handdator

Visa fullständig version : Tränar bäst proppmätt.


Pzorz
2008-07-11, 08:46
Jag och en kompis samtalar rätt ofta om detta. Han gillar att träna relativt tidigt, utan att ha ätit speciellt mycket. Han säger att han känner sig mer alert och "på" utan att ha massor av föda som behöver brytas ned. Jag, på andra sidan, tränar bäst efter 2 större måltider. Exempel: 09:00 frukost, 11:00 större mål #1, 14:00 större mål #2 - (För det skall kännas riktigt bra 'känna mig så stark som möjligt' skall jag träna en halvtimma efter mål #2)

Självklart handlar det om vad man själv tycker bäst om. Men vad jag undrar är om det finns några direkta studier på hur träningen påverkas av "mat i magen"?

1684_
2008-07-11, 08:57
Jag e typ likadan, på u-SM blev jag tvingad å tävla på nästan tom mage, med lite nötter, banan och keso i. Men när morsan e med, och jag har rejäla matlådor med mig så går tävling mktmkt bättre, samma med träning.

I skolan, knappt 3tim efter skollunch smiter jag iväg å äter igen en dunder måltid för att sedan sluta skolan å träna 30min efter :D:D

theoppositescollide
2008-07-11, 09:10
Det negativa med att träna efter stora måltider är att musklerna och tarmsystemet sysslar med dragkamp för blodet. Helst ska man väl vänta upp till 4 timmar efter en stor måltid innan man tränar.

Taragon
2008-07-11, 09:13
Ja bäst går det om jag äter ca 2 timmar före, och har ätit stadigt hela dagen osv.

Eddie Vedder
2008-07-11, 09:49
Vad du upplever är en sak. Upplever du att din prestationförmåga ÄR bättre när du känner dig rejält mätt så har du rätt. Men det innebär inte för den delen att din vän heller har fel.

Men energin i musklerna kommer från långt innan, kanske t.o.m. det som lagrades in dagen före. Att äta mycket precis innan innebär mat som knappt hinner lämna magsäcken och det innebär dessutom att en viss energi kommer gå åt till matspjälkning istället för träningen.

Men som sagt, de fysiologiska förklaringarna är en sak och din reella prestationsförmåga en helt annan. Och det är den senare som i praktiken är mest värefull för dina resultat.:)

Alfred Nobel
2008-07-11, 10:01
Jag presterar skitdåligt med mat i magen. Jag förerdrar 3-4 h fastande innan träning och då helst efter frukost, innan lunch.

LadyInsane
2008-07-11, 10:20
Jag föredrar att träna på eftermiddagen/kvällen, eftersom jag då fått i mig två måltider. Köra mark efter frukost is not teh shit.

Pzorz
2008-07-11, 10:22
Men energin i musklerna kommer från långt innan, kanske t.o.m. det som lagrades in dagen före. Att äta mycket precis innan innebär mat som knappt hinner lämna magsäcken och det innebär dessutom att en viss energi kommer gå åt till matspjälkning istället för träningen.


Självklart, och det är det som är så skumt. Egentligen borde man vara svagare IOM att matspjälkningen "drar" energi, men lik förbannat är det världens skillnad för mig att äta & inte äta innan träning. Men rent teoretiskt är det alltså helt i mitt huvud?

Självklart kan man ta aspekter som att man mår bra, känner sig lättad och allmänt gladare efter att ha ätit med i resonemanget men de är fortfarande mentala grejer. Eller?

Eddie Vedder
2008-07-11, 10:31
Men rent teoretiskt är det alltså helt i mitt huvud?


Ja så skulle man väl kanske kunna säga. Att äta mycket mat tätt inpå träning inebär i alla fall inte att särskilt mycket av den energin lär hinna tömmas från magen, spjälkas till sina minsta beståndsdelar i mag- tarmkanalen, absorberas över tarmmembranet, att transporteras in i cellerna samt för glukosmolekylerna att syntetisera muskelglykogen.

Men känner du dig pigg, alert och "på G" när du är mätt så gör du ju. Då finns ju ingen anledning att ändra. Dock kan det ju vara bra att känna till ändå om det nu blir så att det inte funkar precis så som du vill med maten någon dag. Då kanske det kan vara skönt för dig att i alla fall VETA att musklerna för den delen inte är tömda om du bara ätit tillräckligt dagen innan och i all fall fått i dig hyfsat med mat tidigare under samma dag.

Pzorz
2008-07-11, 10:38
Skallen är mäktig. Tack, Eddie!