Visa fullständig version : Kaloriöverskott och underskott varannan dag..
Fredspipan
2008-07-05, 22:36
Väger just nu ca 65kg och är på väg uppåt. Har tänkt börja köra helkroppspass varannan dag och konditionsträning på vilodagarna.
Sisåhär:
Dag1: Styrketräning
Dag2: Konditionsträning
Dag3: Styrketräning
Dag4: Konditionsträning
Dag5: Styrketräning
Dag6: Konditionsträning
Dag7: Styrketräning
Sen börjar det om fast med konditonsträning på dag1 osv..
Finns det några fördelar med att låt oss säga ligga på ett överskott på kanske 500+ kcal på styrketräningsdagarna och sedan ligga på ett underskott på kanske -250kcal på konditionsdagarna?
Det skulle väl iaf leda till att det finns mer näring tillgänglig för musklerna under styrketräningsdagarna. Om nu det spelar något roll för byggandet.
Vad säger ni?
Det är ju en fråga om vilka mål du har... Vill du gå ner eller upp i vikt?
Edit: Såg nu att du skrivit att du var på väg uppåt, så bortse från detta inlägget xD
Den här frågan har varit uppe förut och jag har för mig att svaret blev någonting i stil med att man står och stampar på ruta ett i princip. Ökar gör man säkert, men förmodligen långsammare än om man har en klar inriktning.
Var är dina vilodagar?
Fredspipan
2008-07-05, 22:58
Jag vilar från styrketräningen under konditionspassen och vice versa.
Nu snackar vi den sortens vila som innebär att du max tar en rask promenad eller en lunkande joggingtur. Tror du kroppen återhämtar sig fint om du förpassar dig till löparspåret efter en bendag? Jag säger detta så att du inte gör samma misstag som jag, för mycket träning.
Konditionsträning och styrketräning ses inte som två olika aktiviteter utan som påfrestning av kroppen.
Fredspipan
2008-07-05, 23:03
Den här frågan har varit uppe förut och jag har för mig att svaret blev någonting i stil med att man står och stampar på ruta ett i princip. Exemplet jag gav, varannan dag överskott på 500kcal och varannan dag underskott på 250kcal blir ju ett överskott på 125kcal per dag.
Alltså går man upp lika mycket som om man helt enkelt skulle ligga på ett jämnt överskott på 125kcal varje dag.
Att 125kcal överskott är ganska lite om man vill gå upp snabbt är ju en annan femma. Jag vill inte gå upp så snabbt att jag får en ful grismage som många som bulkar får.
Men hur reagerar kroppen på såna här vanor? Kan den bli förvirrad av att hela tiden anpassa sig efter olika näringsintag?
Nej den blir inte förvirrad likt ett spädbarn som bara får leka varannan dag.
Mitt tips är att satsa så här istället för att förvirra allting:
Satsa på 1-2kg viktuppgång i månaden. Håll koll på siffrorna men ta det lite piano när det kommer till finliret så som energiminus den och den dagen eller energiplus vissa dagar. Att gå in för det stenhårt är förvisso ett bra sätt att få resultat, men när de resultaten som du förväntar dig kanske uteblir så försvinner motivationen fort. Träning, mat och vila är grundpelarna, en sund inställning är också en stöttesten.
Som sagt, det där har jag redan varit igenom.
Fredspipan
2008-07-05, 23:10
Nu snackar vi den sortens vila som innebär att du max tar en rask promenad eller en lunkande joggingtur. Tror du kroppen återhämtar sig fint om du förpassar dig till löparspåret efter en bendag? Jag säger detta så att du inte gör samma misstag som jag, för mycket träning.
Konditionsträning och styrketräning ses inte som två olika aktiviteter utan som påfrestning av kroppen.Några sådana har jag inte varit tillräckligt generös att skänka slöhasarna(musklerna) regelbundet.
Kan väl lägga in ett på dag7 så ser alla veckor likadana ut. :)
Du gör som du vill, jag bara säger vad som kan komma att hända. Tråkigt att du faktiskt är så skeptiskt inställd.
