handdator

Visa fullständig version : Svåraste övningen?


Sheogorath
2008-07-06, 21:41
Ja gott folk. Låt höra (och hjälpa). Vilken övning har ni svårast att få rätt på? Böj, bänk, mark är nog givna för de flesta och det finns tusen trådar om detta, så de kan vi nästan utelämna för den här gången.

För mig är det liggande tricepssträck runt huvudet (detta trots att Arne bor kring knuten). Min högeraxeln vill upp mot örat och lätta från bänken, min vänsterarm vill gå ner för tidigt och gå upp för sent, vinklarna i axlarna är olika o.s.v. o.s.v. Jag hat-älskar den övningen. Älskar den för att den är den bästa tricepsövningen. Hatar den eftersom jag aldrig får ett perfekt utförande. Även om jag banar med obefintlig vikt.

Jelp?

aggression
2008-07-06, 21:52
Pullover. Den går bara inte, slår nästan i hanteln i skallen varje gång jag försöker så jag har slutat köra den.

obesogen
2008-07-06, 21:55
Jelp?

Ta en ordentlig titt på skulderbladsstabiliteten.

Personligen är jag pinsamt dålig på frivändningar

Morrris
2008-07-06, 21:59
Liggande lårcurl tycker jag e väldigt svårt att få kontakt i.

machine gun
2008-07-06, 22:11
Crunches/Sit-ups. Kan tyckas som en enkel övning, men det är ju skitsvårt att få till så att det verkligen tar på rätt sätt. Blir lätt bara halvdant om man inte fokuserar ordentligt tycker jag.

Eddie Vedder
2008-07-06, 22:13
Jag tycker övningar för rotatorcuffs är svåra faktiskt. Jag vågar mig aldrig riktigt på dom då jag alltid får för mig att jag gör någt fel som riskerar att skada nacken eller så.

major Pectoralis
2008-07-06, 22:16
Ryck med sittvändning.....

Crunches/Sit-ups. Kan tyckas som en enkel övning, men det är ju skitsvårt att få till så att det verkligen tar på rätt sätt. Blir lätt bara halvdant om man inte fokuserar ordentligt tycker jag.

Jag tror du gör det svårare än vad det är, dvs. jag misstänker att du "gör yoga" av det...eller..?

machine gun
2008-07-06, 22:16
Jag tycker övningar för rotatorcuffs är svåra faktiskt. Jag vågar mig aldrig riktigt på dom då jag alltid får för mig att jag gör någt fel som riskerar att skada nacken eller så.

Vad gör du för övningar då? Kommer spontant inte på nån rotatorcuffövning som kan påverka nacken.

machine gun
2008-07-06, 22:17
Jag tror du gör det svårare än vad det är, dvs. jag misstänker att du "gör yoga" av det...eller..?

Nej, slarvar jag så kan jag göra typ 100 st = fel utförande.

major Pectoralis
2008-07-06, 22:20
Nej, slarvar jag så kan jag göra typ 100 st = fel utförande.

Ok, jag tror jag har haft denna diskussionen förut. Man kan göra många lätta övningar extremt mycket jobbigare (dvs. man får en "burning sensation") om man utför dem i snigeltempo, andas fel/håller andan, etc. Därmed inte sagt att de blir effektivare för det. Jag är personligen skeptisk till "yoga-snigel-crunch" för styrke- och volumutvecklingen men om man gillar dem så kör man den självklart. Tron i sig kan ju försätta berg, sägs det.

mini
2008-07-06, 22:22
Ryck. Både tekniskt och mentalt utmanande övning.

bertbert
2008-07-06, 22:23
Svårast för mig att få rätt på av de övningar jag kör regelundet som är viktiga är böj. Ja, du skrev att vi nästan kunde utelämna de tre stora, så jag gjorde inte det. :)

Men om jag väljer bort den, så är OL-momenten det svåraste jag vet, inte bara tävlingsmomenten utan även kringövningar - styrkeryck, ryckböj, styrkevändningar m m. Å andra sidan har jag mest konstaterat att det är svårt utan att lägga så mycket tid på dem.

