Logga in

Visa fullständig version : Styrketräning på morgonen, vad behöver kroppen?

theoppositescollide
2008-07-06, 00:31
Har försökt söka men inte hittat något helt relevant. Min fråga är alltså, om jag går upp vid 8 på morgonen och tränar vid 9, vad borde jag få i mig där runt 8-snåret för att kroppen "ska bli opti"? Eller är det helt enkelt inte så noga?

Har precis införskaffat lite kre-alkalyn, så nu tar jag två tabletter och en banan direkt när jag vaknar i stort sett, sen väl på gymmet dricker jag en halv gainer innan och en halv gainer efter. Duger detta eller borde jag få i mig något mer på morgonen innan?

Fredspipan
2008-07-06, 00:38
4dl havregryn, 4st knäckemackor med valfritt pålägg, 4st ägg, en frukt och lite nötter. Gärna apelsinjuice till för att öka upptaget av icke-hemjärn. Mer behövs inte.

theoppositescollide
2008-07-06, 01:31
4dl havregryn, 4st knäckemackor med valfritt pålägg, 4st ägg, en frukt och lite nötter. Gärna apelsinjuice till för att öka upptaget av icke-hemjärn. Mer behövs inte.

lär inte vara mycket blod kvar till musklerna när tarmarna är igång då :)

Eddie Vedder
2008-07-06, 04:25

Frågan gäller före och inte efter träningen.

Käka ordentligt mycket käk kvällen innan, då komer musklerna vara laddade med energi och du är sannolikt inte vrålhungrig heller. EAA brukar rekommenderas, eventuellt tillsammans med malto, och sedan kan du träna på.

Finns många trådar om det här:

Nedanstående länk är en tråd om samma sak där det finns fler länkar till ytterligare trådar om samma sak:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101483&highlight=frukost

Fredspipan
2008-07-06, 04:31
Frågan gäller före och inte efter träningen.Måltiden funkar utmärkt före träning.

Eddie Vedder
2008-07-06, 04:34
Måltiden funkar utmärkt före träning.

"Funkar" för vaddå? Det ger ju ingen energi till musklerna inför passet i alla fall. Men det är ju näring o.s.v. så visst gör den nytta i kroppen. Men jag tror nog theoppositescollide vill ha tips på något som ger honom energi för passet och inte massa mat i magsäcken.

Endura
2008-07-06, 04:53
Har försökt söka men inte hittat något helt relevant. Min fråga är alltså, om jag går upp vid 8 på morgonen och tränar vid 9, vad borde jag få i mig där runt 8-snåret för att kroppen "ska bli opti"? Eller är det helt enkelt inte så noga?

Har precis införskaffat lite kre-alkalyn, så nu tar jag två tabletter och en banan direkt när jag vaknar i stort sett, sen väl på gymmet dricker jag en halv gainer innan och en halv gainer efter. Duger detta eller borde jag få i mig något mer på morgonen innan?

Jag har under iaf ett halvår nu tränat på tom mage kl 06.40, 5dgr i veckan, med gott resultat. Precis som Eddie nämner ligger "knepet" i att äta bra kvällen innan, gärna ganska nära på sänggående och sen har jag valt att "nyttja tomheten i magen" med att inta EAA innan passet, och sen mat (frukost) efter, som är rik på både protein och kolhydrater.

Jag uppfattar dock inte om din fråga gäller om det överhuvudtaget går (för det gör det absolut) eller om din fråga mer rörde hur du får bästa orken (före och/eller efter) på ett tidigt pass?

Jag har f.ö provat med Kre-alkalyn innan morgonpasset, men slutade kort efter, då jag inte märkte nån direkt ökning/förbättring, utan bara ganska obehagliga stickningar... men den biten gissar jag är mer individuell.

Fredspipan
2008-07-06, 05:02
"Funkar" för vaddå? Det ger ju ingen energi till musklerna inför passet i alla fall. Men det är ju näring o.s.v. så visst gör den nytta i kroppen. Men jag tror nog theoppositescollide vill ha tips på något som ger honom energi för passet och inte massa mat i magsäcken.Blir nog en bit över 1000kcal det där. Vadå ingen energi? :confused:

King Grub
2008-07-06, 05:20
Blir nog en bit över 1000kcal det där. Vadå ingen energi? :confused:

Äter man ett rejält mål man innan man går och tränar, hinner ju maten inte ens lämna magsäcken utan ligger bara där och belastar. Energin man använder som bränsle under passet kommer från maten man åt dagen innan eller efter förra passet. Mat i magsäcken kan inte användas som bränsle.

