handdator

Visa fullständig version : Ryggskada i marklyft


Zakath
2008-07-07, 13:30
Nu har jag lyckats och behöver lite hjälp/råd.

Jag körde marklyft igår, började med sedvanlig uppvärmning, 100kg, 140kg, 170kg för att sen göra en etta på 185kg vilket jag tänkte skulle vara ganska lätt då jag reppat på 170kg i stela mark.

185kg gick upp, min teknik såg bra ut enligt träningspolare (rak rygg). Men direkt efter så kände jag att jag skadat ryggen under repetitionen. Jag ska tillägga att 170kg är den tyngsta vikt jag lyft i marklyft på drygt 2 år, så det var rätt dumt att gå direkt på 185kg även om jag visste att det skulle gå upp.

Det gör ont så fort jag böjer mig lite framåt, och om jag försöker lyfta någon vikt i framåtböjd position (när korsryggen spänns) så hugger det nästan till lite och jag tappar väldigt mycket kraft. Det gör inte ont när jag står rakt eller är avslappnad i ryggen, jag kan också hyper-extenda ryggen utan nämnbar smärta.

Smärtan är lokaliserad i nedre delen av korsryggen, det känns som att den sitter i ryggraden då det inte är i musklerna jag har ont.


Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp, framförallt med vad det kan vara för skada och hur jag ska göra för att bli bra så snabbt som möjligt. Skadan hindrar mig dock inte särskilt mycket i mitt dagliga liv, förutom att jag är rädd att jobbet kan bli lidande då det är många tunga lyft där.

Edit: Fel forum.

Yankeee
2008-07-07, 13:52
Om du har tur är det ryggskott, om du har otur är det diskbråck. Det är i princip dessa två som folk råkar ut för och antagligen det du också har åkt på.
Någon mer kunnig kan säkert lista ut mer.

Muaytudd
2008-07-07, 13:56
Nu har jag lyckats och behöver lite hjälp/råd.

Jag körde marklyft igår, började med sedvanlig uppvärmning, 100kg, 140kg, 170kg för att sen göra en etta på 185kg vilket jag tänkte skulle vara ganska lätt då jag reppat på 170kg i stela mark.

185kg gick upp, min teknik såg bra ut enligt träningspolare (rak rygg). Men direkt efter så kände jag att jag skadat ryggen under repetitionen. Jag ska tillägga att 170kg är den tyngsta vikt jag lyft i marklyft på drygt 2 år, så det var rätt dumt att gå direkt på 185kg även om jag visste att det skulle gå upp.

Det gör ont så fort jag böjer mig lite framåt, och om jag försöker lyfta någon vikt i framåtböjd position (när korsryggen spänns) så hugger det nästan till lite och jag tappar väldigt mycket kraft. Det gör inte ont när jag står rakt eller är avslappnad i ryggen, jag kan också hyper-extenda ryggen utan nämnbar smärta.

Smärtan är lokaliserad i nedre delen av korsryggen, det känns som att den sitter i ryggraden då det inte är i musklerna jag har ont.


Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp, framförallt med vad det kan vara för skada och hur jag ska göra för att bli bra så snabbt som möjligt. Skadan hindrar mig dock inte särskilt mycket i mitt dagliga liv, förutom att jag är rädd att jobbet kan bli lidande då det är många tunga lyft där.

Edit: Fel forum.



Låter inte så jävla bra att det sitter I ryggraden.

Annars kan man ju få en krampning i runtomkringliggande muskler om man tar i för mycket som inte kroppen e med på.

Hoppas att det löser sig.

Zakath
2008-07-07, 15:42
Om du har tur är det ryggskott, om du har otur är det diskbråck. Det är i princip dessa två som folk råkar ut för och antagligen det du också har åkt på.
Någon mer kunnig kan säkert lista ut mer.

Jag läste om båda och det var inte särskilt många symptom som stämde på någon, det enda symptomet jag har är smärtan och att det verkar bli sämre när jag är stilla. Det ska tydligen vara bra att röra sig i båda fallen, så jag kör på så länge så får vi se hur det utvecklas.

Tack för hjälpen än så länge. :)

KaptenKnäsvag
2008-07-07, 15:55
Du kan ha sträckt dig. Om du har tur

Zakath
2008-07-07, 19:58
Du kan ha sträckt dig. Om du har tur

Jag är 97% säker på att det inte är i musklerna smärtan sitter, jag har sträckt mig många gånger i korsryggen tidigare.

Zakath
2008-07-08, 19:37
Kändes lite bättre idag, jag tror att det är ryggskott.

stargate
2008-07-08, 20:17
Hoppas det går över. Man blir helt handikappad med ryggont.

schabo-labo
2008-07-09, 05:03
Prova McKenzie - övningar, det kan hjälpa.

Zakath
2008-07-09, 21:48
Prova McKenzie - övningar, det kan hjälpa.

Vad är det för något?

Ryggen har blivit ytterligare lite bättre idag, känns nästan bra. Det måste ha varit ryggskott?

schabo-labo
2008-07-10, 20:27
Vad är det för något?

Ryggen har blivit ytterligare lite bättre idag, känns nästan bra. Det måste ha varit ryggskott?
Här är en av övningarna av totalt 5.
r4m-agCxvJY

Zakath
2008-07-28, 15:49
Okej, nu har det nästan gått tre veckor och det är i princip helt över. Jag hindras inget av det i mitt vanliga liv eller arbetet.

Det finns dock lite "ryggskott" kvar, och jag kan inte köra tunga övningar där korsryggen får arbeta på gymmet. Ska jag vänta mer eller kolla upp det? Är det verkligen ryggskott, för så här länge ska det väl inte sitta i?

Tack!

Tolkia
2008-07-28, 15:54
Okej, nu har det nästan gått tre veckor och det är i princip helt över. Jag hindras inget av det i mitt vanliga liv eller arbetet.

Det finns dock lite "ryggskott" kvar, och jag kan inte köra tunga övningar där korsryggen får arbeta på gymmet. Ska jag vänta mer eller kolla upp det? Är det verkligen ryggskott, för så här länge ska det väl inte sitta i?
Med reservation för att experterna svarar något annat, så jo, tre veckor kan man nog räkna med. Jag har ett ryggskott som är ungefär en vecka äldre än ditt, och känner mig inte heller helt hundra (dock skall det sägas att jag pajade ryggen lite mer än så i mars, så jag hade s.a.s. rehabstatus även innan). Har du inga andra konstiga symptom, typ känselbortfall, utstrålande smärta osv. kan du nog vänta och se.

Zakath
2008-07-28, 15:57
Tack för det snabba svaret Tolkia, jag var orolig för att jag skulle behöva operera och att det skulle bli något permanent annars. Hur fick du ditt ryggskott?

Tolkia
2008-07-28, 16:04
Tack för det snabba svaret Tolkia, jag var orolig för att jag skulle behöva operera och att det skulle bli något permanent annars. Hur fick du ditt ryggskott?
Opererar gör man nog mest jättestora diskbråck (MasterChief har väl någon dramatisk tråd om detta, tror jag), annars är det tig och lid och låt tiden göra sitt (och en jävla massa boring rehab). Ryggskott är att föredra framför diskbråck alla gånger. :Virro

Jag gjorde egentligen inget speciellt, snarare var det nog en fråga om två veckors samlade "många droppar små" (lite för lite sömn, lite för lite rehab, lite för mycket annan träning, lite för långa dagar på jobbet, lite för lite pauser, lite för mycket stress osv.) som till sist blev en "stor å", och pang. Menb då hade jag ju som sagt en rygg som inte var fräsch redan från början (diskbråck i början av året). Det var f.ö. ... intressant att upptäcka hur allmänpåverkad man kan bli när ryggen totalstrejkar. Tillståndet "as-ont" påverkar både det ena och det andra.

obesogen
2008-07-28, 17:48
Du behöver inte vara orolig.
Kompletterar tolkia lite och kopierar in delar av en text från en tidigare trån jag skrivit i ang ländryggsmärtor.

