handdator

Visa fullständig version : skadad korsrygg?


Nipkiss
2008-07-10, 20:03
var nyss och tränade och körde ett hk-pass, det var första passet på 2 veckor, så jag tog det lugnt.
När jag skulle köra marklyft så körde jag först några uppvärmningsset och lastade sen på 140kg (som är en vikt där jag inte har några problem alls att hålla formen på). Jag körde på utan problem tills jag kom till 7e reppen, då hög det till som fan i korsryggen och det gjorde så ont när jag böjde mig ner att jag inte ens kunde plocka av vikterna.

Jag är 100% på att det inte var pga formen så jag har 2 teorier om vad det kan bero på:
1. Det är helt enkelt pga att jag inte tränat marklyft på ca 2,5 veckor och att jag därför borde ha tagit det lugnare än vad jag trodde jag gjorde.
2. Ryggen är fortfarande trasig sen det värdelösa marklyftet jag gjorde sist jag körde övningen.

jag hoppas att det är alternativ 1 för det känns som att det är lindrigare. Men jag tror det är alternativ 2 eftersom jag även haft känningar i korsryggen när jag jobbat dom senaste 2 veckorna. Jag gör ganska mycket lyft när jag jobbar så jag trodde det bara var pga att jag anstränger korsryggen men nu är jag osäker..

EMO-MODE ON *cry*

Nipkiss
2008-07-10, 20:08
min fråga är alltså vad ni tror det beror på, och ifall det är en skada kan man göra något åt det då?

stargate
2008-07-10, 20:46
140 kilo låter tungt för mig, nu har jag iof inte tränat på ett halvår men nu i veckan körde jag på 80 kilo och det tyckte jag var tungt (iof drog jag mest med benen men ändå).

demode
2008-07-10, 21:03
Jag har nog också lyckats med något dumt nu... Känner stundom konstig värk från området ovanför gumpen.. får se.. kör inga mark några veckor nu ska se vad som sker. MORE RODD PLX*flex*