handdator

Visa fullständig version : vad innebär det att doktorera? (erfarenheter/kunskap någon?)


MrBoris
2008-07-10, 21:58
Tja, som topic lyder, vad innebär det att doktorera?

Att slutföra sin doktorsavhandling/bli doktor kan, som jag förstått det, ta 3-5år? Och vad gör man som doktorand på ett universitet/företag? Forskar man endast och jobbar på sin avhandling eller är det 50% avhandling och 50% att lära ut till andra/vara labbassistent etc.? Eller är det mycket därtill som man kan få hålla på med? Jobba i stora projekt inom ett företag t.ex? Ja vad innebär det?

(Funderar själv starkt på att ta en doktorandtjänst som jag blivit erbjuden nu när jag är klar med min examen i December)

shut teh face
2008-07-10, 22:05
Det är väldigt enkelt.

Doktor, kan betyda läkare men oftast någon som innehar doktors titel inom ett område. När man doktorerar så betyder det således att man bakar bröd, oftast med rågvete.

pragmatist
2008-07-10, 22:54
Det kan innebära olika saker beroende på vem som är din finansiär och vilken institution du doktorerar på. Vissa doktorander har 100% forskningsfinansiering under (maximalt) 4 år och gör inget annat än forskar/skriver, medan andra kanske bara har halvtidsfinansiering och arbetar resten av tiden på sitt företag (som också finansierar forskarutbildningen, s.k. industridoktorand). Läkare som doktorerar arbetar också vanligen deltid med sitt vanliga jobb, och finansierar sin forskning med externa anslag. Det vanliga på universitetsinstitutioner är att doktoranden har en doktorandtjänst som finansieras genom fakultetsmedel och att dessa disponeras under 5 år, d.v.s. forskningen sker på 80% av heltid. Resten av tiden fylls ut med undervisning och administration.

jenan546
2008-07-10, 22:58
Tja, som topic lyder, vad innebär det att doktorera?

Att slutföra sin doktorsavhandling/bli doktor kan, som jag förstått det, ta 3-5år? Och vad gör man som doktorand på ett universitet/företag? Forskar man endast och jobbar på sin avhandling eller är det 50% avhandling och 50% att lära ut till andra/vara labbassistent etc.? Eller är det mycket därtill som man kan få hålla på med? Jobba i stora projekt inom ett företag t.ex? Ja vad innebär det?

(Funderar själv starkt på att ta en doktorandtjänst som jag blivit erbjuden nu när jag är klar med min examen i December)

Den här sidan lär dig allt om att doktorera:
http://www.phdcomics.com

t ex:
http://www.phdcomics.com/comics/archive/phd012108s.gif