Informationen nedan kommer från SBU som är en statlig myndighet med uppgift att kritiskt granska hälso- och sjukvårdens metoder och utvärdera metodernas nytta, risker och kostnader.)

Det är väldigt vanligt med ryggsmärta. 80% drabbas någon gång i livet och ungefär var femte besök läkarbesök beror på ryggsmärta. Ca 60% blir bra inom några veckor 80-90% blir bra inom tre månader. För denna grupp finns starka vetenskapliga belägg bland annat för följande:
1) fortsatta, normala aktiviteter leder till snabbare tillfrisknande och minskad kronisk funktionsnedsättning,
2)antiinflammatoriska och muskelavslappnande läkemedel ger effektiv smärtlindring vid okomplicerade, akuta ländryggsmärtor,
3) sängläge är inte effektivt, och 4) inte heller träning med hjälp av böjningar, sträckningar, aerobiska rörelser och stretching är effektivt.


Ang operation så behöver det inte vara ett stort diskbråck, utan man går snarare på symptombilden och alltså inte i huvudsak MR svaret. Ett diskbråck som ger ohanterbara smärtor, eller tex cauda equina-syndrom som kan ge bestående blås-/tarmpares är tydliga operationsindikationer.

Martin Löwgren
2008-07-29, 10:14
Okej, nu har det nästan gått tre veckor och det är i princip helt över. Jag hindras inget av det i mitt vanliga liv eller arbetet.

Det finns dock lite "ryggskott" kvar, och jag kan inte köra tunga övningar där korsryggen får arbeta på gymmet. Ska jag vänta mer eller kolla upp det? Är det verkligen ryggskott, för så här länge ska det väl inte sitta i?

Tack!
Multifiderna och Transversus har man sett slås ut av ryggskott och återaktiveras inte av sig själva utan måste "sättas igång" med hjälp av specifika övningar. De kan hindra dig rätt mycket för om ej dessa muskler ej fungerar så kommer ett ryggskott väldigt ofta tillbaka så ta kontakt med naprapat/sjukgymnast som kan visa dig hur du aktiverar dessa muskler. Det hela är inte egentligen så svårt att förklara över internet men det är svårt för mig att känna om du kan aktivera dem när jag ej träffat dig.

Känner du att ryggen blir bättre och bättre rekommenderar jag inte dig att söka hjälp för då har du antagligen inte drabbats av ryggskott och då har ej dessa muskler slagits ut och då kommer du bli bra ändå :thumbup:

obesogen
2008-07-29, 19:22
Nu är du ute på hal is igen martin, på exakt samma ämne som vi diskuterat många gånger tidigare och som du gång på gång fått äta upp.

Till er som läser detta kan jag tipsa om den här tråden där frågan diskuterats grundligt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114532&page=6

Tolkia
2008-07-29, 20:54
Till er som läser detta kan jag tipsa om den här tråden där frågan diskuterats grundligt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114532&page=6
Oh lord. :D

Jag varken kan eller skall uttala mig om vilka muskler som påverkas hur, av vad eller vilka muskler man skall (eller kan) träna specifikt - men jag vill nog ändå hålla med om att bålträning kan vara bra om ryggen fått ta stryk. Om inte annat för att komma tillbaka lite snabbare. Om jag skall tala utifrån mina fördomar (och utifrån vad jag tycker mig se på gymmet och i gruppträningslokalerna), så tror jag att det finns ganska många som skulle ha nytta av att träna lite mer bålstyrka/-stabilitet, och då kanske inte bara typ fem set crunches. Om inte annat för att bli bättre på sin "primärgrej", oavsett om det är marklyft eller aerobic dance.

obesogen
2008-07-30, 09:43
Oh lord. :D

Jag varken kan eller skall uttala mig

om vilka muskler som påverkas hur, av vad eller vilka muskler man skall (eller kan) träna specifikt - men jag vill nog ändå hålla med om att bålträning kan vara bra om ryggen fått ta stryk. Om inte annat för att komma tillbaka lite snabbare. Om jag skall tala utifrån mina fördomar (och utifrån vad jag tycker mig se på gymmet och i gruppträningslokalerna), så tror jag att det finns ganska många som skulle ha nytta av att träna lite mer bålstyrka/-stabilitet, och då kanske inte bara typ fem set crunches. Om inte annat för att bli bättre på sin "primärgrej", oavsett om det är marklyft eller aerobic dance.

