handdator

Visa fullständig version : Fettrik frukost! bra eller dåligt?


Mega_man1000
2008-07-09, 12:44
finns det något negativt med att att äta mycket av sin fett konsumation på morgonen eller spelar det absolut ingen roll?

peace:hbang:

Endura
2008-07-09, 12:46
Så länge det är inom ditt tänkta kaloriintag för dagen, spelar det mindre roll för vikten, men däremot kan jag tänka mig att det kan påverka orken (iaf de första veckorna) generellt över dagen.

Mega_man1000
2008-07-09, 12:49
gäller det all sorts fett eller bara typ mättat?

Eddie Vedder
2008-07-09, 13:21
gäller det all sorts fett eller bara typ mättat?

Äter du bara hyfsat "normala" livsmedel till frukost behöver du inte oroa dig. Inget livsmedel innehåller bara mättat, bara enkelomättat eller bara fleromättat. Och vidare är det stor skillnad på fettsyra x och fettsyra y även om båda fettkedjorna råkar vara fria från dubbelbindningar (d.v.s. mättade).

Fett och dess egenskaper är definitivt något som alldeles för ofta dras över en kam och förenklas på tok för mycket. Det är mer komplicerat än så. Och ju mer komplicerat innebär inte att det blir krångligare, tvärtom är det helt enkelt så att du inte behöver vara nojig bara du undviker den värsta sortens fett.

Och då pratar jag om delvis härdat industriellt fett. Och om du nu äter den typen av livsmedel som frukost är det knappast fettet som är felet då heller utan dina matvanor överhuvudtaget.;)

Dock finns det å andra sidan en klar fördel med att låta frukosten utgöras av större andel kolhydrater. På morgonen är kroppen främst inställd på kolhydratmetabolism och glukostoleransen är som bäst. Så om man skulle minska på fettandelen vore det i såfall för att ge mer plats åt kolhydrater och inte för att undvika fett som sådant.

King Grub
2008-07-09, 13:22
Det försämrar insulinkänsligheten på kommande mål. Det gör det i och för sig senare också, men då är det färre mål som påverkas.

elArne
2008-07-09, 13:31
..., tvärtom är det helt enkelt så att du inte behöver vara nojig bara du undviker den värsta sortens fett.

Och då pratar jag om delvis härdat industriellt fett. Och om du nu äter den typen av livsmedel som frukost är det knappast fettet som är felet då heller utan dina matvanor överhuvudtaget.;)



delvis härdat fett är väl ganska vanligt i bröd (typisk frukost mat). Ok det är ju väldigt små mängder, men ändå

-S-T-
2008-07-09, 13:38
delvis härdat fett är väl ganska vanligt i bröd (typisk frukost mat). Ok det är ju väldigt små mängder, men ändå

Det är vanligt i dåligt bröd. Bara att köpa bröd utan.

Mega_man1000
2008-07-09, 13:40
nämen mena liskom att jag diggar att käka jordnötter på morgonen men sen så hörde jag på nått ställe att det pajade insulinkänsligheten något! Men ville kolla med er först om det e så.

Eddie Vedder
2008-07-09, 13:40
delvis härdat fett är väl ganska vanligt i bröd (typisk frukost mat). Ok det är ju väldigt små mängder, men ändå

Nej det är väldigt ovanligt skulle jag säga. Visst förekommer det, men det är bara i få av bröden som du hittar i livsmedelsbutiken.

Dessutom är det lite dumt eftersom delvis härdat fett antingen kan betyda att härdningen bara är delvis genomförd (vilket är negativt) men att det även kan vara en blandning av fullhärdat fett och helt ohärdat. Det senare är ingen fara.

Men det är som sagt både ovanligt förekommande och i små mängder som du säger.

Endura
2008-07-09, 13:42
delvis härdat fett är väl ganska vanligt i bröd (typisk frukost mat). Ok det är ju väldigt små mängder, men ändå

Delvis härdade fetter hittar du främst i kakor, friterat, godis (viss choklad tex) och annan mer "processad" mat som gärna ska hålla längre perioder.
Ju mer "finfördelad" eller "processad" varan är, desto sämre generellt...

Endura
2008-07-09, 13:44
nämen mena liskom att jag diggar att käka jordnötter på morgonen men sen så hörde jag på nått ställe att det pajade insulinkänsligheten något! Men ville kolla med er först om det e så.

Ska du vara "kinkig" innehåller jordnötter i sig inte den bästa fettsammansättningen direkt, men nog kan du äta jordnötter till frukost om du nu vill det... Dock är naturella bättre än saltade som är bättre än Skippy's jordnötssmör osv...

