handdator

Visa fullständig version : Kcal vid viktuppgång


Forslund_
2008-07-06, 12:28
Vid viktnedgång brukar man ju säga att 7000 kcal = ett kilo kroppsfett, och att ett underskott på ca 500 kcal per dag ger en viktminskning på 0.5 kilo per vecka.

Min fråga är då om samma teori kan appliceras på viktuppgång där större delen av överskottet blir till fettfri massa? Ungefär hur många kcal behövs för att gå upp ett kilo muskelmassa?

theoppositescollide
2008-07-06, 12:49
Vid viktnedgång brukar man ju säga att 7000 kcal = ett kilo kroppsfett, och att ett underskott på ca 500 kcal per dag ger en viktminskning på 0.5 kilo per vecka.

Min fråga är då om samma teori kan appliceras på viktuppgång där större delen av överskottet blir till fettfri massa? Ungefär hur många kcal behövs för att gå upp ett kilo muskelmassa?Nej, det krävs mer än 500 kcal för att gå upp ett halvt kilo i veckan.

Håll i tankarna dessutom att det inte är sant att ju mer man äter, ju mer muskler lägger man på sig. Kroppen kan bara bygga en viss mängd muskler per dygn, överskrider man då detta leder det bara till ansamling av fett ändå.

Att gå upp ett kilo muskelmassa tar nog några veckor åtminstone, men det beror ju såklart på vem du är, hur stor du är, vilka förutsättningar du har, hur bra du äter/vilar osv.

Whistler
2008-07-06, 13:10
Maximal fördelning vid viktuppgång och styrketräning är 60% fettfri massa, men detta är vid helt perfekta förhållanden, i realiteten är det få som kommer upp dit. Om du går upp ett kilo vid de förhållandena är det alltså 600g fettfri massa och 400g fettmassa. Orkar inte räkna vidare, men den som orkar ser att det går att få ut siffrorna. Grub kommer antagligen in och inflikar lite påverkande faktorer för beräkningarna också.

Forslund_
2008-07-06, 15:31
Maximal fördelning vid viktuppgång och styrketräning är 60% fettfri massa, men detta är vid helt perfekta förhållanden, i realiteten är det få som kommer upp dit. Om du går upp ett kilo vid de förhållandena är det alltså 600g fettfri massa och 400g fettmassa. Orkar inte räkna vidare, men den som orkar ser att det går att få ut siffrorna. Grub kommer antagligen in och inflikar lite påverkande faktorer för beräkningarna också.

Men om vi då säger att man har de allra gynnsammaste förhållanden som är möjliga. Kommer det då behövas 7000 kcal överskott för att gå upp 1 kilo? Eftersom det inte är endast kroppsfett vi pratar om?

AmericanDragon
2008-07-06, 15:59
Men om vi då säger att man har de allra gynnsammaste förhållanden som är möjliga. Kommer det då behövas 7000 kcal överskott för att gå upp 1 kilo? Eftersom det inte är endast kroppsfett vi pratar om?

7000 kcal överskott på EN dag? Då är det nog bäst vi kollar blodtrycket *flex*

Forslund_
2008-07-06, 18:26
7000 kcal överskott på EN dag? Då är det nog bäst vi kollar blodtrycket *flex*

Eller blunda för blodtrycket. *rolleyes*

Nej men jag har svårt att formulera mig bra.

Det jag talar om är bara i teorin, och vad jag menar är att ett kilo muskelmassa på kroppen inte borde innehålla samma mängd kcal som ett kilo kroppsfett? Eller? Om man t.ex ligger på ett överskott som ger en viktökning på 0.5 kilo i veckan behöver inte det betyda ett överskott på 500 kcal per dag alt. 3500 per vecka, utan det skulle kunna ha varit ett sammanlagt överskott på 800 kcal som gett viktuppgången sålänge det varit stor del muskelmassa.
Det här kanske låter smått retarded *mini