handdator

Visa fullständig version : Kvarg istället för Gainomax?

Rufuss
2008-07-06, 21:44
Har en liten fundering här.

Förr blandade jag alltid mitt kvarg med fun light och åt det direkt som det var. Nu har jag på senaste tiden börjat använda mixern istället. Upptäckte att det var mycket enklare och bekvämare att dricka kvarget istället plus att man då kan blanda i annat för att få en bättre smak(och även för mer näring). En vanlig dag kan se ut såhär rent tillskottsmässigt :)

Efter gymmet: Gainomax
Mellanmål: 250g kvarg+fun light+vatten+1 banan.
Kvällsmål: 250g kvarg+fun light+vatten+1 banan.

Det jag undrar nu är: Kan det vara en bra idé att byta ut Gainomaxen efter gymmet mot en shaker med mixat 500g kvarg(+fun light och vatten)? En Gainomax innehåller ju 20g protein medans 500g kvarg blir cirka 60g och kostar lika mycket. Kanske bör påpeka att jag vill gå upp i vikt och framför allt bli "större", är 1.75 lång, väger 66kg och har gymmat i cirka 2½ år.

rolf
2008-07-06, 21:50
Blandar du i någon form av snabba kolhydrater också är det nog alldeles utmärkt.

Exhale_
2008-07-06, 22:22
Går du hem efter gymmet? I så fall hade jag gjort som följer, tagit med mig en banan till gymmet och ätit den direkt efter. Sen gått hem och ätit en större måltid där kvargen kan vara en del av den måltiden, om du nu vill det.

Annars funkar det som Roffe skriver också, du kan ju mixa ner en banan i kvargblandningen så har du fått dit lite snabba kolisar å!

Sniggel
2008-07-06, 22:39
Ja du kan absolut använda kvarg istället, speciellt om du får i kolhydrater också. Banan kan vara en av kolhydratskällorna och smak-källorna (banan neutraliserar den syrliga kvargsmaken rätt bra som du säkert märkt).