handdator

Visa fullständig version : Problem vid benövningar


Nordin
2008-07-05, 07:59
Hej,

Jag har rätt stora problem med utförandet när jag ska köra Benpress / Marklyft och ett flertal andra benövningar. Problemen vid marklyft är helt enkelt att formen är riktigt dålig, jag är alldeles för stel och får för dåligt svank. Vid benpressen måste jag vinkla ut benen och när jag går någorlunda lågt rör sig rumpan upp i luften.

Uppenbarligen så behöver jag börja stretcha, men jag skulle bara vilja ha tips på några övningar som lämpar sig till att få bättre rörlighet i benen, specifikt marklyften och benpressen. Höfterna är riktigt orörliga sen jag sträckte utsidan vid simning.

FannyRonkainen
2008-07-05, 08:35
Hej,

Jag har rätt stora problem med utförandet när jag ska köra Benpress / Marklyft och ett flertal andra benövningar. Problemen vid marklyft är helt enkelt att formen är riktigt dålig, jag är alldeles för stel och får för dåligt svank. Vid benpressen måste jag vinkla ut benen och när jag går någorlunda lågt rör sig rumpan upp i luften.

Uppenbarligen så behöver jag börja stretcha, men jag skulle bara vilja ha tips på några övningar som lämpar sig till att få bättre rörlighet i benen, specifikt marklyften och benpressen. Höfterna är riktigt orörliga sen jag sträckte utsidan vid simning.

Du behöver stretcha hamstrings, iliopsoas och vader då med andra ord.. Bra övning för hamstrings (tycker jag) är när man står upp och lägger ena foten på en bänk och böjer framåt i höften med rak, neutral rygg. Jag tycker det tar mer på hamstrings om man har bene lätt böjt.
Iliopsoas kan du strecha genom att stå på ena knät och ha andra benets fot i marken, precis som man gör ett utfall, även här ha rak, neutral rygg och pressa höften framåt. Om man inte tycker att det sträcker tillräckligt kan man lyfta armen på samma sida som knät är i golvet och luta lite åt andra hållet.
Vader tycker jag stretchas bäst antingen om man står med framdelen av foten på en upphöjdnad och pressar neråt eller står som att man ska göra en armhävning, ta upp ena benet så du bara står på ett ben och korsa över de andra och försök pressa ner foten i golvet.

Hoppas du förstår vad jag har skrivit=) Lycka till..

Nordin
2008-07-05, 09:42
Jo det var väl inga konstigheter där inte, tackar.