handdator

Visa fullständig version : Fettinlagring vid kaloriöverskott


tigerofsweden
2008-07-08, 16:52
En person som tidigare varit överviktig och dietat ner sig och sen lägger sig på ett kaloriöverskott ökar ju i första hand i fettmassa tills personen når ursprungsläget!? Nu undrar jag om ett mindre kaloriöverskott resulterar i märbart större del fettfri massa än en person som ligger på ett högre kaloriöverskott eller är skillnaderna väldigt små tills man nått ursprungsläget?

Acquiescence
2008-07-08, 20:45
En person som tidigare varit överviktig och dietat ner sig och sen lägger sig på ett kaloriöverskott ökar ju i första hand i fettmassa tills personen når ursprungsläget!? Nu undrar jag om ett mindre kaloriöverskott resulterar i märbart större del fettfri massa än en person som ligger på ett högre kaloriöverskott eller är skillnaderna väldigt små tills man nått ursprungsläget?

Nej.

Enda skillnaden mellan en före detta överviktig individ och en individ som aldrig varit överviktig är att den överviktiga individens vita adipocyter med större sannolikhet, beroende på grad av övervikt, genomgått hyperplasi och därför har något lägre energiförbrukning p.g.a. eventuell energi utav hyperplasi.

Teoretiska siffror: Hos en vanlig individ vid överätning inlagras 90-95% av fettets energi p.g.a. oxidation och t.ex. hypertrofisk energiförbrukning, medan hos en före detta överviktig individ vilken har en massa metaboliskt inaktiva adipocyter inte behöver genomgå hyperplasi på ett bra tag utan endast behöver genomgå hypertrofi och då kanske istället inlagrar 95-99% energi.

På svar på din andra fråga: Samma som hos en annan individ.

Var du fått den här idén ifrån vet jag inte.

King Grub
2008-07-08, 20:51
Enda skillnaden mellan en före detta överviktig individ och en individ som aldrig varit överviktig är att den överviktiga individens vita adipocyter med större sannolikhet, beroende på grad av övervikt, genomgått hyperplasi och därför har något lägre energiförbrukning p.g.a. eventuell energi utav hyperplasi.

Inkorrekt.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3086592

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16844618?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/65/3/717

http://www.annalsnyas.org/cgi/content/abstract/904/1/359

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11912552?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

mastermungo
2008-07-09, 07:21
Det här blev väldigt komplicerat och de där forskningsrapporterna var väldigt svåra att förstå.

Jag förstod att en fetis lättare bärnner fett och en smalis lättare bygger muskler.

Fast jag förstod inte om det var något undantag om man först vart fetis å sen blev smalis för att sedan gå upp igen.

Eftersom det finns tjocka människor som blivit vältränade så borde det inte betyda att en gång tjockis = alltid tjockis.

King Grub
2008-07-09, 07:23
Har man varit tjock och gått ner i fettvikt, kommer ev framtida överätningar att resultera i att viktökningen består av en större mängd fett än annars.

Att ha varit tjock kommer att påverka denna faktor resten av livet. Du är naturligtvis inte dömd att förbli tjock, men det kommer att kräva mer kontroll om du varit det.

mastermungo
2008-07-09, 07:36
Finns det någon tjockis gräns där det gäller eller är det relativt?

Kan man dra det så långt att den personen som alltid legat några % lägre i korppsfett troligtvis alltid får mer muskler än fett än den personen som ligger någon % högre? I normalfall altså. T.ex 17vs18%

King Grub
2008-07-09, 08:00
Jag kan inte sätta någon generell procentsiffra, och jag tvivlar på att någon annan kan det heller. Gener, hormoner, enzymer, muskelfibersammansättning påverkar för mycket.

mastermungo
2008-07-09, 08:02
Ok. Man vet säkert att det påverkar vid personer som haft kraftig övervikt men det är svårt att säga hur tjock/smal man måste vara för att det skall vara en påverkande faktor?

Ch4rles
2008-07-09, 09:46
Vad menas då med att "ha varit tjock"? Överviktig större delen av sitt liv, eller gått upp snabbt och sedan gått ned snabbt igen?

mastermungo
2008-07-09, 10:08
Verkar räcka med att du någon gång i ditt liv har varit överviktig för att förutsättningarna ska bli sämre. Antagligen är det sämre desto fetare du varit.

Ch4rles
2008-08-06, 16:40
Har en fråga. Tyckte inte det var värt att starta en ny tråd för den, så jag försöker flika in den här. Säg att en person vid ett utgångsläge väger 75kg med 15% kroppsfett. Efter en tids träning väger personen fortfarande 75kg, men har bara 10% kroppsfett. Har den personen då under den mätperioden legat på kaloriöverskott, underskott, eller balans? Hoppas ni inte tycker frågan är dum, men jag har suttit och grubblat lite över detta.

King Grub
2008-08-06, 17:04
Han har nog gjort både legat på överskott och underskott, fast inte samtidigt.

Ch4rles
2008-08-06, 17:10
Han har nog gjort både legat på överskott och underskott, fast inte samtidigt.

Nej, det förstår jag. Men just under den mätperioden mellan samma vikt men lägre fettprocent? Vanligtvis mäter man ju över- och underskott med dygnet som mätperiod. Jag är nyfiken på hur det är om utgångsläge och slutläge blir en enda stor mätperiod.

King Grub
2008-08-06, 17:36
Men just under den mätperioden mellan samma vikt men lägre fettprocent?

Och jag svarade: Han har nog gjort både legat på överskott och underskott, fast inte samtidigt.

Nog är den mätperioden längre än ett dygn, som han åstadkommit den förändringen på.

Ch4rles
2008-08-06, 17:45
Nu känner jag mig dum, men jag förstår inte. Visst, personen ifråga har säkert legat på både under- och överskott i perioder, men det är själva nettot jag är intresserad av. Kaloriintag under perioden minus förbränning under perioden måste ju vara positiv, negativ eller noll.

TTT
2008-08-06, 21:00
Ch4rles: Sammanlagt bör han han ligga på ett litet överskott, i.o.m. att han har högre energiförbrukning då han ligger på 10% och samma kroppsvikt. Mer muskler, ökat energibehov. I teorin bör man kunna ligga på ett pyttelitet överskott varje dag (som justeras kontinuerligt). Dock är det knappast troligt att någon har sådan järnkoll.

Elfsberg
2008-08-06, 22:28
Han har lagt på sig lite muskler här och där och sen har han tappat lite fett till höger och vänster.