handdator

Visa fullständig version : Bänkpress -> träningsvärk i latsen


Lipos
2008-07-09, 12:13
Är det normalt att man får träningsvärk i latsen efter att ha kört bänkpress? Jag får iaf ofta det, sen får jag naturligtvis mer träningsvärk i själva bröstmuskeln. Men jag skulle kunna säga att jag ibland nästan kan få mer träningsvärk i latsen efter ett bröstpass än efter ett ryggpass. Tänkte bara om det var fler som upplever ungefär samma sak, eller så är det bara jag som är konstig och tränar helt fel! :smash:

major Pectoralis
2008-07-09, 12:16
Är det normalt att man får träningsvärk i latsen efter att ha kört bänkpress? Jag får iaf ofta det, sen får jag naturligtvis mer träningsvärk i själva bröstmuskeln. Men jag skulle kunna säga att jag ibland nästan kan få mer träningsvärk i latsen efter ett bröstpass än efter ett ryggpass. Tänkte bara om det var fler som upplever ungefär samma sak, eller så är det bara jag som är konstig och tränar helt fel! :smash:

Det är inga konstigheter om bänkpressen tar på latsen. Precis som du skriver så är bänkpress mer latsövningen (speciellt SL-style) än vissa av ryggövningarna....Men säg inte detta till Bodys fan-club. Då blir de "placebo-övertränade" eftersom de inser att de belastar samma muskelgrupp fler än en gång/vecka....:D

Bänkpress är en totalövning för överkroppen, kan man säga.

Martin Löwgren
2008-07-09, 12:29
Latissimus dorsi delar två funktioner med bröstmuskeln - adduction och inåtrotation i axelleden så visst aktiveras den utav bänkpress men jag har då aldrig fått träningsvärk i just latsen av bänkpress.

Hur ser din teknik ut? Kör du brygga och studsar i bröstet varje reps eller kör du med bra form?

Xerxex
2008-07-09, 12:32
Jo det händer ibland faktiskt.. Ingen studs eller halvreps elelr liknande utan bara vanlig hederlig långsamt nedvägen samt snabbare uppvägen.

Lipos
2008-07-09, 13:07
Hur ser din teknik ut? Kör du brygga och studsar i bröstet varje reps eller kör du med bra form?

Har tyvärr inget klipp att lägga upp nu, men jag tror att jag kör hyfsat bra, strikt o så, inte alltför mycket studs, men det brukar variera lite hur man kör, iaf för mig. Men det lustiga är att dom som jag brukar träna med aldrig känner någon träningvärk i latsen efteråt. Men det är alltså ganska normalt att man får träningvärk i latsen av just bänkpress, ingenting man behöver söka hjälp för iaf?! :D

Martin Löwgren
2008-07-09, 13:12
Har tyvärr inget klipp att lägga upp nu, men jag tror att jag kör hyfsat bra, strikt o så, inte alltför mycket studs, men det brukar variera lite hur man kör, iaf för mig. Men det lustiga är att dom som jag brukar träna med aldrig känner någon träningvärk i latsen efteråt. Men det är alltså ganska normalt att man får träningvärk i latsen av just bänkpress, ingenting man behöver söka hjälp för iaf?! :D

Nej det skulle jag inte säga. Du är väl kanske den 3dje jag hör om som fått det. Kollar man på muskeln funktion som jag skrev i mitt förra inlägg låter det ju rätt logiskt att man ska kunna få träningsvärk där.

stevebc
2008-07-09, 13:34
Wow, jag är imponerad över din teknik ifall du får träningsvärk i latsen! Det är få gånger jag bänkat som jag känt att latsen aktiverats, och då kör jag ändå vanligtvis med rejäl brygga och stången långt ner på bröstet (under ze nipples).

petah
2008-07-09, 13:50
Är det normalt att man får träningsvärk i latsen efter att ha kört bänkpress? Jag får iaf ofta det, sen får jag naturligtvis mer träningsvärk i själva bröstmuskeln. Men jag skulle kunna säga att jag ibland nästan kan få mer träningsvärk i latsen efter ett bröstpass än efter ett ryggpass. Tänkte bara om det var fler som upplever ungefär samma sak, eller så är det bara jag som är konstig och tränar helt fel! :smash:

Jag får också träningsvärk i lats efter bänk.

Lipos
2008-07-09, 14:03
Wow, jag är imponerad över din teknik ifall du får träningsvärk i latsen! Det är få gånger jag bänkat som jag känt att latsen aktiverats, och då kör jag ändå vanligtvis med rejäl brygga och stången långt ner på bröstet (under ze nipples).

Hehe, och jag kan typ inte brygga, kör oftast helt platt, och får ändå träningvärk i latsen...försöker dock bli bättre på att brygga! Sen tycker jag att jag sänker ned stången mitt på bröstet eller tom lite närmare halsen, jag kanske är lite felskapt vilket gör att det tar på latsen hur jag än kör :Virro

Lipos
2008-07-09, 14:06
Det kanske vore intressant med en poll hur många som får träningvärk i latsen av att bänka?! I mitt fall kanske det beror på att jag är starkare i bröst än vad jag är i lasten (rygg)...

130kg finsk sisu
2008-07-09, 14:22
Halleleuja!
Har även träningsvärk i ryggen från varje bänkpass. Persics som Majoren säger är bänkpress en överkroppsövning!

Lipos
2008-07-09, 14:37
Halleleuja!
Har även träningsvärk i ryggen från varje bänkpass. Persics som Majoren säger är bänkpress en överkroppsövning!
:hbang:

Nu känns det faktiskt helt OK att få träningvärk i ryggen av bänkpassen! ;)

stevebc
2008-07-09, 17:15
Efter dips har det hänt att jag fått känningar i latsen, för då trycker man ju rakt ner i förhållande till överkroppen. Min bänkpress liknar lite dips därför att övre delen av överkroppen är upp och ner medan jag pressar stången rakt upp (inte mot huvudet som de flesta) med armarna intill kroppen.

