handdator

Visa fullständig version : Någon som provat ettor för muskeltillväxt?


kraftsport
2008-07-09, 12:03
Läste en artikel om att man kan köra 15 ettor för muskeltillväxt. Någon här som har provat något liknande?

Martin Löwgren
2008-07-09, 12:04
Läste en artikel om att man kan köra 15 ettor för muskeltillväxt. Någon här som har provat något liknande?

Jag har testat i stort sett alla, inklusive detta och jag tyckte det var helt okej. Man vart grymt stark och jag tappade iallafall inte volym men kan nog inte säga att jag direkt växte under de 4 veckor jag testade detta.

King Grub
2008-07-09, 12:16
Rent fysiologiskt skall det inte kunna stimulera hypertrofi lika väl som träning med fler repetitioner, men en ev styrkeökning under en träningsfas kan ju utnyttjas senare vid mer hypertrofispecifik träning, genom att man då förhoppningsvis kan använda tyngre belastning i dom repetitionsintervallen.

Hemi
2008-07-09, 12:22
Läste en artikel om att man kan köra 15 ettor för muskeltillväxt. Någon här som har provat något liknande?


Ja, ganska länge, med 30 sek vila mellan lyften. Metoden har även ett namn, vilket jag glömt. Vet inte riktigt om det gav volym men styrka, ja, ganska ordentlig ökning. Jag är en dålig volymkille. Jag appliceade det sedan på K Grubs vis.

kraftsport
2008-07-09, 12:25
Här är länken till artikeln http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2006/body_2006-03.pdf

Han rekommenderar 1 minut vila.

kraftsport
2008-07-09, 12:26
Ja, ganska länge, med 30 sek vila mellan lyften. Metoden har även ett namn, vilket jag glömt. Vet inte riktigt om det gav volym men styrka, ja, ganska ordentlig ökning. Jag är en dålig volymkille. Jag appliceade det sedan på K Grubs vis.

Hade dina reps ökat på de lättare vikterna när du gick tillbaks och körde lätt?

Hemi
2008-07-09, 12:32
Det var några år sedan men jag tror det, ja. Pga styrkan. Fast uthålligheten som sådan ökade inte.

Edit
Fast det sakall sägas att jag inte är någon riktig byggare, träningenvar inte "klassisk" innan.

Xerxex
2008-07-09, 12:37
Rent fysiologiskt skall det inte kunna stimulera hypertrofi lika väl som träning med fler repetitioner, men en ev styrkeökning under en träningsfas kan ju utnyttjas senare vid mer hypertrofispecifik träning, genom att man då förhoppningsvis kan använda tyngre belastning i dom repetitionsintervallen.


Vad är det som gör att det blir mer hypertrofi av att man kan använda tyngre vikter? Hur står det sig i sin tur mot studien där man iaf för syntesen inte såg någon skillnad mellan 3 set på 65% av max mot liknande fast med mycket tyngre..

kraftsport
2008-07-09, 12:52
Vad är det som gör att det blir mer hypertrofi av att man kan använda tyngre vikter? Hur står det sig i sin tur mot studien där man iaf för syntesen inte såg någon skillnad mellan 3 set på 65% av max mot liknande fast med mycket tyngre..

Det verkar som att man tränar de snabba fibrerna som är störst. Eftersom de är störst till att börja med kan de även växa mest.

Och det totala repsantalet måste vara över någon magisk gräns så att kroppen fattar att ta till hypertrofi.

Hittade en till sida här http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=05-091-training

Xerxex
2008-07-09, 13:10
Känns som alla byggare som var med som trevliga bildexempel enbart är från den gamla hederliga "doping är kingen tiden".

Mer på ett lägre plan vad är det som gör att muskeln skulle bli större för att man kunde träna tyngre? Inte kan väl en muskel växa mer om den redan är stor mot om den vore liten. Den procentuella tillväxten borde vara lika hög, elelr iog tom lägre för en tränad muskel. Annars skulle man aldrig staginera utan bara kunna bli större ju större man blev så att säga.

