handdator

Visa fullständig version : Prata inte i mobil medan du kör


Nitrometan
2008-07-06, 13:02
Danska Ekstra Bladet och den tyska organisationen FDM har jämfört mobilpratare med några snapsar på en körbana.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3268&a=801738

Bilister som småpratar i mobiltelefon kör sämre än bilister som druckit tre snapsar och ligger över promillegränsen på 0,5, skriver danska Ekstra Bladet.

Tidningen har tillsammans med bilistorganisationen FDM testat åtta bilisters förmåga att köra bil dels när de talade i mobiltelefon och dels när de var påverkade av alkohol.

Vid testet, som genomfördes vid FDM:s körtekniska anläggning i Roskilde, orsakade de mobilpratande förarna åtta olyckor trots att de använde handsfree. Snapsande förare orsakade på samma tid endast sex olyckor.

Även om testet inte var vetenskapligt, är det likväl en ögonöppnare, fastslår FDM-chefen Thomas Möller Thomser.

mks
2008-07-06, 13:18
Det vore intressant att på samma sätt jämföra snapsande bilförare mot förare som samtalar med passagerare.

Slutsatsen "prata inte när du kör bil" kanske inte är så långsökt?

Yes
2008-07-06, 13:35
Min egen slutsats, om än kanske aningens långsökt, är att man bör hålla tyst när man super.

Kimball
2008-07-06, 13:55
Mythbusters gjorde ju ett liknande test för längesedan, och kom fram till ungefär samma slutsats.

LoTiX
2008-07-06, 14:28
Jag känner det själv när jag tar ett samtal medan jag kör, för att inte tala om sms. Måste verkligen sluta med det.

newb123
2008-07-06, 14:45
Prata inte i mobil medan du kör. Benpress. Förväntade jag mig.

Roosen
2008-07-06, 14:48
Kanske om det handlar om en 18 årig tjej med nytaget körkort som gör slut med sin kille via telefon - Annars inte. Kör man mycket bil å snackar i telefon så vänjer man sig å lär sig hålla koll på båda delarna..

Tolkia
2008-07-06, 15:16
Eftersom så många här älskar vetenskapliga studier, kan jag upplysa om att det finns studier på detta sedan många år, som visar att mobiltelefonpratande under bilkörning - som man kan tänka sig - är förknippat med ökad olycksrisk, framför allt om man inte använder handsfree.

stevebc
2008-07-06, 15:17
Jag kan inte snacka med medpassagerar samtidigt som jag kör. Eller jo, men det tar ca 10 sekunder från fråga till svara för mig. Det visar att jag inte kan hålla koll på vägen samtidigt som jag för en diskussion - jag måste välja det ena.

Loke
2008-07-06, 15:33
Det vore intressant att på samma sätt jämföra snapsande bilförare mot förare som samtalar med passagerare.

Slutsatsen "prata inte när du kör bil" kanske inte är så långsökt?

Så vitt jag minns har tidigare undersökningar pekat just på att det blir samma effekt som att prata i mobil. Jag har för mig att den effekten blev tydligare om passageraren var ett barn som inte kunde avgöra när trafiken krävde mer uppmärksamhet från föraren.

Alltså, "visa hänsyn mot den som kör bil" är kanske den bästa slutsatsen.

Kanske om det handlar om en 18 årig tjej med nytaget körkort som gör slut med sin kille via telefon - Annars inte. Kör man mycket bil å snackar i telefon så vänjer man sig å lär sig hålla koll på båda delarna..

Jo, och folk som kör fulla ofta vänjer sig vid det och klarar sen att föra fram en bil trots att dom är så fulla att en annan inte en skulle kunna gå. Men detta gör dem inte till bra bilförare.

Sleigh
2008-07-06, 16:30
Eftersom så många här älskar vetenskapliga studier, kan jag upplysa om att det finns studier på detta sedan många år, som visar att mobiltelefonpratande under bilkörning - som man kan tänka sig - är förknippat med ökad olycksrisk, framför allt om man inte använder handsfree.

Har för mig att jag läste någonstans (svensk studie om jag inte minns fel) att om man pratar i mobil och kör samtidigt så lägger man prioriteten på körningen och inte i samtalet. I t.ex. Mythbusters så var de tvungna att svara på frågor de fick ställda i mobilen. I verkligheten hade man förmodligen sagt "vänta lite..." och börjat prata igen när man är på en raksträcka.