handdator

Visa fullständig version : åsikter helkroppspass


muffe85
2008-07-07, 21:11
Jag har ett fysiskt krävande jobb, och därmed funderar jag på helkroppspass då jag bara planerar att styrketräna ca 2ggr per vecka.
Jag funderar på att ha ca 5 övningar per pass så man ska orka hålla träningskvaliteten uppe alla övningar igenom.

Till frågeställningen:
#Om ni fick välja ut 5 övningar till ett helkroppspass, just vilka 5 övningar skulle ni välja för att skrädda ihop så täckande pass som möjligt?
#Om man ska ha 2 olika träningspass, helkroppspass med 5 övningar per styck, vilka 10 övningar skulle ni då välja?


Jag har mina egna ideér men vore intressant vad ni andra har för åsikter/erfarenheter angående helkroppspass med få övningar.

birra_peroni
2008-07-08, 08:56
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Chins
Marklyft

5 till,
Bänkböj
Hantelpress
Shrugs
Latsdrag
Stående rodd

MrBoris
2008-07-08, 10:38
Jag har ett fysiskt krävande jobb, och därmed funderar jag på helkroppspass då jag bara planerar att styrketräna ca 2ggr per vecka.
Jag funderar på att ha ca 5 övningar per pass så man ska orka hålla träningskvaliteten uppe alla övningar igenom.

Till frågeställningen:
#Om ni fick välja ut 5 övningar till ett helkroppspass, just vilka 5 övningar skulle ni välja för att skrädda ihop så täckande pass som möjligt?
#Om man ska ha 2 olika träningspass, helkroppspass med 5 övningar per styck, vilka 10 övningar skulle ni då välja?


Jag har mina egna ideér men vore intressant vad ni andra har för åsikter/erfarenheter angående helkroppspass med få övningar.

varför vill du låsa dig fast vid få övningar när du ändå bara ska gymma 2gånger i veckan? jag kör också helkroppspass 2gånger i veckan och känner att jag lär köra igenom kroppen ORDENTLIGT och det kan bli upp emot 11övningar/pass med 3-4set i varje övning, och ja det är jobbigt. Men man blir van efter ett tag och koncentrationen är hög genom hela passet.

mastermungo
2008-07-08, 14:41
Tvärt emot herr Boris så tror jag det kan vara bra att hålla ner antalet olika övningar om man inte tränar så ofta. Så man lär sig dem ordentligt och får in lite rutin.

Vad det gäller övningar så har Birra_peroni sammanfattat det bra.
Dock tycker jag man kan skita i shrugsen. Bänkböj vet jag inte vad det är.
Skulle gärna slänga in Frivändingar och Frontböj också.

birra_peroni
2008-07-08, 14:46
Bänkböj syftade jag på Box-böj, fast oftast har man inte tillgång till en box och böjer då på en bänk :)

+1 på frivändningar gentemot shrugs

muffe85
2008-07-08, 18:15
varför vill du låsa dig fast vid få övningar när du ändå bara ska gymma 2gånger i veckan? jag kör också helkroppspass 2gånger i veckan och känner att jag lär köra igenom kroppen ORDENTLIGT och det kan bli upp emot 11övningar/pass med 3-4set i varje övning, och ja det är jobbigt. Men man blir van efter ett tag och koncentrationen är hög genom hela passet.

"Jag har ett fysiskt krävande jobb". Pga detta, är jag som du säger "låst" vid 5 övningar. Jag är inte låst utan skulle föredra 5 övningar framför 10 för att efter jobbet är jag rätt slut när jag jobbat en hel dag

Pga jobbet tror jag det är smartare att träna 2x5 övningar per vecka än att försöka sig på t.ex. 3-4 x 8-10 övningar vilket jag inte kommer orka eller vilja. Dessutom tränar jag kondition. Jobbar jag 9-11 timmar per dag med att skotta sand o hålla på så orkar man kanske träna 2 dagar av 3, där dessa pass är lite lättare än om man har ett stillasittande jobb.

muffe85
2008-07-08, 18:21
Bänkböj syftade jag på Box-böj, fast oftast har man inte tillgång till en box och böjer då på en bänk :)

+1 på frivändningar gentemot shrugs

Tack för förslagen!

Fler förslag någon?

glömde att ge träningsbakgrund: 7 års träningsbakgrund inom styrketräning, några år hållit på med SL. skador och andra träningsintressen gör att jag inte tränar styrketräning speciellt mycket, därför är jag just nu intresserad av t.ex. 2 pass per vecka med relativt få övningar.

