handdator

Visa fullständig version : Slutat röka, gått upp i vikt


MSXS
2008-07-07, 13:18
Jag slutade röka i februari och ersatte cigaretterna med nikotinläkemedel, slutade med dessa för ca en månad sen. Jag är jätte stolt och glad att slippa den lasten men problemet nu är min vikt ist.

Jag har aldrig haft problem med vikten utan alltid legat runt 50 kg och nu har jag gått upp till 56 på bara en månad. Nu har jag börjat träna mer och tänka mer på kosten men vad jag än gör så går jag bara upp mer och mer. Hur ska detta sluta?

Hade lite funderingar kring att börja drika kaffe ist, men gillar inte kaffe och vill inte ha något nytt beroende. Kanske ska testa koffeintabletter ist.
Nikotin och kaffe ska väl ha samma efekt på vikten, eller har jag helt fel?
Eller har nån något annat bra tipps???

King Grub
2008-07-07, 13:21
Du vill inte bli beroende av kaffe, men funderar på koffeintabletter... Vad tror du det är i kaffet som är "beroendeframkallande"?

Det stämmer att koffein och nikotin båda höjer ämnesomsättning (mest tillsammans, faktiskt).

Ett annat bra tips är att röra på sig mer. En halvtimmes hyfsat intensiv konditionsträning om dagen förbrukar mer energi än vad nikotinet gjorde.

Muaytudd
2008-07-07, 13:24
Jag slutade röka i februari och ersatte cigaretterna med nikotinläkemedel, slutade med dessa för ca en månad sen. Jag är jätte stolt och glad att slippa den lasten men problemet nu är min vikt ist.

Jag har aldrig haft problem med vikten utan alltid legat runt 50 kg och nu har jag gått upp till 56 på bara en månad. Nu har jag börjat träna mer och tänka mer på kosten men vad jag än gör så går jag bara upp mer och mer. Hur ska detta sluta?

Hade lite funderingar kring att börja drika kaffe ist, men gillar inte kaffe och vill inte ha något nytt beroende. Kanske ska testa koffeintabletter ist.
Nikotin och kaffe ska väl ha samma efekt på vikten, eller har jag helt fel?
Eller har nån något annat bra tipps???


Tja två saker som jag tänker på; Muskler väger mer än fett. Om du tittar dig i spegeln, ser du fetare ut? I praktiken finns det inte heller ngn. chans att du har lagt på dig 6 kilo muskler på en månad.

Antagligen har du börjat äte mer eller minskat på hur mycket du rör dig.

Ett tips är dock att ksita i vågen när du tränar.

Titta i spegeln och fråga dig; är du nöjd med dig själv eller inte.

Du sa dock att du börjat äta bättre och träna mer. Kör på det och se vad som händer.


Lycka till och grattis till fimpningen! Har nobbat flertalet tjejer för att de varit snuskiga rökare :thumbup:

MSXS
2008-07-07, 13:30
Klart att man kan bli beroende av tabletterna också och det vill jag ju verkligen inte, då får jag utesluta det då.

Jag rör redan på mig betydligt mer än vad jag gjorde innan. Innan jag slutade röka så tränade jag inte mycket blev bara lite då och då. Nu tränar jag 5-6 dagar i veckan både styrketräning och promenader där jag varvar mellan att springa och gå i rask takt.

Denna veckan tänkte jag utöka träningen ännu mer genom att börja dagen med en morgon promenad/löpning innan frukost på 30min. Styrketräning på kvällen. Vad tror du? Då måste det hända något, om jag inte äter för mycket förstås.

Muaytudd
2008-07-07, 13:33
Klart att man kan bli beroende av tabletterna också och det vill jag ju verkligen inte, då får jag utesluta det då.

Jag rör redan på mig betydligt mer än vad jag gjorde innan. Innan jag slutade röka så tränade jag inte mycket blev bara lite då och då. Nu tränar jag 5-6 dagar i veckan både styrketräning och promenader där jag varvar mellan att springa och gå i rask takt.

Denna veckan tänkte jag utöka träningen ännu mer genom att börja dagen med en morgon promenad/löpning innan frukost på 30min. Styrketräning på kvällen. Vad tror du? Då måste det hända något, om jag inte äter för mycket förstås.

Allt handlar om balans mellan hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man gör av med (om man inte har ngn. sjukdom eller genetisk defekt dvs.).

MSXS
2008-07-07, 13:35
Tja två saker som jag tänker på; Muskler väger mer än fett. Om du tittar dig i spegeln, ser du fetare ut? I praktiken finns det inte heller ngn. chans att du har lagt på dig 6 kilo muskler på en månad.