Eddie Vedder
2008-07-06, 06:32
Vadå ingen energi? :confused:

Läs vad jag skrev. Vad ska han med en full magsäck till? Tror du maten rinner rakt igenom och hamnar i musklerna på fem minuter om du käkar ett så stort mål mat?

theoppositescollide
2008-07-06, 09:18
Jag har under iaf ett halvår nu tränat på tom mage kl 06.40, 5dgr i veckan, med gott resultat. Precis som Eddie nämner ligger "knepet" i att äta bra kvällen innan, gärna ganska nära på sänggående och sen har jag valt att "nyttja tomheten i magen" med att inta EAA innan passet, och sen mat (frukost) efter, som är rik på både protein och kolhydrater.

Jag uppfattar dock inte om din fråga gäller om det överhuvudtaget går (för det gör det absolut) eller om din fråga mer rörde hur du får bästa orken (före och/eller efter) på ett tidigt pass?

Jag har f.ö provat med Kre-alkalyn innan morgonpasset, men slutade kort efter, då jag inte märkte nån direkt ökning/förbättring, utan bara ganska obehagliga stickningar... men den biten gissar jag är mer individuell.

Går vet jag ju att det gör, hehe, har tränat såhär sen juni. Det jag undrade egentligen var typ om det är något kroppen "saknar" väldigt mycket på morgonen som gör att den inte kan tillgodogöra sig träningen, men det tycks ju inte vara något problem om man ser till svaren i tråden. Orken har jag inte märkt något problem med iaf :)

Tack för alla svar!

Scratch89
2008-07-06, 09:50
Koffein direkt vid uppvaknandet, EAA direkt innan passet (typ, under de första uppvärmningsseten) och sen en stor frukost efter passet.

LadyInsane
2008-07-06, 09:52
Ni som tränar på morgonen innan frukost, är det något ni har valt, eller är det pga tidsbrist senare under dagen?

bertbert
2008-07-06, 09:54
Om jag kör ett morgonpass behöver jag äta före, och det har inget med näring att göra, utan att jag inte ska behöva känna mig hungrig när jag tränar.

Scratch89
2008-07-06, 09:55
Ni som tränar på morgonen innan frukost, är det något ni har valt, eller är det pga tidsbrist senare under dagen?

Det är förbannat gött, framför allt. :)

King Grub
2008-07-06, 09:55

Skönt att ha det gjort, plus att jag presterar bättre utan mat i magen. Hunger är bara en fördel.

Scratch89
2008-07-06, 09:56
Skönt att ha det gjort, plus att jag presterar bättre utan mat i magen. Hunger är bara en fördel.

Hungern gör framför allt att man kan äta halva kylskåpet när man kommer hem, och det ser jag som en fördel. :D

Ceccil
2008-07-06, 11:09

Jag har märkt att det funkar mycket bättre för mig. Jag har alltid tränat med frukost i magen, men nu sveper jag en p-drink innan och det funkar toppen för mig. Känner mig inte trött/slö som jag gjorde när jag käkat frukost. Plus att frukosten smakar gudomligt efter ett tufft pass.*cupid*

theoppositescollide
2008-07-06, 11:29

jag jobbar från 10-11 till 23 varje dag, 7 dagar i veckan, så det är bara på morgonen jag har tid för tillfället tyvärr.

Eddie Vedder
2008-07-06, 11:35
Träning på morgon har fyra stora fördelar enligt mig:

1.) Det är skönt att ha ett pass avklarat "innan dagen börjat" så att säga. Man har en hel dag framför sig att antingen göra något annat eller kanske köra ett pass till.
2.) Det är ofta mycket praktiskt om man börjas jobbet/skolan senare och brukar ha en tendens att då istället vara trött när man kommer hem. Så funkar i alla fall jag.
3.) Klockan 4-5 på morgon har jag ju inget bättre för mig i alla fall.:Virro Då kan jag likagärna dra ut på ett pass. Särskilt med tanke på ovanstående anledningar.
4.) Mindre folk och mindre trafik (men det är ju inget som berör styrketräning dock).

theoppositescollide
2008-07-06, 11:47
4.) Mindre folk och mindre trafik (men det är ju inget som berör styrketräning dock).det gör det väl i allra högsta grad? Förbannat skönt att träna när man inte får stå och vänta vid maskiner/vikter.

jwzrd
2008-07-06, 11:52
Rejält med vatten. En liter åtminstone. En mugg kaffe. (För att det är gott och hör morgonen till och förbereder en/mig mentalt på ett bra sätt; tveksamt om koffeinet i det gör något särskilt). Valfri sockerblask, t ex HydraPro. Inte överdrivet mycket kolhydrater i, kanske 20-30g. Ytterligare lite vatten. Sen är det bara att köra n stfu.