Får känslan av att överträning är väldigt vanligt förekommande. För guds skull fredspipan, i den takten kommer du inte orka träna särskillt länge. Coola ner dig lite, lovar att det blir bättre då. Det är vilan som är nyckeln.
Vad säger ni?
Hur länge har du tränat?
Fredspipan
2008-07-05, 23:30
Nu när jag kör 3split med en dags vila är det ju ännu tuffare. Då blir det både styrke och konditionsträning på samma dag vid flera tillfällen i veckan. :)
Det är inte så mycket överträning som det är en otränad kropp som försöker tolerera ett explosionsartat uppsving i påfrestning. Efter några veckor/månader kommer den att protestera.
*Edit* Två månaders träning. Du ska tydligen också starta upp kampsport 3 ggr i veckan.
Fredspipan
2008-07-05, 23:35
Hur länge har du tränat?På gymmet, 2månader.
Fredspipan
2008-07-05, 23:36
Det är inte så mycket överträning som det är en otränad kropp som försöker tolerera ett explosionsartat uppsving i påfrestning. Efter några veckor/månader kommer den att protestera.
*Edit* Två månaders träning. Du ska tydligen också starta upp kampsport 3 ggr i veckan.Japp, därför jag ska börja med helkroppspass istället för 3split. :)
Tre-split och helkroppspass två till tre dagar i veckan. Ökad träningsvolym totalt eftersom du lägger till tre kampsportspass. Jag ser ingen lösning.
Jag förstår att du tycker det är skitkul att träna, rätt inställning! Däremot kan man inte gå an precis varenda dag, det funkar inte i längden.
Fredspipan
2008-07-05, 23:50
Tre-split och helkroppspass två till tre dagar i veckan. Ökad träningsvolym totalt eftersom du lägger till tre kampsportspass. Jag ser ingen lösning.
Jag förstår att du tycker det är skitkul att träna, rätt inställning! Däremot kan man inte gå an precis varenda dag, det funkar inte i längden.Den stora frågan är om kampsportsträningarna skall hamna på styrke eller konditionsdagarna. :Virro
På gymmet, 2månader.
Japp, därför jag ska börja med helkroppspass istället för 3split. :)
Ok.
Du hade tänkt att gå från lite träning till mycket träning på kort tid och samtidigt mixtra med kosten. Jag tycker inte det är rätt ände att starta i som nybörjare, alldeles för avancerat och risken är att du inte får de resultat du eftersträvar.
Hur vet du att du får i dig rätt kalorimängd dag för dag? Du ska väga maten och kolla innehåll, sen ska du också hålla reda på hur energikrävande dina aktiviteter är!
Fredspipan
2008-07-05, 23:56
Tre-split och helkroppspass två till tre dagar i veckan. Ökad träningsvolym totalt eftersom du lägger till tre kampsportspass. Jag ser ingen lösning.det blir två till tre styrkepass mindre i veckan. Tomrummet efter dom ersätts av kampsport.
Jaja, om du tror att det funkar så, jag orkar egentligen inte ödsla mer energi på detta nu. När sanshoun startade för mig med två pass i veckan så var det plus två styrkepass all den träning jag behövde. Kroppen pallade helt enkelt inte med mer än fyra pass i veckan och raska promenader på vilodagarna. Nu är vi alla olika men jag vet som sagt av erfarenhet att det är förbannat dumt att starta i den ände som innebär en massiv träningsvolym. Resultatet blir oftast inställda konditions- eller styrkepass beroende på vilken man prioriterar mer.
Jag har sagt mitt, nu får andra delge deras åsikter.
Fredspipan
2008-07-06, 00:03
Ok.
Du hade tänkt att gå från lite träning till mycket träning på kort tid och samtidigt mixtra med kosten. Jag tycker inte det är rätt ände att starta i som nybörjare, alldeles för avancerat och risken är att du inte får de resultat du eftersträvar.
