handdator

Visa fullständig version : Efter träningen..


andersw
2003-06-13, 16:35
Hallå!
Har dragit igång träningen igen och skulle behöva tips på vad man bör äta precis när man tränat klart.

Tidigare drack jag alltid en gainer efter träningen men jag är inte ute efter maximal massa längre.

Har funderat på ett par bananer + proteinshake (Whey-80)
Vad tror ni om det? Vad är rimlig mängd protein?

Träna ca 4gg/vecka
1,5 - 2,5 h/gång

/Peter

King Grub
2003-06-13, 16:40
Proteinshaken är utmärkt. Minst 30 gram protein i alla fall, gärna mer. Upp mot 50 eller ännu mer gör garanterat ingen skada efter ett hårt pass.

Jag tycker inte att frukt är ett bra kolhydratalternativ efter träningen. För långsamma kolhydrater, och för stor andel fruktos, som inte används som muskelglykogen, utan lagras in i levern istället.

För mig är det alltid, lösgodis, gele eller skum, som gäller. Lite fruktos där med, med glukosdelen är mer än stor nog, och GI:t ligger en bit över 100. Andra alternativ är druvsocker, russin, cornflakes, vitt bröd, potatismos, riskakor, maltodextrin, Frosties, mm. Ungefär 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara lagom.

shirunai
2003-06-13, 22:17
När du gör så där obristande bra förklaringar grubben vad ska vi svara på då ? :smash:

Pez
2003-06-13, 22:20
Originally posted by shirunai
När du gör så där obristande bra förklaringar grubben vad ska vi svara på då ? :smash:

Anmärka på att du hittar på ord som inte finns?

"Obristande" :smash:

/pez :D

Survivor
2003-06-19, 09:40
Originally posted by King Grub
Ungefär 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara lagom.
Fettvikt borträknat?!

King Grub
2003-06-19, 11:32
Originally posted by Survivor

Fettvikt borträknat?!

Nej, totalt. Men det är inte någon 100-procentigt exakt som passar alltid för alla. Har du kört ett hårt benpass behöver du troligen mer än efter ett axelpass, t ex.

DrP
2003-06-19, 11:39
Jag har börjat köra med Vitargo efter träningen + protein. En ny typ av kolhydrater som nåt svenskt företag forskat fram. Inom uthållighetsträning kör redan många med denna, tex Elofsson och många cyklister. Karoliska har klininskt testat den och den gick 70 % snabbare ut i musklerna än andra typer av kolydrater, maltodextrin tex (som är vanliga i gainer).

http://www.energikakan.se/vitargovsandra.htm

Jag köpte en 5kg hink... Bättre pris..



En annan vetenskaplig undersökning.
-----------------------------


Bakgrund
Välfyllda muskelglykogenlager är viktiga inte bara vid uthållighetsidrotter, utan även vid styrketräning och för aptitreglering. För den som strävar efter att öka muskelmassan, har välfyllda muskelglykogenlager effekten att spara BCAA och öka cellernas hydreringsgrad, vilket tycks styra proteinsyntesen. För den som ”deffar” (går på diet) är det intressant att aptiten har ett direkt samband med uppfyllnaden av muskelglykogenlagren. Ju mer välfyllda muskelglykogenlager, desto bättre förutsättningar för ökad muskelmassa och minskad aptit. Eftersom en minskad aptit underlättar för alla som deffar, är välfyllda muskelglykogenlager positivt för att minska andelen kroppsfett och gå ner i vikt.

Syfte
Att jämföra hastigheten av muskelglykogsyntesen, dvs. uppfyllnaden av muskelglykogenlagren, efter glykogenuttömmande träning.

Tillvägagångssätt
Tretton friska vältränade män gavs vid två tillfällen två olika kolhydratinnehållande drycker. Detta gjordes efter 60 min jogging, 60 min cykling och sprintintervaller på cykeln till utmattning. Därefter gavs respektive kolhydratdryck. Denna procedur gjordes vid två olika tillfällen. Vid båda tillfällen motsvarade den totala mängden konsumerade kolhydrater 4,2 g/kg kroppsvikt, dvs. båda kolhydratdryckerna innehöll lika mycket kolhydrater. Denna kolhydratmängd intogs i portioner om 75 g/500 ml vatten, direkt efter träningen och därefter igen 30, 60, 90 min efter träningen.

Det som skilde kolhydratdryckerna åt vid de båda tillfällena, var att kolhydraterna i kolhydratdrycken vid det ena tillfället innehöll glukosmonomerer - Glucidex (G-drink), medan kolhydratdrycken vid det andra tillfället innehöll glukospolymerer (78% amylopektin, 22 % amylos) - Carbamyl (C-drink).

Resultat Den genomsnittliga uppfyllnadshastigheten av muskelglykogen var signifikant högre under de första 2 timmarna efter träning för C-gruppen (50.2 mätenheter/kg/tim) jämfört med G-gruppen (29.9 mätenheter /kg/tim). Efter 2 timmar märktes inte längre någon signifikant skillnad.

Slutsats
Denna studie visar att kolhydraterna kolhydratsammansättningen i en kolhydratdryck påverkar uppfyllnadshastigheten av muskelglykogenlagren efter glykogenuttömmande träning, eftersom muskelglykogenlagren fylldes 68 % snabbare efter intag av C-drinken än efter intag av G-drinken. Faktumet att denna effekt varade under de 2 första timmarna efter avslutad träning är viktigt i sammanhanget, med tanke på att det är just under denna tidsperiod syntesen (uppbyggnaden) av muskelglykogen är som allra störst.
BR> Den effektivare uppfyllnaden av muskelglykogenlagren efter intag av Carbamyl-drinken, skulle kunna ha förklaras av att kolhydraterna i denna drink gick snabbare ut i blodbanan och eventuellt gav en efterföljande förhöjd insulinnivå i blodet. Det ”mystiska” med kolhydraterna i Carbamyl-drinken, är att de resulterar i snabbare och därmed större uppfyllnad av muskelglykogenlagren UTAN att öka glukos eller insulinnivåerna i blodbanan mer än Glucidex-drinken! En annan studie har visat att den uteblivna skillnaden i höjningen av glukos och insulinnivåerna i blodbanan även gäller efter konsumtion utan föregående träning!!!

Forskarna har ännu inte lyckats förklara detta i detalj, men resonerar att det glykemiska indexet (dvs. GI), trots att det är viktigt ur hälso- och prestationssynpunkt, endast ger en liten bild av verkligheten. Vi får inte glömma att GI endast avspeglar hur mycket glukos som lämnar levern, och hur snabbt det lämnar blodbanan / tas upp av cellerna (sk. ”glucose disposal”). Vissa nutritionsforskare spekulerar i att det viktigaste egenskapen av kolhydrater för idrottare inte är GI utan istället glykogeninlagringseffektiviteten, dvs. maximal glykogeninlagring i muskeln per enhet insulin. Detta skulle innebära ett helt nytt tankesätt för oss som är intresserade av idrottsnutrition! Det skulle också förklara varför idrottare presterar så dåligt på fruktos, som visserligen har ett lågt GI, men som inte lagras in som muskelglykogen.

Kolhydraterna i Carbamyl-drinken, marknadsförs under namnet Vitargo, men har hittills endast sålts för elitidrottare i pulverform. Med Vitargo (Carbamyl) skulle med andra ord muskelglykogenlagren hållas välfyllda trots ett lågt kolhydratintag. Man arbetar för tillfället med att utveckla produkten så att den lämpar sig bättre för alla målgrupper. En lockande frågeställning är vilken effekten skulle bli på inlagringen av muskelglykogen OCH proteinsyntesen, av att kombinera Vitargo med högkvalitativt (vassle)protein i drycken… (Mer information om detta utlovas snarast). Allting pekar i alla fall på att Vitargo är en betydligt bättre kolhydrat än glukos (dextros), maltodextrin och fruktos som alla är så vanligt förekommande i kosttillskott inom gymbranschen.

