handdator

Visa fullständig version : Surfa trådlöst


Sparven från Minsk
2008-07-08, 09:03
Nu är det så här, att jag o tjejen ska flytta in till en ny lägenhet där det är comhem som gäller.
Har en stationär dator och en bärbar som jag skulle vilja koppla upp så man kan surfa trådlöst.
Har en 1.5 års gammal trådlös router som inte ens är uppackad samt och en trådlös usb adapter som jag misstänker fungerar som trådlöst närverkskort?

Vet att jag kan få med ett trådlöst modem då jag beställer abonemanget för 1 kr. Såg även på deras hemsida att de hade trådlösa routers som liknar den vi redan har.

Hur ska jag göra för att så smidigt som möjligt kunna surfa med bägge samtidigt? Köpa en till usb adapter och hoppas på att den gamla routern fungerar eller köpa nytt via comhem?
Väggutaget är i ett rum och vill ha datorerna i ett annat. 1 vägg emellan...blir det några problem eller?

Är värdelös på sådant här så använd babyspråk plz :em:

jompa
2008-07-08, 10:40
I vissa fall kan det vara så att den bärbara burken har en inbygg trådlös mottagare annars blir det till att köra adapter antingen USB/Nätverkskort. Att det är en vägg emellan ska inte ha någon större betydelse. Vad har du för lina?
Ska nätet användas för endast surfning på webben så har det ingen större betydelse vad det är för router men om du ska ladda upp/ner mycket via nätverket måste du ha en med lite klös i för att det inte ska bli flaskhalssyndromet.

babidi
2008-07-08, 10:44
Comhems trådlösa är otroligt dåligt. köp en router och sladda till dina två datorer lovar att det är mödan värt.

vad är flaskhalssyndrom?

PowPow
2008-07-08, 11:37
Comhems trådlösa är otroligt dåligt. köp en router och sladda till dina två datorer lovar att det är mödan värt.

vad är flaskhalssyndrom?

En flaskhals är något som minskar flödet.

Det känns ju avigt att köra trådat till laptopen, om den nu inte alltid står på samma ställe.

Men har man snabb lina och vill kunna utnyttja hastigheten utan att spendera några större pengar så kan man ju välja att köra trådat till den stationära och trådlöst till den bärbara. Så kör jag själv. Stora nedladdningar görs alltid med den stationära. Men att ha sladd till den bärbara är ju bara jobbigt..

Sparven från Minsk
2008-07-08, 12:00
I vissa fall kan det vara så att den bärbara burken har en inbygg trådlös mottagare annars blir det till att köra adapter antingen USB/Nätverkskort. Att det är en vägg emellan ska inte ha någon större betydelse. Vad har du för lina?
Ska nätet användas för endast surfning på webben så har det ingen större betydelse vad det är för router men om du ska ladda upp/ner mycket via nätverket måste du ha en med lite klös i för att det inte ska bli flaskhalssyndromet.

Okej. Tror ingen av datornerna har trådlöst nätverkskort...fast jag har ingen anning haha. Jo blir 2 usb grejer i annat fall.
Har 1n 10 /mbit bara så det är nog lugnt. Lite wow och ladda ned saker ibland.
Router finns som sagt redan, en D-link 624

Sparven från Minsk
2008-07-08, 12:01
Comhems trådlösa är otroligt dåligt. köp en router och sladda till dina två datorer lovar att det är mödan värt.

vad är flaskhalssyndrom?

Aha tack då vet jag det :D
Router finns, men kan nog inte sladda då uttaget är i sovrummet och vill ha datorerna i vardagsrummet som är vägg i vägg. Därför detr vore så smidigt trådlöst, slippa dra kablar genom hela lägenheten.

hahavaffan
2008-07-08, 14:02
D-link DI-624an är fruktansvärt usel, tyvärr.

Köp en Linksys WRT54GL. Den är riktigt bra för priset.

jompa
2008-07-08, 20:34
Jag skulle nog köra på sladd till stationära och sedan trådlöst till laptopen enbart för att kunna ligga i soffan/sängen och surfa.