handdator

Visa fullständig version : Bänk+skada+samma platå!


Borganet
2008-07-07, 17:52
Hej. Jag har haft ena axeln ur led sammanlagt 4 gånger och sista gången slet det med sig lite brosk från ledkapseln vilket inte växer tillbaka.

Nu undrar jag min huvudfråga. Är det detta som gör att jag ALLTID stannar på EXAKT samma pltå vad gäller bänkpress? Jag KAN inte komma över den. Först sviker styrkan, därefter kommer smärtorna och starka obehagskänslor i axeln. Är det på grund av skadan som jag stoppas?

Jag tränar en modifierad variant av det här programmet, Bill Starr 5x5. http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Det innebär bänkpress 2 ggr/vecka. Jag funderar på att enbart köra bänk en dag i veckan, och den andra dagen ersätta bänkpress med armträning istället. Annars kommer jag börja backa ännu mer.

Finns det någon möjlighet att ta sig förbi platån trots detta? På ett långsamt och säkert vis. Jag vill öka mitt max 1rm med 12,5 kilo helst.

Kan det vara en god idè att träna bänk enbart en gång i veckan då med tanke på omständigheterna?

Om ni läser på sidan så tänkte jag att måndagens bänkpass går bort och så kör jag ben mage och armar där istället. Struntar i rygg den dagen med eftersom jag inte kommer att köra bänk där då. Är ju ändå marklyft på onsdag plus stående rodd som jag lagt till, och sedan rygg på fredag igen.

Mr. Moose
2008-07-08, 11:26
En kedja är inte starkare än den svagaste länken. Tydligen är det axlarna i ditt fall. Stärk rotatorcuffen för ökad stabilitet i axelleden och övre rygg kan nog också vara till en fördel i bänkandet. Face-pull och rodd med armbågarna utifrån kroppen.

Vad säger läkare/sjukgymnast om det hela?