handdator

Visa fullständig version : Kreatin fråga


Zhang
2008-07-08, 10:31
Hej, det är så att jag nyligen köpte på mig lite kreatin i samband med proteinet denna gången för att testa på. Vad jag undrar lite över är hur lång tid som är rekommenderat att hålla på med kreatinkuren innan det är dags att ta uppehåll?

Enligt dosering / bruksanvisningen står det citerat

Dag 1 - 5 | Tag 6 g 4 ggr per dag, sprid ut intagen under dagen

Dag 6 - | Tag 6 g 1 gång per dag, intag direkt efter träning.

Använd Kreatin Monohydrat i 4-10 veckor och ta sedan ett uppehåll på minst 4 veckor.

Jag tolkar detta som, dag 1-5 uppladdningsfas första veckan och sedan 6g intag per dag under de resterande veckorna men det jag blir lite fundersam på är, finns det några symptom mellan de 4-10 veckorna som man ska hålla ett öga efter för att veta när man ska inleda uppehållet? 4-10 är en relativt lång skillnad i tid och känns lite diffus för mig, ungefär som att säga 1-20 bygger bäst.

Tack på förhand

Exhale_
2008-07-08, 10:33
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194

Zhang
2008-07-08, 11:06
Jag har redan läst igenom den, och allt jag hittar angående min fråga är, " använd i cykler av 3 månader " vilket överstiger den rekommenderade max tiden med 2 veckor.

doni
2008-07-08, 12:01
Jag har redan läst igenom den, och allt jag hittar angående min fråga är, " använd i cykler av 3 månader " vilket överstiger den rekommenderade max tiden med 2 veckor.

Kör så länge du tycker dig få effekt och cykla på det sättet du tycker känns bäst. Svårare än så är det faktiskt inte.

spoonchest
2008-07-08, 12:15
En del säger att kreatin binder vätska till musklerna. Jag har kört med det i snart två månader, tillsammans med gainer. Tycker det funkar skitbra. Jag har faktiskt gått upp i vikt. Men det ska tydligen fungera ännu bättre med HMB OCH proteinshake/gainer. HMB är För dyrt.. Har försökt läsa på men med halvdana resultat. Den uppfattningen jag fått är att man får ut bättre och snabbare effekt av proteinet. typ.
P.s bieffekt: Jag Fiser dödligt pg.a kreatinet

Spec^
2008-07-08, 13:12
Dryck mkt vatten under tiden du använder kreatin, då funkar de som bäst. Tycker jag.

piraten99
2008-08-09, 19:02
spelar det nå roll om man har uppehåll eller inte? ur muskeltillväxt synvinkel,

Gröntvedt
2008-08-10, 10:23
Det finns ingen som tyder på att det sker en nedreglering av kreatintransportören hos människor, så kör tills du inte känner effekt.

"Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans

Abstract
Animal studies have shown that supra-physiological creatine monohydrate (Cr-mH) supplementation for 3 months reduced
skeletal muscle creatine transporter (CRT) content. The doses of Cr-mH (1–2 g/kg/day) used in these studies were between 5
and 10 times those usually used in human studies, and it is unclear whether a down-regulation of CRT would occur in humans
at the recommended doses of 0.1–0.2 g/kg/day. We measured CRT, and citrate synthase (CS) protein content using Western
blotting before and after 2 months of Cr-mH supplementation and weight training in young men (N = 11 Cr-mH (0.125 g/kg/
day); N = 8 placebo). CRT and CS were also measured before and after 4 months of Cr-mH supplementation and weight training
in elderly (> 65 years) men and women (N = 14 Cr-mH (0.075 g/kg/day); N = 14 placebo). Finally, CRT mRNA was measured
using competitive RT-PCR before and after 8–9 days of Cr-mH loading in young men and women (N = 14, CR-mH (mean
= 0.18 g/kg/day); N = 13, PL). Total creatine content was significantly elevated after the Cr-mH supplementation period as
compared to placebo in each of the studies. Neither Cr-mH supplementation, nor exercise training resulted in measurable alterations
in CRT protein content and acute Cr-mH loading did not alter CRT mRNA. There were no gender differences in CRT
mRNA or total creatine content in the young subjects and no gender differences in total creatine content or CRT protein content
in the elderly subjects. Weight training in young men did not increase CS protein content, however, in the elderly there
was a significant increase in CS protein content after exercise training (p < 0.05). These results demonstrated that Cr-mH supplementation
during weight training resulted in increases in skeletal muscle total creatine without reductions in CRT protein
and acute Cr-mH loading did not decrease CRT mRNA content"

King Grub
2008-08-10, 10:25
Det finns ingen som tyder på att det sker en nedreglering av kreatintransportören hos människor, så kör tills du inte känner effekt.

Recent findings in healthy humans indicate that the beneficial effect on muscle function and muscle total creatine content may disappear when creatine is continuously ingested for more than two or three months.

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):49-55.

http://www.springerlink.com/content/j73784jpv1611r6h/fulltext.pdf

AJO
2008-08-10, 12:01
Det sker väl ingen kronisk förändring. När man har haft uppehåll en tid så ser väl kroppen invändigt ut som innan "kuren"?

King Grub
2008-08-10, 12:04
Nej, det stämmer inte. Kreatinsupplementering ökar antalet satellitceller och nuklei i muskelfibrerna och förändrar muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt.

The present study investigated the influence of creatine and protein supplementation on satellite cell frequency and myonuclei number in human skeletal muscle during 16 wks of heavy-resistance training. In a double-blinded design thirty-two healthy, male subjects (19-26 years) were assigned to strength training (STR) while receiving a timed intake of creatine (STR-CRE) (n=9), protein (STR-PRO) (n=8), placebo (STR-CON) (n=8) or serving as a non-training control group (CON) (n=7). Supplementation was given daily (STR-CRE : 6-24 g creatine monohydrate, STR-PRO: 20 g protein, STR-CON: placebo). Furthermore, timed protein/placebo intake were administered at all training sessions. Muscle biopsies were obtained at wks 0, 4, 8 (wk 8 not CON) and 16 of resistance training (3 days/wk). Satellite cells were identified by immunohistochemistry. Muscle mean fibre (MFA) area was determined after histochemical analysis. All training regimes were found to increase the proportion of satellite cells, however, significantly greater enhancements were observed with creatine supplementation at wk 4 (compared to STR-CON) and at wk 8 (compared to STR-PRO and STR-CON) (p<0.01-0.05). At wk 16, satellite cell number was no longer elevated in STR-CRE, while it remained elevated in STR-PRO and STR-CON. Furthermore, creatine supplementation resulted in an increased number of myonuclei per fibre and increases of 14-17% in MFA at wks 4, 8 and 16 (p<0.01). In contrast, STR-PRO showed increase in MFA only in the later (16 wks, +8%) and STR-CON only in the early (wk 4, +14%) phases of training, respectively (p<0.05). In STR-CRE a positive relationship was found between the percentage increases in MFA and myonuclei from baseline to week 16, respectively (r=0.67, p<0.05). No changes were observed in the control group (CON). In conclusion, the present study demonstrate for the first time that creatine supplementation in combination with strength training amplifies the training-induced increase in satellite cell number and myonuclei concentration in human skeletal muscle fibres, thereby allowing an enhanced muscle fibre growth in response to strength training.

J Physiol. 2006 Mar 31; Creatine supplementation augments the increase in satellite cell and myonuclei number in human skeletal muscle induced by strength training.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1779717

AJO
2008-08-10, 12:14
Okej, det låter positivt. Finns det någon negativ förändring?

Gröntvedt
2008-08-10, 12:40
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):49-55.

http://www.springerlink.com/content/j73784jpv1611r6h/fulltext.pdf

Jaha, där ser man. I denna review har man i princip hittat 3 studier som visar på minskade nivåer av Cr i muskeln alternativt nedreglering av kreatintransportören (CrT).

I den ena studerades 6 pers efter supplementering efter 20 veckor. Här minskade CrP något efter de första 10 veckorna. De sista 10 veckorna kombinerades dock med avslutad träning. (J Appl Physiol 83: 2055–2063, 1997)

Den andra studien visade endast att den initiella ökningen av CrT minskade efter 12 veckor. Denna studie utfördes dessutom i syfte att undersöka effekten av Cr på rehab, där immobilisering av muskler är associerad med minskade Cr-nivåer. (J Physiol(Lond) 536: 625–633, 2001)

Den tredje visa dock på att CrT-nivåer i vastus lateralis ökade med 22% efter en veckas supplementering och minskade till 10% av värdet vid baseline efter 12 veckor. Då ingick dock en "loading phase" med 25g/dag i en vecka.
(Med Sci Sports Exerc 31: 1147–1156, 1999)


Väldigt intressant review dock

Guddi
2008-08-10, 12:56
Dryck mkt vatten under tiden du använder kreatin, då funkar de som bäst. Tycker jag.Om kroppen behöver mer vatten så kommer du bli törstig. Finns ingen orsak att dricka mera vatten bara för att...

Jaha, där ser man. I denna review har man i princip hittat 3 studier som visar på minskade nivåer av Cr i muskeln alternativt nedreglering av kreatintransportören (CrT).

I den ena studerades 6 pers efter supplementering efter 20 veckor. Här minskade CrP något efter de första 10 veckorna. De sista 10 veckorna kombinerades dock med avslutad träning. (J Appl Physiol 83: 2055–2063, 1997)

Den andra studien visade endast att den initiella ökningen av CrT minskade efter 12 veckor. Denna studie utfördes dessutom i syfte att undersöka effekten av Cr på rehab, där immobilisering av muskler är associerad med minskade Cr-nivåer. (J Physiol(Lond) 536: 625–633, 2001)

Den tredje visa dock på att CrT-nivåer i vastus lateralis ökade med 22% efter en veckas supplementering och minskade till 10% av värdet vid baseline efter 12 veckor. Då ingick dock en "loading phase" med 25g/dag i en vecka.
(Med Sci Sports Exerc 31: 1147–1156, 1999)


Väldigt intressant review dockDet finns även studier som inte tittat på kreatinnivåerna direkt utan mer sett till andra förändringar och flera av dem har också visat på en sämre effekt efter 2-3 månader. Bland annat studien som Grub referera till ovan

Gröntvedt
2008-08-10, 14:18
Om kroppen behöver mer vatten så kommer du bli törstig. Finns ingen orsak att dricka mera vatten bara för att...

Det finns även studier som inte tittat på kreatinnivåerna direkt utan mer sett till andra förändringar och flera av dem har också visat på en sämre effekt efter 2-3 månader. Bland annat studien som Grub referera till ovan

Ja, den studien är väldigt intressant faktiskt. Att nivån av satellitceller minskar vid 16 veckor behöver inte nödvändigtvis betyta att kreatinet inte längre inducerar lika bra effekt, utan kan betyta att satellitcellerna fuserat i högre utsträckning.
Väldigt intressant studie dock.

Guddi
2008-08-10, 15:25
Ja, den studien är väldigt intressant faktiskt. Att nivån av satellitceller minskar vid 16 veckor behöver inte nödvändigtvis betyta att kreatinet inte längre inducerar lika bra effekt, utan kan betyta att satellitcellerna fuserat i högre utsträckning.
Väldigt intressant studie dock.Det diskuteras i studien med
The finding that SC content was no longer
elevated at week 16 in STR-CRE (Fig. 1) suggests that
creatine supplementation accelerated the incorporation
of SC-derived myonuclei to the growing muscle
fibres, establishing the appropriate myonuclear domain
earlier than the other training groups
Men sen skriver de också
The
increase in SC number,myonuclei and MFA in the present
study supports a role for creatine in activating myogenic
satellite cells, thereby adding nuclei and augmenting the
training-induced accretion of muscle mass, especially
in the early part of the time course of training.

Att en större mängd satellitceller leder till en ökad fusion känns nästan självklart men om det varit så att kreatin haft en lika stor effekt efter några veckor så tycker man att det borde uppstå en balans mellan flera satellitceller och en ökad fusion som borde leda till en ökad koncentration av satellitceller. Visst finns möjligheten att kreatin utför en effekt på både satellitceller och fusionen så att nettoresultatet blir samma satellitcellnivå som hos personer som inte intar kreatin, men då finns det ingen som förklarar varför fusionen inte höjs direkt när man intar kreatin utan dröjer 8-12 veckor.

shape
2008-08-10, 15:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194

Men ja, vi vet att man ska söka innan, hade du läst själva inlägget och vad tråden handlade om hade du vetat att hans fråga var relevant (ovanligt) och att det inte framgick i någon annan trår, bulletin.

shape
2008-08-10, 15:37
En del säger att kreatin binder vätska till musklerna. Jag har kört med det i snart två månader, tillsammans med gainer. Tycker det funkar skitbra. Jag har faktiskt gått upp i vikt. Men det ska tydligen fungera ännu bättre med HMB OCH proteinshake/gainer. HMB är För dyrt.. Har försökt läsa på men med halvdana resultat. Den uppfattningen jag fått är att man får ut bättre och snabbare effekt av proteinet. typ.
P.s bieffekt: Jag Fiser dödligt pg.a kreatinet

Va? På vilket sätt har det du skrev ovan med hans tråd att göra? - Om ni inte kan bidra med information eller(läs: relevanta) teorier, idéer så låt bli.

shape
2008-08-10, 15:41
spelar det nå roll om man har uppehåll eller inte? ur muskeltillväxt synvinkel,

Kreatin och protein är som jag förstått det dem två viktigaste byggstenarna vid uppbygnad av muskelfibrer. Om man övertränar/överpresterar behövs det mer kreatin är vad kroppen själv kan producera, så antagligen leder ett uppehåll till sämre muskelökning i jämförelse till då du väl tar kreatin. Anledningen till uppehållet är för att kroppen inte ska gå in i en beroende-fas av ett ämne och då själv sluta producera det. *grr27*

Aimbert
2008-08-10, 16:33
Kreatin och protein är som jag förstått det dem två viktigaste byggstenarna vid uppbygnad av muskelfibrer.

Nej, kreatin används som bränsle vid träningen.

Anledningen till uppehållet är för att kroppen inte ska gå in i en beroende-fas av ett ämne och då själv sluta producera det.


Kroppen slutar syntetisera kreatin praktiskt taget direkt du börjar ta kosttillskottet. Kroppen syntetiserar cirka 1-2gram/dag.

shape
2008-08-10, 18:02
Nej, kreatin används som bränsle vid träningen.




Kroppen slutar syntetisera kreatin praktiskt taget direkt du börjar ta kosttillskottet. Kroppen syntetiserar cirka 1-2gram/dag.

- Förstår inte hur mitt inlägg hade att göra med ditt sista svar där. Men det jag kan konstatera är att:
Kreatin är ett ämne i musklerna som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi i kroppen, så i sig är det inte ett bränsle.

- Sen är alla studier om kreatin inte helt pålitliga som underlag till något konstaterande, men det är visst så att ett av problemen skulle kunna vara att kroppen själv skulle sluta producera kreatin.
*mini

Aimbert
2008-08-10, 18:08
- Förstår inte hur mitt inlägg hade att göra med ditt sista svar där.

Jag rättade dig ang. anledningen till uppehållet.

det är visst så att ett av problemen skulle kunna vara att kroppen själv skulle sluta producera kreatin.

Vari ser du problemet?

shape
2008-08-10, 18:10
Jag rättade dig ang. anledningen till uppehållet.



Vari ser du problemet?

- Om du vill läsa om den fysiologiska anledningen finns rapporterna åt höger på livsmedelsverkets hemsida.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11620&epslanguage=SV

Gröntvedt
2008-08-10, 19:21
Det diskuteras i studien med

Men sen skriver de också


Att en större mängd satellitceller leder till en ökad fusion känns nästan självklart men om det varit så att kreatin haft en lika stor effekt efter några veckor så tycker man att det borde uppstå en balans mellan flera satellitceller och en ökad fusion som borde leda till en ökad koncentration av satellitceller. Visst finns möjligheten att kreatin utför en effekt på både satellitceller och fusionen så att nettoresultatet blir samma satellitcellnivå som hos personer som inte intar kreatin, men då finns det ingen som förklarar varför fusionen inte höjs direkt när man intar kreatin utan dröjer 8-12 veckor.

Troligtvis uppnås homeostas map ratio mellan cellkärna till cytoplasma. Det är inte bara aktivering och fusering av satellitceller som genererar hypetrofi. Man får nog inte additiv effekt av satellitcellproliferering, som verkar ske i början, i all evighet. Det betyder dock inte att kreatinet inte längre har någon effekt.

Guddi
2008-08-12, 11:12
Troligtvis uppnås homeostas map ratio mellan cellkärna till cytoplasma. Det är inte bara aktivering och fusering av satellitceller som genererar hypetrofi. Man får nog inte additiv effekt av satellitcellproliferering, som verkar ske i början, i all evighet. Det betyder dock inte att kreatinet inte längre har någon effekt.Det har du rätt i. Effekten som kreatin har på intermittenta arbeten består nog så länge som koncentrationen av kreatin fortfarande är förhöjd, men här på brädan är nog de flesta mest intresserade av kreatinets effekter på hypertrofi och den är nog störts under de första veckorna.

Samtidigt vet man ju väldigt lite om vad som händer efter mer än 3-4 månader och effekten kan ju mycket väl försvinna helt. Det känns därför som att det för närvarande bästa rådet är att säga att man ska köra kreatin i cykler. Men men...ingen kan säga säkert, endast min åsikt..

leerfish
2008-08-12, 11:53
har en liten offtopic fråga här, jag har testat vanligt mono 99% rent kreatin utan jag kände nått av det för ett tag sedan men har slutat nu eftersom jag inte kände nått.
frågan är då om jag testar creapure från t.ex eiselt istället finns det hopp att jag får en känning av det tror ni eftersom det är ju absolut renaste mono, eller har den samma effekt som vanligt monohydrat bara???

Gröntvedt
2008-08-14, 07:55
Det har du rätt i. Effekten som kreatin har på intermittenta arbeten består nog så länge som koncentrationen av kreatin fortfarande är förhöjd, men här på brädan är nog de flesta mest intresserade av kreatinets effekter på hypertrofi och den är nog störts under de första veckorna.

Samtidigt vet man ju väldigt lite om vad som händer efter mer än 3-4 månader och effekten kan ju mycket väl försvinna helt. Det känns därför som att det för närvarande bästa rådet är att säga att man ska köra kreatin i cykler. Men men...ingen kan säga säkert, endast min åsikt..

Ja det kan mycket väl "kännas" så.

pelle eng
2008-09-12, 16:53
Ast ss har sina ideer höhö, ibland vet man inte vad man ska tro..