Ingen har sagt något annat (crunches verkar för övrigt snarare göra mer skada än nytta för ryggen). Det som jag med andra är skeptiska till är den s.k "specifika" träningen för att hitta transversus och multifiderna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3042435&postcount=82

Lika skeptisk är jag till specifik träning för vastus medialis i bensparken som Martin också förespråkar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109669

Jag tror inte heller att man får spondylolistes av knäböj vilket påstår i den här tråden (förklaring följer på sida 5):
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94327&page=4

Nu kanske jag var lite elak men jag är trött på att Martin häver ur sig påståenden som han sällan (aldrig?) klarar att försvara med mer än "jag har hört" när han blir ställd mot väggen.

Tolkia
2008-07-30, 09:53
Ingen har sagt något annat (crunches verkar för övrigt snarare göra mer skada än nytta för ryggen). Det som jag med andra är skeptiska till är den s.k "specifika" träningen för att hitta transversus och multifiderna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3042435&postcount=82
Jag kände mest att det kanske behövdes ett förtydligande där för mannen på gatan, innan vi har råkat skapa en anti-båltränings-myt (jag inser hur överdryg i förhållande till min position och kunskap jag låter här, men icke desto mindre verkar den sortens myter gärna vilja uppstå och sedan inte så gärna försvinna, jämför kostdelen ...). ;)

I bensparksfrågan väljer jag att f.ö. inta jag den totala antipositionen, av den enkla anledningen att bensparken har en tendens att få mina knän att gråta blod. :D

Martin Löwgren
2008-07-30, 13:34
Nu är du ute på hal is igen martin, på exakt samma ämne som vi diskuterat många gånger tidigare och som du gång på gång fått äta upp.

Till er som läser detta kan jag tipsa om den här tråden där frågan diskuterats grundligt:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114532&page=6

Sjukgymnasten som föreläste visade studier där man kommit fram till att dessa muskler slås ut av lumbago och att de behöver återaktiveras för att undvika recidiv, har jag hört fel av den sjukgymnasten då eller?

Jag kommer ihåg den gamla diskutionen men kan inte minnas att det va gamla australienska studier han pratade om utan om relativt nya.

jwzrd
2008-07-30, 13:42
Ingen har sagt något annat (crunches verkar för övrigt snarare göra mer skada än nytta för ryggen). Det som jag med andra är skeptiska till är den s.k "specifika" träningen för att hitta transversus och multifiderna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3042435&postcount=82

Lika skeptisk är jag till specifik träning för vastus medialis i bensparken som Martin också förespråkar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109669

Jag tror inte heller att man får spondylolistes av knäböj vilket påstår i den här tråden (förklaring följer på sida 5):
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94327&page=4

Nu kanske jag var lite elak men jag är trött på att Martin häver ur sig påståenden som han sällan (aldrig?) klarar att försvara med mer än "jag har hört" när han blir ställd mot väggen.

Crunch-chock dödsdåligt för ryggen?

Hur tycker du man bör förhålla sig till "bålstyrka" (jag vet ärligt talat inte själv vad det ska betyda om jag tvingas vara konkret). Men... kraften på mitten (inte höften). Stabiliteten. Det är skadeförebyggande åtgärder jag tänker på.

obesogen
2008-07-31, 07:18
Sjukgymnasten som föreläste visade studier där man kommit fram till att dessa muskler slås ut av lumbago och att de behöver återaktiveras för att undvika recidiv, har jag hört fel av den sjukgymnasten då eller?

Jag kommer ihåg den gamla diskutionen men kan inte minnas att det va gamla australienska studier han pratade om utan om relativt nya.

Inlägget ovan...

Nu kanske jag var lite elak men jag är trött på att Martin häver ur sig påståenden som han sällan (aldrig?) klarar att försvara med mer än "jag har hört" när han blir ställd mot väggen.

Du får gärna länka till dessa "nya" studier. Jag gissar på att du varken läst dom själv eller har någon aning om vem som publicerat dom.

Man kan inte bara tro blint på allt man hör. Du får gärna förklara för mig hur man kan isolera en muskel och hur man kan lära kroppen att kontrahera specifika muskler innan andra i olika situationer. Allt det här visar egentligen att du fortfarande inte läst artikeln som ifrågasätter hela konceptet med specifik transversusträning. Jag är trött på upprepningar, läs på själv istället och lär dig söka information.

obesogen
2008-07-31, 07:44
Crunch-chock dödsdåligt för ryggen?

Hur tycker du man bör förhålla sig till "bålstyrka" (jag vet ärligt talat inte själv vad det ska betyda om jag tvingas vara konkret). Men... kraften på mitten (inte höften). Stabiliteten. Det är skadeförebyggande åtgärder jag tänker på.

Dödsdåligt...svår fråga ;) Här får man nog mer bilda sig sin egen uppfattning. Jag ser inte nyttan med en massa crunches, och i studier avStuart Mcgill (http://www.ahs.uwaterloo.ca/~mcgill/) (som har forskat på ländryggen i 20 år och skrivit många bra böcker) har man sett att repetativa flexionsrörelser över tid ger diskskador.
Guddi har skrivit något längre inlägg om detta om du är intresserad.

Personligen tror jag mer på att träna bålen utan att involvera för mycket flexion/extension eller rotation. Jag tycker bålen ska vara stark för att kunna häva ovanstående rörelser. Exempelvis kunna häva extension under sprint när kroppen är i rörelse.

Martin Löwgren
2008-07-31, 13:09
Inlägget ovan...


Du får gärna länka till dessa "nya" studier. Jag gissar på att du varken läst dom själv eller har någon aning om vem som publicerat dom.

Man kan inte bara tro blint på allt man hör. Du får gärna förklara för mig hur man kan isolera en muskel och hur man kan lära kroppen att kontrahera specifika muskler innan andra i olika situationer. Allt det här visar egentligen att du fortfarande inte läst artikeln som ifrågasätter hela konceptet med specifik transversusträning. Jag är trött på upprepningar, läs på själv istället och lär dig söka information.

Det var min lärare som visade dessa studier under min idrottsmedicinkurs såväl teoretiskt som praktiskt och jag litar mer på honom än dig.

Jag har använt delar av dessa studier på patienter med goda resultat. Dessa muskler är kärnan för kroppens bålstabilitet, något som de flesta ryggpatienter saknar. Jag ska i höst när jag träffar läraren be att få en kopia på studien samt en kommentar från honom.

Hemi
2008-07-31, 13:25
Personligen tror jag mer på att träna bålen utan att involvera för mycket flexion/extension eller rotation. Jag tycker bålen ska vara stark för att kunna häva ovanstående rörelser. Exempelvis kunna häva extension under sprint när kroppen är i rörelse.

Det tror personligen jag med. När jag böjade träna på lokal/gym var jag halvtränad sedan innan. Snart gjorde jag en massa bålböjningar av olika slag, aldrig marklyft och benövningarna bestod mest av sparkar och curlar eftersom jag todde så bra mycket de snygga maskinerna och ställnigarna. Och jag hade problem med ryggen. Senare började jag göra mer frivändningar, marklyft och riktiga knäböj samt en massa stående träning och med tiden har problemen försvunnit. Det kan ju vara en tillfällighet men den riktiga skyddande bålstyrkan jag har i dag har kommit av lyftandet, vill jag tro. Däremot består uppvärmningen av lite liggande twists och annan helkroppsböjlig gymnastik.

obesogen
2008-08-01, 01:52
Det var min lärare som visade dessa studier under min idrottsmedicinkurs såväl teoretiskt som praktiskt och jag litar mer på honom än dig.



Oväntat...
Jag har också gått den kursen och de lärde ut exakt samma sak, dock lärde jag mig något annat på min utbildning, nämligen att söka information utöver det man lär sig i skolan, det verkar ni helt ha missat.


Jag har använt delar av dessa studier på patienter med goda resultat. Dessa muskler är kärnan för kroppens bålstabilitet, något som de flesta ryggpatienter saknar. Jag ska i höst när jag träffar läraren be att få en kopia på studien samt en kommentar från honom.

En studie är ingenting. Är det en peer review är det mer intressant. Jag håller mig dock ajour och tror mig ha läst det mesta i ämnet.
I övrigt så kan jag tipsa om att istället för att stå och babbla massa goja om specifik TA träning kan du prova att skippa det helt och istället träna patienterna som vanligt med hållningträning och korrigering, stabiliseringsövningar och andra bål-stärkande övningar samt lära patienten orsak-verkan, så LOVAR jag att du kommer få samma resultat eller bättre.

Martin Löwgren
2008-08-01, 08:46
Oväntat...
Jag har också gått den kursen och de lärde ut exakt samma sak, dock lärde jag mig något annat på min utbildning, nämligen att söka information utöver det man lär sig i skolan, det verkar ni helt ha missat.



En studie är ingenting. Är det en peer review är det mer intressant. Jag håller mig dock ajour och tror mig ha läst det mesta i ämnet.
I övrigt så kan jag tipsa om att istället för att stå och babbla massa goja om specifik TA träning kan du prova att skippa det helt och istället träna patienterna som vanligt med hållningträning och korrigering, stabiliseringsövningar och andra bål-stärkande övningar samt lära patienten orsak-verkan, så LOVAR jag att du kommer få samma resultat eller bättre.

Vem tar du mig för egentligen? TrA och Multifiderna aktiverar jag bara i början för att ge dem den kroppskontroll de behöver (de är viktiga och dessutom behagliga övningar). Sen kör jag självklart avancerade rehabövningar med dem.

obesogen
2008-08-01, 12:42
Vem tar du mig för egentligen? TrA och Multifiderna aktiverar jag bara i början för att ge dem den kroppskontroll de behöver (de är viktiga och dessutom behagliga övningar). Sen kör jag självklart avancerade rehabövningar med dem.

Just nu tar jag dig för någon som är enkelspårig och rigid. Jag lägger ner det här nu. Det är som att diskutera religion med någon religiös fanatiker, intressant till en början men för eller senare kommer man till en nivå där det krävs att fanatikern vidgar sina vyer. Detta är uppenbarligen inte helt lätt, ingen vill ju uppleva kognitiv dissonans. Du kan ju PM:a mig när du kommit till det stadiet och LÄST det som skrivits.

I övrigt kommer jag i fortsättningen skippa diskussionen och istället låta trådarna som tidigare skrivits tala för sig själva.

Martin Löwgren
2008-08-01, 13:14
Just nu tar jag dig för någon som är enkelspårig och rigid. Jag lägger ner det här nu. Det är som att diskutera religion med någon religiös fanatiker, intressant till en början men för eller senare kommer man till en nivå där det krävs att fanatikern vidgar sina vyer. Detta är uppenbarligen inte helt lätt, ingen vill ju uppleva kognitiv dissonans. Du kan ju PM:a mig när du kommit till det stadiet och LÄST det som skrivits.

I övrigt kommer jag i fortsättningen skippa diskussionen och istället låta trådarna som tidigare skrivits tala för sig själva.

Jag har läst alla trådar men håller inte med om den och dessutom har jag träffat flertalet sjukgymnaster, läkare och naprapater som även tycker konceptet med TrA och Multifideer har en vettig poäng men som sagt de löser ju inte hela problematiken.

Att du sen förkastar den för att du är "vidareutbildad, eller har läst andra studier" eller vad det nu va du skrev, ja det får stå för dig. Detta tillsammans med andra bålstab-övningar har hjälpt riktigt många människor så jag tror du förlorar mer än du vinner på att vara skeptisk.

Akheron
2008-08-24, 12:19
Hejsan!

Jag har i princip exakt samma problem som trådskaparen.
Skulle göra ett marklyft, hade inte kört mark på ett par veckor och värmde inte upp ordentligt, körde en 10 på 120 och en 5 på 150 och när jag skulle köra på 170 kändes det som det drog till i ryggen, nere i svanken mitt på så jag släppte stången halvvägs upp.
Efter det fick jag avbryta mitt pass och kunde i princip inte röra mig på 3 dagar efter det blev det bättre men gör fortfarande ont efter 3 månader och jag kan inte lyfta något från marken som väger 20 kg utan att få ganska ont.
Håller ryggskott i sig så länge?
Det kan inte vara någon nerv eller något som kommit lite fel
Diskbrock verkar som det gör ganska mycket mer ont än jag har så jag är osäker på om det kan vara det.

Tack för hjälp!

Martin Löwgren
2008-08-24, 12:46
Hejsan!

Jag har i princip exakt samma problem som trådskaparen.
Skulle göra ett marklyft, hade inte kört mark på ett par veckor och värmde inte upp ordentligt, körde en 10 på 120 och en 5 på 150 och när jag skulle köra på 170 kändes det som det drog till i ryggen, nere i svanken mitt på så jag släppte stången halvvägs upp.
Efter det fick jag avbryta mitt pass och kunde i princip inte röra mig på 3 dagar efter det blev det bättre men gör fortfarande ont efter 3 månader och jag kan inte lyfta något från marken som väger 20 kg utan att få ganska ont.
Håller ryggskott i sig så länge?
Det kan inte vara någon nerv eller något som kommit lite fel
Diskbrock verkar som det gör ganska mycket mer ont än jag har så jag är osäker på om det kan vara det.

Tack för hjälp!
Att ett lumbago håller i sig i 2veckor är helt normalt. 3-4veckor också normalt men mer ovanligt.

Jag rekommenderar folk att söka hjälp så fort som möjligt skadan är skedd (inte första dygnet då området är alldeles för uppretat) så att inte musklerna går in i det värsta kramptillståndet, men efter detta har manuell behandling god effekt tillsammans med analgetika.

Liggförbud och mycket normala rörelser är mycket viktigt.

Googla Akut Lumbago och läs själv.

Mvh

Tolkia
2008-08-24, 12:48
Akheron: Har du gjort någon typ av rehabträning för ryggen under de tre månader du varit borta från ordinarie träning?

Edit: En nerv brukar inte så ofta "komma fel", tror jag, men det kan ju vara något som irriterar den om du har/har haft en skada på strategiskt ställe.

Akheron
2008-08-24, 15:47
Efter en månad gjorde jag lite rygglyft och så men ingen annars och senaste månaden har jag inte tränat alls knappt del pga ryggen och så har jag varit ganska alergisk och det känns som det blivit lite värre senaste månaden igen men det kan kanske bero på att allargin.
Visst borde man kanske uppsökt någon läkare eller nåt men väntetiden är en månad innan man kommer till och på akuten skriver de om man har tur ut lite tabletter så därför har jag inte gått dit.
Finns någon länk till rehab övningar jag kan testa?
Kanske svårt utan någon form av diagnos vad det är

grimfish
2008-08-24, 16:36
Din diagnos är ont i ryggen. Oftast vet man inte vad det beror på. Lumbago brukar inte hålla i sig i tre månader. Jag tror att det kan vara bra för dig att gå till en sjukgymnast.

schabo-labo
2009-05-13, 21:37
Akheron: Har du gjort någon typ av rehabträning för ryggen under de tre månader du varit borta från ordinarie träning?

Edit: En nerv brukar inte så ofta "komma fel", tror jag, men det kan ju vara något som irriterar den om du har/har haft en skada på strategiskt ställe.

Vad finns det för rehabövningar?

Martin Löwgren
2009-05-13, 23:59
Vad finns det för rehabövningar?

Börja läs lite på balansboll.nu

Mvh

schabo-labo
2009-05-14, 14:01
Börja läs lite på balansboll.nu

Mvh

Ok, tack.