Aulin PK et al: Eur J Appl Physiol 2000; 81: 346-51.
Leiper JB et al: Scand J Gastroenterol 2000; 35: 1143-49.

Nitrometan
2003-06-19, 13:39
Bwahahaha! Vitargo... Gör en sökning och kolla vad vi har sagt tidigare om Vitargo och Protargo.
Nutrivision R&D har fortfarande inte svarat.

Alltså det är inget fel på Vitargo som sådant, men du kan lika gärna använda potatisstärkelse och maltodextrin.

DrP
2003-06-19, 14:17
Vitargo är ju VETENSKAPLIGT TESTAT tillskillad från det mesta som sägs i detta forum är detta fakta.

Men håller också med, vanlig mat, druvsocker och maltodextrin funkar också men inte lika effektivt. Det va bara det jag ville säga. Det är ju dessutom en kostnadsfråga.

Vill dessutom säga att jag inte säljer Vitargo eller nåt sånt, mer intresserad till objektiv fakta och inte bara snack.

Vitargo ger mycket lägre osmolalitet tryck i magsäcken än tex. glukos eller maltsocker, därför det går ut snabbare i kroppen. Inget hokus pokus direkt.

http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/vetenskapl_st.htm

Och Nutrivision har inget med Vitargo att göra, Vitargo är framforskat av företaget Carbamyl
(http://www.carbamyl.se)

Sen kan ju vilka företag som helst använda Vitargo, tex såg jag i usa ett företag som använder Vitargo + kreatin och de har kommit fram till det ät bättre än glukos + kreatin.

"Eftersom Vitargo® passerar magsäcken 80 % snabbare än dextros, vilket minimerar risken för att buken sväller upp. Vidare når Vitargo® och kreatin blodbanan samtidigt, så att en större mängd av det intagna kreatinet tack vare insulinets samtidiga närvaro kan transporteras in till musklerna. För dig som vill veta mer, kolla in www.gobiotec.com och www.nutrex.com"

http://www.mowifit.com/supp-04-03-02.htm



Läser ni rapporterna ser ni fakta.

------------------------
Resultat: Vitargo lagrade in glykogen 70% snabbare än den "vanliga" standardkolhydraten(stärkelsesirap) de första 2 timmarna efter avslutad aktivitet. Mellan 2-4 timmar fanns ingen signifikant skillnad i glykogeninlagringshastighet mellan de båda kolhydraterna.

Vad betyder detta för dig som idrottar: Direkt efter avslutad träning(inom ca ½ - 1 timme) är glykogeninlagringskapaciteten särskilt gynnsam. Det är NU du ska äta och dricka kolhydrater!

Vitargo är outstanding vad gäller återfyllning av glykogen efter träning och lagrar in glykogen 70% snabbare än andra kolhydrater . Din kropp hinner lagra in mer glykogen med VitargoÒ vilket hjälper dig att undvika en negativ energibalans. En kropp i energibalans har större motståndskraft mot infektioner och risken för att drabbas av överträning minskar.

Pez
2003-06-19, 14:26
Läs vad Nitrometan skrev igen...

Sen ska man inte ta allt som "forskarna" skriver som sanning då många av de på ett eller annat sätt har kopplingar till företagen och produkterna dom skriver om. Lite akademisk "inavel" sas. :D

Vitargo är ju VETENSKAPLIGT TESTAT tillskillad från det mesta som sägs i detta forum är detta fakta.
Hur menar du då? Anser du att forskning ang. proteintillskotts inverkan på tränande individer har mindre tyngd än de få rapporter som publicerats om Vitargo?
Tycker du att det som skrivs ang. kost, kosttillskott och träning är en massa svammel utan verklighetsförankring? :confused:

Är lite intresserad av hur du fått det intrycket..eftersom du verkar tämligen färsk inom gamet (träning/näringslära) själv... bara det intryck jag fått, kanske inte stämmer.

Men visst bör man ha i bakhuvudet att mycket som diskuteras är empiriskt och inte bör tas som nån slags universell sanning som stämmer för alla. Se bara på Keto-debatten.

