handdator

Visa fullständig version : Currysås


spinkoo
2003-06-13, 11:40
Hur gör man hederlig currysås? Som man har på ris :angel:

tinus
2003-06-13, 11:46
Om du vill ha den kall
lätt kesella eller naturell lätt yoghurt krydda med salt,peppar,curry och lite sweet chili krydda,rör ihop och vipps en god sås :D

spinkoo
2003-06-13, 11:48
Tackar. Fast det var inte sån jag menade.

Det finns en speciell sås, som kallas currysås :D Varm ska den vara...

Börjar bli lätt trött på alla kesella varianterna nämligen :em:

Tack igen :love:

tinus
2003-06-13, 11:51
Testa yoghurt varianten då.:smash:

Finns en variant med curry,hönsbuljong och maizena mjöl + salt och peppa förståss, som fungerar om du absolut ska ha den varm...:love:

Bobbokrull
2003-06-13, 12:05
Varför inte göra det enkelt? Köp en påse Knorr´s currysås, vispa med vatten och koka upp. Varför krångla till det?

DrP
2003-06-17, 20:44
Ä kom igen!

Klart du ska göra din egen curry. Går inte att jämföra med butikens trista. Naka kocken gjorde curry igår på tv. Lite jobb, sen en jag brukar göra. Tänk på att "curry" betyder kryddblandning så det kan vara lite vad som helst, men jag vet vilken du menar..

Nakna kockens currysås

4 pers:
5 msk solrosolja
2 tsk senapsfrö
1 tsk bockhornsklöverfrön (hälsokost)
3 färska gröna chilifrukter, urkärnade och finhackade
1 handfull curryblad (specialaffär)
2 tumslånga bitar ingefära
3 gula lökar, hackade
1 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
6 tomater, hackade
1 burk kokosmjölk
salt

Fräs senapsfröna i den heta oljan tills de poppar. Lägg sen i bockhornsklöverfröna, chilifrukterna, currybladen och ingefäran. Rör om och låt fräsa ett par minuter.

Hacka löken grovt i matberedare, häll den i grytan och låt den fräsa tills den mjuknar. Tillsätt cayennepeppar och gurkmeja.

Kör tomaterna i matberedaren och lägg dem i grytan. Låt allt puttra ett par minuter, häll sen i 2 vinglas vatten och kokosmjölken. Sjud i ca 5 min. tills såsen tjocknar, salta sen.

Kycklingcurry: Lägg i strimlat kycklingkött och låt puttra tills det är genomkokt.
Fiskcurry: Lägg i skinn- och benfria fiskfiléer, låt puttra i ca 5 min.

---------------------------------------------------
Pattes Curry bas

Skriver inte måtter precis, testa dig fram. Rätt enkelt recept.

Olja
Hackad lök. Stek en kort stund.
I med curry (mängd efter hur stark man vill ha det.. ju starkare.. desto bättre fettförbränning!! :), torr eller kurrypasta, eller lite av båda. Torr köp Sharwoood's typ hot. Finns i de flesta butikerna.
Färsk chili
Rör
Peppar
salt
(vill man ha det gult dra i gurkmeja)
Vatten
lite kycklingbujljong

Låt det puttra, sen ev. red med majzena mjöl till rätt koncistens.

Skitenkelt.

Sen kan man stoppa i andra saker som tex kanelstång, kardemummafrön (som man ska mala själv, eller i mortel). Kokosmjölk etc. Men testa inte allt på en gång, testa dig fram (fast jag gillar att ha i kardemumma...).

Vill man ha kött så kan man dra i kycklingfile eller nåt.

Lycka till!


:cheers:

fredthehead
2003-06-18, 18:26
och samtidigt den enklaste och mest kaloririka är den här:

fräs massa curry i smör eller olja, lägg i creme fraiche och rör runt. klart. Jag brukar ha kycklingfile i bitar i som jag steker i smöret och curry för att sedan lägga på creme fraichen. serveras med pasta, ärtor och kanske lite mango chutney om man vill

supremo
2003-06-19, 12:51
Originally posted by fredthehead
och samtidigt den enklaste och mest kaloririka är den här:

fräs massa curry i smör eller olja, lägg i creme fraiche och rör runt. klart. Jag brukar ha kycklingfile i bitar i som jag steker i smöret och curry för att sedan lägga på creme fraichen. serveras med pasta, ärtor och kanske lite mango chutney om man vill

Fast den går ju att göra hyffsat nyttig genom att köra fettsnål cremefraiche (tror det finns någon sorts vikväktar-fraiche på 2-3%). I princip dietmat, om man inte ska tävla vs, och bli stenhård :smokin:

Jag brukar steka strimlad kycklingfilé i olja och curry, lägga i lök, sal, peppar. Lägg sedan i champinjoner, och creme fraiche, låt puttra ett tag. Servera med pasta, ex. Tagliatelli.

Castro
2003-06-20, 05:00
Currysås är fan det godaste som finns!

shirunai
2003-06-20, 05:35
kullysås äger men "BÄRNÄS" är godast......till kyckling funkar dock bara currysås som bäst

Muaytudd
2003-06-24, 15:46
Om det är den röda thaisåsen du e ute efter så har du en variant här:


Saften från en lime

1msk fisksås (obs smaken e så mycket goare än lukten, används för att få sälta)

1 msk ljus soja

1 msk sesamolja

1 knipa thaibasilika

några små thai chili frukter (om du vill impa på någon så heter dom phrik på thai)

lite socker (måste tyvär finnas i för smaken men du kan använda hermesetas istället)

Rör i hop och sätt i kylskåpet ett tag. Häll sedan på. Hett o gott!

:eating:


Edit
Hmmmm såg att det nog inte var den såsen du vill ha när jag läste inläggen mer nogrant, men denna e också god! :D

stefan82
2003-07-21, 09:52
kolla i enb kokbok efter en riktig currysås inget slår det med lök och äpplen i ....:thumbup: