handdator

Visa fullständig version : Best of träningsschema


Nordin
2008-07-06, 14:35
Kollade nyss igenom lite "Best of"-trådar, bland annat Allans "Hur man blir stor". Det jag undrar över är om z_bumbis tredagarsprogram funkar bra för att "bli stor" eller om det kanske finns nåt optimalare att använda sig av.

Sen har jag en liten fråga angående triceps, finns det nån betydande skillnad mellan pushdowns & pushdowns heavy?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdownHeavy.html

JockeKillen
2008-07-06, 15:36
Z_bumbis scheman är väl i huvudsak ett nybörjar schema så självklart finns det mer optimala sätt att bli "stor" eller ja, det beror väl på vad man menar med "stor". Det mest optimala är väl ändå att hålla sig borta från överträning och liknande och ta det i den fart det kommer.

LoTiX
2008-07-06, 15:53
Schemat är pistolen, det är du som siktar.

Nej fy fan va dålig.

Nordin
2008-07-06, 15:59
Jo det är ju klart att man inte ska träna för mycket. Det jag menade med stor var en uppfattning formad efter Allans tråd om hur man ska bli "stor". Dvs övningar som inte är enbart isolerande, utan övningar mer som knäböj, bänkpress & marklyft t.ex. Det jag vill veta är om det finns några fler basövningar än dom som jag nämnde.

"För att bygga massa (=bli grov) måste man också köra basövningar, dvs övningar som involverar fler än en muskelgrupp." Hämtat ur Allans tråd.

LoTiX
2008-07-06, 16:07
Jo det är ju klart att man inte ska träna för mycket. Det jag menade med stor var en uppfattning formad efter Allans tråd om hur man ska bli "stor". Dvs övningar som inte är enbart isolerande, utan övningar mer som knäböj, bänkpress & marklyft t.ex. Det jag vill veta är om det finns några fler basövningar än dom som jag nämnde.

"För att bygga massa (=bli grov) måste man också köra basövningar, dvs övningar som involverar fler än en muskelgrupp." Hämtat ur Allans tråd.

Det enda man behöver är väl egentligen:

För benen: Knäböj, utfall, benpress
För rygg: Marklyft, chins och någon typ av rodd.
För bröst: Bänk/hantelpress.
För axlar: Militärpress, sidolyft, bakåtvända sidolyft

Vill man ge armarna lite extra är tricepsexstensions en klar favorit för triceps, vilken curl som helst för biceps. Underarmarna kan väl underhållas med lite curl med pronerat grepp.

Nordin
2008-07-06, 16:10
Tackar, då vart det lite klarare i huvudet.

JockeKillen
2008-07-06, 17:35
Delar upp min 3-split nästan helt efter hur LoTiX skrev där, skillnaderna är att jag delar upp axlarna och stoppar framsida och mitten av axlarna tillsammans med bröst medans baksida axlar tränas på ryggpasset (dvs bakåtvända sidolyft utförs under det passet).

Däremot så tränar jag mer än bara ben rygg bröst och axlar.

Dag 1

Bröst, framsida + mitten axlar och triceps


Dag 2

Rygg, biceps, baksida axlar och trapz


Dag 3

Ben, mage och underarmar.


Det tränas i den ordning det står 3 övningar med 3 set på varje övning med vissa undantag.

Bob-bo
2008-07-06, 23:56
Ser bra ut tänkte köra ett liknande schema efter semestern.

JockeKillen
2008-07-07, 00:55
jag är relativt ny med detta schema så jag kan inte säga hur det funkat för mig ännu. Men jag kan hålla med om att det ser bra ut i teorin iaf :P