King Grub
2008-07-09, 13:24
Vad är det som gör att det blir mer hypertrofi av att man kan använda tyngre vikter? Hur står det sig i sin tur mot studien där man iaf för syntesen inte såg någon skillnad mellan 3 set på 65% av max mot liknande fast med mycket tyngre..

150 fastande minuter är inte så lång tid.

Givetvis ger tyngre belastning på sikt större tillväxt än att hålla på att fjutta. Även om vi låtsas att det inte skulle vara någon skillnad på den akuta uppregleringen av proteinsyntesen, så har vi hormonpåverkan som kommer att ha betydelse för 24-timmars(eller längre)balansen.

Xerxex
2008-07-09, 13:31
Även om vi låtsas att det inte skulle vara någon skillnad på den akuta uppregleringen av proteinsyntesen, så har vi hormonpåverkan som kommer att ha betydelse för 24-timmars(eller längre)balansen.

iof sant. Dock undrar man vart gränsen går, annars blir det bara ju mer desto bättre. Men om det kvittar i vilken grad som muskelnedbrytningen skett i så blir det väl bara en fråga att hitta lämpligaste nivån för det hormonella gensvaret.

Testo bygger även om man sitter hemma i soffan.

Dock är det utan tvivel om att ju tyngre ju starkare blir man. För ahade det bara varit intressant om hur tungt man lyfta hade SL varit det optimala kroppsbyggarsättet, vilket det inte är.

Hemi
2008-07-09, 13:32
Jag tror att jag syftade på sub maximamala singlar av Dan Moore, jag läste inte artilkeln i den här tråden, har inte heller läst Moores. Jag läser ärligt talat mer av vad Charles Bukowski säger om sin träning än någon annan. Jag hade ingen aning om att det fanns en singelmetod utan experimenterade bara, mest pga att jag vill förlänga vilan mellan lyften i tyngdlyftningsträningen. Applicerade det sedan på alla övningar för att jag tyckte att det tidsmässigt var bekvämt.

Nå, det var bättre än att inte träna alls. Jag använder alltid stången om den finns till hands.Vilka metoder jag än använder mig av.

Björkvedens mästare
2008-07-10, 06:15
Ohh halleluleja, ännu en revolutionerande metod... Tänka sej att alla har tränat fel i alla dessa år.

Anders The Peak
2008-07-10, 07:44
Troligen är det bara en illustration och har egentligen inte speciellt mycket mer artikeln att göra. Men typexempel på marknadsföring av diverse saker inom den här branschen.
Läs gärna artikeln en gång till:http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2006/body_2006-03.pdf
Arne Persson ni vet han som gärna vill bli kallad MrBig ;) Och det stämmer säkert in på alla sätt... Han kör rätt mycket sk tunga reps så det kan bara inte vara helt fel. Eller hur Arne?

birra_peroni
2008-07-10, 08:37
Det där schemat verkar ju inte dumt alls... dock undrar jag hur det är med singlar i Stela mark, skador? Någon som har erfarenhet?

burtan
2008-07-10, 14:52
Om man bestämmer sig för att köra bänkpass med få reps, typ 1-3 reps. Hur många set ska man köra?

Mvh Andreas.

kraftsport
2008-07-10, 15:16
Om man bestämmer sig för att köra bänkpass med få reps, typ 1-3 reps. Hur många set ska man köra?

Mvh Andreas.

Kör så många set till icke utmattning tills du har gjort totalt 15 reps.

Sniggel
2008-07-10, 16:10
Om man bestämmer sig för att köra bänkpass med få reps, typ 1-3 reps. Hur många set ska man köra?

Mvh Andreas.

