt eller kallt. Jag drack direkt från kranen nere i Spanien och inte fan blev jag sjuk av det. Specillt gott var det inte men godtagbart helt klart. Det är bara noja som försöker prackas på folk, att det skulle vara farligt, det är inte farligare än någonting annat, exempelvis gå på offentliga toaletter, låta nån sleva upp en kebabtallrik till dig etc etc, då är dem sistnämnda betydligt värre.

Torwald
2008-07-11, 12:19
kavalen, du kanske borde skaffa dig lite mer kött på benen innan du slänger ur dig förhastade slutsatser. I Sverige ansvarar vattenverken för kallvatten. Det är fastighetsägaren som ansvarar för det varma, och kvalitén på det kontrolleras inte alls i samma omfattning.

Tomten
2008-07-11, 12:30
eh, men är inte varmvatten samma kallvatten som bara går genom en varmvattenberedare?

Lär mig. Jag vet ingenting om VVS :P

D Andersson
2008-07-11, 12:30
Jag behöver en hjälp för att reda ut det här med varmvatten ur kranen.

Det är farligt, det har jag fått lära mig från barnsben, med motiveringen att kopparledningarna fäller tungmetaller som är lätt att överdosera. Men nu undrar jag hur faktan bakom detta ser ut.

Om kopparledningarna fäller ut något är det kopparjoner. Koppar är visserligen en tungmetall men antar att du syftade på något annat.


1. Är det kopparledningar som leder varmvatten, och om så, vad gör man kallvattenledningar av?

Koppar


2. Gör man fortfarande ledningar i koppar, alltså; är det farligt i både gamla och nya hus? Om inte, vad är normen idag vad gäller vattenledning?

Ja, men det finns även ledningar i stål eller plast. Koppar är fortfarande vanligt förekommande.


3. Vilka ämnen är det som är farliga i varmvattnet och hur märker man att man fått en överdos?

Det måste vara kopparjonerna som fäller ut, de är nog främst "farliga" för avloppsreningsverket och att det kanske blir för mkt koppar i avloppsslammet. Men det bildas som en hinna på insidan av alla vattenledningar ganska omgående och då minskar utfällningen av kopparjoner. Du tar hur som helst inte skada om du råkar ta en klunk varmt vatten från kranen då och då. Kopparförgiftning leder till ge magbesvär, illamående, kräkningar och diarré.

Sov gott

Fed up
2008-07-11, 12:39
Ryktena i min förra bostadsrättsförening sa att ordföranden där hade akut bacillskräck och därför ville dra in rör i rostfritt stål, såna man har på laboratorier ov, när huset skulle få nya rör, så han skulle kunna dricka varmvattnet. Detta skulle, enligt ryktet, kosta typ det tiodubbla mot vanliga kopparrör och ryktet (plus gamalt groll) medförde en smärre krigsföring i föreningen och en tudelning i två läger av alla som bodde där. Som tur var hade jag just sålt min lägenhet där.

Vad för sorts rör som sen drogs in förtäljer inte historien.

OBS. Jag ansvarar inte för sanningshalten i faktainnehållet för ovan refererat rykte.

Torwald
2008-07-11, 12:45
Jag trodde att även zink joniseras i viss utsträckning i varmvatten?

Nitrometan
2008-07-11, 13:02
Bakterier trivs i värme (upp till en viss gräns). Bakterietillväxten lär vara högre i varmt än i kallt vatten.

Antar att bakterier kan ställa till med mer problem än kopparjoner.

Ignatius72
2008-07-11, 13:14
Det är inte ledningarna som är problemet utan varmvattenberedarna. Kolla in i en begagnad sådan och ni vill inte dricka ur varmvattenskranen.

stevebc
2008-07-11, 13:14
Bakterier trivs i värme (upp till en viss gräns). Bakterietillväxten lär vara högre i varmt än i kallt vatten.

Antar att bakterier kan ställa till med mer problem än kopparjoner.+1

Fast de har cirkulation i varmvattenberedare (exakt hur vet jag inte) så man förhindrar uppkomsten av legionella t ex.

Shajjn
2008-07-11, 18:02
Viktigt att temperaturen är tillräckligt hög och med goda marginaler, annars finns det en viss risk för legionella.

Angel
2008-07-11, 18:09
Varför vill man dricka varmvatten?

Henchman
2008-07-11, 19:02
eh, men är inte varmvatten samma kallvatten som bara går genom en varmvattenberedare?

Lär mig. Jag vet ingenting om VVS :P

Ja, det ingående vattnet delas upp i 2 ledningar där ena går till beredarn och den andra till kallvattnet.

När det ändå talas om legionella så kan jag tala om att vatten som innehåller legionella är inte skadligt eller farligt att dricka. Däremot bör du inte duscha i det vattnet eftersom det kan ge dig sjukdomar om ditt immunförsvar är väldigt svagt.

stevebc
2008-07-11, 19:45
Så legionellan dör i magsäcken men kan tränga in genom sprickor/sår i huden?

Eddie Vedder
2008-07-11, 20:04
Så legionellan dör i magsäcken men kan tränga in genom sprickor/sår i huden?

Är det inte inandningen av bakterierna via vattenångan som är faran? Så att de tar sig in i lungorna?

machine gun
2008-07-11, 20:12
Är det inte inandningen av bakterierna via vattenångan som är faran? Så att de tar sig in i lungorna?

Jo, legionella orsakar en slags lunginflammation.

Scratch89
2008-07-11, 20:23
Att koka ägg med varmt vatten tror jag dock inte är någon fara. Det tränger inte in i livsmedlet i stor utsträckning, och man skalar ändå ägget. Det är iallafall det enda jag använder varmvatten till.

He-man
2008-07-11, 20:47
Viktigt att temperaturen är tillräckligt hög och med goda marginaler, annars finns det en viss risk för legionella.

Legionella gör ingen skada i magen. Är man dessutom ung och fullt frisk kan man även tåla att andas in bakterien.

stevebc
2008-07-11, 21:02
Är det inte inandningen av bakterierna via vattenångan som är faran? Så att de tar sig in i lungorna?Så var det ja!!!!