GLC
2008-07-08, 19:28
Pass 1
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins

Pass 2
Latsdrag
Militärpress
Frontböj
Hantelpress
Frivändning

Giovanni
2008-07-08, 19:38
Pass 1
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins

Pass 2
Latsdrag
Militärpress
Frontböj
Hantelpress
Frivändning

Om jag skulle köra med denna träningsprogram..4*10 på varje övning..skulle jag bygga muskler på det?

Det känns lite vekt att enbart köra det där för att öka i muskelmassa...eller?

Hudiksvall_Bänkpress
2008-07-08, 23:54
Om jag skulle köra med denna träningsprogram..4*10 på varje övning..skulle jag bygga muskler på det?

Det känns lite vekt att enbart köra det där för att öka i muskelmassa...eller?

Körde ett liknande program för ett par år sedan,ökade bra i muskelmassa och styrka under den perioden trots att jag gick ner stadigt i vikt.

Skulle själv köra tyngre på första passet med 3setx5reps eller 5x5 om orken finns:)
Dag 2 skulle jag ökat på repsen till 8-10 i 3 set och hålla sig 1-2 reps från failure.
Några synpunkter från mig:thumbup:

Lycka till!

mastermungo
2008-07-09, 07:01
Pass 1
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins

Pass 2
Latsdrag
Militärpress
Frontböj
Hantelpress
Frivändning

Jag saknar en roddövning på det horisontella planet.

birra_peroni
2008-07-09, 08:29
Tror marklyft och frivändning täcker det ganska bra.

Rahf
2008-07-09, 09:18
Körde ett liknande program för ett par år sedan,ökade bra i muskelmassa och styrka under den perioden trots att jag gick ner stadigt i vikt.

Skulle själv köra tyngre på första passet med 3setx5reps eller 5x5 om orken finns:)
Dag 2 skulle jag ökat på repsen till 8-10 i 3 set och hålla sig 1-2 reps från failure.
Några synpunkter från mig:thumbup:

Lycka till!

Säker på att det inte nu var den framträdande definitionen som kan ha lurat dig att tro du byggde muskelmassa? Man bygger inte på ett underskott såvitt jag vet.

birra_peroni
2008-07-09, 09:26
Såvitt jag vet kan man bygga muskler på underskott om man tex. har förutsättningarna att man är nybörjare.

mastermungo
2008-07-09, 10:30
Tror marklyft och frivändning täcker det ganska bra.


Är det altså så att man får med hela ryggen endast genom chins, latsdrag, marklyft och frivändningar?

Jag ser oftare att folk väljer roddövningar istället för chins/latsdrag eftersom de tar lika bra på latsen men även bättre på musklerna mellan skulderbladen.

Lustigt att göra tvärtom.

Iof finns det inget som säger att majoritetn gör rätt. Men de flesta källor säger att latsdrag är en något mer isolerad övning för latsen medans rodd tar mer på hela ryggen. I ett helkroppspass borde den därför vara ett bättre val.

En kompromiss med en vertikal och en horisontal dragövning kanske kan vara bra.

Jag kan inte säga att jag är någon anatomisk expert så det är mycket möjligt att det finns bättre sätt.

birra_peroni
2008-07-09, 11:02
I överlag kan man säga att Latsdrag/Chins bygger bredd och Roddövningar bygger tjocklek på ryggen.

Att marklyft inte skulle räcka för att bygga tjocklek, kombinerat med frivändnignar vore att överdriva. Däremot känner iallafall jag att Chins/Latsdrag till detta för att utöka bredden på ryggen är att rekommendera.

Däremot så gillar jag själv stångrodd, t-bar etc. Så finns ingen anledning till att inte köra dom om man inte gillar dom.

GLC
2008-07-09, 11:32
Om jag skulle köra med denna träningsprogram..4*10 på varje övning..skulle jag bygga muskler på det?

Det känns lite vekt att enbart köra det där för att öka i muskelmassa...eller?

Tränar du tungt och äter bra förstår jag inte hur övningar som

Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins
Militärpress

kan ses som "vekt".

Håll dig till basövningar så behövs det inte så mycket mer för att bygga massa. Ser lite ut men är rejält jobbigt.

muffe85
2008-07-09, 15:50
Tack för alla åsikter. Jag har varit inne på samma spår, med basövningar och flerledsövningar.

Jag funderar över att ha det ungefär såhär:

Marklyft
Chins/Latsdrag
Bänkpress
Situps
Vadpress

Knäböj
Stångcurl
Frivändningar med militärpress
Sittande rodd
Dips