handdator

Visa fullständig version : Bänkpress


joshish
2008-07-09, 23:54
jag har en fundering om hur mycket tricep och rygg kan förbättra bänkpress?



kort fråga men behöver inte mer än så. sen är svaret uppenbart att det förbättrar men har precis börjat öka mycket i rygg och tricep och tänkte se hur mycket det kan förbättras?

Salt
2008-07-10, 00:28
Är man stark i triceps så kan det hjälpa än ett pressa den allra sista biten under själva pressmomentet. Särskilt vid tät handfattning om stången.

Just att ryggen hjälper till vid bänkpress har inte jag hört talas om. Men jag kanske har fel. En stark rygg e alltid bra att ha:)

Så vill du bli bra i bänk, träna även triceps :cool:

MickeZZ
2008-07-10, 01:58
Tja vi far val se om SL-eliten tittar in i traden men manga havdar ju att triceps rent generellt ar den viktigaste bankpressmuskeln (alltsa inte bara for slutpressen) om man kor mer styrkeinriktat.

Jag ar nu bara en motionar men vad galler ryggen sa tycker jag att lyften blivit mycket mer stabila sedan jag borjade kora ovre rygg. Forut kunde det latt bli vingligt men numera kanns lyften valdigt stadiga aven pa vikter dar jag missar max. Och det i sig tycker jag hjalper en att forlora respekten for hoga vikter. Sedan kan jag inte saga exakt hur mycket det hjalpt mig.

elo_
2008-07-10, 06:53
SL-are ser mest bänkpress som en överkroppsövning, dvs inte en enbart en bröstövning. Se på de som lyfter stora vikter i bänken, de har rätt välutvecklade triceps, lats, bröstrygg, axlar och traps.

Tricepsen är aktiva i hela lyftet, och bör prioriteras i träningen. Latsen och bröstryggen agerar stabiliserande som Micke redan nämnde.

En bra tricepsövningar är t.ex. smal bänkpress, vilken SL-are kör med betydligt bredare handfattning än vad som vanligen ses i byggarsammanhang (knappt axelbrett).

Mourten
2008-07-10, 08:21
Axlar, triccar, bröst, rygg, buktryck skapar tillsammans musklerna för att ta mycket vikt i bänkpress. Även om du är nybörjare eller världsmästare i bänk kommer du använda dessa muskler mer eller mindre.