Antagligen har du börjat äte mer eller minskat på hur mycket du rör dig.

Ett tips är dock att ksita i vågen när du tränar.

Titta i spegeln och fråga dig; är du nöjd med dig själv eller inte.

Du sa dock att du börjat äta bättre och träna mer. Kör på det och se vad som händer.


Lycka till och grattis till fimpningen! Har nobbat flertalet tjejer för att de varit snuskiga rökare :thumbup:

Ja jag ser fetare ut, kläderna passar inte längre, jag känner inte igen min egen kropp.

Jag borde inte gå upp så mycket, jag äter mycket bättre nu än innan och rör på mig betydligt mer.

MSXS
2008-07-07, 13:41
Allt handlar om balans mellan hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man gör av med (om man inte har ngn. sjukdom eller genetisk defekt dvs.).

Jag har försökt att räkna kalorier för att se hur mycket jag stoppar i mig, men jag blir inte riktigt klok på hur man räknar. Men jag skulle gissa på att jag får i mig 1500 kalorier på en dag. Och det kan väl inte vara för mycket?

Muaytudd
2008-07-07, 13:44
Jag har försökt att räkna kalorier för att se hur mycket jag stoppar i mig, men jag blir inte riktigt klok på hur man räknar. Men jag skulle gissa på att jag får i mig 1500 kalorier på en dag. Och det kan väl inte vara för mycket?

Hur lång är du förresten?

MSXS
2008-07-07, 13:45
Hur lång är du förresten?

Jag är bara 158 cm.

Muaytudd
2008-07-07, 13:52
Jag är bara 158 cm.

Ok, jag ville bara få ett hum om du var i riskzonen för anorexia.

Personligen gillar jag inte att räkna utan jag använder spegeln.

Du får bara testa dig fram. Men i grund och botten handlar allt om hur mycket du stoppar i dig kontra hur mycket du rör på dig.

En liten tanke är att om du räknat rätt på 1500k så ligger du redan lågt (tror jag, har inte så bra koll på tjejer), så att kapa i maten är kanske inte förstaalternativet utan att öka träningen i så fall.

Kom ihåg att saker inte händer på en vecka. Ge det 8veckor och se vad som händer.

Lycka till!

MSXS
2008-07-07, 14:00
Ok, jag ville bara få ett hum om du var i riskzonen för anorexia.

Personligen gillar jag inte att räkna utan jag använder spegeln.

Du får bara testa dig fram. Men i grund och botten handlar allt om hur mycket du stoppar i dig kontra hur mycket du rör på dig.

En liten tanke är att om du räknat rätt på 1500k så ligger du redan lågt (tror jag, har inte så bra koll på tjejer), så att kapa i maten är kanske inte förstaalternativet utan att öka träningen i så fall.

Kom ihåg att saker inte händer på en vecka. Ge det 8veckor och se vad som händer.

Lycka till!

Nä anorexia är det ingen risk för.

Ok jag får ge det lite mer tid... Är väl för otålig bara.

Tack för hjälpen!

JockeKillen
2008-07-07, 22:59
min erfarenhet är att man småäter sjukt mycket mer då man slutar (försöker) med nikotin.

Fralleee
2008-07-07, 23:49
Det är ju inte direkt så att nikotinet skyddade dig mot luftburna kalorier som på magiskt vis tränger in och sätter sig på mage och rumpa utan det är helt enkelt att du börjat äta mer eller rör dig mindre. Den lilla skillnaden nikotinet har på din ämnesomsättning kan omöjligt påverkat så du lagt på dig 6 kg på 1 månad.

MSXS
2008-07-08, 09:14
Det är ju inte direkt så att nikotinet skyddade dig mot luftburna kalorier som på magiskt vis tränger in och sätter sig på mage och rumpa utan det är helt enkelt att du börjat äta mer eller rör dig mindre. Den lilla skillnaden nikotinet har på din ämnesomsättning kan omöjligt påverkat så du lagt på dig 6 kg på 1 månad.

Har du inte läst vad jag har skrivit????
Jag rör på mig mer och äter bättre än innan, så om det inte är nikotinet som påverkat min vikt vad är det då????

King Grub
2008-07-08, 09:17
Det har säkert en bidragande effekt, men nikotinet i sig har inte en så ämnesomsättningshöjande effekt att det motsvarar en viktuppgång på 6 kilo om man avlägsnar den faktorn, och alla andra faktorer är konstanta.

"Äter bättre" betyder inte per automatik kalorisnålare.

-=Kotten=-
2008-07-08, 09:42
Skulle också vilja veta vad "äter bättre" innebär...

