handdator

Visa fullständig version : Rengöra telfonpanna


Pet
2008-07-09, 08:37
Hittade denna tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92390 som tyvärr inte svarade på min fråga, så skapar ny tråd.

Hur i hela fridens namn håller man en telfonpanna ren, så att man kan ha den i ett år eller mer?

Jag får köpa en ny stekpanna en eller två gånger per år, ibland tre. Diskar den noga med diskmedel och diskborste, utanpå och inuti, men efter ett tag börjar det dyka upp något inbränt svart gojs på botten, sedan börjar utsidan få likadant gjos (vilket jag kan leva med).

Har provat husmorsknep med att koka diskmedel och vatten, inget hände. Provat koka vatten och ättika, inget hände (förutom att köket stank och katten gömde sig under soffan i vardagsrummet).

Vi har haft Fixa, ICA Cookery, ICA Titan och två billiga pannor jag inte minns namnet på under de två och ett halvt år jag bott med min sambo (som sällan är i köket numer).

Hur ser man till att detta inte sker?

Gör jag fel när jag hettar upp pannan? Vrider upp till sexan, har i lite Milda Culinesse, väntar på att det ska bubbla, när det börjar bubbla vrider jag ner till fyran och lägger i vad-det-nu-är-jag-ska-steka.

Dyker det där gojset upp för att pannan ibland (men sällan) överhettas? Bör jag nojja över värmen mer än jag gör (steker aldrig något på mer än 4an)?

Och varför ska jag inte använda handduk till att torka av utsidan på stekpannan? (Man torkar ju aldrig insidan, varken med papper eller handduk!)

Kurash
2008-07-09, 08:51
En bra idé är att inte köpa fler teflonpannor.

machine gun
2008-07-09, 08:59
En bra idé är att inte köpa fler teflonpannor.

+1

Jag kan rekommendera titan.

Kurash
2008-07-09, 09:07
+1

Jag kan rekommendera titan.

Om man inte har något emot tyngden så är gjutjärn bra grejer också.

machine gun
2008-07-09, 09:10
Om man inte har något emot tyngden så är gjutjärn bra grejer också.

Absolut! Det finns nog inget som är så bra som en ordentligt instekt gjutjärnspanna. Men nåde den som tar fram diskmedlet!

mattezor
2008-07-09, 09:55
Och varför ska jag inte använda handduk till att torka av utsidan på stekpannan? (Man torkar ju aldrig insidan, varken med papper eller handduk!)

Vem har sagt att du inte ska torka av insidan på din teflonstekpanna med en pappershandduk? är ju knappast så du skadar teflonet.

Jag har haft min icapanna i en bit över ett år nu och använt den i stort sett dagligen och den ser fortfarande ut som ny innuti (utanpå finns de fastbränd smuts). Och det enda jag använt är lite sunt förnuft.

Låt aldrig pannan stå tom på varm spis. Spola aldrig en varm panna med kallt vatten. Använd inte metallföremål i teflonpannan.

De gånger jag låter den stå och självtorka på varm spis efter att jag diskat den så låter jag den inte stå längre än att metallen blir varm, sen flyttar jag den till en kall platta så torkar den.

Diskar den heller inte med diskmedel varje gång, ofta räcker det med hett vatten och diskborsten.

Aja det var nog allt jag kommer på att skriva nu!

Mvh // Mattias

MSXS
2008-07-09, 12:10
En teflonpanna ska alltid diskas med diskmedel.
Man får aldrig kyla ner en varm panna med kallt vatten.
Aldrig använda metall i pannan.

dam00r
2008-07-09, 18:11
Köp Duka's stekpanna 24cm, helnice.
Kostar väl typ 300

Yankeee
2008-07-09, 19:27
Har haft min telfonpanna i över tre år. Diskar alltid med diskborste och diskmedel, oftast direkt från plattan. Torkar också ofta med papper. Inga problem alls. Tror att det är någon budgetpanna från ikea.
Mao, det fungerar för Cutler.

Slarm
2008-07-10, 00:15
direkt när du tagit av maten ifrån pannan så sköljer du av den (med stark stråle och varmt vatten) sen när du hällt av eller deglaserat som jag brukar säga, hehe, så tar du några tag med diskborsten. Men använd för guds skull inte diskmedel i en teflonpanna. Mina håller i år och dar.
Lycka till!

LadyG
2008-07-10, 08:26
Har både teflon och gjutjärn, ingen av dem använder jag diskmedel i. Däremot åker teflonpannan med i diskmaskinen med jämna mellanrum, det har den inte tagit skada av. Gjutjärnspannan däremot kräver lite mer skötsel, det är å andra sidan en pålitlig trotjänare som varit med sen jag flyttade hemifrån för säkert 20 år sen.

dam00r
2008-07-10, 13:01
Gjutjärnspannor ska man olja in efter 'diskningen'

gorillan11
2008-07-18, 23:00
Har haft min teflonpanna i cirka 6 månader nu och är som ny måste jag säga.
Diskar och använder den dagligen.
Köptes på IKEA förövrigt.

Whistler
2008-07-18, 23:04
Teflonpannor kan diskas med diskmedel utan problem, liksom titanpannor.
Gjutjärnspannor ska inte komma i kontakt med fettlösande medel, då fettet fyller ut de porösa utrymmen i pannan som fyllda gör att inget fastnar i pannan.

Lord_Real
2008-07-24, 20:35
Jag brukar hälla kokande vatten (hej vattenkokare) i pannan en stund efter maten är klar och sedan hälla ut det. Går mycket lättare att diska sedan och iaf min panna har hållt en tre år nu så helt illa kan det inte vara.

elo_
2008-07-24, 22:47
min kompis som jobbar som kock rekommenderar hackman matador. http://www.dukatbord.se/?cid=119818 t.ex.