handdator

Visa fullständig version : Svetsare??


itsmylife
2008-07-07, 21:20
Finns säkert någon liknande tråd men prövar ändå!!
Det är så att jag vill gå en kurs för att bli svetsare.
Har hört mig för på arbetsförmedlingen men där så var det en ganska lång väg och lite krånglig väg att gå för att få licens för att svetsa så nix..så är det nån som vet kurser att gå där det tex tar några veckor eller nån månad(1 eller 2) ???????
spelar ingen roll vart i landet det är!!

Allan
2008-07-07, 21:23
Vill du bli licensierad så tar det den tid det tar. Om du vill lära dig lägga en fog för ditt höga nöjes skull kan du väl ringa nån plåtfirma?

Bullaz
2008-07-07, 21:33
Finns säkert någon liknande tråd men prövar ändå!!
Det är så att jag vill gå en kurs för att bli svetsare.
Har hört mig för på arbetsförmedlingen men där så var det en ganska lång väg och lite krånglig väg att gå för att få licens för att svetsa så nix..så är det nån som vet kurser att gå där det tex tar några veckor eller nån månad(1 eller 2) ???????
spelar ingen roll vart i landet det är!!

En polare till mig gick en kurs på 3 månader, och jobbar nu sedan 1½ år som lärling, han har väl 6 månader kvar på lärlingstiden eller nåt, men sen är han klar. Så omöjligt är det inte, han hade inga som helst förkunskaper heller.

ryssen
2008-07-07, 21:43
jag är licenssvetsare och är självlärd. men många av mina arbetakamrater har gått på lärnia och lärt sig. vet att det inte är så lätt och få utbildningen men ligg på och ge inte upp.

Anders The Peak
2008-07-07, 21:44
Vart bor du?

ryssen
2008-07-07, 21:53
finns pengar att hämta för en vanlig arbetare om man vill åka till norge.
70k i mån är jag erbjuden på olje rigg.

itsmylife
2008-07-07, 21:57
Vart bor du?

värmland.
vet att det ska finnas lernia utbilning i karlstad..
Men vill höra mig omkring först om det finns andra vägar att gå!!

itsmylife
2008-07-07, 21:58
finns pengar att hämta för en vanlig arbetare om man vill åka till norge.
70k i mån är jag erbjuden på olje rigg.
Ja i norge så tjänar man ganska så jätte bra som svetsare..!!

mulliy
2008-07-09, 12:26
Finns det inte KY utbildning för svets på Hammarö ?

watertouch
2008-07-09, 13:07
När jag gick i gymnasiet innom industriutbildningen så fanns det en nisse där som var 30+ som var där för att få licens. Vet inte hur han gick till väga dock för att hamna där.

Loke
2008-07-09, 16:00
En väg är ju att glida in på ett företag som håller på med till exempel mig-svetsning i verkstad, de kräver ofta inga förkunskaper alls, att du är en händig och trevlig person kan räcka när det är lite brist på folk. På den vägen kan man lära sig svetsa, sedan kan man kanske med det som referens söka sig till jobb som kräver lite mer av en. Då kan man ofta få licens via jobbet, fast det kanske inte blir den licens man ville ha...

Loke
2008-07-09, 16:02
finns pengar att hämta för en vanlig arbetare om man vill åka till norge.
70k i mån är jag erbjuden på olje rigg.

Åfan, jag hörde av en svetsare här om dagen att det var svårt att få fina svetsjobb i norge som svensk. Ingen aning om varför, men tydligen kände han bara en som lyckats få ett jobb i norge och han hade norskt efternamn.

ryssen
2008-07-09, 20:50
Åfan, jag hörde av en svetsare här om dagen att det var svårt att få fina svetsjobb i norge som svensk. Ingen aning om varför, men tydligen kände han bara en som lyckats få ett jobb i norge och han hade norskt efternamn.


så kanske det är men inget jag hört.jag är dit bjuden av en som redan är där.