Eddie Vedder
2008-07-06, 12:36
det gör det väl i allra högsta grad? Förbannat skönt att träna när man inte får stå och vänta vid maskiner/vikter.

Jo det är förstås sant hehe. Tänkte inte på folkmassan i gymmet. Och det stämmer ju självfallet, det är ju faktiskt den främsta anledningen till att jag försöker träna styrketräning på förmiddagen eller i alla fall vid 15-tiden innan den stora folkströmmen hinner komma.

På mitt gym börjar det oftast flockas typ efter klockan 16:30 och framåt.

theoppositescollide
2008-07-06, 12:43
Jo det är förstås sant hehe. Tänkte inte på folkmassan i gymmet. Och det stämmer ju självfallet, det är ju faktiskt den främsta anledningen till att jag försöker träna styrketräning på förmiddagen eller i alla fall vid 15-tiden innan den stora folkströmmen hinner komma.

På mitt gym börjar det oftast flockas typ efter klockan 16:30 och framåt.

Ja, efter "jobb" där runt 5-tiden när Svensson slutar så är det rena natten att gymma, speciellt om man ska på freedom-trainern eller fria vikterna.

ligne
2008-07-06, 14:21

jag valde det när jag märkte att det gick mycket bättre för mig att träna på morgonen än senare på dagen.

vad det beror på vet jag inte men det känns bra.

Dan S
2008-07-06, 14:50
inled med en dricka, sedan 2 koppar kaffe, strax innan passet en EAA-Malto drink. så är det precis som vanligt.

Fredspipan
2008-07-06, 15:03
Läs vad jag skrev. Vad ska han med en full magsäck till? Tror du maten rinner rakt igenom och hamnar i musklerna på fem minuter om du käkar ett så stort mål mat?En timme innan träningen gällde det.

Eddie Vedder
2008-07-06, 15:04
En timme innan träningen gällde det.

Jag vet det. Och det var givetvis baserat på den enormt korta tiden jag svarade. Tror du på allvar att maten riner rakt igenom på så kort tid och att alla spjälkade aminosyror och glukosmolekyler hinner nå muskelcellerna?

King Grub
2008-07-06, 15:07
En vanlig måltid en timme innan träning har man ingen nytta av under passet.

theoppositescollide
2008-07-06, 15:10
Just for the record, jag dricker inte kaffe, det är vidrigt ^^

Elfsberg
2008-07-06, 15:26

+1

Jag tränar hårt som ett odjur när jag gått utan mat ett tag på morgonkvisten. Jag upplever heller inga hungerkänslor under aktiviteten.

Fredspipan
2008-07-06, 17:05
Jag vet det. Och det var givetvis baserat på den enormt korta tiden jag svarade. Tror du på allvar att maten riner rakt igenom på så kort tid och att alla spjälkade aminosyror och glukosmolekyler hinner nå muskelcellerna?Bryter man inte ned musklerna vid träningspasset? Aminosyrorna används väl vid uppbyggandet av dem igen, d.v.s under vilan. Spelar väl ingen roll om all mat brutits ned vid träningspasset lr inte, det är ju efteråt man behöver näringen. :)

King Grub
2008-07-06, 17:08
Nedbrytning och uppbyggnad är två olika processer, som båda pågår oavbrutet.

Nedbrytningen är förhöjd under och efter styrketräning. 60-90 minuter efter avslutad träning stimuleras uppbyggnaden, och vid tillgång till aminosyror blir den uppregleringen så stor att uppbyggnaden blir större än nedbrytningen. Denna stimulans blir som störst av tillförsel av essentiella aminosyror omedelbart innan träning.

Kolhydratenergi från en vanlig måltid strax före passet kommer inte att kunna användas i någon signifikant utsträckning under träningen. Den har inte ens lämnat magsäcken. Det är kolhydrat som intogs efter förra passet och kolhydrat man ätit bra många timmar innan det aktuella passet som lagrats in som glykogen.

Fredspipan
2008-07-06, 19:03
Bör jag börja dricka min proteinshake innan gympassen igen alltså?

Exhale_
2008-07-06, 19:17
Bör jag börja dricka min proteinshake innan gympassen igen alltså?

Det rekommenderade är att man intar en snabba kolhydrater och protein innan passet. Själv intar jag maltodextrin och Esapro direkt innan mitt pass och det har funkat hittills. Jag lever och frodas :D

Eddie Vedder
2008-07-06, 21:43
Bryter man inte ned musklerna vid träningspasset? Aminosyrorna används väl vid uppbyggandet av dem igen, d.v.s under vilan.