Men ryckböj vill jag träna för att öva upp smidighet, rörlighet och balans. Så den ska nog filas på... i någon avlägsen framtid.

Exhale_
2008-07-06, 22:35
Ja gott folk. Låt höra (och hjälpa). Vilken övning har ni svårast att få rätt på? Böj, bänk, mark är nog givna för de flesta och det finns tusen trådar om detta, så de kan vi nästan utelämna för den här gången.

För mig är det liggande tricepssträck runt huvudet (detta trots att Arne bor kring knuten). Min högeraxeln vill upp mot örat och lätta från bänken, min vänsterarm vill gå ner för tidigt och gå upp för sent, vinklarna i axlarna är olika o.s.v. o.s.v. Jag hat-älskar den övningen. Älskar den för att den är den bästa tricepsövningen. Hatar den eftersom jag aldrig får ett perfekt utförande. Även om jag banar med obefintlig vikt.

Jelp?

+1 på den!

Kanske vi kan ha en Kolo-träff och lära oss den. Norrland denna gång? ;)

Erik__
2008-07-06, 22:45
Frontböj, klarar inte av att hålla upp ryggen, känns som att rörligheten och tekniken sviktar ordentligt

Skivstångsrodd, blir bara bajs av allt.

Chins - saknar rytm och känsla för det, kommer säkert av att jag är väldigt svag där.

jwzrd
2008-07-06, 22:46
Ol-övningarna är i särsklass svårast. För att uppskatta svårighetsgraden måste man dock ta sig förbi vikterna man gör med sin råstyrka. Därefter kommer bänkpress för mig.

Erik__
2008-07-06, 22:55
Ol-övningarna är i särsklass svårast. För att uppskatta svårighetsgraden måste man dock ta sig förbi vikterna man gör med sin råstyrka. Därefter kommer bänkpress för mig.

Fusk att nämna olympiska lyft, blir fan deprimerad när man ser sådana lyftare, enormt starka i alla övningar av rang, explosiva som katter, rörliga som avdankade gymnaster och har dessutom lyckats bemästra ryck stöt och alla varianter på dom. Inte heller har de pajjat knän och axlar med sina antiPT utförande. Man undrar ju hur mycket tid de lagt ner.......*cry* *cry* *cry* *cry* *cry*

Pompere
2008-07-06, 23:01
hantellyft åt sidan
när jag tittar mig själv i spegeln under övningen så ser jag att min högra axel höjer sig en aning mer än vänstern under utförandet vilket oroar mig.

Ahead Of The Pack
2008-07-06, 23:51
Ryck. Både tekniskt och mentalt utmanande övning.+1 på den. Känns som det är en omöjlighet att bara sitta i ryckställning med mer belastning än stången, då jag inte är tillräckligt rörlig i axlarna.*gah!*



Svårast för mig att få rätt på av de övningar jag kör regelundet som är viktiga är böj. Ja, du skrev att vi nästan kunde utelämna de tre stora, så jag gjorde inte det. :)

Men om jag väljer bort den, så är OL-momenten det svåraste jag vet, inte bara tävlingsmomenten utan även kringövningar - styrkeryck, ryckböj, styrkevändningar m m. Å andra sidan har jag mest konstaterat att det är svårt utan att lägga så mycket tid på dem.

Men ryckböj vill jag träna för att öva upp smidighet, rörlighet och balans. Så den ska nog filas på... i någon avlägsen framtid.

Hade stora problem med just knäböj när jag började med lyftningen. Det tog flera månader av teknikträning för att få till en duglig knäböjstil.

Sheogorath
2008-07-07, 00:09
Ta en ordentlig titt på skulderbladsstabiliteten.

