handdator

Visa fullständig version : Tillräcklig bröst vila mellan pass?


fightor
2008-07-07, 19:21
har sökt genom sökfunktionen men hittar inget. har säkert tagits upp tidigare.
Undrar om brösten får tillräckligt med vila om jag kör På måndagar och torsdagar. hinner de vila ut under tiden mellan passet på måndag tills torsdagspasset?

Animalistic
2008-07-07, 19:26
ja de lär de med största sannolikhet, har hört något om 48 timmars vila

Whistler
2008-07-07, 19:27
Finns för många faktorer som spelar roll som vi behöver veta för att kunna svara på din fråga.

Vad är ditt mål? Hur äter du? Volym och intensitet på träningen? Totalt träningsupplägg? Varför just bröst, är det enda muskelgruppen du tränar?

Jag tränar bröst tre gånger i veckan, då jag kör helkroppspass. Någon som kör t ex en fem-split kör bara bröst en gång i veckan, men med en helt annan volym än jag gör och behöver därför mer återhämtning.

En början för att få ett bra svar på din fråga är alltså att du börjar med att skriva ner hela ditt program, ditt mål med träningen, träningsbakgrund, kostschema och om du vill vara lite overkill även statistik över vikt och längd.

fightor
2008-07-07, 19:37
Jag tränar gym 3 dagar i veckan.

Måndag: bröst, Biceps
Torsdag: Axlar, triceps
Fredag: bröst, Rygg

Det jag skulle vilja göra är att byta ut fredagens bröst till på torsdag, ingen större anledning än att jag just på torsdagar av nån orsak trivs med bröst träningen. Annars så vilar jag alla andra dagar och fyller på med kolhydrater och protein. Så i princip borde det väl funka om man utgår från det?

toder
2008-07-07, 20:15
Ojsan här verkar discoträningen vara på topp!!

vart är mage/ben? kroppen kommer att minska dina ökningar om du inte börjar lägga in dom andra muskelgrupperna. iofs så kan du vara aktiv med tex fotboll eller dyl, så då får benen smaka lite träning iaf.

Keep it up and work hard!

Allan
2008-07-07, 20:28
Ehum - ryggen är en mycket större muskelgrupp än den pyttleilla bröstdelen. För att inte tala om ben. Om du inte har en riktigt överjävlig rygg och enorma påkar tänker du totalt fel om du ska stressa ditt bröst två gånger i vekan

Rahf
2008-07-07, 20:29
Förslaget är att ha samma volym på bröst respektive rygg så att du inte får problem med obalans längre fram i tiden. Lägg även in benträning då du definitivt kommer att ångra dig ifall du står med 85kg kropp i bra form och spetiga ben.

fightor
2008-07-07, 21:15
jag var ändå påväg att ändra på schemat men ska ta och få in det ni nämnt med på schemat. Ska bara fråga en sak till. Är det ok att köra axlar och rygg i samma pass eller? är det sämre på nåt sätt?
Kör dessa övningar.

axlar:
hantelpress 3 set
Militärpress 3 set
baksida axlar maskin 3 set.
+ bänkpress som tar mycket på främre axlar under bröstpass.

Rygg:
Rygg cable framifrån 3 set
Sittande cable rodd 3set
Markrodd 3 set
Marklyft 3set

borde väl funka eller?

Allan
2008-07-07, 21:17
Vad är markrodd?

fightor
2008-07-07, 21:26
menar stångrodd :D

Ape3
2008-07-08, 00:57
Som jag ser på träningsintervall så...stirra dig inte blind på ett träningsschema. Känn efter om kroppen är redo för ytterligare ett pass bröst.

Whistler
2008-07-08, 10:48
Skippa allt du har tänkt i träningsväg och så börjar du om från början med ett mer lämpligt träningsschema.

Z_Bumbi har lagt upp ett schysst nybörjarpass i på forumet, det är helt klart värt att kolla på för dig. Tänk dock på att det finns väldigt litet utrymme för variation i hans pass, du behöver inte på något vis ändra dem, då de är jättebra som de är. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454