handdator

Visa fullständig version : Dags att köpa dator


mystic[-_-]
2008-07-07, 10:52
Ja nu är det dags då min gammla älskling har konkat ihop. Kraven jag har är att jag ska kunna använda den under en längre period utan att den blir totalt omodern och inte klarar av några av spelen som lanseras de kommande iaf 2-3 åren.
Datorn används i övrigt till att surfa, titta på film, msn osv.

De jag kollat på http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10336

och http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Någonstans i den prisklassen.

Jag behöver ingen skärm, tagentbord, mus, högtalare, hörlurar etc som det finns i vissa av de färdiga paketen, men det går att konfirgurera bort. Datorn är vad som behövs.

Dual-core eller quad-core, vilket grafikkort mm? Jag är relativt kass på datorer så nu behöver jag hjälp.

shut teh face
2008-07-07, 10:57
Tog ett paket på komplett och konfade

Artikelnr: 351656
Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
Antec Nine Hundred svart miditower,
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
USB2 multikortläsare 3.5" svart för
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE
XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3,
Creative SB X-Fi XtremeGamer
PC Utan OS, White Box PC
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,
Lagerstatus: 1 st. på lager

8.378,21 kr

Välj till mer hårddisk, byt chassi, efter tycke.
Jag hade nog tagit 750w nätdel också.

King Grub
2008-07-07, 11:12
Jag tycker ovanstående ser bra ut, men skulle bytt grafikkortet till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=357058

Kanske ett P45-moderkort i stället för förra generationens P35.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352402

En snabb systemhårddisk gör mycket för prestandan, om man har pengarna (och det är inte så dyrt längre).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316737

Jag skulle också tagit en 750W nätdel; man kan inte ha för mycket kräm, och det skiljer bara några hundralappar.

mystic[-_-]
2008-07-07, 11:27
Ni väljer hellre dual-core än quadcoren? Vad beror det på? :)

King Grub
2008-07-07, 11:53
För det du beskriver att du skall använda datorn till finns det i dag inga fördelar med en quad. Det är till avancerad bildbehandling, videokonvertering/redigering och liknande som en quad är av värde. I framtiden kommer säkert quad att ta över (i vinter kommer Nehalem som hör till en helt ny generation processorer, t ex), men när den dagen kommer, kommer ändå dom quadprocessorer som säljs idag att vara hopplöst föråldrade.

King Grub
2008-07-07, 11:56
Förresten, 20 juli sänker Intel priserna, så det kan vara en idé att vänta ett par veckor.

Sundsarn
2008-07-07, 12:20
Håller med Grubben här (suprised? *rolleyes*), grafikkort; definitivt ett 4850 eller 4870.

Quads är för nötter som jag själv som vill "leka" lite mer med hårdvaran.
Min Q6600s 4 kärnor kommer knappast att användas speciellt mycket inom en snar framtid (även om det finns en del spel som ska enligt tillverkarna ha stöd för 4 kärnor). Intet sagt att det inte kommer att komma en handfull som kommer att påbörja övergången till operationer med flera kärnor den närmsta tiden.

P45 har ingen större fördel gentemot P35 om man inte tänkt överklocka grejerna. Absolut inte. Det skulle vara en del finesser som följer med just "den och den" modellen isf.

mystic[-_-]
2008-07-07, 12:36
Tack grabbar :) Avaktar till efter 20 juli då! Anledningen till att ni hellre kör raedon än geforce?

Halldin
2008-07-07, 12:40
;3081479']Tack grabbar :) Avaktar till efter 20 juli då! Anledningen till att ni hellre kör raedon än geforce?
Mycket bättre pris/prestanda.
4870 är ibland uppe och sniffar på GT280 som är betydligt dyrare. Är väl minst lika bra som GT260 i övrigt.

King Grub
2008-07-07, 13:10
;3081479']Tack grabbar :) Avaktar till efter 20 juli då! Anledningen till att ni hellre kör raedon än geforce?

Inget märkesdyrkande, utan det är bättre helt enkelt. Nvidia har varit marknadsledande i bra många år nu, med jättebra 7800 och 8800-serier som varit överlägsna ATI:s motsvarigheter, men nu har det just varit ett släpp av en ny generation grafikkort från båda tillverkarna, och den här gången är det det motsatta som gäller. Förvisso är Nvidias toppmodell den som presterar bäst, men den kostar (vansinnigt) mycket mer, alldeles för mycket. ATI:s nya 4850 och 4870 däremot är både billiga och har mycket bra prestanda i alla fall. Man kan till och med köra två ATI i crossfire för en billigare penning än ett Nvidia, har jag för mig.

