handdator

Visa fullständig version : Separera kolhydrater och protein


Deez
2008-07-08, 08:23
En vän till mig har sedan ungefär ett halvår tillbaka ändrat sina matvanor. Istället för att som tidigare äta normala måltider efter "tallriksmodellen" har han börjat separera kolhydrater och protein som så att han inte äter dem under samma måltid.

Basen vid varje mål mat är grönsaker, som kompletteras antingen med kött, eller med kolhydrik mat som pasta, ris eller bulgúr. Anledningen till detta skulle vara att kolhydrater och protein bryts ner av olika enzymer, och således skulle optimalt näringsupptag ske om magen enbart behöver bryta ner ett ämne åt gången.

Jag är själv skeptisk, men beslutade mig för att pröva. Resultatet blev att jag relativt snabbt fick en påtaglig fettförlust. Vad beror detta på?

Den teori som hittills känns mest realistisk skulle vara att det minskade kolhydratintaget orsakar fettförlusten. Jag gjorde som så att kolhydrater intogs i form av havregryn och vetekli till frukost, och pasta till lunch. Efter det avstod jag helt från kolhydrater, och således halveras (på ett ungefär) kolhydratintaget varje dag ergo lägre kaloriintag.

Tankar?

Jay-Z
2008-07-08, 08:35
Istället för att som tidigare äta normala måltider efter "tallriksmodellen" har han börjat separera kolhydrater och protein som så att han inte äter dem under samma måltid.


I call bs.

Berardi har ju orerat om det där i några år och han anses väl mest som en kvacksalvare.

King Grub
2008-07-08, 08:39
Resultatet blev att jag relativt snabbt fick en påtaglig fettförlust. Vad beror detta på?

Som du säger. Du sätter upp fler och fler restriktioner för ditt ätande, vilket innebär ett lägre kaloriintag. Om man inte "får" äta både fett och kolhydrat i samma mål, brukar det innebära måltider med färre kalorier. Äter man (exempelvis) 6 mål om dagen, men bara "får" äta fett i 3 av dessa, lär man inte få lika mycket kalorier totalt som om man åt både fett och kolhydrat i alla mål. Om man inte väger och räknar mot ett förutbestämt intag, och då kommer det inte att göra någon skillnad hur du separerar.

Tarmen klarar att ta upp näringen "optimalt" utan att du behöver separera makronutrienter.

pragmatist
2008-07-08, 08:57
Om du verkligen vill testa konceptet så kan du inte ändra på flera faktorer samtidigt, d.v.s. du kan inte både sänka kaloriintaget och börja separera fett och kolisar för då finns det ju inget sätt att avgöra vad som orsakar vad. Att sänka kaloriintaget vet vi ju redan på förhand kommer resultera i en fettförlust, och då kan vi inte säga hur mycket (om något) som själva separationen bidrar med.

Så gör om försöket du, men håll energiintaget konstant och se vad som händer. Min gissning är att inget alls kommer att hända, annat än att dina måltider blir mer torftiga och otillfredsställande. ;)

Sniggel
2008-07-08, 11:00
Varför skulle inte enzymer kunna arbeta tillsammans med andra enzymer?

Här kommer ett till påstående taget ur luften:

Kolhydrater och protein bryts ner av olika enzymer. Av den anledningen bör man äta dem tillsammans eftersom om man skulle äta enbart kolhydrater kommer mängden bli så stor att det inte finns tillräckligt med enzymer för att göra jobbet, medans proteinenzymerna bara ligger och vilar. Samma sak fast omvänt händer om man bara äter protein.


Detta var bara ett påhitt från min sida men visst låter det inte mer dumt än det andra påståendet?

mastermungo
2008-07-08, 14:33
Jag har läst något liknande i en bok av den kände Tony Robbins. Den amerikanske självhjälpsgurun/livscoachen som bland annat är med i filmen "Min stora kärlek(Shallow Hal)" med Jack Black.
Han säger också att man inte skall äta kolhydrater tillsammans med protein men jag minns inte om det var pga enzymer utan jag har för mig att det var något med olika syror som neutraliserade varandra... Lät som bullcrap för mig iaf... Men det låter som att påståendet måste ha någon slags grund?

Nitrometan
2008-07-08, 14:35
Men det låter som att påståendet måste ha någon slags grund?
Nej.

