handdator

Visa fullständig version : Sticka i foten.


edvin
2008-07-10, 22:31
Hej!
Jag har idag fått en sticka som sitter rätt djupt i foten , mer bestämt i främre trampdynan. Jag är mycket angelägen om att få ut stickan snarast eftersom det gör ont men framför allt så ska jag ska ut och vandra i mitten på nästa vecka, då måste foten vara skapligt läkt. Skulle kännas grymt trist att ställa in denna strapats på grund av en sticka i foten. *gah!*

Jag har försökt att peta med nål och pincett så gott det går, men jag går bet. Stickan går rätt in i foten och den del jag ser börjar en bra bit in (5-7mm in i köttet). Nu har jag googlat mig fördärvad och inte hittat något vettigt. Folk pratar om kåda och annat fuffens, men inget jag har tillgång till nu.

Så är det någon som har en effektiv sticksuttagarmetod. Skriv gärna en liten rad...

Angel
2008-07-10, 22:32
Litet snitt, plocka, tvätta och lägg om.

tommie-92
2008-07-10, 22:33
Eftersom den sitter såpass långt in så är väl det smidigaste att ta sig till vårdcentralen imorrnbitti och be dom ta ut den.
Eller så gör du som gubbarna på bygget gör, du opererar själv med en vass mattkniv :thumbup:, fast det är inte o rekommendera!

edvin
2008-07-10, 22:37
Litet snitt, plocka, tvätta och lägg om.

Menar du att jag ska på med niven? Helt själv... Det känns inge vidare. Dels har jag ingen så vass kniv, sedan har jag någon spärr att karva i mig själv med kniv. Men sådant fixar de väl på vårdcentralen?

Hur lång rehab är det på ett snitt då? :D

tommie-92
2008-07-10, 22:46
Hur lång rehab är det på ett snitt då? :D
Beror nog på hur stort snitt du gör skulle jag tro ;)

edvin
2008-07-10, 22:54
Beror nog på hur stort snitt du gör skulle jag tro ;)

Ehh där har du såklart en poäng. ;) Men mellan tummen och pekfingret tänkte jag mest på. Lät som att det var någon som gjort det förr som uttalade sig.

Låter som att det kan ta en massa dagar att läka och det är inge bra alls för min del. Aningen frustrerande om allt ska falla på en sticka i foten...

tommie-92
2008-07-10, 23:02
Ehh där har du såklart en poäng. ;) Men mellan tummen och pekfingret tänkte jag mest på. Lät som att det var någon som gjort det förr som uttalade sig.

Låter som att det kan ta en massa dagar att läka och det är inge bra alls för min del. Aningen frustrerande om allt ska falla på en sticka i foten...
Beror väl också på hur bra läk kött man har också, fast jag tror angel vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta.

jaosef
2008-07-10, 23:09
Om du har en snäll mamma/syster/flickvänn i närheten, låt henne plocka ut den med nål och pinsett.. funkade alltid för mig när jag var mindre, då det är svårt att utsätta sig själv för smärta - om någon annan ´gör det är det lättare att tänka på annat och bita ihop :P Hoppas det löser sig, lycka till!

Brooklyn
2008-07-10, 23:38
ähh, karva ut stickan med en gaffel!

Angel
2008-07-11, 08:23
Nej, är det så viktigt med läktiden så gå till VC så du inte får en infektion.

bubbe
2008-07-11, 09:33
Jag vet att det rätta är att gå till vc. men ändå, jag skulle skämmas rätt rejält för att åka till vårdcentralen för att ta ut en sticka :laugh:

Angel
2008-07-11, 09:38
Jag vet att det rätta är att gå till vc. men ändå, jag skulle skämmas rätt rejält för att åka till vårdcentralen för att ta ut en sticka :laugh:

Ta det för en som jobbat på en VC, folk kommer för betydligt mindre saker än så.

Tolkia
2008-07-11, 09:39
Jag vet att det rätta är att gå till vc. Men ändå, jag skulle skämmas rätt rejält för att åka till vårdcentralen för att ta ut en sticka :laugh:
Då är det ju tur för trådskaparen att personalen på VC har lite andra referensramar än du. En sticka i foten lär vara låååååångt från det knäppaste de har sett.

Edit: Pucktvåa.

Jimmymardberg
2008-07-11, 11:13
Dammsugare alternativt pincett :)

Angel
2008-07-11, 15:02
*viskar i luckan* "Min ena pungkula har krymt..."

xodd
2008-07-11, 16:00
Nej, är det så viktigt med läktiden så gå till VC så du inte får en infektion.

Som att det skulle vara någon garanti att man inte får någon infektion? :laugh: :laugh: :laugh:

Angel
2008-07-11, 16:13
Som att det skulle vara någon garanti att man inte får någon infektion? :laugh: :laugh: :laugh:

Garanterat större chans att man inte får det iallfall.

edvin
2008-07-12, 10:55
Okej. Jag har fått ut stickan, med hjälp av VC. Kanske lite mesigt, men jag var angelägen om att få ut den och det var inte det lättaste med en knappnål. På VC hade de ju lite andra pinaler, vilka gjorde susen. Jag är grymt nöjd att de fick peta ut den, nu kan man ju vandra utan probs.