NiXPhoenix
2008-07-07, 13:20
;3081380']Ni väljer hellre dual-core än quadcoren? Vad beror det på? :)



Klockar sämre, utvecklar mer värme, dyrare.
Sen noll prestandavinst i dagsläget (okej, vissa undantag finns men inte många), tvärtom är prestandan sämre eftersom Quadprocessorerna har lägre klockfrekvens original.


Sen tycker jag du klarar dig utmärkt med ett 550 watts agg av riktigt bra kvalité (ex Corsair/Seasonic), även om du skulle få för dig att skaffa dubbla grafikkkort längre fram.

mystic[-_-]
2008-07-07, 13:58
Thx guys. Ser fram emot en härlig höst med spel *drool*

Dreas
2008-07-07, 14:02
Kör på ett ATI 4870 eller ett 4850, bättre pris/prestanda hittar du inte.

Flykt
2008-07-07, 14:04
Sen tycker jag du klarar dig utmärkt med ett 550 watts agg av riktigt bra kvalité (ex Corsair/Seasonic), även om du skulle få för dig att skaffa dubbla grafikkkort längre fram.

Håller med dig. En Corsair HX520 eller 650 räcker alldeles utmärkt.
Folk överskattar hur mycket kräm ens dator egentligen drar.

Scratch89
2008-07-07, 22:00
Jag tänkte göra en precis likadan tråd, tur att jag slöbläddrade tillbaka ett par sidor. :D

Jag ska köpa en ny dator antingen till hösten eller till vintern, mest för att kunna spela igenom Gothic 3 ordentligt utan vansinnigt lagg som sist, och för att kunna få ett grafikkort med stöd för HDMI. Vill även ha en dator som fungerar bra till Diablo III och Starcraft II nästa år. Kommer bli mumsish att spela på min nya Full HD-TV.

Animalistic
2008-07-07, 22:36
Jag tänkte göra en precis likadan tråd, tur att jag slöbläddrade tillbaka ett par sidor. :D

Jag ska köpa en ny dator antingen till hösten eller till vintern, mest för att kunna spela igenom Gothic 3 ordentligt utan vansinnigt lagg som sist, och för att kunna få ett grafikkort med stöd för HDMI. Vill även ha en dator som fungerar bra till Diablo III och Starcraft II nästa år. Kommer bli mumsish att spela på min nya Full HD-TV.

va fan skiter du ut pengar? :D vart jobbar du?

Sundsarn
2008-07-07, 23:04
Klockar sämre

Nja, En E8X00 klarar ofta 4GHz (inte lika vanligt som med luft som på vatten dock) medan en Q6600 inte gör det alltför ofta. Däremot klarar de flesta Q6600 3.6GHz enbart på luft (bl a min egen, och då kör jag på ett P35 och har ännu bara testat den lite grann hittills), och många klarar 3.8GHz eller till och med mer. De 2-400MHz ger för övrigt ganska liten prestandaboost, i synnerhet i dagens spel.

Men först och främst ska man väl se till att Mystic inte tillhör den målgrupp som bestämmer sig för vilken processor han ska köpa genom att jämföra de resultat som mer avancerade användare lyckas nå med sina ansträngningar. Utan snarare vilken processor som han kommer att ha mest nytta av i sin dator i förhållande till prisnivå - Där en dual core kommer att passa in bättre än en quad core.

But that is just my cup of tea...

Om min uppfattning nu vore helt galen så ber jag Mystic på förhand om ursäkt :)

NiXPhoenix
2008-07-07, 23:05
Jag tänkte göra en precis likadan tråd, tur att jag slöbläddrade tillbaka ett par sidor. :D

Jag ska köpa en ny dator antingen till hösten eller till vintern, mest för att kunna spela igenom Gothic 3 ordentligt utan vansinnigt lagg som sist, och för att kunna få ett grafikkort med stöd för HDMI. Vill även ha en dator som fungerar bra till Diablo III och Starcraft II nästa år. Kommer bli mumsish att spela på min nya Full HD-TV.


Aningen tidigt att planera det nu bara, det kan hända saker rätt fort i datorvärlden. ;) Situationen ser knappast helt annorlunda ut om 3 - 6 månader men nog kan det ha hänt en del.

NiXPhoenix
2008-07-07, 23:20
Nja, En E8X00 klarar ofta 4GHz (inte lika vanligt som med luft som på vatten dock) medan en Q6600 inte gör det alltför ofta. Däremot klarar de flesta Q6600 3.6GHz enbart på luft (bl a min egen, och då kör jag på ett P35 och har ännu bara testat den lite grann hittills), och många klarar 3.8GHz eller till och med mer. De 2-400MHz ger för övrigt ganska liten prestandaboost, i synnerhet i dagens spel.