Hur vet du att du får i dig rätt kalorimängd dag för dag? Du ska väga maten och kolla innehåll, sen ska du också hålla reda på hur energikrävande dina aktiviteter är!Här är en kaloriberäkning som jag gjort:
Pasta 150gram = 531 kcal, 18.75g protein, 103.5g kolhydrater, fett 1.8g,
Quornfärs 200g = 208kcal, 28g protein, 10g kolhydrater, 4.1g fett,
Ägg 100g = 146kcal, protein 13g, kolhydrater 1.4g, fett 10g,
Vispgrädde 150g = 531kcal, protein 3g, kolhydrater 4.5g, fett 60g
Sammanlagt:
Kalorier = 531 + 208 + 146 + 531 = 1416kcal
Protein = 19 + 28 + 13 + 3 = 63g protein
Kolhydrater = 103 + 10 + 1 + 5 = 119g kolhydrater
Fett = 76g fett
Måltiden i procent:
Protein = 24.5%
Kolhydrater = 46%
Fett = 29.5%
Duger den? :)
Just nu äter jag frukost(1000kcal), två varmrätter(1000kcal+, styck) samt kvällsmat som liknar frukosten. Räknar på att hamna uppåt 3000-4000kcal per dag.
Enligt min cykeldator bränner jag på en timme ca 700kcal. Det är vad jag vet om hur mycket jag bränner på ett träningspass. Hur mycket energi organen behöver ska jag ta reda på. :)
Eddie Vedder
2008-07-06, 04:13
Men hur reagerar kroppen på såna här vanor? Kan den bli förvirrad av att hela tiden anpassa sig efter olika näringsintag?
Förvirrad av vaddå? Det är ju knappast som att du gör något för att förvirra den. Lite mer mat här och lite mindre mat där är ju så som varenda människa lever i stort sett.
Att du väljer att kalla det för "dag med överskott" eller "dag med underskott" innebär ju knappast att det är något konstigt alls.Så nej kroppen blir inte förvirrad av det eftersom du inte gör något som skulle kunna tänkas "förvirra" den (hur man nu skulle göra det:Virro)
Personligen tror jag att du kan öka med ditt upplägg helt klart, dock kommer ökningarna vara både långsammare och mindre än om du åt mer och tränade lite mindre konditionsträning. Men det handlar ju om DINA prioriteringar och om fördelarna med det där upplägget enligt digh överstiger nackdelarna med sämre förutsättningar för ökad styrka och muskeltillväxt så kör på!:)
Lycka till.:thumbup:
Får känslan av att överträning är väldigt vanligt förekommande.
Det är det inte. Att folk påstår sig vara övertränade så fort man är sliten i kroppen och lite hängig är en sak, att verkligen VARA övertränad är en annan.
Det har jag faktiskt svårt att förstå hur man klarar av, jag tror aldrig jag skulle palla att träna tillräckligt hårt om jag närmade mig riktig överträning. Det lär ju komma successivt och kännas att kroppen mår sämre och sämre, man blir tröttare och tröttare, nedstämd, kanske lättare sjuk o.s.v. De signalerna får man ju möta med vila innan överträningen kommer.
Det är ju inget man vaknar upp med på morgonen bara sådär.
Fredspipan
2008-07-06, 04:51
Förvirrad av vaddå? Det är ju knappast som att du gör något för att förvirra den. Lite mer mat här och lite mindre mat där är ju så som varenda människa lever i stort sett.
Att du väljer att kalla det för "dag med överskott" eller "dag med underskott" innebär ju knappast att det är något konstigt alls.Så nej kroppen blir inte förvirrad av det eftersom du inte gör något som skulle kunna tänkas "förvirra" den (hur man nu skulle göra det:Virro)
Personligen tror jag att du kan öka med ditt upplägg helt klart, dock kommer ökningarna vara både långsammare och mindre än om du åt mer och tränade lite mindre konditionsträning. Men det handlar ju om DINA prioriteringar och om fördelarna med det där upplägget enligt digh överstiger nackdelarna med sämre förutsättningar för ökad styrka och muskeltillväxt så kör på!:)
Lycka till.:thumbup:
Det är det inte. Att folk påstår sig vara övertränade så fort man är sliten i kroppen och lite hängig är en sak, att verkligen VARA övertränad är en annan.
