handdator

Visa fullständig version : Mitt nya pass. Vad tror ni?


Borganet
2008-07-07, 18:54
Vad sägs om detta passet? Kom med kritik. Är det bra, dåligt eller hyfsat eller skit?

Oberserva följande: Mina val av övningar är mina val och jag svara ej på frågor om varför jag har den eller den övningen istället för den eller den. På samma vikt innebär ej att jag stegrar upp vikten. Jag har nämligen en axelskada, därför är jag dålig i bänk och kan inte köra för ofta och för tungt. Är det för lite att köra ben en gång i veckan?

Måndag.

Benpress 5 set och 5 reps på samma vikt. (TUNGT JU! Kommer ju faila!)

Benspark fram 3 set 8-10 reps på samma vikt.

Sidlyft med hantlar: 2-3 set 10-12 reps på samma vikt.

Mage.

Onsdag.

Rotatorcuffar.

Bänkpress 5 set och 5 reps på samma vikt.

Uppåtlutande hantelpress 2 set 8-10 reps på samma vikt.

Skallkrossare 3 set 5-6 repetioner på samma vikt.

Triceps i kabelmaskin 2 set 10 reps på samma vikt.

Fredag.

Marklyft: 2 set 3 reps på samma vikt.

Stående rodd: 3 set 5-6 reps på samma vikt.

Latsdrag: 3 set 5-6 reps på samma vikt.

Bicepscurl med rak stång 4-5 set 4-5 reps på samma vikt. (TUNGT!)

Borganet
2008-07-07, 18:59
Måndag.

Benpress 5x5 stegras till ett toppset.

Skallkrossare.

Biceps.

Mage.

Ryggresningar.

Onsdag.

Marklyft 2x3. Samma vikt, ej stegring.

Stående rodd 4x5 stegras till ett toppset.

Sidlyft med hantlar 3x10-12.

Vader.

Fredag.

Bänkpress 4x5, stegrande vikt. 1x3 på 2,5 kilo mer än fjärde setet, därefter 1x8 som motsvarar vikten på tredje setet.

Benpress 4x5, stegrande vikt. 1x3 på 2,5 kilo mer än fjärde setet och mer än måndagens femte set, därefter 1x8 som motsvarar vikten på tredje setet. På mådagen gör jag en femma på fredagens trea.

Latsdrag 4x5, stegrande vikt. 1x3 på 2,5 kilo mer än fjärde setet, därefter 1x8 som motsvarar vikten på tredje setet.

Detta är alternativet. Vilket är bäst? Pass 1 eller 2? Jag har ändå svårt att bli stark! Måste man träna så nära maxvikter som möjligt för att få snygga muskler?

Allan
2008-07-07, 20:31
Nope. Det ser inget vidare ut. Men vill du inte diskutera övningsval så spelar det ju ingen roll vad vi med +30 år i svängen tycker, eller hur? Och muskler är muskler - hur de kommer att se ut är beroende av arv och genetik, inte av vilka övningar man tränar. Eventuellt utseende har nästan alltid att göra med hur de visas och hur mycket fett man släpar på

Borganet
2008-07-07, 21:02
Nope. Det ser inget vidare ut. Men vill du inte diskutera övningsval så spelar det ju ingen roll vad vi med +30 år i svängen tycker, eller hur? Och muskler är muskler - hur de kommer att se ut är beroende av arv och genetik, inte av vilka övningar man tränar. Eventuellt utseende har nästan alltid att göra med hur de visas och hur mycket fett man släpar på

Då kanske jag kan få en eller ett par motiveringar till varför inget av passen verkar bra?

För övrigt undrar jag om du dissar Bill Starrs 5x5-program som jag tränar efter nu?

Musklers utseende förändras genom träning och beroende på hur man tränar. Att träna lätta marklyft en gång varannan månad ger nog inte mycket muskler. Att träna 7 tunga markpass i veckan är inte heller bra osv osv.

Nåja, motiveringar hade varit bra. Och vad är ett bra program? Det andra passet hittade jag på en annan sida. Allt man hittar är skit eller?

Borganet
2008-07-07, 21:06
Angående övningsval har jag problem med ena axeln och därför suger jag i bänk. Alla benövningar utom olika sorters knäböj går bra, för vid knäböj blir det förjävliga smärtor.

Allan
2008-07-07, 21:14
Det är alltid bra med bakgrundsinformation. Ålder, bakgrund, mål, träningserfarenhet, längd, vikt etc. Visst det finns jättebra program på nätet. Men allt passar inte alla. Det allra vanligaste är att folk ger sig på för avancerade program för tidigt. Och naturligtvis kan 5x5 ( som f ö fanns långt innan Starr bröjade göra sig en hacka på det) också vara för avancerat. Precis som att gå till utmattning varje pass.
Till det kan ju läggas att man funderar på vem som rekommenderar dessa övningar, om det är rehabiliteringstänkande som ligger bakom. Är det nån som vet vad de talar om, eller är det självdiagnos?
Detta rör inte bara Borganet, utan alla som frågar. Har man ont ska man ta kontakt med kompetenta personer IRL, och inte sitta och leta lösningar på nätet - det blir oftast bara skräp av det.
Och nej, jag kan inte ge särskilda motiveringar om jag inte vet mer om dig. Spontant kan jag känna att benpress är en övning där man med fördel kan ligga - ska ligga - på högre repstal.

Allan
2008-07-07, 21:33
Mitt nya pass. Vad tror ni?

Att du är ett jävla troll...och att vi har mycket bra system för att hitta återfallsförbrytare