King Grub
2008-07-08, 14:45
Kolhydrat och protein tillsammans ger en bättre proteinbalans än bara det ena eller det andra. Alla tre makronutrienterna samverkar, för den delen.

mastermungo
2008-07-08, 14:53
Nej.

Det finns altså överhuvudtaget inga funktioner som på något sätt tar hand om kolhydrater och proteiner som fungerar på olika sätt och som helt lösryckta ur sitt sammanhang skulle kunna ha någon slags neutraliserande effekt på varandra?

Även om det inte överhuvudtaget har någon effekt på matsmältningen eller kroppskompositionen för den delen.

Eddie Vedder
2008-07-08, 15:03
Inte nog med att teorin bakom hela upplägget är ovetenskaplig och direkt löjlig, den är ju dessutom ogenomförbar.

Hur äter man då? Proteinisolat ena måltiden och potatisstärkelse den andra? Ja t.o.m. grönsakerna innehåller ju både protein och kolhydrater. Nog för att vegetabiliers protein inte är fullvärdigt men det är fortfarande proteaser som hydrolyserar även dom proteinerna.

mastermungo
2008-07-08, 15:07
Inte nog med att teorin bakom hela upplägget är ovetenskaplig och direkt löjlig, den är ju dessutom ogenomförbar.

Hur äter man då? Proteinisolat ena måltiden och potatisstärkelse den andra? Ja t.o.m. grönsakerna innehåller ju både protein och kolhydrater. Nog för att vegetabiliers protein inte är fullvärdigt men det är fortfarande proteaser som hydrolyserar även dom proteinerna.

Det handlar inte om att totalt utesluta det ena eller det andra utan att i möjligaste mån separera proteinet från stärkelsen för att maximera nytta med maten på något sätt.

Dock håller jag med om att de låter väldigt konstigt.

Vad är proteaser? Och vad skulle liknande sak vara för stärkelse?

Eddie Vedder
2008-07-08, 15:17
Vad är proteaser? Och vad skulle liknande sak vara för stärkelse?

Proteaser är enzym som bryter ner proteiner, trypsin och pepsin t.ex. Motsvarande för stärkelse är amylaser och för lipider (d.v.s. fett) är det lipaser.

Sedan finns det ju mer specifika enzymer såsom laktas som spjälkar laktos (och vars aktivitet du har brist på om du är laktosintolerant), maltas som spjälkar maltos, sackaras som spjälkar sackaros etc.

Som du märker är det oftast ämnet men med ändelsen -as när det handlar om enzymer. Så de är ganska enkla att lära sig. Anledningen till att vi människor inte kan ta upp allt ur kosten är just avsaknad av vissa enzym, vi har t.ex. alfa-amylaser så att vi kan bryta ner amylos och amylopektin (alfa(1-4) respektive alfa(1-6))men vi saknar beta-amylas som krävs för hydrolyseringen av cellulosa. Således kan inte cellulosan absorberas utan går rakt ut i toaletten.

patashnik
2008-07-08, 15:55
Det vore rätt obegripligt att vi människor efter årmiljoner av evolution som format oss till genuina allätare plötsligt inte längre skulle vara anpassade till den utpräglade blandkost vi ätit de senaste hundratusen (eller nåt) åren, utan i stället fungera bäst på en synnerligen artificiell uppdelning av makronutrienterna, en uppdelning som tidigare rentav varit helt omöjlig att åstadkomma.

Sniggel
2008-07-08, 16:57
Visserligen undrar jag om man åt enligt tallriksmodellen vid varje måltid. Kan tänka mig att måltiderna varit uteslutande enformiga under större delen av vår evolution beroende på vilken föda man för tillfället hade tillgång till. Därmed inte sagt att jag tror det skulle vara bättre att dela upp makronutrienterna.

Eddie Vedder
2008-07-08, 17:40
Visserligen undrar jag om man åt enligt tallriksmodellen vid varje måltid. Kan tänka mig att måltiderna varit uteslutande enformiga under större delen av vår evolution beroende på vilken föda man för tillfället hade tillgång till.

Jo definitivt. Så ser det ju ut för vem som helst egentligen. Ena dagen kanske lunchen är en linssoppa med bröd, den andra dagen en riktigt gräddig och ostgratinerad potatisgratäng med tärnad bacon och tredje dagen en burk keso och en fruktsallad.