Personligen är jag pinsamt dålig på frivändningar

Jag tränar mycket skulderbladsstabilitet för tillfället. Vi får se hur långt det räcker. Men jag tror faktiskt att jag hade behövt någon med taser som shockar mig varje gång jag gör fel. Det är så man lär hundar och små barn.

jwzrd
2008-07-07, 00:14
Fusk att nämna olympiska lyft, blir fan deprimerad när man ser sådana lyftare, enormt starka i alla övningar av rang, explosiva som katter, rörliga som avdankade gymnaster och har dessutom lyckats bemästra ryck stöt och alla varianter på dom. Inte heller har de pajjat knän och axlar med sina antiPT utförande. Man undrar ju hur mycket tid de lagt ner.......*cry* *cry* *cry* *cry* *cry*

Det är förbaskat rolig träning också! Det är ett mind game på ett helt annat plan är t ex styrkelyft och kroppsbyggning. Det sista är i princip alltid jobbigt på det där äckliga viset. Styrkelyft kräver även cojones för att kliva under stången... men tyngdlyftning kombinerar jobbig träning med kliv(/hoppa!) under stången med mässingsballarna med att man dessutom måste vara skärpt till tusen och "lugn"... för annars slarvar man bara bort allting.

Honken
2008-07-07, 00:30
Sittryck från bockar. Du ska explodera från ingenstans och sätta dig lika snabbt vilket för mig är totalt omöjligt.

Mehdi
2008-07-07, 01:28
Knäböj (bak) har jag svårt för. Får inte till den att klaffa riktigt.

palme
2008-07-07, 01:46
Knäböj (bak) har jag svårt för. Får inte till den att klaffa riktigt.

*bs*

Eddie Vedder
2008-07-07, 04:28
Vad gör du för övningar då? Kommer spontant inte på nån rotatorcuffövning som kan påverka nacken.

Vanliga rotationer, typ försöker stå med armen i 90 grader och roterar bakåt med en lätt hantel. Alternativt att jag stär med armen längs kroppen och roterar den utåt från kroppen, också i 90 grader.

Jag borde göra fel för någon konstig spänning upplever jag och minsta lilla konstiga känsla i nacken gör mig tillräckligt nojjig för att skita i en övning.

Detta är ju Sheogoraths tråd och förhoppningsvis läser han den. För jag har även testat hans skivstångsroddar från platå och den var grymt skön i både rygg och hamstrings men ändå törs jag inte riktigt ge mig på den. Jag vet inte hur den belastar rygrad o.s.v. Ingen smärta what so ever men ändå blir jag lite nojjig även där. Har SJUKT bristfälliga anatomikunskaper.*gah!*

Yankeee
2008-07-07, 04:46
Ryck med sittvändning.....


Vad är "ryck med sittvändning"?

Yankeee
2008-07-07, 04:52
Svåraste är nog de flesta tri-keps-övningarna. Har nog aldrig fått till dem på ett vettigt sätt under mina år, nu kör jag dem aldrig längre iof, men det blir mitt svar ändå.

Elfdance
2008-07-07, 05:35
hantellyft åt sidan
när jag tittar mig själv i spegeln under övningen så ser jag att min högra axel höjer sig en aning mer än vänstern under utförandet vilket oroar mig.

Samma för mig! Jag får koncentrera mig jättemycket och ta lägre vikt för att det inte ska bli så...

Sheogorath
2008-07-07, 06:38
Detta är ju Sheogoraths tråd och förhoppningsvis läser han den. För jag har även testat hans skivstångsroddar från platå och den var grymt skön i både rygg och hamstrings men ändå törs jag inte riktigt ge mig på den. Jag vet inte hur den belastar rygrad o.s.v. Ingen smärta what so ever men ändå blir jag lite nojjig även där. Har SJUKT bristfälliga anatomikunskaper.*gah!*

Att göra stelbenta marklyft (eller rodd) med krökt länd är inte en riskfritt. Det finns vad jag kommer på nu klockan 07:20 tre saker man ska tänka på när man gör rodden:
Avlasta maximalt i hamstrings, d.v.s. rejält sträck i bottenläget och sträva efter att inte böja knäna i draget.
Klättra långsamt i vikt för att tillåta tillvänjning av alla länkarna. Precis som med vilken komplex övning som helst m.a.o.
Utmaning: det är bra om man kan få vikten att gå i en jämn bana precis utanför tårna. Det svåra är inte att få den att gå utanför tårna egentligen, utan att få den i en rak bana (upp-ner-upp-ner-upp-u...) i en jämn takt. Jag måste ofta aktivt styra stången rätt vilket ger en onödigt lång negativ fas.

