handdator

Visa fullständig version : Jogga vs simma? (bränna fett)


Suffering
2008-07-10, 16:23
Tjenare!

Frågan är helt enkelt, vilket bränner man mest fett på?

Jag simmar varannan dag runt 45 min (snabb bröstsim) och det jag mest märker är att jag får muskler. Armarna har blivit stor skillnad på (bara på 2 veckor).

Min gissning är att man bränna mer fett på att jogga, stämmer det?

Jogga varannan dag och simma varannan måste ju vara bra?
Har ej börjat jogga än, men ska. :)

LadyG
2008-07-10, 16:32
Swimming - general (leisure, not laps)
432 calories in 1 hr
Running - general
576 calories in 1 hr

Fast det blir mer rätt om du matar in dina egna siffror: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Bullaz
2008-07-10, 16:33
Beror väl helt på hur mkt du anstränger dig vid de båda aktiviteterna.

Suffering
2008-07-10, 16:36
LadyG: Var inte så stor skillnad ju. Trodde de skulle vara betydligt mer på jogg.
Ska kika sidan. Tack :)

Bullaz: Jo det är visserligen sant. Simmar snabb bröstsim. Försöker göra de så snabbt som möjligt.

Suffering
2008-07-10, 16:41
Fick detta enligt sidan som LadyG länka till:

Vikt: 100kg och 45min

Swimming - breaststroke, general
750 calories in 45 min

Jogging - general
525 calories in 45 min

Tycker de låter konstigt eftersom jag blir ju extremt mycket mer trött och svettig av att jogga.

King Grub
2008-07-10, 16:47
Simning bränner inte fett i stor utsträckning under aktivteten. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Som kaloriförbrukare för att nå ett energiunderskott är simning effektiv och innebär en lika stor viktförlust som aktivitet på land vid en viss kaloribalans.

demode
2008-07-10, 16:47
jag kan bli döende av simning, det beror ju helt klart på vilket tempo du simmar i?

Beepfaaarp
2008-07-10, 16:47
Tycker de låter konstigt eftersom jag blir ju extremt mycket mer trött och svettig av att jogga.

Vatten kyler ganska bra. Prova att springa som Phoebe i vänner om du vill bränna mer.

Suffering
2008-07-10, 16:50
King Grub: Tackar för svaret :)

demode: jag simmar som sagt bröstsim. Crawl kan man lätt dö av :)
Om du simmar bröst och blir döende av de så vet i fasen asså.
Jag ger allt.

Beepfaaarp: Haha jo de kanske man skulle göra :)
Men vatten måste jag ta med ut iaf. Det är nåt som är säkert.

demode
2008-07-10, 16:54
King Grub: Tackar för svaret :)

demode: jag simmar som sagt bröstsim. Crawl kan man lätt dö av :)
Om du simmar bröst och blir döende av de så vet i fasen asså.
Jag ger allt.

Beepfaaarp: Haha jo de kanske man skulle göra :)
Men vatten måste jag ta med ut iaf. Det är nåt som är säkert.

Om du pressar på allt vad du orkar och inte känner dig megaslut efter så undrar jag också vilken OSkondis du har :D *screwy*

Suffering
2008-07-10, 16:56
Om du pressar på allt vad du orkar och inte känner dig megaslut efter så undrar jag också vilken OSkondis du har :D *screwy*

Jag ger väl uppenbarligen inte allt :)

LadyG
2008-07-10, 16:58
Har fått för mig att kondition är ganska grenspecifik också, så du kan ju vara bra på att simma och tycka det är mindre jobbigt av den anledningen? Om du är ovan vid löpning frestar det ju på helt andra muskler.

Suffering
2008-07-10, 18:16
Har fått för mig att kondition är ganska grenspecifik också, så du kan ju vara bra på att simma och tycka det är mindre jobbigt av den anledningen? Om du är ovan vid löpning frestar det ju på helt andra muskler.

Ja absolut så kan de nog vara.

Men jag kör på med simmandet och drar igång me joggandet me.
Borde bli fint :)

TylerDurden84
2008-07-11, 13:11
Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Är det inget man kan vänja kroppen vid? Tänker på elitsimmare som tränar längre distanser..

Eddie Vedder
2008-07-11, 13:40
Är det inget man kan vänja kroppen vid? Tänker på elitsimmare som tränar längre distanser..

Om jag inte minns fel finns studier på eskimåer som jämfördes med danskar där eskimåernas fettoxidation i armarna var högre.

Detta då p.g.a. allt paddlande. Men nu är jag inte säker, jag kan ha drömt alltihop eller bara blandat ihop något. Ska se om jag kan hitta vad jag svamlar om...:Virro

machine gun
2008-07-11, 22:03
Om jag inte minns fel finns studier på eskimåer som jämfördes med danskar där eskimåernas fettoxidation i armarna var högre.

Detta då p.g.a. allt paddlande. Men nu är jag inte säker, jag kan ha drömt alltihop eller bara blandat ihop något. Ska se om jag kan hitta vad jag svamlar om...:Virro

Jag har för mig att teorin var en genetisk skillnad. Man har ju gjort studier där man tittat på långdistanssimmare efter extremlånga lopp och de hade i princip bara tappat glykogen, vätska och muskelmassa efteråt. Lite fett lär väl teoretiskt omsättas till följd av bensparken, men långdistanssimmare sparkar som regel knappt med benen.

Vid bröstsim är dock benen den framåtdrivande kraften, inte armarna.

machine gun
2008-07-11, 22:10
Om du simmar bröst och blir döende av de så vet i fasen asså.

Hur simmar du bröstsim egentligen om du inte kan få det jobbigt? Bröstsim är ett krävande simsätt, betydligt jobbigare än frisim/crawl vid en given hastighet.

Detta är bröstsim:
SSOoguETO0w

TylerDurden84
2008-07-11, 22:31
Kroppen tycks vara så smart på andra sätt, så det känns spontant som det inte vore en omöjlighet att vänja den vid detta om man nu simmar/paddlar länge och på hög nivå.

Själv krampar både bröst och armar redan efter 100 m vid frisim :D

Eddie Vedder
2008-07-12, 05:04
Jag har för mig att teorin var en genetisk skillnad.

Ja så kan det vara. Jag hittade inte någon sån studie som jag ville men däremot hittade jag studier där man rent allmänt undersökt eskimåers fettsammansättning och förmåga till fettoxidation jämfört med västerlänningar och deras kost (så som den sett ut genom historien i alla fall, nu är den väl annorlunda gissar jag).

Vinter
2008-07-12, 05:13
Sliter mindre på kroppen att simma tycker jag personligen, har råkat ut för olika problem med knäna etc efter löpning. Men aldrig några problem med simmningen vid ungefär samma träningsdos. Fast simmning är riktigt jobbigt att börja med i jämförelse.

Suffering
2008-07-13, 16:54
Hur simmar du bröstsim egentligen om du inte kan få det jobbigt? Bröstsim är ett krävande simsätt, betydligt jobbigare än frisim/crawl vid en given hastighet.

Detta är bröstsim:
SSOoguETO0w

Simmar inte upp o ner me huvet sådär, men annars samma. :)

Kanske kallas frisim då, ja har ingen aning.

il_dio
2008-07-14, 11:26
Simmar inte upp o ner me huvet sådär, men annars samma. :)

Även kallat stolsim el. kärringsim ;)