handdator

Visa fullständig version : När ska benen hinna vila?


Fredspipan
2008-07-10, 13:23
Här är mitt nuvarande program:

Dag1: Styrketräning
Dag2: Konditionsträning
Dag3: Styrketräning
Dag4: Konditionsträning
Dag5: Styrketräning
Dag6: Konditionsträning
Dag7: vila

Styrketräning = helkroppspass d.v.s ben och vader tränas varje pass.
Konditionsträning = Främst cykling, ibland jogging lr crosstrainer.

Som ni ser vilar benen bara en gång var 7:e dag, känner mig lite smått sliten idag och borde egentligen både cykla minst 2mil och köra utfall på gymmet idag då jag bara hann cykla 1,5mil igår p.g.a megafethåll.

Hur ska man göra? Ska jag börja köra både styrke och konditionsträning på samma dag och ha vilodag varannan dag?

Dag1: Styrketräning, Konditionsträning
Dag2: vila
Dag3: Styrketräning, Konditionsträning
Dag4: vila
Dag5: Styrketräning, Konditionsträning
Dag6: vila
Dag7: vila

Tror jag orkar det utan problem. Det blir mer problematiskt när skolan börjar och man inte kan köra ena passet på förmiddagen och andra på kvällen dock.

Annars kan man ju splitta benen, d.v.s köra 1-2benpass som innehåller mer än bara vad och benpress/utfall och då inte köra ben på varje styrkepass.

Sen ska jag ju börja köra kampsport med, 3pass i veckan. Hur ska det gå ihop sig?

Eddie Vedder
2008-07-10, 13:29
Variera intensiteten på konditionspassen helt enkelt. En dag cykel, en dag återhämtningsjogg, en dag lite längre löppass men i högre tempo, en dag en lite kortare distans på cykeln etc.

Komlettera med mer eller mindre intensiva pass med gymkondition. Vidare behöver du ju inte köra skiten ur benen på alla styrkepass heller. Antal träningspass säger varken bu eller bä för hur pass slitsamt det kommer vara för dina ben. Tveklöst kommer du i alla fal kunna ge dina ben tillräcklig återhämtning om du bara sköter det bra och inte tror att du är odödlig med det ena kvalitetspasset efter det andra.

Angående ben tre dagar i veckan får gärna någon mer styrketräningskunnig lägga in sitt veto.

Yankeee
2008-07-10, 18:40
Bara man vänjer sig med att träna benen så pass ofta är det inga problem. Det förutsätter dock att man skippar allt vad failure heter och lägger in lättare pass då och då.

LadyInsane
2008-07-10, 19:05
Varför kör du inte en 3-splitt ist?

ChrisDEFC
2008-07-10, 20:05
Varför kör du inte en 3-splitt ist?

alternativt halvkroppspass och lägger överkroppsträningen på dagen efter det hårdaste konditionspasset och kör lite lugnare konditionsträning efter benträningen.

Fredspipan
2008-07-10, 21:42
Varför kör du inte en 3-splitt ist?
3-split funkar inte då jag t.ex bara kan utföra en tricepsövning utan smärta.
Det är jobbigt att köra 6-9set på en enda övning samma pass. Sen kan jag endast köra två övningar på bröst vilket också blir jobbigt då jag körde 10-12set på bröst.

Helkroppspass är perfekt eftersom jag egentligen klarar mig på en enda övning för de flesta muskelgrupperna och man bara kör 3-4set per övning.

Har kommit fram till att det kanske vore bäst att köra överkroppsträning 3dagar i veckan och sedan lägga hela veckans benträning på ett och samma pass.

I vanliga fall skulle jag på 3helkroppspass få in 9-12set på quadriceps, 9set på vader och 3-6set på hamstrings.

Alltså kan jag lika gärna köra alla de setten på ett pass. Hur låter det?

Angående konditionsträning vill jag gärna köra ut mig så gott det går, jag är inte jättesnabb på t.ex jogging(12-16km/h beroende på sträcka) så att slapp jogga skulle lika gärna kunna bli en promenad istället.

Mega_man1000
2008-07-10, 23:47
hmmm testa typ massage eller något sånt. jag vet inte hur mycket det påverkar återhämtningen?(nån som vet:confused:) men det lär ialla fall få dig att känna dig mera avslappnad och på så sätt kanske må bättre i benen

Rahf
2008-07-11, 00:33
Låter lite annorlunda än de entusiastiska utspel du har haft i föregående trådar.

Det är ungefär som Yankee säger. Man får träna lite smartare helt enkelt och köra utan failure samt ha någon/några lättare dagar när man tränar. Kör du helkropp och lägger all benträning på en enda dag så är det inte längre helkropp utan halvkroppspass med en dag ben och två dagar överkropp, lite disco alltså. Jag tror knappast att du kan hålla fokus och energi uppe för att riva av något betydelsefullt efter ett helt benpass.

Fördelen med att portionera ut benträningen är också att du håller full fokus och energi inför varje pass, något som lätt försvinner under ett benpass med +20 set. Sen så kommer du inte vara förstörd i en vecka p.g.a. träningsvärk heller.