Jag tycker att det är en hyfsat svår övning. Motsvarande utförande i kabelrodden är skitlätt, så det hela är säkert en balansfråga. Men visst fan är den skön. Lätt den bästa ryggövningen :D.

Emil_Larsson
2008-07-07, 06:46
Liggande/Lutande hantelpress - Har en tendens att röra armarna i en osymmetrisk rörelse eller vad man skall kalla det. Slutar ibland med att vänsterarmen kommer ner först, sen högern och det blir jätteskevt.

Stångrodd: - Aldrig klarat av den övningen. Förstår den bara inte. Tror det är någon stabilitet eller något jag behöver träna upp. Jag kan inte hålla ryggen fin utan drar upp vikten med hela kroppen. Kör på 40kgx8 i stångrodd och kan träna på 50-55kg i hantelrodd på samma repsantal.

/Peace.

Nitrometan
2008-07-07, 07:25
Ryckböjar har jag jättesvårt att få till.

Här är lite info på ExRx:
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/OverheadSquat.html

Ett exempel:
lBEkWJ2ck-g

Nitrometan
2008-07-07, 07:31
Men jag tror faktiskt att jag hade behövt någon med taser som shockar mig varje gång jag gör fel. Det är så man lär hundar och små barn.
Aldrig taser på hundar. Det blir inte bra.

Barn behöver sig en läxa så det är säkert OK.

Arnoldski
2008-07-07, 07:36
Hantelroddar.

Diggar känslan i höger ,men med vänster blir det bara avigt och bakvänt. Känner att jag gör nåt tokigt för ryggen då också (kom den där instruktionsfilmen någonsin upp, Arne...?)

Sen håller jag med om att hantellyft åt sidan kräver spegel, bäbisvikter och hög koncentration för att man inte ska se ut som nån spetälsk pantomim-clown...

Anders The Peak
2008-07-07, 07:45
När man banar in övningarna så bör vikten lätt och hanterbar...Annars är det lätt att bana in felaktigt utförande.

godismagge
2008-07-07, 07:50
Ryck med sittvändning.....

*gah!*

Pudzianovski
2008-07-07, 08:26
Av de övningar jag faktiskt utför så är baksida axlar knepigt. Hur jag än gör så är det svårt att träffa bra.

Arne Persson
2008-07-07, 08:27
Ja gott folk. Låt höra (och hjälpa). Vilken övning har ni svårast att få rätt på? Böj, bänk, mark är nog givna för de flesta och det finns tusen trådar om detta, så de kan vi nästan utelämna för den här gången.

För mig är det liggande tricepssträck runt huvudet (detta trots att Arne bor kring knuten). Min högeraxeln vill upp mot örat och lätta från bänken, min vänsterarm vill gå ner för tidigt och gå upp för sent, vinklarna i axlarna är olika o.s.v. o.s.v. Jag hat-älskar den övningen. Älskar den för att den är den bästa tricepsövningen. Hatar den eftersom jag aldrig får ett perfekt utförande. Även om jag banar med obefintlig vikt.

Jelp?

Jag kommer in och kollar dig på Gerda....;) För min del tycker jag nog att sittryck (tyndlyftning har varit den svåraste övningen.

machine gun
2008-07-07, 08:42
Vanliga rotationer, typ försöker stå med armen i 90 grader och roterar bakåt med en lätt hantel. Alternativt att jag stär med armen längs kroppen och roterar den utåt från kroppen, också i 90 grader.

Jag borde göra fel för någon konstig spänning upplever jag och minsta lilla konstiga känsla i nacken gör mig tillräckligt nojjig för att skita i en övning.

Skumt. Jag tränade i princip bara rotatorcuffar i 1,5 år hos sjukgymnast och jag kan inte minnas att jag nånsin känt nåt i nacken. Du kanske helt enkelt är väldigt spänd i nacken?