Om du är ute efter hypertrofi så är det "fler set än vad du brukar göra på högre reps" eftersom volymen sänks när man kör lågreps så kan det vara en god idé att öka setmängden. Sen som sagt ska det inte vara till failure eller väldigt när failure i varje set för då kanske man sliter ut sig eller inte orkar köra på samma vikt i alla set.

b_61
2008-07-10, 19:46
Om man nu kör ett antal set med 1-3 reps, bör man på slutet köra några set med fler reps, tex 6-12? Eller blir styrkeökningen lidande av detta?

birra_peroni
2008-07-10, 21:49
varför ska du köra fler reps i slutet?

b_61
2008-07-10, 22:14
varför ska du köra fler reps i slutet?

Jag har inte påstått att jag ska göra de?

kraftsport
2008-07-11, 07:52
Om man nu kör ett antal set med 1-3 reps, bör man på slutet köra några set med fler reps, tex 6-12? Eller blir styrkeökningen lidande av detta?

Man ska (enligt de lärda) köra sina ettor på en vikt som i normalfall skulle ge max 3 reps. Alltså du kan inte köra 6-12 reps på den vikten.

burtan
2008-07-11, 12:07
Ok. Ska nog prova att köra 3 reps, 5 set i några månader.

Programmet jag kör på nu är uppdelat på två bänkpass i veckan.
1:a passet= 5reps, 5set på 70% av den vikten jag gör max 5 reps på.

2:a passet= samma sak fast på 80% av min max 5:a.
Har kört så här i 17 veckor nu så det är väl snart dax att byta program.

Mvh Andreas.

Sniggel
2008-07-11, 14:04
Om man nu kör ett antal set med 1-3 reps, bör man på slutet köra några set med fler reps, tex 6-12? Eller blir styrkeökningen lidande av detta?

Jag antar att du vill lägga till några set med 6-12 för att få upp volymen på själva träningspasset och på så vis få fördelarna från båda repsintervallen utan att styrkan påverkas negativt av de högre repsen.
Jag vågar inte svara på om det är negativt men jag tror inte det ska vara någon direkt dum idé att göra så. Själv kör jag ett liknande upplägg där min första övning är en övning jag kör få reps och satsar på att bli starkare i. Resten av övningarna är ofta någorlunda högre reps och kanske lite kortare vila och ibland fler set, men i dessa övningar bryr jag mig inte så mycket om att jag kanske redan är någorlunda uttröttad från första övningen utan kämpar på ändå, trots att vikten ofta är lägre än vad den hade varit om jag kört övningen först i passet.
Jag kanske kan återkomma och se vad jag tycker om träningssättet efter att jag provat det ett tag.

b_61
2008-07-11, 14:24
Man ska (enligt de lärda) köra sina ettor på en vikt som i normalfall skulle ge max 3 reps. Alltså du kan inte köra 6-12 reps på den vikten.

Vad tänker du med egentligen?


Jag antar att du vill lägga till några set med 6-12 för att få upp volymen på själva träningspasset och på så vis få fördelarna från båda repsintervallen utan att styrkan påverkas negativt av de högre repsen.
Jag vågar inte svara på om det är negativt men jag tror inte det ska vara någon direkt dum idé att göra så. Själv kör jag ett liknande upplägg där min första övning är en övning jag kör få reps och satsar på att bli starkare i. Resten av övningarna är ofta någorlunda högre reps och kanske lite kortare vila och ibland fler set, men i dessa övningar bryr jag mig inte så mycket om att jag kanske redan är någorlunda uttröttad från första övningen utan kämpar på ändå, trots att vikten ofta är lägre än vad den hade varit om jag kört övningen först i passet.
Jag kanske kan återkomma och se vad jag tycker om träningssättet efter att jag provat det ett tag.

Precis var det så jag menade. Återkom gärna när du provat mer. Jag tänker prova något liknade upplägg som dig.

kraftsport
2008-07-12, 17:24
[QUOTE=b_61;3088570]Vad tänker du med egentligen?