Makrofördelningen blir rejält varierande där, ingen av måltiderna är ju för den delen onytiga i sig, både för- och nackdelar med alla tre samt olika för- och nackdelar för olika individer och beroende på mängd.:Virro

Men att äta dety som ställs fram på bordet/det som finns att tillgå och att selektivt välja det utifrån något påhittat och ologiskt näringssyfte är ju skillnad.

JFO
2008-07-08, 18:16
En vän till mig har sedan ungefär ett halvår tillbaka ändrat sina matvanor. Istället för att som tidigare äta normala måltider efter "tallriksmodellen" har han börjat separera kolhydrater och protein som så att han inte äter dem under samma måltid.


Den dieten är en diet baserad på en filosofi. Att de fungerar beror främst på att när de följs kommer energi och fettintaget att vara lägre än normalkost(energibalans).

patashnik
2008-07-08, 18:57
Visserligen undrar jag om man åt enligt tallriksmodellen vid varje måltid. Kan tänka mig att måltiderna varit uteslutande enformiga under större delen av vår evolution beroende på vilken föda man för tillfället hade tillgång till. Därmed inte sagt att jag tror det skulle vara bättre att dela upp makronutrienterna.

Good point. Du har nog rätt i det. Jag hade dessutom läst tråden lite slarvigt, eftersom den egentligen handlar om huruvida en sådan kosthållning lättare håller oss smala, vilket i urtiden lika väl kan ha varit negativt och ohälsosamt i längden.

Men ändå. Mycket av det vi stoppar i oss innehåller en rätt salig blandning av fett, kolhydrater och protein. Även om man i urtiden säkerligen åt på oregelbundna tider och kanske ena dagen kött och nästa dag frukt, bär och frön, så är man ändå rätt långt ifrån en snyggt tajmad kosthållning med varannan måltid rena kolhydrater och varannan måltid vassleisolat... ;)

mastermungo
2008-07-09, 07:12
Proteaser är enzym som bryter ner proteiner, trypsin och pepsin t.ex. Motsvarande för stärkelse är amylaser och för lipider (d.v.s. fett) är det lipaser.

Sedan finns det ju mer specifika enzymer såsom laktas som spjälkar laktos (och vars aktivitet du har brist på om du är laktosintolerant), maltas som spjälkar maltos, sackaras som spjälkar sackaros etc.

Som du märker är det oftast ämnet men med ändelsen -as när det handlar om enzymer. Så de är ganska enkla att lära sig. Anledningen till att vi människor inte kan ta upp allt ur kosten är just avsaknad av vissa enzym, vi har t.ex. alfa-amylaser så att vi kan bryta ner amylos och amylopektin (alfa(1-4) respektive alfa(1-6))men vi saknar beta-amylas som krävs för hydrolyseringen av cellulosa. Således kan inte cellulosan absorberas utan går rakt ut i toaletten.

Tack för det!

För att återvända lite mer till ämnet och inte vara rädd för att vara dum.

Helt teoretiskt, skulle det kunna bli någon form av reaktion om man förde ihop endast proteaser och amylaser?
Jag är inte ute efter att bevisa något utan vill bara ta reda på vad myten kommer ifrån.

Sniggel
2008-07-09, 10:41
Det vet jag inte varför det skulle bli? Enzymer har specifika ändamål/funktioner och de bör inte kunna påverka varandra på något vis.

Eddie Vedder
2008-07-09, 13:27
Helt teoretiskt, skulle det kunna bli någon form av reaktion om man förde ihop endast proteaser och amylaser?

Nej.

mastermungo
2008-07-09, 14:11
OK Eddie. Jag ber om ursäkt om tycker jag verkar trögfattad.
Men nu har jag fått rett ut vad jag ville veta och eftersom jag inte hade någon egen kunskap så var det snällt av dig att dela med dig av din.
Tack

Eddie Vedder
2008-07-09, 16:20
OK Eddie. Jag ber om ursäkt om tycker jag verkar trögfattad.
Men nu har jag fått rett ut vad jag ville veta och eftersom jag inte hade någon egen kunskap så var det snällt av dig att dela med dig av din.
Tack

Kul med uppskattning, tack för det.:)

Inte för att jag uppfattat dig som trögfattad dock, du hade funderingar och gjorde rätt i att fråga om det. That's what Kolo's for!:thumbup: