handdator

Visa fullständig version : Total nybörjare mot ett hälsosammare liv!


Elfdance
2008-07-07, 21:27
Goddag!
Jag heter Sofia, är 23, jobbar som cnc-operatör...

Blev tipsad om forumet av en kompis, han påstår att sveriges gym-elit finns här. Så det är hemskt läskigt att göra en träningsjournal nu.

Varför? Jo, jag har i stort sett aldrig tränat på gym förut, lite sporadiskt på F&S (body pump och medelpass) för ett par år sedan men efter det så tränade jag ingenting...

När jag träffade min nuvarande pojkvän och vi flyttade ihop så blev det en hel del kvällar i soffan med godis/glass och läsk. Inte så bra för vikten helt enkelt.
En kväll när vi var på middar hos hans far ställde jag mig på vågen (90 kg på 175 stadiga cm!) och det blev startskottet för att stoppa en dålig cirkel och börja på en bättre...

Sagt och gjort. Detta är vecka 2 av mitt hälsosammare liv. Med stadig havregrynsgröt, krossade linfrön, hallon och blåbär samt kokta ägg, keso och bananer. Kycklingsallad slinker också ner.

Har tränat typ tre veckor i gymmet tillsammans med en kompis som kör 2-split överkropp/underkropp varannan dag. Det funkade rätt bra, men jag tycker om att träna ungefär 5 dagar i veckan när jag väl kommer igång så jag vill inte överträna mig direkt.
Därför så tog jag z_bumbis 3-split och modifierade den lite och idag körde jag första passet.

Undanbeder mig kommentarer om den fisiga vikten jag tar, det kommer bli bättre!

Hoppas att någon orkade läsa igenom allt detta och ännu hellre kommenterar också.

Elfdance
2008-07-07, 21:34
Fick vänta på min träningskompis ganska länge idag medan han satt hemma och spelade GTA4 så jag var rätt motiverad när jag väl kom iväg. Kul att testa nya schemat!

Nåja, here goes...

Uppvärming 10 min på en sådan där maskin som är ett mellanting mellan trappmaskin och löpband. Någon som har ett namn på den?

Bröstpress maskin
kg*reps

30*11
30*8 oj (Vad tungt det var)
30*7

Low Row Maskin
35*11
40*11
40*11
Ska höja!

Hantelpress
6*11
6*11
6*11
Ska höja här också

Axelpress uppåt
5*11
5*5
5*5 (Shit vad tungt...)

Axel - hantlar utåt sidorna
5*11
5*11
5*11
Orkar inte riktigt utföra ordentligt i slutet av seten...

Tricepsdrag
5*8
5*9
5*9

Rotatorcuff utåt
2,5*11
2,5*11
2,5*11

Rotatorcuff inåt
5*11
5*11
5*11
Vet inte riktigt om jag utförde dessa rotatorcuffövningar rätt idag, i tjejgymmet kan man inte justera hur högt hjulen ska sitta...

Cardio 15 minuter på en sådan där maskin som är ett mellanting mellan trappmaskin och löpband. Någon som har ett namn på den?

LadyInsane
2008-07-07, 21:36
Hej och välkommen! Lycka till med träningen!:)

Tror du syftar på en Crosstrainer.

Elfdance
2008-07-07, 21:37
Hej och välkommen! Lycka till med träningen!:)

Tror du syftar på en Crosstrainer.

Tack!

Och tack igen, det låter som ett troligt namn... Så jobbigt att förklara vad det är annars. :)

regus
2008-07-07, 21:43
Har tränat typ tre veckor i gymmet tillsammans med en kompis som kör 2-split överkropp/underkropp varannan dag. Det funkade rätt bra, men jag tycker om att träna ungefär 5 dagar i veckan när jag väl kommer igång så jag vill inte överträna mig direkt.
Därför så tog jag z_bumbis 3-split och modifierade den lite och idag körde jag första passet..

Menar du att du har modifierat att du kör 3-spliten 5 dagar i veckan?
Om du gör det så skulle jag rekomendera att du kör 3 spliten 3 dagar i veckan och dom andra 2 dagarna så tränar du kondition en halvtimma-timma.

Elfdance
2008-07-07, 21:51
Menar du att du har modifierat att du kör 3-spliten 5 dagar i veckan?
Om du gör det så skulle jag rekomendera att du kör 3 spliten 3 dagar i veckan och dom andra 2 dagarna så tränar du kondition en halvtimma-timma.

Nä, jag kör 3-spliten rullande, ej bestämda dagar i veckan alltså. Imorgon är det vilodag, så på onsdag blir det pass 2 och torsdag pass 3. På fredag pass 1 igen o.s.v. Ska få in en spinningdag någonstans i veckan, funderar på söndag, men min stående vilodag är tisdag, det kanske är för nära inpå varandra?

:em: Vill gärna ha konstruktiv kritik då jag som sagt är helt grön på det här!

Elfdance
2008-07-08, 04:40
Åh så segt det var att gå upp idag!

Det är bara att bita i det sura äpplet och fixa sin havregrynsgröt. Gäsp...*gah!*

regus
2008-07-08, 09:13
Nä, jag kör 3-spliten rullande, ej bestämda dagar i veckan alltså. Imorgon är det vilodag, så på onsdag blir det pass 2 och torsdag pass 3. På fredag pass 1 igen o.s.v. Ska få in en spinningdag någonstans i veckan, funderar på söndag, men min stående vilodag är tisdag, det kanske är för nära inpå varandra?

:em: Vill gärna ha konstruktiv kritik då jag som sagt är helt grön på det här!

Jag tror inte det blir bättre att träna en rullande tresplit såhär i början. Speciellt inte om målet är att få ett hälsosammare liv och droppa några kilo.

Testa Måndag pass 1, tisdag vila, onsdag pass 2, torsdag kondition, fredag pass 3, lördag kondition och söndag vila.

shadowfire
2008-07-08, 09:18
Välkommen hit och välkommen till ditt nya liv!! =)

Märks lång väg att du har fått upp både ögon och intresse för nya livsstilen nu, så kör hårt (fast lyssna på kroppen och se upp för skador mm) så kommer det gå hur bra som helst! Vi är många som har nyttjat forumet till draghjälp för att ändra en livsstil eller helt enkelt uppnå nya målsättningar i livet =)

Angel
2008-07-08, 09:52
Hej du verkar stark ju, sidolyft på 11kgs hantlar är ju megastarkt!
Lycka till nu!!

Fed up
2008-07-08, 09:55
Hej du verkar stark ju, sidolyft på 11kgs hantlar är ju megastarkt!
Lycka till nu!!

Tror 11 är repetitionerna. Eller?

hur kommer det sig isåfall att du kör just 11? Inget fel i det i sig, men de flesta brukar köra 10 eller 12, ovanligt med en ojämn siffra bara.

Angel
2008-07-08, 09:57
Tror 11 är repetitionerna. Eller?

hur kommer det sig isåfall att du kör just 11? Inget fel i det i sig, men de flesta brukar köra 10 eller 12, ovanligt med en ojämn siffra bara.

Ha, vad dum jag kände mig nu, det är det nog.

Du får skriva kg efter vikten så blondinen här hänger med.

Nielsen
2008-07-08, 10:01
Hej och välkommen!

Betyder detta att jag inte är gröngölingen här längre? ;)

Kommer följa dina framsteg, eftersom att det verkar som att vi är ute efter ungefär samma sak.

Lycka till! Ser ut som du fått en bra start iaf, se bara till (som du själv skrev) att inte köra slut på kropp/motivation i början bara. Det felet har jag gjort otaliga gånger.

Elfdance
2008-07-08, 12:46
Välkommen hit och välkommen till ditt nya liv!! =)

Märks lång väg att du har fått upp både ögon och intresse för nya livsstilen nu, så kör hårt (fast lyssna på kroppen och se upp för skador mm) så kommer det gå hur bra som helst! Vi är många som har nyttjat forumet till draghjälp för att ändra en livsstil eller helt enkelt uppnå nya målsättningar i livet =)

Tack så hemskt mycket!
Det jag har svårast för är dock att göra maten omväxlande. Min pv klagade idag över att jag åt för mycket samma sak. Hur gör du?

Tror 11 är repetitionerna. Eller?

hur kommer det sig isåfall att du kör just 11? Inget fel i det i sig, men de flesta brukar köra 10 eller 12, ovanligt med en ojämn siffra bara.

Jo, elva repetitioner, önskar dock att det var tvärtom! *rolleyes*

Min kompis körde så... Han säger att den första inte räknas och sedan kör han elva till. Så det blir väl tolv antar jag... Jag visste inte ens att det var ovanligt, som sagt har jag knappt satt en fot i ett gym förrän nu!


Du får skriva kg efter vikten så blondinen här hänger med.

Jag skrev ju i början kg*reps men det kanske försvann bland alla siffror. Nåja, inte mig emot om folk tror att det är tvärtom. ;) :hbang:

Hej och välkommen!

Betyder detta att jag inte är gröngölingen här längre? ;)

Kommer följa dina framsteg, eftersom att det verkar som att vi är ute efter ungefär samma sak.

Lycka till! Ser ut som du fått en bra start iaf, se bara till (som du själv skrev) att inte köra slut på kropp/motivation i början bara. Det felet har jag gjort otaliga gånger.

Ja, det betyder att det finns en som är ännu färskare än du! Skönt att det inte bara är elitgymnaster här... Tittade i tjejtråden och önskade att jag redan tränat ett par år!

Anledningen till att man vet att det kan bli övertränat är väl att man har råkat ut för det många gånger förut... :smash:

Elfdance
2008-07-08, 13:01
Jag tror inte det blir bättre att träna en rullande tresplit såhär i början. Speciellt inte om målet är att få ett hälsosammare liv och droppa några kilo.

Testa Måndag pass 1, tisdag vila, onsdag pass 2, torsdag kondition, fredag pass 3, lördag kondition och söndag vila.

Det har du säkert alldeles rätt i. Det finns ett par problem för mig med det dock...


Jag har svårt att tygla mig när jag hittat något jag vill göra som är kul. Detta "problem" delar jag säkert med flera härinne. :)

Det är grymt tråkigt att stå på en crosstrainer en timme, och jobbigt att behöva passa spinningklasser... Det handlar väl om självkontroll innerst inne dock...

Det är himla kul att lyfta skrot!


Jag ska ändå göra ett försök. Alltså, tre pass styrka i veckan och två kondition. *flex*
Någon som har ett bra konditionsträningstips? Hopprep kanske?

Elfdance
2008-07-08, 17:52
Laddar inför konditionspass idag!

Egentligen vilodag men min andra sysselsättning är inställd och pojkvännen på svensexa. Så det är perfekt att köra kondition idag och vila imorgon. Åt dock nyss så borde nog vänta, men är sugen!

Får se hur länge man pallar stå på crosstrainern. Kör nog flera olika maskiner för att få lite omväxling.

Siktar på 30-40 minuter. Får se ikväll hur det går!

Delmål i träningen:


Gå ned 5 kilo, till 85.

Sluta röka... :nono:

Elfdance
2008-07-08, 20:20
Phu!

Har nu varit iväg på konditionspass. Det blev lite blandat, som jag förutspådde. Jag pallar inte stå en timme på en enda maskin!

Crosstrainer 10 min
"Stolcykel" 10 min

Sedan vad jag tvungen att prova insida lår-maskinen i tjejgymmet som alla säger är så bra. Minns inte vikten men körde tre ganska lätta set.

Tog lite magträning också...

Löpbandet 15 min (varvade gång och löpning, att jogga har aldrig varit min starka sida men på löpbandet går det rätt så bra ändå)
Crosstrainer 15 min

Alltså sammanlagt 50 minuters kondition! Jippi! Det var ju inte riktigt i en följd men det kanske räknas ändå? Och svetten rann. Speciellt på löpbandet...

Avslutade med lite mage också.

Imorgon är det vila, så jag kommer säkert skriva något gnälligt inlägg om att jag vill träna.

Tänker lägga upp träningen såhär denna veckan:

Måndag (Styrka pass 1) Done!
Tisdag (Kondition) Done!
Onsdag (Vila)
Torsdag (Styrka pass 2)
Fredag (Kondition)
Lördag (Styrka pass 3)
Söndag (Vila)

Elfdance
2008-07-09, 05:49
Ah, sista jobbdagen innan semester ligger framför mig!

Har just ätit frukost - tänkte redovisa här. Äter detta varje morgon (Sedan 9 dagar), man håller sig så mätt och glad!

2 dl havregryn (fiberberikade från axa)
2 msk krossade linfrön
lite salt

Kokas till gröt. Häller upp gröten i "bunke" och har i frysta blåbär och hallon. Rör runt och häller på mjölk medan jag diskar kastrullen och kokar ett par ägg som får följa med till jobbet.

Elfdance
2008-07-10, 10:56
*popcorn* , sitter och äter frukost den första semesterdagen. Sen frukost trots att jag varit uppe sedan halv nio.

Havregrynsgröt m. krossade linfrön, hallon, blåbär och mango!

Bäst att ladda upp inför kvällens pass. Det blir rygg och biceps.

Åt världens godaste kycklingsallad igår. Tog lite bilder, de kommer upp här såfort jag orkar. :)

Elfdance
2008-07-10, 11:26
Here goes ett par bilder. Den första är på en viktväktar kaka á 20 kcal. Den var inte så god tyvärr.

51682

Gårdagens kycklingsallad. Mums!

51683

Elfdance
2008-07-10, 11:36
Ja, efter mycket funderande så bestämde jag mig för att lägga in en före-fetto-bild. Sjukt pinsamt!
Målade för mycket plottrig bakgrund.

Magen ska bort, armarna ska bli mindre häng-släng...

51684

Elfdance
2008-07-10, 20:53
Rygg & Armar

Motivationen var inte på topp precis...
Första dagen på semestern var i och för sig bra, men gick upp halv nio och efter två inbokade saker att göra skulle jag shoppa efter en klänning till bröllop på lördag. Usch säger jag bara!
Att shoppa är deprimerande sedan jag gått upp i vikt. Men det taggade mig lite extra på crosstrainern efter passet.

Here goes:

Uppvärming Technogyms Crosstrainer
10 minuter
Average power 150

Marklyft.
Först tänkte jag köra "Body-Pump-Marklyft" = Börja med att stå upp, gå ned till lite nedanför knäna och sedan upp igen. Men bredvid mig tränade en inspirerande snubbe som dels visste hur mycket stången vägde (10 kg) och dels tyckte att jag skulle köra från marken istället.
Jag hade tänkt köra 30 kg inklusive stång men körde 20 kg istället för att prova tekniken.
Det var kul!

30 kg x 12
30 kg x 8 (2 set)


Skivstångsrodd

30 kg x 12
30 kg x 8 (2 set)


Latsdrag i maskin, bakom ryggen
Denna maskinen tycker jag är svintråkig.
Samma kille som hjälpte mig med marklyften pratade jag även om chins med. Han tyckte jag skulle köra en annan maskin, där man drog ned mot bröstet istället. Jag började dock med denna, som kommer utgå från passet eftersom den som sagt är trist.

50 kg x 8
55 kg x 8 (2 set)


Drag uppifrån mot bröstet (Också latsdrag?)

25 kg x 12 (Testade tekniken)
35 kg x 8 (2 set) (Inte konstigt att jag inte orkar dra upp mig själv) :)

Ryggresningar

KV x 12
KV +5 kg x 12 (2 set) (Första gången med extra vikt)

Hammercurl
Körde två bicepsövningar idag så jag gick ned från 6 kg till 5 istället... Men det gick ju rätt bra.

5 kg x 12 (3 set)

Supersetat med...
Underarmscurl handflata uppåt

7 kg x 12 (3 set)

Bicepscurl med hantlar

5 kg x 8
4 kg x 12
4 kg x 8
5 kg x 12 (Vad hände där?)

Supersetat med
Underarmscurl handflata neråt

4 kg x 12 (3 set)

Tricepsdrag i cable med båda händerna
Bara för att jag verkligen kände för lite triceps. :)

7,5 kg x 12
10 kg x 12 (2 set)
12,5 kg x 8

Technogyms Crosstrainer
25 minuter
Average power ca 130

Utvärdering:

Det var ett skitkul pass, kändes bara bättre och bättre under tiden jag höll på. Speciellt marklyften och drag mot bröstet var kul, och jag hoppas verkligen att jag får träningsvärk i biceps imorgon men det är nog ingen risk.
Vägde mig också men jag hade en massa grönsakssoppa i magen så det räknas inte? Hehe.

Andy.da.wohoo
2008-07-10, 21:36
Välkommen och lycka till med träningen!:) Ska bli kul att se dina framsteg.

Bra pass, kul att se att du orkade med så många reps på bicepscurlen på sista settet där!

Elfdance
2008-07-10, 21:49
Välkommen och lycka till med träningen!:) Ska bli kul att se dina framsteg.

Bra pass, kul att se att du orkade med så många reps på bicepscurlen på sista settet där!

Hej och tack så mycket!

Jag tyckte jättebra om passet :)
Har ingen aning om vad som hände, gick ned till 4 kg för att köra slut på biceps men sedan tänkte jag "va fan"... Men sedan pallade jag inte fler set. :P

Angel
2008-07-10, 22:19
Kan du inte ut och gå eller cykla på dina konditionsdagar istället?
Och vad sjutton är ett tjejgym? Släpper dom inte in killar där?

Elfdance
2008-07-10, 22:40
Kan du inte ut och gå eller cykla på dina konditionsdagar istället?
Och vad sjutton är ett tjejgym? Släpper dom inte in killar där?

Jo, det skulle jag väl kunna, men jag tycker det nästan är ännu tristare att gå i stan än att stå på crosstrainern... Ska försöka gå på något spinningpass på konditionsdagarna istället, men jag tycker inte riktigt om att passa tider.

Tjejgym är ett fördomsrum ;) där bara tjejer får vara.
Hantlar upp till 10 kg, inga stänger, jättelite plats, löpband, crosstrainer, "stolcykel" och sådant.
Men det finns bättre maskiner för utsida lår och insida lår därinne än i allmängymmet. På grund av att det är så trångt kommer jag nog inte träna därinne. Men när man tar så låga vikter som jag kan det va skönt att vara där ibland...

Angel
2008-07-11, 08:35
Låter sjukt töntigt, som om dom vill trycka bort alla svaga tjejjer. Tycker du ska dra in en SL-stång där och ställa dig och marka och frusta lite och sen säga "vadå jag är ju i tjej-gymmet"

LadyInsane
2008-07-11, 10:12
Jag tränar aldrig i tjejgymmet på mitt 24/7. Det är inte värt det, finns ju knappt ingenting! De har en rolig rump-maskin som är värd att testa men annars så finns det ju knappt något där. Sluta häng där nu stumpan, ut i stora gymmet och va hardcore;)


Skoj att du gillar mark, it's the greatest thing ever. :) (Efter böj såklart! Har du provat det?)

90kg på 175cm är verkligen inte så pjåkigt! Samt eftersom du är nybörjare kommer du göra grymma resultat direkt! När jag började träna vägde jag 78kg på 169cm. Kan jag, så kan du. :)

Elfdance
2008-07-11, 11:24
Låter sjukt töntigt, som om dom vill trycka bort alla svaga tjejjer. Tycker du ska dra in en SL-stång där och ställa dig och marka och frusta lite och sen säga "vadå jag är ju i tjej-gymmet"

Eller också så vågar inte tjejer träna tillsammans med killarna... Det är många tjejer som hänger därinne, det måste ju betyda att de gillar stället.

Det får alltså inte plats en stång därinne! Framför spegeln finns det plats för en bänk och en pilates-boll.

De har bara bra benmaskiner för abduktorerna och adduktorerna (heter dem så?), i killgymmet finns det en 4-i-1 maskin för benen och där tar man tyngst direkt på rumpa och insida lår, inte så skoj att köra 20-reppare på 95 kg.

Elfdance
2008-07-11, 11:26
Jag tränar aldrig i tjejgymmet på mitt 24/7. Det är inte värt det, finns ju knappt ingenting! De har en rolig rump-maskin som är värd att testa men annars så finns det ju knappt något där. Sluta häng där nu stumpan, ut i stora gymmet och va hardcore;)


Skoj att du gillar mark, it's the greatest thing ever. :) (Efter böj såklart! Har du provat det?)

90kg på 175cm är verkligen inte så pjåkigt! Samt eftersom du är nybörjare kommer du göra grymma resultat direkt! När jag började träna vägde jag 78kg på 169cm. Kan jag, så kan du. :)


Jag ska bara träna början på ben-passet där, på grund av det jag skrev i förra inlägget. :)

Ja, mark är skoj, ben har jag inte gjort än på grund av knäet, men om några veckor tänkte jag sätta igång!

Jag önskar att det var 90 kg muskler! Men det kommer det snart bli. ;) Började du träna för att gå ned i vikt, eller bygga muskler eller både och?

Neco
2008-07-11, 12:21
Det har du säkert alldeles rätt i. Det finns ett par problem för mig med det dock...


Jag har svårt att tygla mig när jag hittat något jag vill göra som är kul. Detta "problem" delar jag säkert med flera härinne. :)

Det är grymt tråkigt att stå på en crosstrainer en timme, och jobbigt att behöva passa spinningklasser... Det handlar väl om självkontroll innerst inne dock...

Det är himla kul att lyfta skrot!


Jag ska ändå göra ett försök. Alltså, tre pass styrka i veckan och två kondition. *flex*
Någon som har ett bra konditionsträningstips? Hopprep kanske?

Hopprep är riktigt riktigt bra, kombinera det med att köra lite armhävningar och utfall istället för vila mellan varven!!

Elfdance
2008-07-11, 13:23
Hopprep är riktigt riktigt bra, kombinera det med att köra lite armhävningar och utfall istället för vila mellan varven!!

Ja, man kanske skulle införskaffa ett hopprep. Kan man hoppa inne på gymmet eller ska man dunka in taket på dem under? :)
Utfall kör jag inte, känner bara i framsida lår och det sliter för mycket på mitt knä. Men som LadyInsane tipsade mig om kan man ju hitta en lagom hög bräda att köra steps på.
Och armhävningar... det borde jag öva på!

Elfdance
2008-07-11, 15:12
Sitter och laddar inför benpass! Det roligaste på veckan!

Första halvan får bli i det förhatliga tjejgymmet men sedan är det in och sällskapa pojkvän och träningskompis som gäller.

Glömde träna mage igår som jag tänkt, det får bli extra idag istället. Kanske hängande benlyft? Den som lever får se.

:bpump:

Elfdance
2008-07-11, 18:01
Ben och Mage

Uppvärmning Technogyms Crosstrainer
10 minuter
Average power 148

Utsida höft "Gyn-maskin"
(Första gången jag körde maskinen, visste inte vad jag skulle ha för vikt)
50 kg x 16
70 kg x 12
80 kg x 10

Supersetat med
Insida lår "Gyn-maskin"
(Första gången jag körde maskinen, visste inte vad jag skulle ha för vikt)
50 kg x 16
70 kg x 12
70 kg x 6

Rumpa-spark i maskin, halvliggande
(Konstig)
(Första gången jag körde maskinen, visste inte vad jag skulle ha för vikt)
40 kg x 12
50 kg x 12 (2 set)

Sit-ups med lutande bänk (10 grader)
(Otroligt vad man kan träna upp magen på ca 3 veckor, första gången kunde jag knappt tre när bänken var lutad. YEY!)
KV x 25 PB
KV x 20
KV x 10

Benspark
40 kg x 12
45 kg x 12
50 kg x 9
45 kg x 9

supersetat med
Bencurl
40 kg x 12
45 kg x 12
50 kg x 8
45 kg x 8

Stående vadpress
60 kg x 12
65 kg x 8
70 kg x 9
60 kg x 8

Testade lite olika varianter av "benlyft" men det gick sådär. Körde istället...

Situps med lutande bänk (10 grader)
KV x 15
KV x 13
KV x 9 + 4 (Mycket kort vila)
KV x 6 + 3 + 2 + ½ (Mycket kort vila)

Crunches i maskin
15 kg x 20
20 kg x 20
25 kg x 20
30 kg x 20
35 kg x 6 (Här blev det tungt)
30 kg x 8
25 kg x 15
(Försökte verkligen trötta ut magen... får se imorgon hur det känns)

SIST MEN INTE MINST
försökte jag mig på lite
Benböj!

20 kg x 8
20 kg x 8

Det kändes bra i knät! JUBEL! *flex*

Ska nog lägga lite benböj först i benpasset, men vad kan jag ta bort för övningar då? Hjälp!


Kondition
10 minuter på crosstrainer
AP ca 160

Utvärdering:

Jag gillar att köra ben, men de första tre maskinerna är faktiskt rätt tråkiga... Benböjen i slutet är ju grymt mycket roligare, men jag måste hitta någon som kollar hur det ser ut. Kan man luta ryggen för mycket framåt? Jag har alltså tyngden på hälarna/bakåt men lutar mig mycket framåt över knäna.
Jag måste hitta något bättre sätt att skriva upp mina pass på. Tog just en bild på mina pyttesmå klottriga pass-blad. Ska lägga upp strax! Får köpa ett block eller så...

Har nu kört igenom hela min nya 3-split och är nöjd. Känns bra. Tar inte alltför lång tid heller.

Angel
2008-07-11, 18:04
Är benböj samma sak som knäböj?

Elfdance
2008-07-11, 18:24
Är benböj samma sak som knäböj?

Ja! Det är nog mest jag som skrivit fel. (Nybörjare som sagt) :smash:
Tyvärr är det ju för sent att göra en edit...

Elfdance
2008-07-11, 18:39
Klottrigt värre! Ska köpa ett block istället och skriva på.
Typiskt när man försöker vara duktig i excel.

51741

Kan lika gärna fortsätta lägga in en bild till. Gårdagens och kvällens blivande middag: Grönsakssoppa!

51742

Angel
2008-07-11, 18:51
Nej ingen fara, tänkte bara så jag inte tänkte fel. Körde du med bara stången då? Eller i smith?

Elfdance
2008-07-11, 18:57
Nej ingen fara, tänkte bara så jag inte tänkte fel. Körde du med bara stången då? Eller i smith?

Jag körde med en stång som väger 10 kg, plus två 5 kg-vikter.

Har hört mindre bra saker om att köra knäböj i smith, men vissa gillar ju det. Jag ska låta bli dock!

Eldhroka
2008-07-11, 19:08
Börja med fria knäböj och ta bort "gyn"-maskinerna är mitt tips. :)

Elfdance
2008-07-11, 19:11
Börja med fria knäböj och ta bort "gyn"-maskinerna är mitt tips. :)

Ja, knäböjen ska jag ju köra först. Hade inte planerat in dem idag men blev så sugen så att jag var tvungen.

Gyn-maskinerna är ju ändå rätt tråkiga så det var ett bra tips! :cool:

LadyInsane
2008-07-11, 19:55
YEY! Böj! Jag lovar dig, om du fortsätter med den övningen kommer du bygga upp dina knän. Det fanns perioder i mitt liv då jag inte ens kunde ta en promenad pga smärta men nu, efter mycket knäböj är de riktigt bra!:) Kör hårt babe!

Sluta genast upp med tråkiga maskiner. Det ska va skoj, inte tråkigt att träna! tycker själv att mina övningar som jag kör (om du sett n¨got av benpassen) är riktigt skojiga. Kanske testa någon av dem? (Rumänska mark, GM, Step-up, m.m. :))

Elfdance
2008-07-12, 08:27
YEY! Böj! Jag lovar dig, om du fortsätter med den övningen kommer du bygga upp dina knän. Det fanns perioder i mitt liv då jag inte ens kunde ta en promenad pga smärta men nu, efter mycket knäböj är de riktigt bra!:) Kör hårt babe!

Sluta genast upp med tråkiga maskiner. Det ska va skoj, inte tråkigt att träna! tycker själv att mina övningar som jag kör (om du sett n¨got av benpassen) är riktigt skojiga. Kanske testa någon av dem? (Rumänska mark, GM, Step-up, m.m. :))

Ja, tänkte faktiskt testa Goodmornings och kanske rumänska mark nästa benpass... Det får bli på samma vikt som idag (20 kg) så man får prova tekniken. Eller kanske med bara stången.
Det är ju skoj! Har inte sett någon annan träna det på gymmet alls dock, hade varit skönt att ha någon att träna med som kunde det.

Har träningsvärk idag, sjukt nice!

Elfdance
2008-07-12, 11:18
Kanske borde skriva att alla maskiner jag kör är från Technogym, jag har förstått att alla är olika vad gäller kilon och så... men jag skriver ju för att själv kunna jämföra.

Hantlar och skivstång går ju dock att lita på.

Elfdance
2008-07-13, 12:53
Måndag (Styrka pass 1)
Tisdag (Kondition)
Onsdag (Vila)
Torsdag (Styrka pass 2)
Fredag (Kondition)
Lördag (Styrka pass 3)
Söndag (Vila)

Veckan blev ju lite annorlunda än jag tänkt mig... Tränade pass 3 på fredagen och igår var det vilodag på grund av bröllopsfest. Som jag helt glömt bort när jag gjorde schemat!

Idag är det alltså kondition som gäller. Tänker nog sätta mig på en motionscykel i gymmet och knåpa ihop något 30-minutersprogram, köra lite situps och sedan mer kondition...

Nästa vecka åker jag iväg på torsdagen så den kommer att se helt annorlunda ut:

Måndag (Rygg & Biceps)
Tisdag (Bröst, Axlar & Triceps)
Onsdag (Ben & Mage)
Torsdag (?)
Fredag (?)
Lördag (?)
Söndag (?)

Kanske blir det hundpromenader och kanske lite övningar på något vardagsrumsgolv men mer blir det inte, tyvärr.

Igår syndade jag lite på bröllopet, men det får man!

51803

Elfdance
2008-07-13, 17:24
Kondition

20 minuter på motionscykel
(Svetten droppade ned i golvet tillsist, grymt skönt, fast jobbigt, men det ska det ju vara när man kör kondition)!

Situps på lutad bänk 10 grader
KV x 25

20 minuter på crosstrainer
AP = 141
(Lite lägre intensitet än vanligt kanske, men svetten rann här också)

Situps på lutad bänk 10 grader
KV x 20
KV x 15
(Mjölksyra? Kände mig inte skittrött i magen men det bara gick inte mer...)

Till sist ville jag göra något mer trots att jag kände mig rätt klar, så jag joggade 1 km på löpbandet, hastighet 8,5 km/h. Och innan ni säger att det är sjukt långsamt och lite så vill jag klargöra att jag antagligen inte ens fixat det för tre veckor sedan, inte utan att anstränga sig mycket i alla fall, så jag är nöjd!
Tänker hänga med syster ut i spåret nästa gång jag hälsar på dem, så det är lika bra att jogga lite i slutet på konditionspassen... Och jag hatar att springa ute. Än så länge...

När jag kom hem så körde jag Yoga-DVD:n som hänger med nya iForm. Jag är så hemskt stel i baksida ben så jag måste tvinga mig att göra det passet varje dag, helt enkelt. Smidig som ett kylskåp = mig!

Utvärdering:
Jag är nöjd, svetten droppade och jag fick kämpa på motionscykeln och crosstrainern.
Imorgon blir det Rygg & Biceps. Nu ska jag äta havregrynsgröt och koka ägg. *flex*

Elfdance
2008-07-13, 17:27
Svettig mig efter motionscykeln...
Gårdagens smink och allt!

51824

Andy.da.wohoo
2008-07-13, 20:18
Bra kondis pass;) Fortsätt såhär så kommer du klara 5km i bra tempo utan att bli alldeles för utmattad:)

Angel
2008-07-13, 20:20
Yoga dvd säger du, kanske man skulle testa

Miquey
2008-07-13, 21:01
Önskar dig stort lycka till med träningen! Du verkar ha den rätta motivationen till din träning! Kör på så ska du se att du snart är väldigt rutinerad istället för nybörjare! (: Bra pass med.

Elfdance
2008-07-13, 22:16
Bra kondis pass;) Fortsätt såhär så kommer du klara 5km i bra tempo utan att bli alldeles för utmattad:)

Tackar för det!
Jag tycker det är svårt med konditionspass, kanske för att jag aldrig hållit på med sådant utanför gruppjympa... men jag tänker såhär: svettas man så är det bra!

Yoga dvd säger du, kanske man skulle testa

Ja, det tycker jag! Billigt för att bli smidig... om man gör övningarna det vill säga.

Önskar dig stort lycka till med träningen! Du verkar ha den rätta motivationen till din träning! Kör på så ska du se att du snart är väldigt rutinerad istället för nybörjare! (: Bra pass med.

Tack så mycket!
Det betyder mycket att man kan prata med folk här, riktigt bra detta journalsystem.
Motivationen jag hade till att lägga på mig dessa 20 kg :smash: får väl bli motivationen till att träna bort dem istället. :cool:

Nielsen
2008-07-14, 08:13
Looking good! håller du detta så kommer det gå snabbt för dig att bli av med det du satsar på!

Elfdance
2008-07-14, 12:55
Looking good! håller du detta så kommer det gå snabbt för dig att bli av med det du satsar på!

Ja, det känns bra... Pojkvännen påstod nyss att det syns att jag har gått ned, och även om han bara är snäll så blir man inspirerad och motiverad! :hbang:

Elfdance
2008-07-14, 13:13
Rygg & Biceps

Motivationen var hög idag, skulle egentligen träna med en kompis någon gång runt nu, men imorse bestämde jag mig för att träna tidigare, så typ kvart i elva började jag...

Uppvärmning på Crosstrainer
10 minuter
AP:156

Marklyft
(Tänkte börja på 20 och sluta på 30 men när jag vägde stången igenom halva passet så vägde den 15 istället för 10...)
25 kg x 10
30 kg x 10
35 kg x 8, 8, 8 (PB, Sista setet kände jag tyvärr av mitt knä :()

Skivstångsrodd, stående
(Samma här, tänkte ta 5 kg mindre på allt, men stången var ju 5 kg tyngre än jag visste...)
25 kg x 12
30 kg x 8, 8, 8 (De sista var rätt tunga, ska stanna på dessa vikter och öva tekniken ordentligt).

Bicepscurl med skivstång
(Jaja, samma visa här, tänkte ta 10 kg (bara stången) men det blev 15 kg. Förklarar varför det var så tungt i slutet på varje set!)!
15 kg x 8, 8, 8

Ryggresningar
(Kändes bara bra! Lite längre vila innan sista setet då jag gick och vägde den där jävla stången).
KV x 12
+5 kg x 12
+10 kg x 12 (PB)

Latsdrag mot bröstet
(Först använde jag en för kort stång, blev skittungt, bytte efter det andra setet).
(30 kg x 12, 12)
30 kg x 12 (Rätt stång).
35 kg x 8, 8
40 kg x 2 (PB)
30 kg x 8

Underarmsövning med handflata uppåt
7 kg x 12
8 kg x 12, 12

Supersetat med
Hammercurl
(Vänsterbiceps var inte alls med som den högra, det var den som satte antal repetitioner, höger hade klarat mer).
6 kg x 12
6 kg x 10
6 kg x 8

Underarmsövning med handflata neråt
5 kg x 10
5 kg x 8, 8

Supersetat med
Bicepscurl med hantel
(Vänster arm tröttare här också, såklart. Störigt).
6 kg x 8
5 kg x 10, 10
5 kg x 12
4 kg x 16

Avslutade med
Kondition
15 minuter på motionscykel
Svetten droppade ned på ramen idag också! *flex*

När jag kommit hem blev det
30 minuter yoga

Utvärdering:
Kändes jävligt bra idag, förutom knät på marklyften. Why, oh, why.
Imorgon blir det antagligen en tidig morgonpromenad och sedan bröst, axlar och triceps.

Endura
2008-07-14, 13:28
Motivationen jag hade till att lägga på mig dessa 20 kg :smash: får väl bli motivationen till att träna bort dem istället. :cool:

Väldigt bra uttryckt! Gillar din inställning! :thumbup:

Elfdance
2008-07-14, 15:42
Väldigt bra uttryckt! Gillar din inställning! :thumbup:

Trevligt när folk uppskattar ens ord-slängande. :P

Elfdance
2008-07-14, 15:44
Mmmmmycket god sallad. Lite sent kanske efter träningen, men sög ju i mig en gainomax i omklädningsrummet.
Är det bara jag som gillar dom? Min pojkvän tycker att jag är knäpp som smuttar på dom istället för att snabbt hälla ner skiten rakt i halsen.

51859

Receptet tog jag från senaste Fitness Magazine. Mycket reklam för tidningar här i journalen, känner jag. Inte meningen!

Ants
2008-07-14, 16:25
Mmmmmycket god sallad. Lite sent kanske efter träningen, men sög ju i mig en gainomax i omklädningsrummet.
Är det bara jag som gillar dom? Min pojkvän tycker att jag är knäpp som smuttar på dom istället för att snabbt hälla ner skiten rakt i halsen.

51859

Receptet tog jag från senaste Fitness Magazine. Mycket reklam för tidningar här i journalen, känner jag. Inte meningen!

Bra pass idag! Mycket cardio var det här :D :thumbup:

Gainomax Hallon (eller var det jordgubb?) är gaaaaaaaaalet god *drool*

Lycka till med din fortsatta träning!

Edit: Vart tränar du?

Elfdance
2008-07-14, 17:43
Bra pass idag! Mycket cardio var det här :D :thumbup:

Gainomax Hallon (eller var det jordgubb?) är gaaaaaaaaalet god *drool*

Lycka till med din fortsatta träning!

Edit: Vart tränar du?

Tackar!

Ja, kondition behövs för att jag ska nå mitt mål... Men det går verkligen åt rätt håll! Skönt när svetten rinner också, det är inte så lätt när man är tjej. :)

Jag brukar köpa choklad, men även vanilj är god. Hallon finns i alla fall, den dricker min kompis. Ska köpa någon dag och prova. Bra att kunna välja!

Jag tränar på 24/7 plus i Lund, var tränar du?

bulldozer
2008-07-14, 18:01
Gainomax är ju rena godiset, älskar allt utom choklad och kaffesmaken! http://www.unleashedhumor.com/blog/wp-content/themes/unleashed/img/smiley.gif







Om man ändå inte uppskattar det kan man ta vanligt protte istället, billigare blir det *slap*

Ceccil
2008-07-14, 18:20
Hej! Hittade precis din journal. Alltid kul med tjejjournaler, och du verkar vara peppad och motiverad också.

Ceccil
2008-07-14, 18:20
Oj, hade inte skrivit klart:smash: Ska bli kul att följa dig! :)

Elfdance
2008-07-14, 22:28
Ska bli kul att följa dig! :)

Det uppskattas. :)
Jag försöker också leta upp tjejjournaler här... känns lite konstigt att läsa killjournaler, det är så hemskt mycket tyngre vikter för det mesta! Nu ska jag inte dra alla över en kam här, men ändå!

Elfdance
2008-07-14, 22:29
Gainomax är ju rena godiset, älskar allt utom choklad och kaffesmaken! http://www.unleashedhumor.com/blog/wp-content/themes/unleashed/img/smiley.gif







Om man ändå inte uppskattar det kan man ta vanligt protte istället, billigare blir det *slap*

Choklad är min favorit ju... och vanilj. Slurp...

Det pallar de nog inte... men det är sant, de borde inte klaga utan bara hitta alternativ eller hålla käften och dricka!

Elfdance
2008-07-15, 13:45
Bröst, Axlar & Triceps

Det blev ett rätt kort discopass idag. Fick en inbjudning till en kompis, dit är jag redan sen, men man kan ju inte helt prioritera bort träningen och efterföljande salladstillverkning med pojkvännen...

Uppvärmning
7 minuter på Crosstrainern
AP: 162
Kort men intensivt med Combichrist i lurarna

Bröstpress (maskin)
25 kg x 12
30 kg x 8
30 kg x 6 (Den här är så tung!)

Supersetat med
Chest Incline (maskin)
25 kg x 12
30 kg x 8
30 kg x 8

Hantelpress bröst
7 kg x 12 (Rätt lätt, och jag gick ändå upp 1 kg sedan förra veckan)
8 kg x 12 (PB)
8 kg x 10

Supersetat med
Axelpressar uppåt med hantlar
6 kg x 12 (Lade på här också sedan förra veckan) (PB)
6 kg x 6
5 kg x 8

Triceps i cable, båda händerna
10 kg x 12
12,5 kg x 10
12,5 kg x 8
10 kg x 12

Supersetat med
Axlar utåt sidan med hantlar
5 kg x 8 (Lade av när jag inte orkade ända upp)
5 kg x 8
5 kg x 8

Jag struntade i rotatorcuff-övningarna. Dels för att jag hade bråttom, dels för att jag fick lite ont i muskelfästet förra veckan. Ska försöka hitta några nya övningar...

Avslutade med
Sit-ups i lutad bänk 10 grader
KV x 30 (PB) (Trött i magen)

Utvärdering:
Kändes tungt och bra, tog i så mycket jag orkade. Nice pass trots att det är 3-splitens tristaste!

Semiramis
2008-07-15, 16:13
Bra pass! Ett litet tips är att stanna till på vägen ner när man går situps på lutad bänk, det biter bra.

Elfdance
2008-07-15, 19:56
Bra pass! Ett litet tips är att stanna till på vägen ner när man går situps på lutad bänk, det biter bra.

Jag lägger inte ner ryggen på bänken om det är det du menar... :)
Det är väl därför man lutar bänken, så att man stannar "i luften" under hela setet? Eller var det på något annat sätt du tänkte?

Elfdance
2008-07-15, 20:49
Käkade just en god macka med ost... och varför skriver jag detta?

Jo, jag har försökt dra ner på mackor och en massa pasta och sådant... men tror att jag får i mig för lite kalorier per dag med tanke på viktnedgången de senaste veckorna. Ska käka mer helt enkelt! Även om det är kul att gå ner fort så är det inte riktigt SÅ kul att antagligen äta för lite.

Ska man vara hälsosam så ska man!

Semiramis
2008-07-15, 20:57
Jag lägger inte ner ryggen på bänken om det är det du menar... :)
Det är väl därför man lutar bänken, så att man stannar "i luften" under hela setet? Eller var det på något annat sätt du tänkte?Ah, jag kanske missförstod vilken övning det var, den jag tänker på är när man ligger nedåtlutad ganska brant med fötterna fastspända och gör situps, då kan man stannar till typ på halva vägen ner ett tag :) En kompis som trycker ner en är också kul.

Sniggel
2008-07-15, 22:21
Till sist ville jag göra något mer trots att jag kände mig rätt klar, så jag joggade 1 km på löpbandet, hastighet 8,5 km/h. Och innan ni säger att det är sjukt långsamt och lite så vill jag klargöra att jag antagligen inte ens fixat det för tre veckor sedan, inte utan att anstränga sig mycket i alla fall, så jag är nöjd!

Det är bra! F-n jag brukar inte ha den snitthastigheten om jag ska förflytta mig längre sträckor (över 500 meter) :D

Elfdance
2008-07-16, 08:46
Ah, jag kanske missförstod vilken övning det var, den jag tänker på är när man ligger nedåtlutad ganska brant med fötterna fastspända och gör situps, då kan man stannar till typ på halva vägen ner ett tag :) En kompis som trycker ner en är också kul.

Aha, jag tror jag förstår hur du menar. Ja det borde bli ännu jobbigare. :)
Jag gör dem bara i en följd, det är tillräckligt jobbigt för mig!

Elfdance
2008-07-16, 08:47
Det är bra! F-n jag brukar inte ha den snitthastigheten om jag ska förflytta mig längre sträckor (över 500 meter) :D

Jag har ju varit och tittat i löparjournaler här och då får man ju mindervärdeskomplex. :)
Jag tänkte göra det till en sorts fartlek, nästa gång tar jag 9 km/h i hastighet och springer 1 km, gången efter det 9,5 km/h o.s.v...
När man tröttnar på det så får man väl springa längre. :P

Elfdance
2008-07-16, 10:13
Ett delmål uppnått!

Idag var jag hos läkaren... bad om att få väga och mäta mig. Här är resultaten:

176 cm (+1 cm)
84,7 kg (-5,3 kg)
BMI: 27,3 (-1,9) (Tycker dock inte att BMI är sådär jätteintressant, viktigare hur man ser ut)

Mitt mål var att gå ned till 85 så det anser jag nu vara uppnått!

Hur ska jag då fira detta? Jo, med ett skönt benpass på gymmet förstås!

Nytt mål: 80 kg.

LadyInsane
2008-07-16, 11:05
Åhh vad bra jobbaT!!!! :)

Jag brukar köpa saker till mig själv när jag uppnår liknande mål. Typ skor och sånt..:D

mariamaria
2008-07-16, 12:00
Grattis!! Verkligen skitbra jobbat.
Kul att du växt en centimeter på längden också! ;) (Fått bättre hållning eller?!)

LadyInsane
2008-07-16, 12:25
Apropå BMI så har jag 25.5 men jag inte alls överviktig. BMI kan vara lite knasigt!

Andy.da.wohoo
2008-07-16, 12:26
Grattis!:) Kul att du nått första delmålet! Snart är du nog under 80kg också ska du se:)

Elfdance
2008-07-16, 13:42
Åhh vad bra jobbaT!!!! :)

Jag brukar köpa saker till mig själv när jag uppnår liknande mål. Typ skor och sånt..:D

Grattis!! Verkligen skitbra jobbat.
Kul att du växt en centimeter på längden också! ;) (Fått bättre hållning eller?!)

Apropå BMI så har jag 25.5 men jag inte alls överviktig. BMI kan vara lite knasigt!

Grattis!:) Kul att du nått första delmålet! Snart är du nog under 80kg också ska du se

Tackar så mycket allihopa, det känns skitbra att ge sig fan på en grej och sedan fixa det. Tror inte att jag så medvetet gått ner i vikt förut. Det går ju uppenbarligen!

Angående den där extra centimetern handlar det nog mest om att jag inte gjort någon seriös mätning på jättelänge och bara tagit 175 som ett bra mått. Bra hållning har jag natuligt. :)

Ja, BMI är inget att bry sig om egentligen, men det är ju kul ändå när det går neråt.

Elfdance
2008-07-16, 13:53
Försökte förut, när jag tog en huvudvärks-vila kolla min vilopuls. Jag fick fram att den eventuellt är 80 slag/minut. Det är rätt högt va?

Vad har ni?

Angel
2008-07-16, 13:55
Försökte förut, när jag tog en huvudvärks-vila kolla min vilopuls. Jag fick fram att den eventuellt är 80 slag/minut. Det är rätt högt va?

Vad har ni?

Hur länge vilade du innan? Dom flesta ligger runt typ 70. Det är nog ingen fara.

Elfdance
2008-07-16, 13:57
Hur länge vilade du innan? Dom flesta ligger runt typ 70. Det är nog ingen fara.

Någon halvtimme kanske... Jag glömmer alltid att kolla på morgonen. Sedan har jag ju gått upp och börjat dagen, så är det försent att kolla.

Jag är ju rökare :em: också, då har man väl högre puls...

Angel
2008-07-16, 13:59
Någon halvtimme kanske... Jag glömmer alltid att kolla på morgonen. Sedan har jag ju gått upp och börjat dagen, så är det försent att kolla.

Jag är ju rökare :em: också, då har man väl högre puls...

Ja det kan man ha, jag är också rökare, bad bad.
Jag brukar kolla min puls och sat på jobbet emellanåt, brukar ligga runt 90 i puls (då jag är i gång) och 98% i saturation. Fast det säger egentligen inte så värst mycket.

Elfdance
2008-07-16, 14:01
Ja det kan man ha, jag är också rökare, bad bad.
Jag brukar kolla min puls och sat på jobbet emellanåt, brukar ligga runt 90 i puls (då jag är i gång) och 98% i saturation. Fast det säger egentligen inte så värst mycket.

Saturation? Att den är jämn och inte hoppar omkring?

LadyInsane
2008-07-16, 14:07
Du kommer lätt klara dina fortsatta mål! Nu har du verkligen gått ned snabbt i vikt. Ska du fortsätta i samma takt, eller ta d lite lugnare?

LadyInsane
2008-07-16, 14:08
Ja det kan man ha, jag är också rökare, bad bad.
Jag brukar kolla min puls och sat på jobbet emellanåt, brukar ligga runt 90 i puls (då jag är i gång) och 98% i saturation. Fast det säger egentligen inte så värst mycket.

Någon halvtimme kanske... Jag glömmer alltid att kolla på morgonen. Sedan har jag ju gått upp och börjat dagen, så är det försent att kolla.

Jag är ju rökare :em: också, då har man väl högre puls...



*slap*

Tro mig, man kan sluta. Been there, done that!

Elfdance
2008-07-16, 14:17
Du kommer lätt klara dina fortsatta mål! Nu har du verkligen gått ned snabbt i vikt. Ska du fortsätta i samma takt, eller ta d lite lugnare?

*slap*

Tro mig, man kan sluta. Been there, done that!

Jo, skrev lite längre upp att jag nog ätit lite lite, ska försöka äta mer. Men jag pallar bara inte räkna kalorier så vi får se hur det blir.

Jag veeet, det är rätt lätt att sluta, men lätt att ta den där festciggen också. :smash:

Angel
2008-07-16, 14:28
Saturation? Att den är jämn och inte hoppar omkring?


syrgasmättnaden i blodet. typ.

Elfdance
2008-07-16, 16:17
syrgasmättnaden i blodet. typ.

Ah, det verkar ju bra!

Elfdance
2008-07-16, 16:30
Ben & Mage

Motivationen var rätt hög men jag drogs med huvudvärk hela dagen... sov en stund men det släppte ändå inte. Skitsamma - tänkte jag när min kompis skjutit upp vår fika - Jag går och tränar ändå!
Och nu är huvudvärken borta. Halleluja!

Uppvärmning på Crosstrainer
7 minuter
AP: 158

Knäböj
(Kändes bra, men gud vad tungt på vägen upp)
30 kg x 6, 6
30 kg x 8
30 kg x 6, 6

Någonstans här testade jag att "hoppa" upp i chins-ställning och försöka hålla emot när tyngdlagen drog mig neråt. Hade inte en chans att dra mig upp, men höll emot lite neråt i alla fall. Min första Chin är långt borta. *gah!*

GoodMornings
(Kändes helskumt, låter bli dem sålänge)
25 kg x 12

Step-Up med hantlar
(Fick upp pulsen)
KV+20 kg x 12 per ben

Sneda Situps med lutad bänk
KV x 11 per sida
KV x 8 per sida
KV x 4 per sida

Benspark
(Tungt efter knäböjen, som det ska vara alltså)
45 kg x 8
50 kg x 8
45 kg x 8 (Explosivt ftw)
40 kg x 10

supersetat med
Lårcurl
45 kg x 12
50 kg x 8
45 kg x 12
40 kg x 16
40 kg x 12

Stående vadpress
65 kg x 8
70 kg x 8
65 kg x 8
60 kg x 8 (Sista två set utan vila)

Crunches i maskin
(Körde utan vila mellan seten)
25 kg x 12
30 kg x 12
35 kg x 8
30 kg x 12
25 kg x 12

Kondition på motionscykel
(Fick tyvärr inte svetten att faktiskt droppa idag...)
15 minuter

Utvärdering:
Svårigheten att gå i trappa efteråt är ju alltid ett tecken på hur bra man plågat benen... och det var rätt jobbigt!

Endura
2008-07-16, 20:36
Bra jobbat bruden!!! :thumbup:

Måste varit skönt också att erfara att huvudvärken släppte av träningen, det kan ju motivera till samma "lösning" nästa gång! :)

Elfdance
2008-07-16, 22:09
Bra jobbat bruden!!! :thumbup:

Måste varit skönt också att erfara att huvudvärken släppte av träningen, det kan ju motivera till samma "lösning" nästa gång! :)

Ja, verkligen bra. Jag hade det på känn, att huvudvärken skulle släppa.
Min pojkvän trodde att det var spänningshuvudvärk av något slag. Jag vet inte, men borta var den när jag fick upp pulsen så blodet måste tagit någon bättre väg. :)

Så ja, det är en bra lösning, men oftast känner man ju när man rör på sig om den kommer gå över eller inte.

Siccan
2008-07-16, 22:30
Jag brukar ha spänningshuvudvärk ganska ofta, men det brukar räcka med att stretcha nacken lite så brukar det släppa för mig, man brukar känna var det sitter för det mesta... en och annan knut i ryggen kanske?
Mjuk massage ftw!
Det brukar bli minst en gång var 3:e månad att jag går till en massör bara för att trycka ut dom rackarna. Kostar ju 400:- också.. annars skulle man gått oftare. ;<

Riktigt bra träning idag, mycket övningar :)

Elfdance
2008-07-17, 06:03
Jag brukar ha spänningshuvudvärk ganska ofta, men det brukar räcka med att stretcha nacken lite så brukar det släppa för mig, man brukar känna var det sitter för det mesta... en och annan knut i ryggen kanske?
Mjuk massage ftw!
Det brukar bli minst en gång var 3:e månad att jag går till en massör bara för att trycka ut dom rackarna. Kostar ju 400:- också.. annars skulle man gått oftare. ;<

Riktigt bra träning idag, mycket övningar :)

Min huvudvärk har aldrig släppt av lite stretch... i wish!

Jag har rätt spända axlar så problemet kan ju sitta där. Får köpa en massagetimme av min kompis massageterapeuten. :)

Elfdance
2008-07-17, 08:31
Kondition

Idag följde jag med pojkvännens mamma ut i spåret. Nu höjs pinsamhetsfaktorn betydligt i den här journalen eftersom hon hade med stavar!

Motivationen var hög, annars kan jag inte förklara att jag satte klockan på 06.40 när jag har semester!

5 km blev det, kilometer 2-5 joggades det lite också. Lite intervaller helt enkelt, mellan gång och jogg. Åt en banan innan och sög på ett par druvsockertabletter, fick lite håll, störigt!

Det var rätt svettigt, jag har två saker att skylla på.

Jag har rätt dålig kondition
Jag hade stavar att bära på när jag joggade


Det kändes bra! Så härligt att börja dagen ute i skogen!
Jag blir sugen på att börja orientera igen... Det höll jag på med i många år när jag var yngre.

Nu är det strax duschen och sedan frukost.




Den 12 juli mätte jag lite olika delar av min kropp. Idag blev mätning två.
Jag tänker inte skriva ut de exakta måtten men jag kan ju redovisa var det hänt något:

Överarm: -1 cm
Midja (under tuttarna): -0,5 cm
Mage (vid naveln): -2 cm
Rumpa: -2 cm
Lår: +0,5 cm
Vad: -2 cm

Sammanlagt -7 cm. Det får jag ju vara nöjd med. Och jag inbillar mig att låren blir större på grund av svullna muskler. *flex*

Endura
2008-07-17, 08:53
Jag är inte den som rackar ner på stavar, tvärtom tror det är bra att aktivera hela kroppen så mycket som möjligt när man ändå är igång. Använder ju själv crosstrainern och det är ju i princip "stavar" på den med ;)

Stort grattis till alla minskade centimetrar, här händer det verkligen grejer! :thumbup:
Ett riktigt bra bevis på att något hänt tror jag är armmåttet... mage tex kan ju skifta beroende mat/vätskeinnehåll, men armarna kan man inte "lura"!
Självklart är låren lite svullna efter en sådan tur, bra att du själv kunde se det sambandet! Keep up the good work!!! :D

Elfdance
2008-07-17, 09:27
Jag är inte den som rackar ner på stavar, tvärtom tror det är bra att aktivera hela kroppen så mycket som möjligt när man ändå är igång. Använder ju själv crosstrainern och det är ju i princip "stavar" på den med ;)

Stort grattis till alla minskade centimetrar, här händer det verkligen grejer! :thumbup:
Ett riktigt bra bevis på att något hänt tror jag är armmåttet... mage tex kan ju skifta beroende mat/vätskeinnehåll, men armarna kan man inte "lura"!
Självklart är låren lite svullna efter en sådan tur, bra att du själv kunde se det sambandet! Keep up the good work!!! :D

Nädå, jag tror också att stavar är bra, det var mer lite självironi som jag höll på med däruppe. :)

Ja, det är kul att något händer, vågen säger ju en sak, men centimetrarna en annan. Och jag litar mer på de senare!

Tränade ju ben igår också så de har fått jobba ordentligt.

Elfdance
2008-07-17, 09:29
Nu kommer det antagligen bli lite slappt här i journalen, åker till Göteborg och hälsar på bästa kompisen över helgen. Tar med Yoga-DVDn i alla fall, se om jag kan lura henne till en halvtimmes tänjande om dagen. :)

Så vill jag passa på och tacka för all uppmuntran jag har fått hittills, det är så himla kul att dela med sig av sin träning! Har hittat en massa journaler jag följer också, superbra sätt verkligen, mycket bättre än någon viktklubb, inbillar jag mig!

Angel
2008-07-17, 10:16
Varför är det pinsamt med stavar? Jag använder det, och jag är hur cool som helst.

LadyInsane
2008-07-17, 10:29
Jag har också kört massor med stavar. Främst för att knäna inte funkar för löpning, och med stavar så blir ju promenaderna liiiite jobbigare iaf.. :)

Ha de så skoj i götet!

Elfdance
2008-07-17, 11:39
Varför är det pinsamt med stavar? Jag använder det, och jag är hur cool som helst.

Jag har också kört massor med stavar. Främst för att knäna inte funkar för löpning, och med stavar så blir ju promenaderna liiiite jobbigare iaf.. :)

Ha de så skoj i götet!

Okej, jag ändrar mig,
stavar är det coolaste som finns!

För några år sedan var det hög pinsamhetsfaktor på dem i alla fall, vilken tur att det ändrats...

Min mamma brukar göra sig lustig över äldre tanter som går och släpar dem efter sig i spåret, men lägger till att det blir ju lite mer att bära på och därför bra att de har med dem. :)

Jag ska ha skitskoj! Och försöka komma ut på promenader!

Ceccil
2008-07-17, 11:55
Stavar är jättebra, så länge man verkligen använder dom! Jag brukar se flera personer som är ju ute och "släp-stavgår". Varför har man då stavar?:smash:
Nej, stavar är bra! Snygga armmuskler om inte annat! :)

Andy.da.wohoo
2008-07-17, 12:25
Bra benpsikande!;) Klart knäböjjisar ska vara tunga på vägen upp!:D
Mycket bra kondispass med:)

Elfdance
2008-07-17, 13:19
Stavar är jättebra, så länge man verkligen använder dom! Jag brukar se flera personer som är ju ute och "släp-stavgår". Varför har man då stavar?:smash:
Nej, stavar är bra! Snygga armmuskler om inte annat! :)

Jo, men det är väl bra att de får lite extra-vikt med sig ut.
En annan rolig sak är när de tar med vanliga skidstavar...