Joshua
2008-07-09, 17:36
jo då det känns i latsen de två dagarna efter. även när jag gör tunga armhävningar....

Lillgrabben
2008-07-09, 18:00
Halleleuja!
Har även träningsvärk i ryggen från varje bänkpass. Persics som Majoren säger är bänkpress en överkroppsövning!


Hmm, själv har jag aldrig haft träningsvärk i lats av bänkpress. Kanske jag gör ngt fel, dvs inte nyttjar latsen då jag bänkar.

Jag har försökt få med mig latissimus då jag tränar bänkpress, men aldrig lyckats hittills.

130kg finsk sisu
2008-07-09, 19:19
Alltså jag borde kanske specifera mej lite. Det är inte speciellt lats som jag får träningsvärk i. Utan mer i romboderna och trapsen. Båda dessa är ju välutvecklade på mej speciellt trapsen.

stevebc
2008-07-09, 19:37
Alltså jag borde kanske specifera mej lite. Det är inte speciellt lats som jag får träningsvärk i. Utan mer i romboderna och trapsen. Båda dessa är ju välutvecklade på mej speciellt trapsen.Varför tror du att du får träningsvärk där? Är det efter du kör med tröja eller även vid RAW-lyft?

130kg finsk sisu
2008-07-09, 20:51
som sagt efter varje bänkträning oavsett variant eller utrustning.
inbillar mig att det är pga min "gräva fast skuldrorna" teknik.

David_E
2008-07-09, 21:08
Är det normalt att man får träningsvärk i latsen efter att ha kört bänkpress? Jag får iaf ofta det, sen får jag naturligtvis mer träningsvärk i själva bröstmuskeln. Men jag skulle kunna säga att jag ibland nästan kan få mer träningsvärk i latsen efter ett bröstpass än efter ett ryggpass. Tänkte bara om det var fler som upplever ungefär samma sak, eller så är det bara jag som är konstig och tränar helt fel! :smash:

Det är mycket möjligt att du misstar träningsvärk i serratus anterior för träningsvärk i latsen. Den musklen är delvis täckt av latsen.

Lipos
2008-07-09, 21:40
Det är mycket möjligt att du misstar träningsvärk i serratus anterior för träningsvärk i latsen. Den musklen är delvis täckt av latsen.

Ja, det är ju möjligt, har inte världens bästa koll på det där, och har inte rotat så mkt i det, förrän nu då. Skulle det vara mer "logiskt" att det är serratus anterior som jag får värk i?

MickeZZ
2008-07-09, 23:50
Jag brukar ocksa kanna av latsen efter bankpass dock ej nagon vansinnig traningsvark. Jag bankar f.o. med brygga.

En liten anekdot i sammanhanget: Jag brukar ibland aven roa mig efter harda traningspass med att fraga min fru (icke-tranande) vad hon tycker det ser ut som att jag tranat, alltsa vad hon tycker det ser ut som att jag aktiverat for muskler. Varje gang jag kort ett renodlat bankpass (alltsa en del pass med enbart bank) tror hon att jag tranat bl a rygg da hon tycker latsen ser uppumpade ut... :)

stevebc
2008-07-10, 01:02
som sagt efter varje bänkträning oavsett variant eller utrustning.
inbillar mig att det är pga min "gräva fast skuldrorna" teknik.Hmm jag har samma slags teknik. Men det är kanske först på riktigt tunga vikter som det känns? Jag har ju aldrig gått över 120. Har en bra bit kvar till det blir bröstryggen som släpar om man säger så.

Martin Löwgren
2008-07-10, 11:32
Det är mycket möjligt att du misstar träningsvärk i serratus anterior för träningsvärk i latsen. Den musklen är delvis täckt av latsen.

+1

Får man träningsvärk i ryggen av bänkpress tränar man nog mer övningen i styrkesyfte än att bygga stora bröstmuskler för jag har aldrig hört någon ha ont i latsen efter ett bröstpass. Däremot gör det sjukt ont i tuttarna efter ett bröstpass vilket det ska göra.

Det är som sagt skillnad på kroppsbyggning och styrkelyft avseende teknik, utförande och vad meningen med övningen är. Det bästa är att kombinera de båda stilarna så man får det bästa från varje "gren"

stevebc
2008-07-10, 14:44
Hmm jag har samma slags teknik. Men det är kanske först på riktigt tunga vikter som det känns? Jag har ju aldrig gått över 120. Har en bra bit kvar till det blir bröstryggen som släpar om man säger så.Om jag får utveckla mitt påstående är det att vid tunga vikter, som t ex 200kg, kommer det bli riktigt tufft att hålla ihop skuldrorna och de kommer utsättas för isometrisk träning, vilket medför träningsvärk. För jag ser inte hur de aktiveras dynamiskt i varje fall.

z_bumbi
2008-07-10, 15:27
Det är fysiologiskt inget konstigt att latsen hälper till att lyfta stången och jag får ibland träningsvärk just där av bänk eller hantelpressar.

MickeZZ
2008-07-11, 03:37
Jag minns en text jag saxat ur nagot Dave Tate skrivit som kanske kan passa i sammanhanget:

"(...) You need to have strong lats if you want a big bench; there’s no way around this. To illustrate the point, try this: In a standing position, hold your arms in the bottom bench position; now flare your lats. What happened? Your arms moved forward. This is part of the same movement that happens when you bench press.(...)"