handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig komma i form


kitanii
2008-07-09, 22:44
Well, som rubriken lyder, behöver komma i lite form och behöver då lite tips eller hjälp om man så vill. Relativt ny på det hela vad gäller träning och kost, man har kollat runt på diverse forum, inklusive detta, så man har någon humm om vad som gäller, men det skulle kunna vara kul att kanske få hjälp med att lägga upp ett schema vad gäller träningen, och kanske även lite hjälp med kosten. ^_^
Bifogar ett par bilder som visar hur man ser ut för stunden, vilket kanske kan ge er som kan lite mer att gå efter. Kort och gott, vill bli lite mer fit.

Eddie Vedder
2008-07-10, 05:28
så man har någon humm om vad som gäller.

Tror du att du skulle kunna ge några exempel på "vad som gäller"?

Jag menar inget spydigt utan det vore helt enkelt lättare att ge svar om du skriver hur du äter och vad du anser vara nyttigt. Det startas många liknande trådar och påfallande ofta är det proppfyllda med massa ogrundade teorier och en hel del feltolkade/övertolkade idéer om vad som är "bäst" och nyttigast, när man "får" äta vad o.s.v.

För hursomhelst är grunden bara simpel bra mat i korrekta mängder. Den maten du fick i skolan är prektexempel på bra, god och varierad kost som man utan problem kan komma i jättebra form med t.ex.

kitanii
2008-07-10, 14:56
Well, för mitt nuvarande mission tänkte jag bli av med överflöd av fett, därav deffa lite, vilket jag gör genom att göra av med mer än vad jag tar in i form av mat. Under tiden kör jag hårdare styrketräning för att bibehålla muskelmassa och hålla förbränningen uppe. Som det är nu tar jag en skål med special-k +yoghurt +en banan +lite vindruvor till frukost, lite pytt i panna med ett par stekta ägg till lunch, frukostvarianten till kvällen igen.

Huruvida jag bör ta in en massa proteiner, kolhydrater och dylikt har jag noll koll på. På det hela är det så mina matvanor ser ut, frukosten är sig lik i stort sett hela tiden, lunchen varieras väl med liknande relativt simpla grejer.

Sniggel
2008-07-10, 15:46
Hopplöst i de allra flesta fall att deffa när man inte har något utgångsläge att deffa ifrån. Träna styrketräning för att lägga på dig lite muskelmassa, ät vettigt, räkna inte kalorier, försök inte gå ner i vikt utan ät dig mätt regelbundet, särskilt efter träning. Träna gärna något annat som du tycker är kul utöver styrketräning, innebandy, kampsport, basketboll, friidrott eller någon form av konditionsträning, etc...

Detta är inte menat som en elak kommentar om obefintlig muskelmassa, bara ett konstaterande att om du vill se mer fit ut är det inte att försöka bli av med fett som kommer att ge dig den "looken", utan att börja träna och bygga på dig lite, för det kommer att bli så mycket enklare då att få till det utseendet.

SåTunn
2008-07-10, 17:34
Jag skulle se till att få kontinutet i träningen. Bestämma träningsdagar, t ex måndag, onsdag och fredag. Köra helkroppspass med relativt lätta vikter i början och öka efterhand. När du kört så 3-6 månader kommer din fysik vara förändrad och du kan börja fundera på nästa steg.

Det viktigaste i början är att få kontinutet!

Turbonisse
2008-07-10, 17:53
Well, för mitt nuvarande mission tänkte jag bli av med överflöd av fett, därav deffa lite, vilket jag gör genom att göra av med mer än vad jag tar in i form av mat. Under tiden kör jag hårdare styrketräning för att bibehålla muskelmassa och hålla förbränningen uppe. Som det är nu tar jag en skål med special-k +yoghurt +en banan +lite vindruvor till frukost, lite pytt i panna med ett par stekta ägg till lunch, frukostvarianten till kvällen igen.

Huruvida jag bör ta in en massa proteiner, kolhydrater och dylikt har jag noll koll på. På det hela är det så mina matvanor ser ut, frukosten är sig lik i stort sett hela tiden, lunchen varieras väl med liknande relativt simpla grejer.

Var har du det överflödiga fettet, jag ser då inget.

kitanii
2008-07-10, 21:44
Var har du det överflödiga fettet, jag ser då inget.
Fair enough.^^
Om vi säger såhär, jag vill trimma det som finns att arbeta med.