/pez

DrP
2003-06-19, 14:30
Jag har läst det :sleep: och jag håller med, som jag skrev att jag gjorde.

Jo man e akademiker.. och tror på forskning och vetenskap. Studierna e gjorda av karolinska sjukhuset. Visst de kan vara köpta, men då kan man ju inte lita på nån. Vem säger att ni inte är köpta av Dextrosol :D

Pez, jag menade mest i den här tråden, sorry. Såklart det mesta av det som skrivs i forumet är bra och sant (skitbra forum), som tex proteinets inverkar och fördelar på träningen klart det stämmer det är ju basic.

Och du är nog mycket mer erfaren inom ämnet, men skulle inte säga att jag ärfärsk, även om jag reggade mig här för en dag sen.

Tack för intresset och debatten

Pez
2003-06-19, 14:55
Ah..jaja då vet jag vad du menade.. var mest orolig för att forumet verkat oseriöst.

Jag spekulerar och svamlar mest med förtröstan om att nån av de kunniga jävlarna här på forumet rättar till allt jag har fel om. :D

/pez

mangemani
2003-06-19, 15:25
Originally posted by King Grub
Proteinshaken är utmärkt. Minst 30 gram protein i alla fall, gärna mer. Upp mot 50 eller ännu mer gör garanterat ingen skada efter ett hårt pass.

Jag tycker inte att frukt är ett bra kolhydratalternativ efter träningen. För långsamma kolhydrater, och för stor andel fruktos, som inte används som muskelglykogen, utan lagras in i levern istället.

För mig är det alltid, lösgodis, gele eller skum, som gäller. Lite fruktos där med, med glukosdelen är mer än stor nog, och GI:t ligger en bit över 100. Andra alternativ är druvsocker, russin, cornflakes, vitt bröd, potatismos, riskakor, maltodextrin, Frosties, mm. Ungefär 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara lagom.


du grub,är inte fruktos bra efter träningen?då är väl inte gainer nån höjdera då heller,för den innehåller ju bara fruktos när det gäller kolisarna.

King Grub
2003-06-19, 15:30
Originally posted by mangemani



du grub,är inte fruktos bra efter träningen?då är väl inte gainer nån höjdera då heller,för den innehåller ju bara fruktos när det gäller kolisarna.

Nej, fruktos suger. Lagras som sagt i levern istället för i musklerna. Gainers innehåller väl glukos/dextros eller maltodextrin som sin huvudsakliga kolhydratkälla. Möjligen lite fruktos för långsammare upptag, men fruktos är inte den största kolisdelen.

mangemani
2003-06-19, 15:32
hmm,måste fan kolla på burken sen,tror bestämt att det stog fruktos på den högst upp....jaja

Survivor
2003-06-20, 09:37
Originally posted by King Grub
Nej, totalt.
Varför då :confused:


Originally posted by King Grub
Men det är inte någon 100-procentigt exakt som passar alltid för alla. Har du kört ett hårt benpass behöver du troligen mer än efter ett axelpass, t ex.
Det låter logiskt :)

King Grub
2003-06-20, 11:32
Originally posted by Survivor

Varför då :confused:

Varför inte? :booty: Det är inte någon vetenskaplig siffra som är exakt utarbetad för att passa alla under alla omständigheter. Bara en generell rekommendation, och den brukar ligga på 1 gram per kilo kroppsvikt. Prova dig fram på mindre om du vill. Så länge du känner att du återhämtar dig på topp så är allt okej.

Survivor
2003-06-21, 16:37
Originally posted by King Grub
Varför inte?
Tycker bara att det verkar ologiskt att man ska äta för den vikt man väger i fett också. Ett visst överskott kan väl vara vettigt, men, ska man föda fettet också eller vad menar du egentligen?!

King Grub
2003-06-21, 16:48
Din fettvikt har väl ingenting med antalet gram kolhydrater du äter efter träningen att göra? Vad ser du för samband?