Gnusram
2008-07-07, 08:44
Vad är "ryck med sittvändning"?

Kombinationsövning? :D

Personligen har jag absolut svårast för stöt, eller vändningen egentligen. Svårare att hitta rätt "klippläge" än vid ryck och så får jag bråka mycket med mina stela rygg/armar/axlar för att få stången på plats.

Tolkia
2008-07-07, 08:50
Vanliga rotationer, typ försöker stå med armen i 90 grader och roterar bakåt med en lätt hantel. Alternativt att jag står med armen längs kroppen och roterar den utåt från kroppen, också i 90 grader.

Jag borde göra fel för någon konstig spänning upplever jag och minsta lilla konstiga känsla i nacken gör mig tillräckligt nojjig för att skita i en övning.
Har du nackproblem sedan tidigare, eller vadan denna noja? Man undrar, som machine gun, om du är extremt spänd i nacke/skuldra, eller om du står och sneglar på hanteln medan du kör?

Eddie Vedder
2008-07-07, 08:57
Skumt. Jag tränade i princip bara rotatorcuffar i 1,5 år hos sjukgymnast och jag kan inte minnas att jag nånsin känt nåt i nacken. Du kanske helt enkelt är väldigt spänd i nacken?

Har du nackproblem sedan tidigare, eller vadan denna noja? Man undrar, som machine gun, om du är extremt spänd i nacke/skuldra, eller om du står och sneglar på hanteln medan du kör?

Utöver att jag en gång fått nackspärr så har jag inga nackproblem nej.

Men det må vara som ni säger att jag spänner mig lite väl mycket i nacken ibland. Det är något jag ibland kommer på mig själv att göra i löpningen också när jag börjar bli trött och tekniken tryter. Cyklingen kan bli en anspääning i nacken även den och faktiskt t.o.m. såhär framför datorn kommer jag på mig själv med att jag borde slappna av mer i axlarna.

Så ja, nu när nu påpekar det så kan det vara så att jag är lite spänd i axlarna både i vardagslivet och under olika former av träning.

major Pectoralis
2008-07-07, 11:22
Vad är "ryck med sittvändning"?

vi har ryck

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Snatch.gif

och vi har sittvändning

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Clean.gif

med ryck menade jag väl egentligen ett ryck där man s.a.s. "sätter sig ner" för att hämta upp stången, till skillnad från den betydligt lättare övningen "styrkeryck"/power-snatch där man fångar stången närmast raklång.
Är terminoligin till belåtenhet...? *rolleyes*

Nitrometan
2008-07-07, 11:32
majoren... ExRx gillar inte att du direktlänkar till deras giffar.

-squat-
2008-07-07, 12:09
Ryckböjar har jag jättesvårt att få till.

Här är lite info på ExRx:
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/OverheadSquat.html

Ett exempel:
lBEkWJ2ck-g

+1. Den är nog så svår med ett kvastskaft.

Yankeee
2008-07-07, 12:55
med ryck menade jag väl egentligen ett ryck där man s.a.s. "sätter sig ner" för att hämta upp stången, till skillnad från den betydligt lättare övningen "styrkeryck"/power-snatch där man fångar stången närmast raklång.
Är terminoligin till belåtenhet...? *rolleyes*

Jag misstänkte det :)
Du pratar om ett vanligt ryck.

Anledningen till att jag frågade är att "sittvändning" är egen övning och kan inte kombineras med ryck.

MrBoris
2008-07-07, 13:54
Hantelroddar.

Diggar känslan i höger ,men med vänster blir det bara avigt och bakvänt. Känner att jag gör nåt tokigt för ryggen då också (kom den där instruktionsfilmen någonsin upp, Arne...?)


http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2985259&postcount=98

stevebc
2008-07-07, 14:12
OL såklart men det kör jag inte. Annars är det knäböj, utan tvekan!

major Pectoralis
2008-07-07, 15:12
Jag misstänkte det :)
Du pratar om ett vanligt ryck.

Anledningen till att jag frågade är att "sittvändning" är egen övning och kan inte kombineras med ryck.