Läs King Grubs svar helt enkelt. Det är inte så att dyu bryter ner dina muskler vid tidpunkt x och att de sedan byggs upp vid tidpunkt y varav den ena processen pågår samtidigt som den andra är avstängd och vice versa.

Och det är inte så att ju mer muskelnedbrytning du åstadkommer under ett pass desto bättre. Tvärtom.

Angel
2008-07-07, 21:15
Jag vet det. Och det var givetvis baserat på den enormt korta tiden jag svarade. Tror du på allvar att maten riner rakt igenom på så kort tid och att alla spjälkade aminosyror och glukosmolekyler hinner nå muskelcellerna?

Eddie, jag tycker du har en liten överlägsen ton i dina svar nu. Ingen ide att försöka förlöjliga eller hur? Förklara istället hur lång tid det tar istället för att fördumma någon.

Eddie Vedder
2008-07-07, 21:19
Eddie, jag tycker du har en liten överlägsen ton i dina svar nu. Ingen ide att försöka förlöjliga eller hur? Förklara istället hur lång tid det tar istället för att fördumma någon.

Det var inte meningen att fördumma. Men jag hade ju redan svarat och fick samma fråga igen.

Poängen från början var att tiden är på tok för kort. Men framstod det som mästrande ber jag om ursäkt. Tack för att du nämner det.:)

Olof
2008-07-07, 21:37
Jag lever efter ordspråket "Hungriga vargar jagar bäst". Det har också funkat hur bra som helst för mig i alla fall. :)

harald_hårfager
2008-07-07, 21:54
Jag lever efter ordspråket "Hungriga vargar jagar bäst". Det har också funkat hur bra som helst för mig i alla fall. :)

ja och för att gå riktigt från ämnet: "mätta magar är gladast".

747
2008-07-07, 22:06
Men det man äter en timme innan träningen måste väl ändå tas upp någon gång, så någon nytta gör det väl? Maten man äter direkt efter träningen ska väl också ligga i magsäcken några timmar antar jag.

Eddie Vedder
2008-07-08, 05:47
Maten man äter direkt efter träningen ska väl också ligga i magsäcken några timmar antar jag.

Ja men då är man ju i regel inaktiv. Då kan det parasympatiska nervsystemet jobba ostört till skillnad mot fysisk ansträngning då främst det sympatiska är aktiverat ochmatsmältningen således nedreglerad.

Samt att den matsmältningen som ändå pågår då tar en viss energi från träningen. Det sista är nog mer av en petitess dock.

Och dessutom måste du skilja på mat som lämnat magsäcken och näringsämnen som spjälkats till sin minsta beståndsdelar, som absorberats över tarmmembranet samt transprterats till muskelcellerna. Det är inte heller något som sker snabbt.

Arnoldski
2008-07-08, 07:44
Hallå gott folk!

Jag är själv morgontränare sedan flera år och trivs med det i huvudsak pga de anledningar som Eddie nämnde.

Skönt at ha det gjort, man ska ändå duscha, lugn och ro på gymet, plus att man då känner att man förtjänat att sitta i sin kontorsstol hela dagen (som jag gör...).

Men... -ett litet problem har dykt upp som jag inte upplever var ett problem tidigare. Jag är typ illamående ett ganska bra tag efter passet och får därför svårt att käka ordentligt.

Jag dricker Rage+Esapro innan passet och en traditionell gainer efter.
Förr gick jag sedan direkt upp på kontoret och käkade ett par-tre mackor med kalkon och en burk tonfisk, för att sedan käka frukt och kanske lite kyckling eller nån macka efter det vid 10 tiden och sedan lunch vid 11.30.

Nu sitter jag bara och mår illa i typ två timmar efter passet och hinner knappt ens bli hungrig till lunchen... *spy*

Känner nån igen sig i detta eller vill någon filosofera kring vad som kan vara orsaken.
Har iofs haft värlens i särklass sjukaste stress-vår så det spelar säkert roll, men vad tror ni lösningen är? Vänta och varva ner nån månad eller helt enkelt krysta i sig massa mat till man vant sig igen?

Väntar med spänning på feedback!

(sorry om jag kapar tråden, men detta känndes hyfsat OT...)

Fredrik_S
2008-07-09, 04:03
Sluta stressa borde vara lösningen. Mao antingen lösa det som orsakar stressen eller öva upp att inte påverkas av stressande faktorer.