Det har jag faktiskt svårt att förstå hur man klarar av, jag tror aldrig jag skulle palla att träna tillräckligt hårt om jag närmade mig riktig överträning. Det lär ju komma successivt och kännas att kroppen mår sämre och sämre, man blir tröttare och tröttare, nedstämd, kanske lättare sjuk o.s.v. De signalerna får man ju möta med vila innan överträningen kommer.
Det är ju inget man vaknar upp med på morgonen bara sådär.Jag vill köra mycket konditionsträning. Minst 3dagar i veckan. Kan säkerligen äta mer, uppåt 4000-4500kcal om det skulle behövas.
Kan börja med det imorgon; frukost(1000kcal), lunch(1200kcal), middag(1200kcal), kvällsmat(1000kcal). Samt lite nötter och andra energirika påhitt. Ska jag?
Dock är problemet just nu att jag har enorma sömnrubbningar. Det är svårt att ha regelbundna måltider. Vaknar oftast runt 14:00-15:00 och käkar middag. Då blir det endast 3måltider(frukost inkluderat) per dag.
Angående överträning, har hänt ibland att jag kommit hem efter ett gympass och satt mig vid matbordet men inte klarat av att äta klart hela måltiden p.g.a
utmattning. Tar då med mig tallriken till mitt rum,s ätter den på nattduksbordet och lägger mig ned på rygg och vilar. Äter lite grann och vilar igen. Är det ett dåligt tecken att bli så trött?
Eddie Vedder
2008-07-06, 06:33
Det är svårt att ha regelbundna måltider. Vaknar oftast runt 14:00-15:00 och käkar middag. Då blir det endast 3måltider(frukost inkluderat) per dag.
Tre måltider per dag är ju regelbundna måltider. Att tiderna bli lite onstiga är ju en sak men regelbundna är dom ju utan tvekan.
Väger just nu ca 65kg och är på väg uppåt. Har tänkt börja köra helkroppspass varannan dag och konditionsträning på vilodagarna.
Sisåhär:
Dag7: Styrketräning
Exakt vad innebär "konditionsträning"?
På gymmet, 2månader.
Tycker du att ditt program ovan är rimligt givet detta svar?
Eddie Vedder
2008-07-06, 08:25
Exakt vad innebär "konditionsträning"?
Cykling, remember?:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115376
Cykling, remember?:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115376
Brrrr! Just ja. Och det var ju även fredspipan som fick ölburkar kastade på sig av raggre, så det verkar vara ganska intensiv träning.
Fredspipan: Du skrev 2 månader av styrketräningserfarenhet, hur länge har du tränat konditionsträning?
Jag tror att det är enormt svårt att så i detalj hålla koll på sitt intag. Jag tror dessutom att det är grymt onödigt som nybörjare, precis som träningsmängden är onödig, för att inte säga kontraproduktiv. Om du är som majoriteten som börjar träna för mycket, hårt och/eller intensivt kommer du tappa lust, motivation och energi av upplägget snarare än bli större, starkare och snyggare.
Jag tror att det är enormt svårt att så i detalj hålla koll på sitt intag. Jag tror dessutom att det är grymt onödigt som nybörjare, precis som träningsmängden är onödig, för att inte säga kontraproduktiv. Om du är som majoriteten som börjar träna för mycket, hårt och/eller intensivt kommer du tappa lust, motivation och energi av upplägget snarare än bli större, starkare och snyggare.
Precis vad jag försökte förmedla igår kväll. Snyggt summerat på bara ett inlägg, du har gjort det förr va? ;)
Scratch89
2008-07-06, 09:49
Jag skulle försöka trappa upp det och inte börja med så hög träningsdos direkt. Att vissa klarar av att träna varje dag betyder inte att alla gör det. Håll kvar helkroppspassen varannan dag, eller kanske tre dagar i veckan (typ, måndag, onsdag, fredag eller nåt), kör konditionsträning två eller tre. Det ger dig minst en dags vila, och det kommer göra rätt så mycket skillnad. Du kan ju kanske ha som mål att öka på cykelsträckan med 1 km varje vecka, och då ha detta som upptrappning.
Nu vet jag inte hur pass van du är vid konditionsträning men om jag hade varit dig hade jag tyckt att kampsporten + 1-2 helkroppspass + 1 konditionspass i veckan hade varit en ambitiös start. Efter ett tag när man blivit mer vältränad hade jag nog kört på 2 helkroppspass och 2 konditionspass + kampsporten, max!
Fredspipan
2008-07-06, 13:06
Har ägnat mig åt konditionsträning i ett år.
Anledningen att jag gärna tränar i princip varje dag är för att jag helt enkelt är "motiverad" att göra det. Dagar utan träning känns tomma även fast jag har fler intressen än bara träningen.
Skulle jag endast köra ynka två konditionspass i veckan skulle jag öka från en timme till två timmar per pass istället.
Såhär tänker jag sålänge.
Dag7: Vila
Har ägnat mig åt konditionsträning i ett år.
Anledningen att jag gärna tränar i princip varje dag är för att jag helt enkelt är "motiverad" att göra det. Dagar utan träning känns tomma även fast jag har fler intressen än bara träningen.
Skulle jag endast köra ynka två konditionspass i veckan skulle jag öka från en timme till två timmar per pass istället.
Såhär tänker jag sålänge.
Dag7: Vila
När jag läser den fetstilta texten så får jag direkt känslan av att denna tråd kan kanske vara behövlig att läsa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880&highlight=Att+passera+alla Jag lägger inte upp den som ett skräckexempel lika mycket som jag lägger upp den som ett tips att man faktiskt måste ha något vid sidan om träningen också.
Oavsett hur inbiten atlet man är i sin specifika sport så måste man hålla en viss distans. Tänk om du får ett längre uppehåll p.g.a. diverse orsaker, vad gör du då?
Fredspipan
2008-07-06, 19:17
När jag läser den fetstilta texten så får jag direkt känslan av att denna tråd kan kanske vara behövlig att läsa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880&highlight=Att+passera+alla Jag lägger inte upp den som ett skräckexempel lika mycket som jag lägger upp den som ett tips att man faktiskt måste ha något vid sidan om träningen också.
Oavsett hur inbiten atlet man är i sin specifika sport så måste man hålla en viss distans. Tänk om du får ett längre uppehåll p.g.a. diverse orsaker, vad gör du då?Jag har som sagt andra intressen också. Innan jag började träna seriöst ägnade jag mig åt musik. Övade 6-8timmar varje i ungefär 3års tid tills jag drog på mig en kronisk inflammation i handlederna. Var väldigt asocial och hade inga andra ambitioner än att bli proffesionell musiker men blev tvungen att lägga av helt och hållet. Kan knappt hålla i ett instrument utan att få ont i handlederna än idag. Blev gravt deprimerad och självmordsbenägen.
Blev tvungen att hitta nya intressen och träning fick bli ersättaren för musiken.
Så svaret till din fråga: om jag inte kan träna hittar jag nya intressen och ägnar mig åt dom istället. Träning är inte en så stor del av mitt liv, det är egentligen inte alls vad jag vill syssla med. Det är bara mitt nuvarande tidsfördriv i hopp om att någonting kul ska hända. :)
Du har redan totalbränt ett annat intresse genom att gå ut för hårt? Du har inte lärt dig något av det?
Fredspipan
2008-07-06, 19:49
Du har redan totalbränt ett annat intresse genom att gå ut för hårt? Du har inte lärt dig något av det?Jag lyssnar på kroppens signaler och lägger givetvis av om jag får ont någonstans. Just nu verkar det ganska lugnt.
Var inte så hård. :)
Jag lyssnar på kroppens signaler och lägger givetvis av om jag får ont någonstans. Just nu verkar det ganska lugnt.
Var inte så hård. :)
Skit i kroppens signaler. Kroppen ljuger ganska ofta. Den talade inte om att du skulle få en kronisk inflammation tex? Varför skulle den göra det nästa gång? Varför frågar du oss om du inte lyssnar på svaren?
Nilsjohan
2008-07-06, 20:26
Din träning kommer att bli varken hackad eller malen.
Sedan måste jag säga +1 på det mini skriver
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.