handdator

Visa fullständig version : Direkt huvudvärk!


Ruben89
2008-07-09, 22:14
Hej !

För några dagar sedan så träna de jag ett stenhårt ben pass, och när jag körde benspark så tog jag i allt vad jag kunde och då kom en fruktansvärd huvudvärk på bara någon sekund. Har läst om det här på forumet innan:

"Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig."

Allt detta som står här stämmer helt och hållet med det som jag har, men så undrar jag om det verkligen hjälper att ta det lugnt och äta smårtstillande, eller om man ska ta kontakt med en läkare och kolla vad han tycker? Vad tycker ni? Någon som själv haft detta, isåfall, vad gjorde ni åt detta?

Tacksam för svar
Robin

PiNG.
2008-07-09, 22:23
Jag körde bröst i kabeltrissorna för några år sen och tog i (alldeles för mycket visa det sig) så det kändes som ett blodkärl som sprack eller nåt i bakhuvudet. Bultande huvudvärk direkt så det blev dusch å sen hem. Gick över på natten och har aldrig känt något sånt efter det igen.

Men visst blev jag lite orolig...brukar bli så när man inte vet va som hänt eller vad som kommer hända.

Ruben89
2008-07-10, 07:34
Okej, ja det är precis så jag också har känt. Men efter det så har jag fått det ytterligare två-tre gånger. Lyfte bland annat en tunna på 20kg på jobbet, vilket inte är så tungt för mig, men det räckte för att samma huvudvärk skulle komma tilllbaka direkt.