handdator

Visa fullständig version : Konstant anspänning i muskeln under ett set?


Nimille
2008-07-05, 19:56
Hela "time under tension" (TuT) är ganska hypat nu, och om man släpper anspänningen i muskeln under ett set blir TuT extremt mycket lägre, men samtidigt kan man gå på högre vikter.
Hur förhåller ni er till det hela? *popcorn*


Poll kommer.

Paria
2008-07-05, 20:26
Jag vilar i varenda set i varenda övning. Undantag pumpset som jag kör under bulk.

Jag tränar primärt för att bli starkare och jag tror att styrkan ökar mer med tyngre vikter.

Tränade jag för att bli större, mest sarkoplasmiskt då, så skulle jag vara under konstant spänning i de allra flesta set.

Nimille
2008-07-05, 20:46
Läste på testosterone nation
The goal of this type of contraction is to prevent blood from entering the muscle during the set. This creates a hypoxic state because oxygen can't enter the muscle. It also prevents metabolic waste (lactate, hydrogen ions, etc.) from being taken out of the muscle during the set. Both of these factors increase the release of local growth factors like IGF-1, MGF, and growth hormone which will help stimulate growth.

Med detta som motivering, är konstant anspänning något väldigt viktigt för tränande som strävar efter volym?

Elfsberg
2008-07-06, 15:20
Oftast konstant anspänning, undantag tunga sets är mitt weapon of choice.

Jag gillar dock rest pause/doggcrap-inspirerad träning och ska försöka applicera den metodiken på fler övningar än på de där jag allt som oftast tvingas (knäböj, bänk och marklyft typ).

LoTiX
2008-07-06, 15:39
Läste på testosterone nation


Med detta som motivering, är konstant anspänning något väldigt viktigt för tränande som strävar efter volym?

Ser gärna också ett bra svar på det där.

petah
2008-07-06, 20:10
Själv har jag endast ett fåtal gånger provat konstant anspänning och inte tyckt de vare nå roligt då man får sänka vikterna mycket. :)

Men när jag satsar på att gå upp i vikt igen ska det definitivt provas. Typ antingen under sommaren eller efter.

Sniggel
2008-07-06, 22:36
TUT är en faktor som är viktig för muskeltillväxt. Att lyfta tunga vikter, vilket är lättare utan TUT är också en viktig faktor för muskeltillväxt. Vilken är viktigast? Det är individuellt och varierar beroende på hur hela ens upplägg ser ut i stort. Det går inte att säga att en typ av träningsmetod är absolut viktigast att ha med eller att använda sig mest utav för det varierar vilken metod som är bäst för stunden och för individen.

LoTiX
2008-07-06, 22:58
TUT är en faktor som är viktig för muskeltillväxt. Att lyfta tunga vikter, vilket är lättare utan TUT är också en viktig faktor för muskeltillväxt. Vilken är viktigast? Det är individuellt och varierar beroende på hur hela ens upplägg ser ut i stort. Det går inte att säga att en typ av träningsmetod är absolut viktigast att ha med eller att använda sig mest utav för det varierar vilken metod som är bäst för stunden och för individen.

En variation är bäst som vanligt antar jag. Låter intressant och leka lite med det.

Sniggel
2008-07-07, 09:09
En variation är bäst som vanligt antar jag. Låter intressant och leka lite med det.

Så länge man vet varför och när man ska variera (och till vad) och inte bara gör det "för att man ska" på ett slumpmässigt vis.

Lavorini
2008-07-07, 19:45
Basövningar = upp med skiten
Isolationsövningar/maskiner = anspänning/kontakt