Som komplexövning kan de kombineras....Det är bara att byta grepp och anpassa vikt...

Ryck är inte svårt eftersom även ett styrkeryck är ett "ryck". Det mest korrekta hade väl varit om jag skrivit "sittryck" men nog om detta.....

jwzrd
2008-07-07, 15:14
Som komplexövning kan de kombineras....Det är bara att byta grepp och anpassa vikt...

Ryck är inte svårt eftersom även ett styrkeryck är ett "ryck". Det mest korrekta hade väl varit om jag skrivit "sittryck" men nog om detta.....

Menar du verkligen att det är just ryck med sittvändning - ett övningskomplex - är det svåra? Kom igen nu, någon gång kan du gå med på att du skrev fel och menade ett helt ryck. Alltså ett ryck med sitt. Det är en svår övning. Jag menar... när skulle du byta greppet? När stången flyger i luften när kroppen är på väg ner i ett sitt så smalar du in greppet 4dm?

Arne Persson
2008-07-07, 15:23
Hantelroddar.

Diggar känslan i höger ,men med vänster blir det bara avigt och bakvänt. Känner att jag gör nåt tokigt för ryggen då också (kom den där instruktionsfilmen någonsin upp, Arne...?)

Sen håller jag med om att hantellyft åt sidan kräver spegel, bäbisvikter och hög koncentration för att man inte ska se ut som nån spetälsk pantomim-clown...

http://uk.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74

Mehdi
2008-07-07, 15:27
*bs*

Hehe, det är sant. Det är inte att jag inte kan utföra övningen utan det är att jag inte kan utföra den perfekt.
Annars är väl olika former av rodd småknepiga att få till bra.

major Pectoralis
2008-07-07, 16:27
Menar du verkligen att det är just ryck med sittvändning - ett övningskomplex - är det svåra? Kom igen nu, någon gång kan du gå med på att du skrev fel och menade ett helt ryck. Alltså ett ryck med sitt. Det är en svår övning. Jag menar... när skulle du byta greppet? När stången flyger i luften när kroppen är på väg ner i ett sitt så smalar du in greppet 4dm?

Jo, jag menade ett "helt ryck" dock ej ett styrkeryck, som också är ett ryck. Dock kan man först göra ett ryck, sätta ner stången på backen, byta grepp (eller byta stång) och gör en sittvändning....inte för att jag kan komma på någon större vits med att göra det, men man kan...:D

Pejij
2008-07-07, 16:31
Jag har ganska svårt med att få de flesta ryggövningar att ta ordentligt...

MrBoris
2008-07-07, 18:13
Jag har ganska svårt med att få de flesta ryggövningar att ta ordentligt...

sänk vikten

muddler
2008-07-07, 19:25
ryckböj.. mina axlar vill rotera framåt hela tiden så stången kommer för långt fram...


förslag på botgöring?

Mehdi
2008-07-07, 23:53
ryckböj.. mina axlar vill rotera framåt hela tiden så stången kommer för långt fram...


förslag på botgöring?

Du är säkert stel i rygg och bröst. Ser det här hända såfort när någon lyftare varit igång och kört bänkpress, dvs vikten hamnar för långt fram.

Diggler
2008-07-08, 00:25
är ryck så jäkla svårt? Svårt att göra bra resultat i givetvis, och svårt att få till en vettig teknik, men att få till något halvdant ryck är inget svårt.

Djup jumping-zombiesquat på boll är svår.

jwzrd
2008-07-08, 00:35
är ryck så jäkla svårt? Svårt att göra bra resultat i givetvis, och svårt att få till en vettig teknik, men att få till något halvdant ryck är inget svårt.

Djup jumping-zombiesquat på boll är svår.

Ryck på vikter som är tyngre än det man man muskla/brotta upp (som jag skrev). Med din och min massa, nåja - din iallafall, borde man du kunna rycka 100+ utan problem. Själv har jag lyckats rycka 80 ett par gånger och varit på 90. Det handlar inte om hur snyggt det är utan hur svårt det är att göra rätt.