Men först och främst ska man väl se till att Mystic inte tillhör den målgrupp som bestämmer sig för vilken processor han ska köpa genom att jämföra de resultat som mer avancerade användare lyckas nå med sina ansträngningar. Utan snarare vilken processor som han kommer att ha mest nytta av i sin dator i förhållande till prisnivå - Där en dual core kommer att passa in bättre än en quad core.

But that is just my cup of tea...

Om min uppfattning nu vore helt galen så ber jag Mystic på förhand om ursäkt :)


Jag har fått intrycket att de allra, allra flesta 8400or klarar 4GHz, bara man drar upp spänningen rejält på vissa sämre ex. Men vattenkylning för att bara nå 4,0?? Nu tar du väl i.
Har iofs en polare som köpte en 8400 för några veckor sen och han kör den i 3,6 (kan köra synkront med minnena) och han behövde faktiskt en del spänning för att 4,0 skulle funka utan probs varpå han börjar gnälla om tempen. :/

Men egentligen är det väl fel att jämföra 6600 mot 8x00, de nya quadprocessorerna på 45 nanometer heter ju 9000. Q6600 måste ju vara aningen långsammare iom lägre buss och mindre cache.

dude
2008-07-08, 07:16
Funderar pa att kopa en laptop. Ar over i staterna for tillfallet sa priserna ar ju skapligt mkt billigare. Vilka marken skulle ni rekommendera? Kollat lite pa Dell och Toshiba.

Dell
PROCESSOR Intel® Celeron M® M550 (2.0GHz, 1M L2 Cache, 533MHz FSB) edit
OPERATING SYSTEM Genuine Windows Vista® Home Basic, Service Pack 1 edit
WARRANTY & SERVICE 1 Year Basic Limited Warranty plus 1 Year Mail-in Service edit
LCD PANEL 17.0 inch Wide Screen XGA LCD Anti-Glare Display edit
MEMORY 2GB Shared Dual Channel DDR2 SDRAM at 667MHz, 2 DIMM edit
OPTICAL DRIVE 24X CD Burner/DVD Combo Drive edit
VIDEO CARD 128MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS edit
HARD DRIVE 320GB 5400RPM Hard Drive edit
MEDIA DIRECT Dell Exclusive MediaDirect™ Instant Play Software Application edit
WI-FI WIRELESS CARD Dell Wireless 1395 802.11g Wi-Fi Internal Card edit

SOUND OPTION Integrated High Definition Audi

Pris : 4344kr($=6kr)
Ar inte direkt ute efter nan speldator. Ar det ok pris?

Vad skulle ni rekommendera?

Scratch89
2008-07-08, 18:21
va fan skiter du ut pengar? :D vart jobbar du?
Har extrajobbat sen i mars, och jobbar heltid nu i sommar. I höst kommer jag att få 2x studiebidrag och 2x löner inom loppet av en månad. Det blir rätt bra med pengar... :)

Aningen tidigt att planera det nu bara, det kan hända saker rätt fort i datorvärlden. ;) Situationen ser knappast helt annorlunda ut om 3 - 6 månader men nog kan det ha hänt en del.

True true, fast jag tror inte att så mycket hänt sig, bara om man ska vara top notch, men det har jag inget intresse av.

Sundsarn
2008-07-08, 19:26
Jag har fått intrycket att de allra, allra flesta 8400or klarar 4GHz, bara man drar upp spänningen rejält på vissa sämre ex. Men vattenkylning för att bara nå 4,0?? Nu tar du väl i.
Har iofs en polare som köpte en 8400 för några veckor sen och han kör den i 3,6 (kan köra synkront med minnena) och han behövde faktiskt en del spänning för att 4,0 skulle funka utan probs varpå han börjar gnälla om tempen. :/

Men egentligen är det väl fel att jämföra 6600 mot 8x00, de nya quadprocessorerna på 45 nanometer heter ju 9000. Q6600 måste ju vara aningen långsammare iom lägre buss och mindre cache.


Nog för att väldigt många klarar att få upp E8X00 i 4GHz på luft men det är ofta som du säger; tempen stör många och ses som hinder för merparten av oss/dem. Därav mitt ordval ("inte lika vanligt"), just för att färre vill köra sina processorer med, i deras tycke, alltför höga temperaturer.

