handdator

Visa fullständig version : vad rekomenderas?


mangemani
2003-06-13, 10:36
att man går ner 1 kilo i veckan eller 0,5 kilo?
om man nu får i sej tillräckligt med protein(och självklart uppdelat med kolisar och fett)så ska väl detta kunna gå utan allt för stor muskle förlust?

z_bumbi
2003-06-13, 10:51
Beror väl på hur mycket övervikt man har.. är man hyffsat vältränad så säger de flesta runt 0,5 kg om man vill behålla sina muskler.

King Grub
2003-06-13, 11:26
Förlust av 1 helt kilo kroppsfett på en veckas tid kräver ett rejält kaloriunderskott varje dag, så risken är självklart högre att det ryker mer muskelmassa i processen.

Pez
2003-06-13, 15:44
Omöjlig fråga egentligen..visst det Grub skrev stämmer ju - men det enda råd som egentligen håller fullt ut är att låta det ta den tid det tar.. ingen tappar exakt 0.5kg/vecka under diet. Det går i vågor - speciellt i början kan man tappa mer då vattnet rinner av en, samt ju mer fett du har att plocka av desto lättare är det att bli av med det.

Detta är ju iofs bara vad jag tycker/tror. :D

/pez

mangemani
2003-06-13, 17:19
grub:mitt +/- värde ligger på 3390 med den vikt jag har idag,och enligt hälsovakten så är det om jag vill gå ner 0,5 kilo i veckan ska jag ner till 3010 kcal om dagen,om jag sen vill gå ner 1 kilo i veckan så ska jag sänka till runt 2640(tror det var den summan).och det är väl inte så mycket som skiljer..eller?

pez:förklara?menar du att om jag nu går ner från 110 till 100,då behöver jag inte äta lika mycket för att gå ner som jag måste äta nu vid 110 kilo?

King Grub
2003-06-13, 17:22
Om din vikt ligger stilla idag på 3400 kcal blir du tvungen att sänka den intaget med 1000 kcal per dag eller röra på dig mera och förbruka motsvarande mängd energi på det viset för att gå ner 1 kilo per vecka, och i mina ögon är en energisänkning på 1000 kcal per dag rätt stor.

Pez
2003-06-13, 17:28
Originally posted by mangemani

pez:förklara?menar du att om jag nu går ner från 110 till 100,då behöver jag inte äta lika mycket för att gå ner som jag måste äta nu vid 110 kilo?

Vad jag menade var att början på dieten är lättast på så sätt att man oftast tappar fettet lättare i början (det riktiga överskottet, det som kroppen faktiskt inser att den har "råd" att förlora), det är först efter en tid - när kroppen inser att den är på väg att bli av med sin surt förvärvade energireserv som den börjar streta emot och man måste lägga ner mer tid, tanke och vilja i sin diet/träning för att fortsätta tappa fett med minimal muskelförlust.

/pez

mangemani
2003-06-13, 17:28
jo jag är medveten om det.
men satan,för att ajg ska gå ner 10 kilo så måste jag hålla på i 20 veckor:( ....vilken lång tid

stämmer det som jag frågade pez,grub?

Pez
2003-06-13, 17:34
Originally posted by mangemani
jo jag är medveten om det.
men satan,för att ajg ska gå ner 10 kilo så måste jag hålla på i 20 veckor:( ....vilken lång tid

stämmer det som jag frågade pez,grub?

Ärligt talat så fattade jag inte frågan riktigt...försök anstränga dig lite mer med meningsbyggnad och punktation. :D

/pez

mangemani
2003-06-13, 17:40
pez:jag ska ju ner till 100 kilo nu(till en början)och jag väger 110 nu,jag ska få i mej 3010 kcal om dagen nu när jag börjar deffen.
men sen när jag har gått ner till 100 kilo,då ska jag väl inte ligga på 3010 kcal om dagen eftersom jag inte längre väger 110 och inte behöver lika mycket näring?

det var det jag menade.

Pez
2003-06-13, 17:44
Originally posted by mangemani
pez:jag ska ju ner till 100 kilo nu(till en början)och jag väger 110 nu,jag ska få i mej 3010 kcal om dagen nu när jag börjar deffen.
men sen när jag har gått ner till 100 kilo,då ska jag väl inte ligga på 3010 kcal om dagen eftersom jag inte längre väger 110 och inte behöver lika mycket näring?

det var det jag menade.

Beroende på graden av eventuell övervikt så kan nog den siffran justeras ner något.. fett kräver inte energi, iallafall inte till den grad som muskler gör.
Att väga 110kg hård ger en jävla skillnad från att väga 110kg mjuk i energiomsättning. Tar hälsovakten hänsyn till det?

Nej antagligen kommer du få lov att sänka kcalintaget alleftersom du tappar vikt iom att en del av vikten kommer vara från muskelförlust samt för att hålla fettminskningen igång.

/pez

mangemani
2003-06-13, 17:50
Originally posted by Pez


Beroende på graden av eventuell övervikt så kan nog den siffran justeras ner något.. fett kräver inte energi, iallafall inte till den grad som muskler gör.
Att väga 110kg hård ger en jävla skillnad från att väga 110kg mjuk i energiomsättning. Tar hälsovakten hänsyn till det?

Nej antagligen kommer du få lov att sänka kcalintaget alleftersom du tappar vikt iom att en del av vikten kommer vara från muskelförlust samt för att hålla fettminskningen igång.

/pez


nej den tar inte hänsyn till det,står bara att om man har muskler på kroppen så ska jag väga 90.

finns det inget sätt man kan förhindra muskelförlusten?är det normalt att man förlorar en del muskler när man deffar?går det ej att undvika?

King Grub
2003-06-13, 17:56
Det går att minimera muskelförlust, men knappast att undvika. Inte ens de tokdopade proffsen klarar det. Bästa sättet är att skynda långsamt. Ju längre dig du tar på dig att tappa fettet, desto mindre blir risken att tappa muskelmassa "på köpet". Att rasa i vikt med stort energiunderskott - då blir också en del av den där viktminskningen muskler. Ett mindre energiunderskott och kostintaget uppdelat på många, mindre, proteinrika och välbalanserade mål, med långsamma kolhydrater alla gånger utom efter träningen och inte för lite fett, kombinerat med tung styrketräning och cardio i lagom doser - det är receptet.