Mega_man1000
2008-07-09, 13:47
nää käkar jordnötter för att jag tycker det är gott inte på grund av fettsamansättningen;) men vad finns det för posetiva och negativa effekter av fettsammansättningen?

King Grub
2008-07-09, 13:51
Så många positiva finns det väl inte. Värdelös omega-6/omega-3 ratio. Gäller dom flesta nötter (även om jordnöten inte är en nöt).

Eddie Vedder
2008-07-09, 13:54
men vad finns det för posetiva och negativa effekter av fettsammansättningen?

Positiva är väl antagligen främst "det vanliga" d.v.s. att fett krävs för hormonbalans, kolesterolsyntes, cellmembranstruktur o.s.v. Samt upptag av fettlösliga mikronutrienter. D.v.s. den typer av funktioner som fettet har i sig oavsett fettsammansättning, även om egenskaperna även i nämnda sammanhang ter sig olika till viss del beroende på sammansättningen.

Det negativa är just sammansättningen. En extremt dålig fördelning mellan linolsyra (omega-6) och alfa-linolensyra (omega-3) och överhuvudtaget en ganska snedfördelad sammansättning mellan mättat/enkelomättat/mättat.

Som jag skrev i mitt första inlägg är det väldigt komplicerat vad som är "bra" fett och det är anledningen till att inget varken bör överdrivas eller undvikas.

Mega_man1000
2008-07-09, 15:41
men kan man få några "bieffekter" av en kost med dålig fettsammansättning?

King Grub
2008-07-09, 16:01
Absolut. Det påverkar allt från inflammationer till risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Eddie Vedder
2008-07-09, 16:17
men kan man få några "bieffekter" av en kost med dålig fettsammansättning?

Frågan är inte OM man kan få bieffekkter av en kost med dålig fettsammansättning. Om det råder inga tvivel alls.

Den stora frågan som stöts och blöts och debatteras friskt är ju VAD som egentligen är mer eller mindre hälsosamt. Där kommer det nog hända en del i vetenskapen framöver skulle jag tro.

Pejij
2008-07-09, 16:19
Så många positiva finns det väl inte. Värdelös omega-6/omega-3 ratio. Gäller dom flesta nötter (även om jordnöten inte är en nöt).

Så vad är jordnöten för nåt då? xD

King Grub
2008-07-09, 16:20
En ärta. Från Fabaceae-familjen av växter. Peanut.

Kokosnöten är ingen nöt den heller. Det är en stenfrukt. Muskotnöt och sheanötter är inte heller nötter.

Eddie Vedder
2008-07-09, 16:20
Så vad är jordnöten för nåt då? xD

En baljväxt. Tänk på engelskans Peanut ("ärtnöt").

Endura
2008-07-09, 16:20
Så vad är jordnöten för nåt då? xD

Faktiskt en baljväxt, precis som bönor :)

King Grub
2008-07-09, 16:22
http://bestsmileys.com/sleeping/11.gif

Endura
2008-07-09, 16:27
http://bestsmileys.com/sleeping/11.gif

hehe, alla på samma minut :hbang:

Conscience
2008-07-09, 18:31
17:20, the magic number ;) Äter en hel del jordnötter, inte så bra då kanske.. Sötmandel kör jag mer på och drar ner på jordnötterna. Sen en fråga ang fett (kanske OT); måste man ens tänka på kombinationen omega 3 o omega 6? Varför överhuvud taget omega 6? Måste de samverka för att det ska bli bra i kroppen eller? Varför räcker inte enbart omega 3 fett (antiinflamatorisk o allt)?

Eddie Vedder
2008-07-09, 18:35
Varför räcker inte enbart omega 3 fett (antiinflamatorisk o allt)?

Därför att omega-6 också är essentiell. Men det är knappast något du behöver tänka särskilt på i valet av kost, det är en av de fettsyror som förekommer mest i vår kost och du tillgodoser utan problem det behovet utan att ens tänka extra på det som sagt.

Omega-3 intaget kan vara värt att fundera lite extra över dock. Det viktiga är som sagt fördelningen däremellan och den optimala fördelningen är något som inte är helt klart. Dock brukar 1:5 mellan omega-3:omega-6 anses bra. Men en annan fördelning, gärna med mer omega-3 är säkert inte fel.

Conscience
2008-07-09, 18:44
Ok tack för svaret :) Jo om man ändå äter hyffsat normal kost o sen tar lite extra omega 3 tillskott (om man nu inte äter fet fisk så ofta), då bör det nog bli bra. Vill nämligen få i mig så mycke antiinflammatoriskt som möjligt (har ulcerös colit btw). Så skoven kanske kan dämpas genom bra och medveten kosthållning.