Visa fullständig version : Hemoglobinvärde och blodpropp?
130kg finsk sisu
2008-07-07, 09:16
Hej!
Var på företagshälsovården idag och kollade alla möjliga värden. Allt var i stort sett OK men hemoglobinvärdet var som alltid något högt. Brukar ligga kring 170-188. Beroende på om jag druckit och hur jag tränat och ätit. Nu var det 186. Sköterskan påpekade att högt HB-värde är en riskfaktor för blodpropp. Skulle gärna höra lite av Eddie och Grub hur allvarligt mitt värde är? Sköterskan tyckte inte det var speciellt allvarligt men påpekade att hon gärna skulle se det värde ner under 170. Jag brukar ge blod, har dock inte givit blod på 1 år nu av lathetsskäl.
Tacksam för svar!*drool*
grimfish
2008-07-07, 09:56
Det är inte väldigt akut, men på sikt är det en riskfaktor att ha så högt Hb-värde. Det finns många andra faktorer som spelar in för risken för att få en blodpropp också. Vet du vad ditt höga värde beror på? Röker du?
130kg finsk sisu
2008-07-07, 10:16
Nej röker inte. Min morbror har även ett högt hemoglobin värde 190-200 och han röker inte heller. nåväl måste åka och ge blod snart igen.
Haha vafan, prata med en läkare eller sök själv på internet om du är orolig. Lägg inte ditt liv i Eddie och Grubs händer. Tänk om Grub har en dålig dag vill skojja till det lite.
Är du orolig för trombos så finns det en hel del andra saker jag tycker du borde beakta också.
Haha vafan, prata med en läkare eller sök själv på internet om du är orolig. Lägg inte ditt liv i Eddie och Grubs händer. Tänk om Grub har en dålig dag vill skojja till det lite.
Är du orolig för trombos så finns det en hel del andra saker jag tycker du borde beakta också.
man skojar inte om folks hälsa.
Hej!
Var på företagshälsovården idag och kollade alla möjliga värden. Allt var i stort sett OK men hemoglobinvärdet var som alltid något högt. Brukar ligga kring 170-188. Beroende på om jag druckit och hur jag tränat och ätit. Nu var det 186. Sköterskan påpekade att högt HB-värde är en riskfaktor för blodpropp. Skulle gärna höra lite av Eddie och Grub hur allvarligt mitt värde är? Sköterskan tyckte inte det var speciellt allvarligt men påpekade att hon gärna skulle se det värde ner under 170. Jag brukar ge blod, har dock inte givit blod på 1 år nu av lathetsskäl.
Tacksam för svar!*drool*
95% har under 174 i Hb. Med en hb på över 185 kan man misstänka polycythemia vera. Dock ej garanterat, 2,5% har ju över det normala utan sjukdom.
Det som avgör propprisken är dock inte hb koncentrationen det är massan av alla röda blod celler(som inte behöver följa hb konc.). Hb och hematokrit är konc., vid detta tillfälle hade du kanske lite reducerad volym = högt värde. Du skriver ju själv 170-188 är ditt normal område.
Be om två hematokrit mätningar med ca 1 veckas mellanrum och under normala omständigheter om du undrar över propprisk. Det är inte helt omöjligt att om man ligger i övre intervallet har en ökad dödlighet men inte bevisat vad jag vet. De flesta propp studier e gjorda på folk med diagnosen polycythemia vera (men förhoppningsvis orkar nån annan här inne leta fram en studie på folk med höga värden utan sjukdom) och när du antaglgen inte har det är det svårt att överföra resultaten till dig, speciellt med tanke på att risken förmodligen inte ökar linjärt.
Har du någon lungsjukdom? Andra i familjen med högt hb? Utsatt för kolmonoxid?
Nej röker inte. Min morbror har även ett högt hemoglobin värde 190-200 och han röker inte heller. nåväl måste åka och ge blod snart igen.
Andra oxå?
Släkt från ryssland?
Om man nu kan misstänka en familjär polycythemia vera ska man mäta syretrycket vid 50% mättning av hb.
Lågt värde = high oxygen affinity hemoglobinopathy (autosomal dominant) eller familial 2,3-diphosphoglycerate (DPG) deficiency (autosomal recessive)
Normal = familial erythrocytosis
Men finns MASSOR av genetiska sjukdomar så lite svårt skriva kort om dem, men alla (inkl. ovan) är ovanliga...
130kg finsk sisu
2008-07-07, 16:59
Det lkare sagt åt mej angående mitt hemoglobin värde är att jag är stor och stark och behöver tjockt blod för att orka träna. Läkarna säger att det är en naturlig följd av min träning, kost och genetik. Ingen läkare har pratat om någon propprisk. Endast sköterskan nämnde detta.
Men tack för svaren.
130kg finsk sisu
2008-07-07, 17:00
Andra oxå?
Släkt från ryssland?
Om man nu kan misstänka en familjär polycythemia vera ska man mäta syretrycket vid 50% mättning av hb.
Lågt värde = high oxygen affinity hemoglobinopathy (autosomal dominant) eller familial 2,3-diphosphoglycerate (DPG) deficiency (autosomal recessive)
Normal = familial erythrocytosis
Men finns MASSOR av genetiska sjukdomar så lite svårt skriva kort om dem, men alla (inkl. ovan) är ovanliga...
Ingen som har 180+ men bra många som har 160-175. Har ingen lungsjukdom och ingen har heller det i släkten. Däremot röker ju farsan så får se vad som händer med honom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.