Med tanke på att Q6600 har mer cacheminne än Quad cores i någon sånär jämförbar prisklass (Q9300), för om det är något som bör jämföras är det prestanda gentemot pris. Därför är det inte helt otänkbart att även jämföra E8X00 mot Quads.
Busshastighet har man föga att vinna på eftersom den bestäms helt och hållet på dina inställningar. Exempelvis har en Q6600 samma systembuss som en Q9450 när båda är inställda på samma busshastighet. Inte så märkligt kan man tycka :)
Att jämföra Quad cores mot dual cores är i sig inte fel; man måste dock se till vilka applikationer som gynnas av respektive och dra en slutsats till helhetsintrycket.

Långt inlägg, hoppas du förstår hur jag menar :)

Sundsarn
2008-07-08, 19:29
Ar inte direkt ute efter nan speldator. Ar det ok pris?

Vad skulle ni rekommendera?

Jag skulle själv inte köpa en enkärnig processor och inte heller en 17" (de är allt annat än portabla). Satsa på en 14.1" eller 15.4" enligt mig.

5000 balubas är för övrigt inget ovanligt pris för den där datorn men ändock värd att se över om man ska surfa/skriva endast. Men som sagt; 17" är iaf för stort, om den nu inte ska ersätta en stationär ;)

jompa
2008-07-08, 21:11
Du skriver att du är kass på datorer men kommer ändå att tipsa dig om att köpa en PC i delar, blir betydligt billigare. Någon "datornörd" i vänskapskretsen måste du nog ha som du kan ta hjälp av, det är inte så svårt som det verkar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Scratch89
2008-08-22, 14:37
BUMP!

Jag sitter och tittar igenom de färdiga paketen som finns på komplett, men det enda jag hittar är kombinationen Intel+Geforce, eller AMD+ATI. Jag vill ha Intel+ATI, för det är, vad jag fattat det som, det som är the shizzle, iallafall just nu. Jag har ingen aning om vad som är bra heller. Det dyraste är ju inte alltid bäst, särskilt inte om man väljer mellan två fabrikörer.

Jag vill ha en dator som jag kan spela nya spel på högsta upplösning på. Krav är att jag kan koppla HD-upplösningen till Tvn, Intel+ATI samt 4 gb ram. Skärm och sådant är överflödigt, men allt i lådan skulle behövas nytt. :)

Scratch89
2008-08-22, 14:44
Edit. Såg den andra tråden, kanske får mina svar där. :)

Tricce
2008-08-22, 14:46
Edit. Såg den andra tråden, kanske får mina svar där. :)

Haha såg att vi bumpa gamla trådar precis samtidigt om samma ämne :D

mystic[-_-]
2008-09-04, 10:07
Ok grabbar och tjejer bumpar min egna tråd nu.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269 det paketet fast jag byter ut grafikkortet till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213

Summa 8830 kr

Vad sägs? Jag tycker det ser lovande ut! Får hjälp att bygga ihop av en polare

shut teh face
2008-09-04, 10:11
Jo visst. Men GB moderkort har jag aldrig haft och kan inte intyga om det är bra eller inte.

Kurash
2008-09-04, 10:28
Om du nu ska bygga grejerna själv är det väl bättre att välja helt fritt än att låsa sig vid färdiga paket, även om du nu byter ut grafikkortet.
Om du inte ska överklocka så skulle jag:
* Köpa lite billigare minnen
* Hoppa över CPU-kylaren

Dessutom borde du köpa en 640GB WD för de är snabbare.
Varför Quad-processor? Ingen kritik, bara undrar.

Sen börjar det bli dags för ny arkitekturer för både AMD och INTEL så frågan är om du inte borde vänta lite och se vad som händer. Om du orkar.

mystic[-_-]
2008-09-04, 10:30
Jo visst. Men GB moderkort har jag aldrig haft och kan inte intyga om det är bra eller inte.

Kanske detta istället? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352390

EDIT: Kurash: Jag vet inte hur länge jag kan vänta sitter på en 450 mhz nu för min vanliga dator gav upp efter många års trogen service :)

Kurash
2008-09-04, 10:35
Detta är hopplocket jag postade i den andra tråden igår. 7654kr på komplett, då får du dessutom bättre nätagg och HD4870 istället för 4850.

Paket (http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=223516,294113,264795,306279,264236, 319353,218767)

Lägg till OS efter behov.

mystic[-_-]
2008-09-04, 10:35
Kanske borde satsa på en E8500 istället då och dra upp grafikkortet till ett 4870 istället.
Överklockningen är väll inte direkt något som intresserar mig nej :)

mystic[-_-]
2008-09-04, 10:37
Kurash jag slår till på paketet du postade där! Tackar!