Xtreme-G
2008-07-08, 09:59
Jag har försökt att räkna kalorier för att se hur mycket jag stoppar i mig, men jag blir inte riktigt klok på hur man räknar. Men jag skulle gissa på att jag får i mig 1500 kalorier på en dag. Och det kan väl inte vara för mycket?


Din basala energiförbrukning är ca 1350 kcal (räknat på en ålder av 25 år ta -4,7 kcal per år). En sängliggande dag skulle du då förbruka ca 1630 kcal, och med tanke på din träning borde du, om detta intag stämmer, gå ner 1-2 kg i månaden.

Bullaz
2008-07-08, 10:12
Ja jag ser fetare ut, kläderna passar inte längre, jag känner inte igen min egen kropp.

Jag borde inte gå upp så mycket, jag äter mycket bättre nu än innan och rör på mig betydligt mer.

6kg på en månad, låt säga att 4kg av dom är ren fettmassa, då har du i princip lagt på dig ett kg fett i veckan, alltså 7000-7500kcal för mkt varje vecka. Du har helt enkelt ätit för mycket.

Rahf
2008-07-08, 10:15
Småätande och en förbättrad aptit kan jag definitivt säga är en bieffekt av att sluta med nikotin.

MSXS
2008-07-08, 11:52
Så här kan en dag se ut för mig:

Frukost: 2-3 dl laktosfri fil 3% med 0,5 dl osötad musli och lite pumpakärnor + en smörgås med hela korn med skinka eller makrill.
Mellanmål: Ett äpple
Lunch: Grillad kyckling med sallad
Mellan mål: 2-3 dl laktosfri fil 3% med 1 dl allbran
Efter träning: 1 banan + 1 port fiberhavregryn med laktosfri mellan mjölk och 1-2 msk osötad sylt + En smörgås med hela korn och skinka eller makrill + ev ett kokt ägg.

Träning 5-6 dagar i veckan
30 min promenad/löpning innan frukost
60-80 min styrketräning på kvällen.
Tisdag: 60-80 min Styrka

Jag är dålig på att räkna kalorier med tycker att detta inte borde vara för mycket för mig. Jag äter aldrig godis kakor och chips längre.

Tror ni fortfarande att jag ätit till mig det?

Jag är 158 cm och väger 56 kg är 30 år.

MSXS
2008-07-08, 12:13
Hittade detta på nätet:

"De flesta ökar tio procent av kroppsvikten. Det har inget med tröstätning att göra, utan är en fysiologisk effekt som man inte själv rår för."

"En viktökning som sker i början av rökstoppet beror oftast att man samlat på sig vätska i kroppen inte fett."

"Nikotin ökar utsöndringen av stresshormoner, tex adrenalin, i kroppen. Stress leder till att ämnesomsättningen ökar och kroppen förbränner mer energi, ca 200 kalorier mer per dygn."

King Grub
2008-07-08, 12:16
Om vi säger att du låg i energibalans innan du slutade med nikotinet, skulle dom där 200 extra kalorierna per dygn inte ens innebära en viktökning med ett kilo på en månad, än mindre sex kilo. Det blir ett överskott på 200 x 30 = 6000 kcal, och 1 kilo kroppsfett består av 7500 kcal. Har du gått upp 6 kilo fett har du, utöver nikotinets påverkan, överätit mer än 35000 kcal.

MSXS
2008-07-08, 12:29
Om vi säger att du låg i energibalans innan du slutade med nikotinet, skulle dom där 200 extra kalorierna per dygn inte ens innebära en viktökning med ett kilo på en månad, än mindre sex kilo. Det blir ett överskott på 200 x 30 = 6000 kcal, och 1 kilo kroppsfett består av 7500 kcal. Har du gått upp 6 kilo fett har du, utöver nikotinets påverkan, överätit mer än 35000 kcal.

Det är helt omöjligt att jag skulle kunna överäta mig så mycket. Större chans att min våg driver med mig isf.

King Grub
2008-07-08, 12:30
Det är lika omöjligt att frånvaron av nikotin kan stå bakom hela viktuppgången på en så kort tid.

S aint
2008-07-09, 20:37
Det är helt omöjligt att jag skulle kunna överäta mig så mycket. Större chans att min våg driver med mig isf.

Såvida tyngdlagen inte har ändrats så är det högst otroligt..

Du hittade själv info om att viktuppgången kan bero på vatten i kroppen. Var det från tillförlitlig källa?

Efter en helg kan jag lägga på mig 2-3 kilo, detta brukar återgå till normal nivå efter ca 2 dagar. Dvs. mest vatten i kroppen.