Bra benpsikande! Klart knäböjjisar ska vara tunga på vägen upp!:D
Mycket bra kondispass med:)

Ja, de ska väl vara tunga. Men det är jobbigt!

Fick upp flåset = bra, så ja. :)

Elfdance
2008-07-18, 21:14
Hej på er alla!

Slappar i göteborg, det gör jag, men det blir lite vardagsmotion i form av bäbis-bärande, trappgående + nyttig mat. Imorgon ska vi testa ett recept på GI-muffins, undrar hur de smakar...

Nåja, till saken. Köpte nya iForm och i deras prenumerationserbjudande medföljer en pulsklocka. Är det en bra ide att gå med på det tro? En pulsklocka kan väl vara nyttigt... och innan jag vet om jag vill ha en så kanske det är värt att testa någon billig först? Vad tycker ni?

Endura
2008-07-18, 22:26
Nåja, till saken. Köpte nya iForm och i deras prenumerationserbjudande medföljer en pulsklocka. Är det en bra ide att gå med på det tro? En pulsklocka kan väl vara nyttigt... och innan jag vet om jag vill ha en så kanske det är värt att testa någon billig först? Vad tycker ni?

Såg också erbjudandet och funderade på det... har dock förstått att man ganska snart antingen lägger den till sidan eller vill ha en vassare, då den de ger bort i tidningen är väldigt begränsad.
Men visst, är man nöjd med lägsta och högsta puls under en viss tid (kanske att den också klarade ett snittvärde?), samt det aktuella just när du tittar på displayen, så är den nog helt ok...
Själv funderar jag fortfarande... blir det nån, blir det nog en "riktig". *rolleyes*

Elfdance
2008-07-19, 09:12
Såg också erbjudandet och funderade på det... har dock förstått att man ganska snart antingen lägger den till sidan eller vill ha en vassare, då den de ger bort i tidningen är väldigt begränsad.
Men visst, är man nöjd med lägsta och högsta puls under en viss tid (kanske att den också klarade ett snittvärde?), samt det aktuella just när du tittar på displayen, så är den nog helt ok...
Själv funderar jag fortfarande... blir det nån, blir det nog en "riktig". *rolleyes*

Ja, det är klart att den inte är så avancerad, men om jag gillar det så har jag fått den "gratis" och om jag inte gillar det så behöver jag inte lägga ut ett par tusen på en bra... Så jag ska nog haka på det där. Speciellt som jag funderar på att börja löpträna lite smått. Vill ha reda på min maxpuls också. :)

Elfdance
2008-07-19, 15:28
GI-muffinsbak!

Jag gjorde en snabb och enkel sökning på "gi muffins", fick upp första bästa recept och skred till verket. Resultatet?

Skitgoda muffins med hallon och blåbär!
Fullkornsvetemjöl, råsocker och farinsocker. Olivolja istället för smör...

51995

Ska man fortsätta på matspåret (och det ska man) så köpte jag två protein-smoothies (Axa Balance) på hemköp idag.
Har smakat vaniljvarianten nu och betyget blir: God!

Elfdance
2008-07-21, 20:15
Ben och Biceps

Bläää vilket dåligt pass. Jag gjorde bara 4 övningar och det beror på detta:


Var jättetrött efter helgen, kom iväg till gymmet sent
Fick reda på att jag lagt ut 700 på tågbiljetter på fel vecka
Var tvungen att planera om en massa saker på grund av föregående


Uppvärmning
10 minuter på crosstrainer

Marklyft
(Ville inte höja mer, pga knäna, men kunde ha tagit mer vikt)
30 kg x 10, 10
35 kg x 10, 8

Bicepscurl med stång
15 kg x 10, 8, 8

Ryggresningar
KV+5 kg x 12, 12
KV+10 kg x 12 (Svårare med god teknik när man lägger på mer vikt)

Bicepscurl med hantlar
7 kg x 10, 10
6 kg x 10 (Tänkte köra ett set till men var sur)

Kondition
10 minuter på crosstrainer

Alltså struntade jag i dessa övningar:
Rodd med skivstång
Latsdrag
Hammercurl
Underarmscurl x 2

Känns inte så bra, men jag var på dåligt humör och det kändes helt enkelt inte kul. Speciellt inte när det var helt mitt fel att jag bokat vid fel tillfälle. Nu kostade dom tusen kronor istället, och inga pengar fick jag tillbaka av sugiga sj. Så går det när jag försöker vara ute i god tid!

Elfdance
2008-07-22, 11:18
Det blir en dålig träningsvecka till... Efter mitt felaktiga planerande så skulle jag åka iväg nästa vecka men det blir denna veckan istället.

Ska försöka klämma in någon träning idag i alla fall. Antingen gör jag några bra övningar i ett sorts helkroppspass eller också kör jag kondition. Eller båda. Vi får se!

Havregrynsgröt med krossade linfrön och bär är så *** gott!

Elfdance
2008-07-23, 05:30
Igår kom jag bara inte iväg... Motivationen kanske börjar tryta?
Dags att ta nya tag nästa vecka, nu är jag på väg till mina hemtrakter och em-delfinal i dragracing. Bye!

Elfdance
2008-07-27, 20:58
Då är man snart tillbaka på gymmet...

Idag så blev det en trevlig simtur och det får väl räknas som någorlunda lågintensiv cardio... :)

Andy.da.wohoo
2008-07-27, 20:59
Wohoo tillbaka at last!:)

Elfdance
2008-07-31, 21:06
Nä, här har det inte hänt speciellt mycket! På internet alltså, IRL har det hänt saker.

Har kört två pass:
I förrgår Axlar, Bröst och Triceps
I går: Rygg och Biceps

Jag är lat så jag orkar inte skriva in dem men de har blivit av!

Idag är det vila och imorgon kör jag ben eller kondition, har inte bestämt mig.

Har käkat mycket mindre kolhydrater, dvs nästan inga alls. Träningen har ändå kännts bra, men jag har tagit en gainomax efteråt som jag hoppas går rakt in i musklerna.

Internet fungerar som det ska också så snart kommer väl nästa lägesrapport. :)

Elfdance
2008-08-01, 21:37
Kondition

30 minuter på crosstrainern
AP: 128

Motivationen ja...
Först funderade jag på att göra någon konditionsgrej hemma men sedan blev jag SÅ sugen på en glass och då blev det bra att träna lite först. PB på crosstrainer! De sista 10 minutrarna var sega och dessutom var det "Norges Herligste" på TV, blöh.

Elfdance
2008-08-02, 22:06
Ben och Mage

Körde uppvärmning på crosstrainern

Knäböj
Stående Vadpress
Situps med rotation åt sidorna
Knäböj

Kondition 15 min på crosstrainern

Känns bra att köra lite kortade pass, nu när jobbet börjar igen så har jag lättare för att komma till gymmet då.

Angel
2008-08-02, 22:12
Råsocker är väl inte bättre än vanligt socker?

Elfdance
2008-08-08, 14:47
Oj, hjälp. Redan fredag och första jobbveckan efter semestern är över. Har inte pallat ta mig till gymmet, förlåt mig kropp!

Elfdance
2008-08-18, 07:24
Delmål två får anses vara uppnått. (80 kg)

Igår på morgonen låg jag precis under och idag precis på. Så nu siktar jag på 75.
Dags att dra på sig träningskläderna. Så fort jag blir av med min sjukdom!

Traaaadigt att vara sjuk.

Elfdance
2009-01-04, 11:13
Hallå igen...

Gott Nytt År!

Är lite sugen på mer styrketräning, men vet inte hur jag ska hinna med mitt nya jobb som börjar imorgon. Det får gå på något sätt.

Ligger fortfarande på 80 kg i alla fall, kanske lite muskler som bytts ut mot fett? Jag vet inte, men vikten är ju ändå inte viktigast.

Elfdance
2009-08-24, 10:38
Och någon styrketräning har det inte blivit direkt, förutom några hundra burpees (högst hundra per tillfälle).

Däremot skaffade jag mig hund och ligger numera på 75 kg/176 cm. De bara försvann på något konstigt sätt.

Har ätit lite nyttigare på sistone, är full av energi och funderar på att börja löpträna.

Förlåt för min långa bortavaro. :)