handdator

Visa fullständig version : Skippa att röra på sig innan styrkepasset för en tjockis?


Fogue
2008-07-06, 23:11
Tjenare, har funderat lite på mitt upplägg som jag har nu. Och funderade på om jag istället för som jag gör nu med att stå en timme på crosstrainern innan jag kör igång med styrketräningen, brukar komma en 7,6km. Ganska fort tempo för mig och jag blir rätt svettig. Att jag då ska skippa det och de tre gångerna i veckan jag kör styrka, att bara gå in då och köra det. Och kanske tjäna någonting på det.

Och de tre andra dagarna när jag bara kört "kondition" att jag då kanske kan lägga till 30 minuter och få 120 min total aktiv tid på ett pass, vilket då gör att jag sammanlagt på en vecka förlorar 90 minuters träningstid. Vilket jag kanske kan försöka äta lite mindre än jag redan gör nu, plus att ta lite fler promenader för att jämna ut.

Vad skulle ni göra? Fördelar, nackdelar? Tänker jag i nattmössan?

Tacksam för svar och råd.

wrack
2008-07-06, 23:20
Är dit mål att gå ned i vikt så är nog det bästa att träna så mycket cardio som möjligt. Du tjänar således mer kilon på att köra så mycket cardio som möjligt.
Vill du öka i muskelmassa har jag för mig att det inte är optimalt att kombinera både kondition och styrketräning, min gissning säger mig dock att det mesta man hör om att det är bättre att göra på det ena sättet än det andra baseras på små effekter uppmätta i små studier.
Tycker dina 90 minuters konditionspass är ganska långa som dom är. Orkar du 120 minuter cardio?

Du kan ju fundera på andra upplägg, kör 15 minuters crosstrainer som uppvärmning, gymma, kör 40 minuter efter passet.

Tycker du det fungerar med det upplägg du har? Är det roligt? Händer det något med vikten / styrkan (baserat på vad du vill åstadkomma)?

Fogue
2008-07-06, 23:35
Jo jag tänkte just på om mina muskler de få jag har skulle tjäna någonting på det, vet att det hjälper för en normalviktig, men jag är inte det. Alltså då att försöka ha kondition och styrketräning så lång bort från varann tidsmässigt.

Jo nog tror jag att jag orkar 120 min, kanske inte i något högt tempo, vet inte heller om återhämtningen blir sämre av att köra så.

Ja det funkar, förlorar vikt, det är någorlunda roligt, kämpigt ibland men det rullar på. Styrkan går väl uppåt sakta, riktigt sakta. Tänkte bara höra hur andra hade gjort. Jag vet att muskelbidlning vid underskott är nästintill obefintligt, kanske lite skillnad för mig eftersom jag är fet. Men tänkte om det kunde ha någon positiv fördel att skippa de där 60 minuterna på crosstrainern innan styrkan.

Mega_man1000
2008-07-07, 01:27
men orka att du kör 1 timme på en crosstrainer! det kan ju inte vara kul? Testa Kör HIIT (High Intensity Interval Training) mycket bättre och man blir helt slut efter och är lite mera utmanande;) Bara ett tips alltså

lycka till med viktnedgången:)

Yankeee
2008-07-07, 04:59
men orka att du kör 1 timme på en crosstrainer! det kan ju inte vara kul? Testa Kör HIIT (High Intensity Interval Training) mycket bättre och man blir helt slut efter och är lite mera utmanande;) Bara ett tips alltså

lycka till med viktnedgången:)

Hur tänker du nu?

För det första kanske du ska ta reda på vad han vill åstadkomma med sin träning innan du berättar vad som är "mycket bättre".
Nummer två är att HIIT inte är något man ska syssla med om man inte vet vad man gör och är hyfsat bra tränad.
Nummer tre är, han kanske gillar att stå på crosstrainern i en timme.

Till TS, trivs du med ditt nuvarande upplägg fortsätter du med det. Det du kan testa är att göra som bandit skrev, att stå på crosstrainern efter styrketräning (om det nu är styrketräningen som du prioriterar). Att sluta med konditionsträningen är nog inget bra val, den kommer att göra betydligt mer för hälsan än styrketräningen.

Mega_man1000
2008-07-07, 15:09
Hur tänker du nu?

För det första kanske du ska ta reda på vad han vill åstadkomma med sin träning innan du berättar vad som är "mycket bättre".
Nummer två är att HIIT inte är något man ska syssla med om man inte vet vad man gör och är hyfsat bra tränad.
Nummer tre är, han kanske gillar att stå på crosstrainern i en timme.

Till TS, trivs du med ditt nuvarande upplägg fortsätter du med det. Det du kan testa är att göra som bandit skrev, att stå på crosstrainern efter styrketräning (om det nu är styrketräningen som du prioriterar). Att sluta med konditionsträningen är nog inget bra val, den kommer att göra betydligt mer för hälsan än styrketräningen.

men om man kan träna hårt på en crosstrainer i mer än 1 timma och sedan träna styrketräning så måste man väl va hyfsat vältränad och bra uthållighet så att man klarar HIIT. Oj sa visst fel;) Med "mycket bättre" så menade jag att det går mycket snabbare

Sniggel
2008-07-07, 17:18
Beror ju på hur intensiteten blir på styrkepassen effteråt. Fogue är ute efter att bli av med sitt överskott av fett och av hans journal att döma har hållt på ett tag och nött så jag skulle gissa på att han har tränat upp en hyfsat bra arbetskapacitet hittills. Men jag tror inte han är redo för HIIT om jag skulle gissa. Dessutom är det ju dumt att ändra drastiskt på något som hittills verkar funka. Jag förstår även tankegången bakom att dela upp kondispassen och styrkepassen på olika dagar, det blir ju antagligen lättare att prestera bättre på styrkepassen.
Vanlig cardio är ju ett säkert sätt att förbruka energi på utan att det inverkar allt för mycket på återhämtningen och det är ju som sagt ett underskott som är viktigast just nu iaf, hälsofördelarna lär ju ändå komma på köpet oavsett om det är HIIT eller vanlig cardio Fogue kör med.

Popeye
2008-07-07, 17:40
Jag som fått för mig att det är kaloriminus som är kung.
Kroppen justerar ämnesomsättningen för att motverka/medverka till den fysiska aktiviteten.

dooh
2008-07-07, 18:06
Efter att ha läst din journal så tycker jag att du ska fortsätta som du gör idag...
Iaf tills du kommit ner en bit till i vikt. Dessutom är det inte "optimalt" med cardio direkt efter styrkan, helt klart bättre innan ur byggar syfte.

Fogue
2008-07-07, 22:08
Ok jag fortsätter som jag gör nu, trivs med det hitills i alla fall. Tackar för era synpunkter och åsikter.