Bamse
2003-06-21, 16:56
Originally posted by Survivor

Tycker bara att det verkar ologiskt att man ska äta för den vikt man väger i fett också. Ett visst överskott kan väl vara vettigt, men, ska man föda fettet också eller vad menar du egentligen?!

:)

Alltså.... :)

"Formeln" eller vad man ska kalla det är uträknad så att den gäller 1 g / kilo kroppsvikt.

Blanda inte in nåt annat :)

Survivor
2003-06-21, 17:14
Originally posted by King Grub
Din fettvikt har väl ingenting med antalet gram kolhydrater du äter efter träningen att göra? Vad ser du för samband?
Samband??
Hursomhelst, väger jag 90 kg så ska jag alltså äta 90 gram kolhydrater, väger jag 100 kg så ska jag alltså äta 100 gram kolhydrater, ungefär, även fast de där 10 kg extra bara är fett?!
Men fettvikten har ingenting med antalet kolhydrater, som ska ätas, att göra säger du. Men det har det väl i allra högsta grad i så fall. Alltså än en gång, varför ska man äta mer kolhydrater bara för att att man är "lite fetare"?!

Är jag luddig nog?! :D

Nä men allvarligt, hoppas du förstår vad jag menar nu.

Survivor
2003-06-21, 17:16
Originally posted by Bamse


:)

Alltså.... :)

"Formeln" eller vad man ska kalla det är uträknad så att den gäller 1 g / kilo kroppsvikt.

Blanda inte in nåt annat :)
Ja-a då lilla Bamse *klappar på huvudet*

Bamse
2003-06-21, 17:17
Survivor, om man vänder på det - tror du verkligen att det gör någon skillnad på 90 gram eller 100 gram? ;) Men någonstans sorts gräns måste man ju sätta!

Haka inte upp dig på detaljer!

Bamse
2003-06-21, 17:17
Originally posted by Survivor

Ja-a då lilla Bamse *klappar på huvudet*

Hörre du, är det spydig du ska vara så kan du lika gärna knipa käft.

King Grub
2003-06-21, 17:25
Originally posted by Survivor

Samband??
Hursomhelst, väger jag 90 kg så ska jag alltså äta 90 gram kolhydrater, väger jag 100 kg så ska jag alltså äta 100 gram kolhydrater, ungefär, även fast de där 10 kg extra bara är fett?!
Men fettvikten har ingenting med antalet kolhydrater, som ska ätas, att göra säger du. Men det har det väl i allra högsta grad i så fall. Alltså än en gång, varför ska man äta mer kolhydrater bara för att att man är "lite fetare"?!

Är jag luddig nog?! :D

Nä men allvarligt, hoppas du förstår vad jag menar nu.

Nej, det har inte mycket med fettvikten att göra. Direkt efter ett pass är risken minimal att något att kolhydratgrammen kommer att användas till fettinlagring.

Om du är tyngre går det åt mer energi vid träningen, oavsett vad kroppsvikten består av.

Men om du nu måste krångla till det, så säg 0.85 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt vid en fettprocent på 15 %, om det nu känns bättre för dig.

Survivor
2003-06-21, 20:58
Originally posted by King Grub


Nej, det har inte mycket med fettvikten att göra. Direkt efter ett pass är risken minimal att något att kolhydratgrammen kommer att användas till fettinlagring.

Om du är tyngre går det åt mer energi vid träningen, oavsett vad kroppsvikten består av.

Men om du nu måste krångla till det, så säg 0.85 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt vid en fettprocent på 15 %, om det nu känns bättre för dig.
Hmm.. Ok! Tack!

Survivor
2003-06-21, 21:07
Originally posted by Bamse
Hörre du, är det spydig du ska vara så kan du lika gärna knipa käft.
:sleep:

Bamse
2003-06-21, 22:11
Originally posted by Survivor

:sleep:

http://66.227.101.70/contrib/edoom/hideing_behind_computer.gif

Pez
2003-06-22, 05:11
Survivor och Bamse - försök att lösa era små dispyter utan att trasha trådar i seriösa delar av forumet, ok?

/pez