Hjärnan så klart ;)

Du skrev inte att du skulle köra dina 6-12 reppare på lägre vikt. :cool:

b_61
2008-07-13, 20:45
[QUOTE=kraftsport;3090345
Hjärnan så klart ;)

Du skrev inte att du skulle köra dina 6-12 reppare på lägre vikt. :cool:[/QUOTE]

Och det kunde du inte tänka ut själv?

kraftsport
2008-07-13, 21:41
Och det kunde du inte tänka ut själv?

Jo, men jag ville vara säker på att du inte tänkte fel. ;)

Paria
2008-09-02, 06:40
Bump. Har aldrig kört mycket singlar, mest 6-8 repetitioner för min del. Skulle vara kul att prova på detta. Är det någon med erfarenhet/kunskap om det här?

z_bumbi
2008-09-02, 08:41
Bump. Har aldrig kört mycket singlar, mest 6-8 repetitioner för min del. Skulle vara kul att prova på detta. Är det någon med erfarenhet/kunskap om det här?

Att bara köra ettor sliter en del och det även om man kör 3RM. Det viktigaste är nog att man inte direkt hoppar in i det utan kör en del tyngre träning innan så att kroppen blir van vid belastningen. Sen vet jag inte heller om just 15 set på samma övning är något att eftersträva men det beror på målsättningen och troligen hur stark man är.

Damien Thorne
2008-09-02, 09:22
I programmet jag kör nu (Per Berglunds program) så kör man bänk 3ggr/vecka varav ett av passen är tunga 1or.

Måndag. Bänkpress, Medeltunga explosiva 3or, 5set

Onsdag. Smalbänk, Lätta explosiva 10or, 3set

Fredag. Bänkpress, Tunga 1or, 6set. Avsluta med en medeltung 10a

Jag har kört så i en månad. Under Jui och Juli så körde jag 2or på Fredagspasset. Jag har blivit mycket starkare men jag har dålig koll på om jag vuxit nåt (från en tung 1a på 135 till en lätt 1a på 142.5). Det är ett program för att i första hand bli stark.

Paria
2008-09-02, 10:22
Att bara köra ettor sliter en del och det även om man kör 3RM. Det viktigaste är nog att man inte direkt hoppar in i det utan kör en del tyngre träning innan så att kroppen blir van vid belastningen. Sen vet jag inte heller om just 15 set på samma övning är något att eftersträva men det beror på målsättningen och troligen hur stark man är.

Att köra t.ex. tre olika övningar, 5 1or på varje, torde vara bättre?


I programmet jag kör nu (Per Berglunds program) så kör man bänk 3ggr/vecka varav ett av passen är tunga 1or.

Måndag. Bänkpress, Medeltunga explosiva 3or, 5set

Onsdag. Smalbänk, Lätta explosiva 10or, 3set

Fredag. Bänkpress, Tunga 1or, 6set. Avsluta med en medeltung 10a

Jag har kört så i en månad. Under Jui och Juli så körde jag 2or på Fredagspasset. Jag har blivit mycket starkare men jag har dålig koll på om jag vuxit nåt (från en tung 1a på 135 till en lätt 1a på 142.5). Det är ett program för att i första hand bli stark.

Det låter jävligt bra i och med att du redan var stark.

gorillan11
2008-09-02, 10:27
Har aldrig personligen tränat 1or men jag har sett många killar på gymmet som glider in maxar skiten ur bänken och lämnar gymmet efter 15 minuter. Verkar ju ge resultat i och med att dem enbart sysslar med det :D

z_bumbi
2008-09-02, 10:48
Att köra t.ex. tre olika övningar, 5 1or på varje, torde vara bättre?

Något men det är forfarande väldigt många ettor och att köra ett färre antal i en övning där man satsar på att bli stark verkar för mig smartare. Vill man behålla totalvolymen så kan man köra några set med fler reps samma pass eller lägga det på ett annat pass samma vecka.

På tal om smart så har Berglund olika repetionsantal och belastning på de tre olika passen och antalet ettor är begränsat tilll 6 stycken på fredagspasset. Kollar man på totalvolymen så blir den troligen högre men det är betydligt mindre slitigt än att köra 15 ettor på 3RM samma pass.